Hiányoltam egy olyan topicot, ahol vasúti fényjelzőkről szerepelnek képek - ezért hát nyitottam egyet. :-) Jöhetnek ide fotók mindenféle elő- és fő-, ismétlő- és tolatójelzőről: a lényeg, hogy ne ábrák, hanem valódi képek legyenek, és minél több különféle jelzésképet láthassunk rajtuk. :-)
Én is úgy tudom, hogy a menetirány szerinte jobb vágány. Amúgy Déli és Kelenfüöld között meg azon a vágányon mennek a vonatok, ahol éppen könnyebb küldeni. Sokáig nem küldtek Kelenföldre a jobb vágony vonatot, mert Kelenföld jobb bejárati jelzője állandóan visszaesett hamisfogaltság miatt, és csak bejárati vágányútnál.
Hááát...most nem igazán tudom, hogy melyik utasításban (csak amatőr vagyok, nem szakmabeli ! ), de én biztosan olvastam olyasmit, hogy a helyes vágány Magyarországon a jobb, kivéve... és itt volt egy felsorolás, hogy hol nem az (azt hiszem Rákos-Keleti és Kelenföld-Déli benne volt, de majd a hozzáértők kijavítanak.) Mindenesetre nekem ebből az jött le, hogy az adott vonal/vonalszakasz tulajdonsága, hogy ott melyik a helyes vágány, s az nem függ a menetrendtől.
Keleti és Rákos között a vonatok mindig a helytelen vágányon közlekednek, vagyis mindig az 1. vágányon mennek Rákos felé és a 2.-ikon a Keleti felé. (Elvileg a Déli és Kelenföld között is helytelenben mennek, de ott gyakran vannak kivételek.) Itt viszont kizárólag vágányzár ill. baleset esetén mennek a helyes vágányon. Így volt ez pénteken is, amikor a Keletinél történt baleset miatt csak erre a vágányra tudtak érkezni a vonatok.
(Mikor aznap Kőfelsőn fotózgattam és megláttam a 2. vágányon az "álló kijáratot" egyből arra gondoltam: a Keletinél valami baj történt... )
Az nem szokatlan, hogy a 2.vágányról indul a vonat? Mivel itt általában az 1. vágányról indulnak, viszont kitérőbe jár ki ami itt csak azt jelentheti, hogy Rákost a felső bal vágányon éri el (remélem nem írtam túl nagy hülyeséget).
Kőfelső, végpont felöli kijárat (a 2. vágányon áll a kijárat!).