Keresés

Részletes keresés

nj Creative Commons License 2008.06.20 0 0 3241

Emlékszem persze, meg is beszéltük. Ahogy azt is, hogy a hadsereg rendre túlbecsülte az ellenség erejét, gyakran a veszteségeit is, de ezekben az ütközetekben szerintük sem estek el sokan.

 

Csakhogy, ez nem volt hagyományos értelemben vett westernfilm!

 

Charles Eastman valóban élt, valóban átélte ezeket az eseményeket. Dee Brown könyve pedig alapmű. Ezekkel nekem nem fért össze ekkora történelemhamisítás.

Előzmény: Galgadio (3240)
Galgadio Creative Commons License 2008.06.20 0 0 3240

"A Cedar Creek-i csatát is elég furcsán ábrázolták, ötnél több indián nem esett el ott sem, a filmben viszont súlyos veszteségeket szenvedtek stb. "

 

Szia Nj!

 

Emlékszel még, amikor azt fejtegettem itt a topikon, hogy a nagy sziú háború ütközeteiben - a Little Bighornt leszámítva - milyen megdöbbentően alacsonyak voltak az emberveszteségek.

 

A Rosebudi vagy a Wolf Mountains-i (Battle Butte-i) csatában pl. a lakoták, csejennek és a hadsereg több órán át lövöldözött egymásra, nem is rossz fegyverekkel, hiszen pl. a hadseregnek jó lőpontosságú, huzagolt Springfield-puskáik voltak, mégis meglepően alacsonyak maradtak az emberveszteségek mindkét oldalon.

 

Persze egy westernfilmben nem feltétlenül mutat jól, hogy a felek órákon át lövöldöznek egymásra, aztán meg alig esik el valaki:-) 

Előzmény: nj (3239)
nj Creative Commons License 2008.06.19 0 0 3239

Én láttam, tényleg nem volt annyira nagy szám. Sok volt benne a tárgyi tévedés is, ahhoz képest, hogy Charles Eastman emlékirataiból készült. Pl. rendszeresen keverték a helyszíneket, időnként Pine Ridge-ben tűnt fel pl. Sitting Bull.

A Cedar Creek-i csatát is elég furcsán ábrázolták, ötnél több indián nem esett el ott sem, a filmben viszont súlyos veszteségeket szenvedtek stb. 

 

Amúgy meg tudok őrülni, amikor a "medicine"-t "gyógyszer"-nek fordítják, ahogy ebben a filmben is!

A Viasat History volt eddig a csúcs, az USA-Kanada határról ("Medicine Line", ami nyilván azért kapta a nevét, mert láthatatlan és mégis megállnak a katonák, ha odaérnek) mint "Gyógyszer Vonal"-ról beszéltek. :-)

Előzmény: OG1 (3238)
OG1 Creative Commons License 2008.06.18 0 0 3238
Cső! Nem látta valaki a HBO-n a Wounded Knee-t? Szerintem nem votl egy nagy durranás. Akit érdekel, utánnanézhet az imdb.com oldalon!
23 negedi Creative Commons License 2008.06.13 0 0 3237

Bocsánatot kértek a kanadai őslakosoktól

http://www.mult-kor.hu/cikk.php?article=20859

tibb Creative Commons License 2008.06.10 0 0 3236
A May teremtette sosemvolt vadnyugaton nem is olyan fura. :-) Boldogult ifjúkoromban szerettem a könyveit, de mostanság már igen nehezen szenvedtem végig a Karl May-sorozat könyvtárból kihozott néhány példányát. Liselotte Welskopf-Henrich sokkal jobb. Bár ő is csak könyvei megírása után jutott el Amerikába, nomeg ő is Karl May-on nőtt fel (titokban, mert a szülei nem engedték, hogy efféle börtönviselt, kétes egyén irományait olvassa).
Előzmény: Galgadio (3235)
Galgadio Creative Commons License 2008.06.10 0 0 3235

Karl May a Winnetou nevet valószínűleg a sziú Wanata vagy Waneta főnök nevéből alkotta meg, legalábbis egy honlapon ezt olvastam.

Egy apacs főnök, akinek sziú neve van, azért elég fura, nem?

Előzmény: nj (3234)
nj Creative Commons License 2008.06.04 0 0 3234
Szerintem, igen.
Előzmény: tibb (3233)
tibb Creative Commons License 2008.06.04 0 0 3233
Ő volt az a Waneta, akit 1830 környékén George Catlin lefestett?
Előzmény: nj (3232)
nj Creative Commons License 2008.06.04 0 0 3232

Kösz!

 

Amit a szantikról írtál, azt én is így tudom, de a többit egy picit másképp.

 

A janktonokról és a tetonokról azt olvastam, hogy Manuel Lisának valóban sikerült elérnie azt, hogy nagy részük kimaradt a háborúból, de aki beszállt, az - egy főnök, Tohami kivételével - mind a britek oldalán tette. (Pl. Waneta, aki egész pontosan yanktonai volt is az amerikaiak ellen harcolt és csak évekkel később lett a támogtójuk.)

Ami konkrétan az északi tetonokat illeti, úgy tudom, hogy Black Moon, Four Horns és Sitting Bull nem véletlenül menekült Kanadába 1877-ben, hanem, mert a felmenőik a britek szövetségesei voltak 65 évvel korábban. Konkrétan én is a Fort Meigs körüli harcokról tudok, de úgy, hogy ott kimondottan "lakotákat" (is) emlegettek, tehát nem csak szantikat.

A másik két helyszínnek utánanézek.

Előzmény: tibb (3231)
tibb Creative Commons License 2008.06.04 0 0 3231
1812-ben a janktonok és a tetonok nem álltak a britek oldalára, mert a Felső-Missouri vidékén az "American Fur Company"-val kereskedtek, melynek megalapítóját, Manuel Lisát, egy katolikus spanyolt, és francia (szintén katolikus) munkatársait kedvelték a sziúk, és ők fenntartották körükben a barátságot az amerikaiak iránt.  Viszont a  szantik a briteket pártolták, főképp egy Robert Dickson nevezetű brit kereskedőnek köszönhetően. A szantik részt vettek 1812. július 17-én Fort Mackinac elfoglalásában, 1813 május-júliusban Fort Meigs ostromában + valószínűleg részt vehettek 1814-ben a Prairie du Chien környéki harcokban is.
Előzmény: nj (3230)
nj Creative Commons License 2008.06.02 0 0 3230

Pedig, én mostanáig azt hittem, hogy a kanadaiak emberségesebben bántak az őslakókkal! De úgy látszik, hogy Carlisle-jellegű intézmények ott is voltak - sőt, a cikk szerint ott több is, mint az USA-ban.

 

Jut eszembe: nem tud valaki forrást, ami a sziúk (szantik, janktonok, északi tetonok /hunkpapa, blackfeet, sans arc/) részvételéről írna az 1812-es brit-amerikai háborúban?

Több helyen olvastam utalást arra, hogy ezek a törzsek túlnyomórészt a briteket támogatták - ezért is menekültek Kanadába 1862-ben és 1877-ben a szantik és Sitting Bull követői -, de semmi konkrétumot nem tudok a témáról. Ha az indián résztvevőket említik, akkor legtöbbször Tecumseh támogatóit értik alatta, ő viszont jóval keletebbre működött, alig hiszem, hogy a sziúk olyan messzire utaztak volna, ráadásul ellenséges törzsek (chippewa) területén keresztül. Tehát valószínűleg a Távol-Nyugaton folyhatott némi csatározás. Ha valaki tud részletekkel szolgálni, akkor megköszönném!

Előzmény: 23 negedi (3228)
23 negedi Creative Commons License 2008.06.02 0 0 3229
2004. március 25., csütörtök
ÉRDEKES TÖRTÉNETEK
Ishi, az utolsó vadember
A különös történet a kaliforniai Oroville városka vágóhídjánál kezdődött, 1911. augusztus 29-ének reggelén. A henteslegények ekkor bukkantak rá az utolsó észak-amerikai, "kőkorszaki" indiánra. A mérhetetlenül szelíd, szeretetre méltó öreg indián a rejtőzködésben töltött, magányos élete ellenére öntudatos és méltóságteljes volt. A halála után megsiratták fehér barátai.
Az elfogásának híre bejárta a sajtót, még San Franciscóba is eljutott. Itt olvasott róla a Kaliforniai Egyetem két antropológus-néprajzkutató professzora, Alfred Kroeber és Thomas Talbot Waterman. Az esemény fölkeltette az érdeklődésüket. A két tudós a kaliforniai indiánok életét tanulmányozta. Föltevésük szerint az indián a yana törzshöz tartozhat, lévén Oroville szomszédos azzal a vidékkel, amely korábban a törzs vadászterülete volt.
 
NAPJAINK FÉLELEMBEN TELTEK
Kiderült, hogy a férfi valóban a kipusztult yana törzs utolsó tagja volt. Az általa beszélt nyelvjárás azonban számottevően eltért az addig ismert, két északi dialektustól. Végül, Waterman yana szójegyzéke segítségével, többé-kevésbé sikerült megérteniük egymást. San Franciscóban az egyetem Antropológiai Múzeumának munkatársai viselték Ishi gondját. Az indián szeptember negyedikén érkezett a nagyvárosba, ahol békében és nyugalomban töltötte hátralévő életének négy és fél évét. Elégedett volt a sorsával, és tőle telhetően alkalmazkodott az új életformához.
Ishi -- a név yana nyelven embert jelent -- volt az utolsó "vad" észak-amerikai indián. Már túl volt élete delén, amikor rábukkantak. Nem tudni, hol született és mikor. Gyerekkora valószínűleg a múlt század hatvanas éveinek derekára esett. Ez volt az az időszak, amikor tetőfokára hágott az indiánok és a fehérek harca Kaliforniában. Persze, esélyük sem volt az őslakóknak, az évszázadok óta tartó népirtás a befejezéséhez közeledett.
Az indiánok földjét elözönlötték, falvaikat kifosztották, a népet legyilkolták, vagy valamilyen járvány végzett velük. Ha élni akartak, portyázniuk és lopniuk kellett. Az egyik kis csapat 1865. augusztus 15-én rajtaütött egy farmercsaládon. Másnap a bosszúszomjas fehérek a Mill Creek közelében lemészárolták az indiánokat. A támadást csak néhány indián, köztük a még gyermek Ishi és az édesanyja élte túl.
Ishi kis csapat tagjaként tengette életét, amelynek létszáma egyre csökkent, végül legfeljebb tucatnyian maradtak. Napjaik állandó félelemben teltek. A bujdosás, a rejtőzködés mellett a legnagyobb gondot a mindennapi élelem beszerzése jelentette. Azután Ishi utolsónak maradt a kis csapatból. A fehérek, az öregség és a betegség végzett a többiekkel. A kimerült, magányos férfi megadta magát a sorsnak, lefeküdt a vágóhíd karámjánál.


A YANÁK KULTÚRÁJA
A múzeumban új élet kezdődött Ishi számára. Itt találkozott Alfred Kroeber professzorral, a Nagy "Pönökkel" -- Ishi az f hangot p-nek ejtette --, találkozásukból sírig tartó barátság született. Miközben Ishi a huszadik századdal ismerkedett, Kroeber vezetésével tervszerű munka kezdődött. A "vadember" segítségével megpróbálták rekonstruálni a kőkorszaki indiánok életét, tevékenységét. Fényképeket, filmeket, hangfelvételeket készítettek, tanulmányozták beszédét, viselkedését, eszközhasználatát. Ishi bemutatta, hogyan készítették szerszámaikat, fegyvereiket, hogyan halásztak, vadásztak. Így sikerült megismerni a yanák kultúráját, világképét, holdkultuszát, gazdagítva a kaliforniai indiánokról alkotott képet.


LEZÁRULT EGY FEJEZET
A fehérek között eltöltött évek alatt néhány igaz barátra is szert tett Ishi. A két tudós mellett a bizalmasai körébe tartozott doktor Saxon Pope -- akinek minden vágya az volt, hogy igazi indián őslakó legyen a barátja --, a gondnokhelyettes Edward Gifford, aki gondoskodott Ishiről életének utolsó hónapjaiban, valamint Juan Dolores, az Arizonából érkezett papago indián.
Ishi 1916. március 25-én halt meg. "Vele egy fejezet zárult le a történelemben -- írta Pope. -- Jellemének örök értékei voltak. Kedves ember volt, bátor és mértékletes, és noha mindent elvettek tőle, szívében nem élt keserűség. A lelke egy gyermeké, az elméje egy filozófusé." Ishi testét elhamvasztották, hamvait kis publo cserépedénybe tették. A Mount Olivet-temetőben ásott sírjában elhelyezték egyik íját, öt nyílvesszőt, egy kosár makklisztet, dohányt és néhány apró használati tárgyat. A sírján olvasható felirat: Itt nyugszik Ishi, az utolsó yana indián.
23 negedi Creative Commons License 2008.06.02 0 0 3228

Népirtás volt a kanadai indiánok agressziv asszimilációja

http://www.mult-kor.hu/cikk.php?article=20763

tibb Creative Commons License 2008.06.01 0 0 3227

Angie Debóra. :-)

Egyébként Roberts könyve nem sokkal több egy jól sikerült kompilációnál, a fickó újságíró és nem történész. A Cochise-ról szóló rész többnyire Ed Sweeney életrajzából merít, a könyv Geronimóval foglalkozó másik fele pedig valszeg jórészt Angie Debo munkáján alapul.

Előzmény: annie99 (3223)
OG1 Creative Commons License 2008.06.01 0 0 3226
Szerinted én tudok angolul? o_O


Amit nem tudsz, kérdezd csak meg tőlem... Én válaszolok minden kérdésedre!
Előzmény: annie99 (3225)
annie99 Creative Commons License 2008.06.01 0 0 3225

Üdv OG1!

 

Elképesztő módon irigyellek a tudásodért. :)

 

http://www.guidon.com/indiansosw.html

Előzmény: OG1 (3222)
annie99 Creative Commons License 2008.06.01 0 0 3224

Hát, amilyen kemény helyzete volt, nem igazán meglepő, ha tele volt gyűlölettel.

De mindettől függetlenül az a mondat (a te interpretációd) zseniális, tökéletesen összefoglalja azt, amit az apacs történelemnek nevezett műfaj kapcsán érzek. :) Szóval nagyon is díjazom.

Előzmény: tibb (3221)
annie99 Creative Commons License 2008.06.01 0 0 3223
Köszi, így jobban beleillene a képbe. Mire alapozza ezt, hivatkozik valakire?
Előzmény: tibb (3220)
OG1 Creative Commons License 2008.06.01 0 0 3222
Sziasztok! Én imádom az indiánokat. Mindent tudok róluk. Fóleg az indián háborúk érdekelnek. Kedvenc törzsem, irokéz, apacs. Sok indiános filmet láttam már... Volt amelyik egész valósághű volt...
tibb Creative Commons License 2008.05.31 0 0 3221

No, megtaláltam. Internet. Tehát: "Mickey was greatly feared by many, and he was often considered to be a man who enjoyed killing. Dan Thrapp, famous southwestern historian, however, believes that Mickey was never actually known to have killed anyone." Vagyis Mikitől sokan rettegtek, mert olyan embernek tartották, aki élvezi a gyilkolást. Mindazonáltal Dan Thrapp, a Délnyugat hírneves történésze szerint konkrétan nem tudni arról, hogy valaha is megölt volna akárkit is.

 

 

Előzmény: tibb (3220)
tibb Creative Commons License 2008.05.31 0 0 3220
Roberts szerint a részeg Naiche nem lelőtte, hanem "csak" lábon lőtte és otthagyta, amikor a nő a katonák táborába akart menekülni.
Előzmény: tibb (3219)
tibb Creative Commons License 2008.05.31 0 0 3219
Erről a feleséggyilkolós történetről még nem hallottam, de pár hét múlva megkapom Angie Debo könyvét Geronimóról, abban tán lesz róla valami, ha igaz a sztori.
Előzmény: annie99 (3213)
tibb Creative Commons License 2008.05.31 0 0 3218

Én fogalmazhattam hülyén, bár angolul is valahogy így hangzott ez a mondat. Asszem itt inkább arról lehet szó, ahogy Mickey Free-hez szomszédai viszonyultak, már a boldog békeévekben. Ez az Indián Joe-szerű figura három kultúra (apacs, mexikói, angolszász) peremén élt és tkp mindháromban, de legalábbis az apacsban és az angolszászban biztosan páriának tekintették és amerikai ismerősei szerint nem lettek volna skrupulusai, ha valakibe bele kell vágni a Bowie-kést.

Úgy emlékeztem, hogy David Roberts: Once They moved Like the Wind c. kömyvében olvastam az inkriminált mondatot, de nem találom, úgyhogy lehet, hogy mégis csak az internetről szedtem össze. Majd próbálom megkeresni.

 

Előzmény: annie99 (3217)
annie99 Creative Commons License 2008.05.29 0 0 3217

Már kezdtem megijedni, hogy én szóltam be, de így már mindjárt más :)

Előzmény: nj (3216)
nj Creative Commons License 2008.05.29 0 0 3216

Jaj, nem, szó sem volt ilyesmiről, csak gonosz módon kötözködtem egy kicsit, bocs! :-)

Előzmény: annie99 (3215)
annie99 Creative Commons License 2008.05.29 0 0 3215

Sajnálom, hogy ügyetlenül fogalmaztam. Csak arra akartam utalni, hogy a képzelőerő az apacsokkal kapcsolatban általában olyan szabadon szárnyalt, hogy nyugodtan lehet démonizálásnak nevezni. Az, hogy egy harcosról el tudták képzelni, hogy embert ölne, annyira azért nem meglepő azok mellett, amiket még elképzeltek róluk.

Nem akartam bántó éllel fogalmazni.

Előzmény: nj (3214)
nj Creative Commons License 2008.05.29 0 0 3214
Miért, azt látták, hogy mondjuk nem hidegvérrel, hanem izgatottan, erősen felindulva ölt volna embert? :-)
Előzmény: annie99 (3213)
annie99 Creative Commons License 2008.05.28 0 0 3213

Köszönöm!

 

"Bár soha senki sem látta, hogy hidegvérrel embert ölt volna, ezt mégis mindenki könnyedén el tudta róla képzelni."

 

Egy "apacs" scoutról? Ez honnan való idézet?  Igazi aranyköpés :)

 

Tonto apacsok közt 1880-ban. Jobbról a második. Ezt is az olaszoktól loptam.

 

Ha már a 85-ös dolgoknál tartunk, létezik egy olyan verzió, hogy Naiche 85-ben lelőtte az egyik feleségét, mert az maradni akart a rezervátumban, emiatt az anyja igen megorrolt rá. Egyelőre semmi meggyőzőt nem találtam erre vonatkozóan, meg feleség se nagyon hiányzik a készletből, de éppenséggel meglőhetett valakit, legalábbis könnyedén el lehetett róla képzelni :) Van erről valamid? (Azt többen említik, hogy az anyjával megromlott a viszonya ebben az időben Geronimo erős befolyása miatt.)

Előzmény: tibb (3211)
23 negedi Creative Commons License 2008.05.28 0 0 3212
Kösz szépen a választ.
Előzmény: barbossa (3204)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!