Az indusztrial barkacs megoldas a csavart oszlopra a kulon szanra felfogott felsomaro alkalmas kessel, amit egy menetes orso huz. A foorso fix attetellel kapcsolodik a menetes orsohoz, amit kezzel tekersz szep lassan.
>Más: milyen ötletetek van menetvágásra, vagy csavart oszlop készítésére?
Kiskoromban lakott az udvarunkban egy öreg faesztergályos, majdnem 100 éves volt, amikor abbahagyta az ipart. Ő az ilyen dolgokat egy menetmetszőhöz hasonló dologgal csinálta meg. Tehát nem hinném, hogy egykönnyen ez faesztergával megoldható lenne.
Van egy speci furo, amivel pl furulyat meg ilyeneket furtak regen.
Elolrol: a hosszlyukfurast csak egy vastagsagban kell megoldd jol. Mondjuk 8-as. Utanna egy 8-as koracel vegere koszorulsz oldalrol egy lapos reszt, es oda felcsavarozol vagy forrasztasz egy kest, ami egy oldalra kilog, de nem a legvegen, hanem kicsit feljebb. Bekoszorulod elesre es kello kilogasra. Ha megvan a 8-as furatod, akkor csak ennek a veget (ami 8-as es passzol) beteszed a lyukba, es tolod elore. A kes felboviti a lyukat ahogy kell, az elso 8-as orra meg vezeti az eredeti lyukban ahogy kell. Neha takaraitas miatt ki kell venni, de visszafele huzva nem koptatja tul a lyukat, mert amint az orra kiesett, mar nem er hozza rendesen a bo lyuk belso feluletehez.
A megeresztésben majdnem igazad van - elvileg 600 fok körül kellene "hőntartani" majd utána nagyon lassan lehűteni: a levegő már túl gyors! bizonyos acélfajtáknál (ami hajlamos a beedződésre)
Tavaly még egy régebbi típust mutattak be. A maga nemében tök egyszerű volt, ugyanis lábbal egy íjas jellegű meghajtást huzogattál, azaz nem volt lendkerék, meg semmi egyéb: egy deszka a végén "megcsapágyazva", a közepén felment egy kötél, a kötél 3-4szer át volt tekerve a munkadarabon, a munkadarab két álló(!) szegnyereg közé volt beszorítva, a kötél felső vége pedig egy rugalmas lemezhez volt kikötve. Ezáltal, ha megnyomtad a pedált, akkor az meghúzta a kötelet, az megforgatta a munkadarabot és meghúzta lefelé az "íjat". Amikor visszengedted a pedált, akkor az íj felfelé meghúzta a kötélen át a pedált és mindent kezdhettél előről. A szerkezet primitívségéhez képest, baromi szép széklábakat, gyertyatartókat készített vel az ipse... A 3-4szeres kötélátvetés pedig nem csúszott meg, tökéletesen forgata a md-ot. AMikor a kötél alatti részt kellett megmunkálni, akkor egyszerűen arrébb csúsztatta a pali és tette a dolgát tovább.
Hát össze lehet rakni, de nem az egyszerűek közé tartozik, a 300Volt feletti feszek, és az amperszintű áramok miatt.
(háromfázisú hídkapcsolás minimum fetekből a kimenet, de jobb az igbt, 330Volt környéki sínfeszről jár, a felső kapcsolóelem meghajtása vagy cél IC-vel, vagy trükkökkel oldható meg, Drága félvezetők a hídban, mert ha csak 400wattos a motor, a csúcsáramok miatt akkor is illik olyan alkatrészt használni, aminek 3000 forint körül kezdődik darabja. Nem az a tipikus barkácsolós project, de ha gondolod, kapcsrajzom van, egy lágyindítós fetes cucmuchoz)
Persze venni is lehet, már 35 ezres körül indulnak olyanok, amik talán ezt a fermet elhajtanák.
A reszelőkkel vigyázzatok!
Mielőtt bármihez hozzáfogtok vele, érdemes egy próbát tenni: felfekteted valahová és az alátámasztásnál, tehát ahol felfekszik, ráütsz egy tisztességeset kalapáccsal. Ha elpattan, akkor eszedbe ne jusson vele esztergálni. Nekem volt gey ilyen reszelőm, azért mondom. Ez történik vele ugyanis, ha túledzik, vagy netán a felületi edzése sikerül túl jóra. Reszeléskor sohasem "feszegetsz" vele semmit, viszotn az esztergálásnál pillantok alatt előállhat egy meg-, vagy befeszülés. Ha ekkor elpattan, akkor jó eséllyel téged fog eltalálni...
Szai!
Olyat lehet készen venni, vagy pedig alkatrészekből kell összerakni? Netán valami kapcsolási rajzról tud valaki? Ha visoznylag egyszerű, akkor még talán meg is tudom csinálni...
Hát maga az esztergálás meglepően könnyen ment, csak a lábító volt x@r , mert rosszul alakították ki a lendkerék-pedál kapcsolatot.
Úgy jó, ha a pedál a közepén van csapágyazva, és akörül billeg, ez meg a lábam felőli végén volt csapágyazva, és csak egyoldalon emelkedett-süllyedt.
Erre figyelj oda!
Mondtam is a figurának, hogy én perfekt kezelem otthon a Dürkopp varrógépünket, de ezen még a ritmust is alig tudtam eltalálni.
Viszont a varrógépes pedálnál figyelni arra, hogy a láb, ha alákerül a lábítónak, akkor az le tudja gyűrni, tehát olyan kialakítás legyen, hogy vagy magas, vagy valami kerítéssel védett, alálépés ellen!
Szia rferi!
Mindenütt rádtalálok, hiába menekülsz...
Hosszlyukfúrás: igazából "berhelni" kell hozzá, ugyanis ehhez (remélem jól írom) lünettára van szükség. Ez egy olyan támasztóbak, ami a munkadarabot középen, vagy valahol megtámasztatja és a md. megvezetve forog benne - ekkor a véglap felöl hozzáférsz. A késtámaszt el kell tolni a véglap mőgé és be kell fordítani merőlegesen. Ezután, a késtámaszon megtámasztva, viszonylag könnyen "betalálsz" a közepébe és "izomból" előtolva a hoszlukfúró "esztergakéssel" simán lehet furatot csinálni.
Lünettát, valamelyik Famunkák szakszerűen, vagy Famunkák jó szerszámmal c könyvben találsz - neked nem jelenthet gondot megcsinálni.
Sokan említettétek a tokmányt: ezügyben javaslom, hogy nézzetek szét a vaterán (www.vatera.hu) elég nagy számban sozktak hirdetni lestrapált fémesztergatokmányokat.
Más: milyen ötletetek van menetvágásra, vagy csavart oszlop készítésére? Ehhez másolófejre mindenképpen szükség van, vagy pedig szabadkézből, nagyon lassú fordulatszámmal megoldható a dolog. Azt tudom, hogy az előrajzolás megoldása viszonylag egyszerű (megosztom, hátha kell valakinek...). Szóval: papirból ki kell vágni egy háromszöget és ezt rátekerni a rúdra. A háromszög "átfogója" mentén fel kell rajzolni a hengerpalástra egy vonalat és ez adja a menetet - ezáltal biztosítható az állandó menetemelkedés. Remélem érthető volt - csavart oszlopot is így lehet esztergálni.
Megnit más: a szomszédomnál láttam, aki egy FERM fémesztergált berhelt meg. Ha van közöttünk valaki, aki ért az elektronikához, az elgondolkodhatna a dolgon... Tehát az eszterga elé beiktatott egy gyári elektronikus kütyüt, amivel simán szabályozza a fordulatszámot, mindenféle ékszíjtárcsák össze-vissza-szét kapcsolása nélkül. Nem tudom, mi lehet, de nyomatéktartó - ellentétben a barkácsgépek fordulatszám szabályozójával (ami szerintem egy sima sönt ellenállás) Lehet, hogy frekvenciaváltó, vagy valami más tirisztoros kütyü: van egy forgatógombja aztán készen is van. Tipp?
Örülök, hogy rátaláltam a topikra! Én is egy ferm eszterga vásárlásán ügyködöm éppen. Kellene még egy véső és egy élező szett is, ti mit ajánlotok, ami költséghatékony, de szépen lehet vele dolgozni ?
Ez tiszta sor, amit mondasz, de hogy lesz abból központos furat? Hacsak úgy nem, hogy akkora fúróval fúrsz, amekkora az orsón lévő luk, mert akkor az orsó megvezeti a fúrót. Na, de mi van akkor ha kissebb lukat szeretnél? Reménykedsz, hogy középre találsz?