Egy kivételes egyéniség kivételes munkásságának megtárgyalására hozom létre ezt a topikot. Legyen az bármelyik cégének bármilyen terméke, múltjának és jövőképének kritizálása, illetve azzal való szimpatizálás. Beszéljenek a tények helyettem!
A tervezőmunka egyik alapja, hogy ne tegyél oda anyagot, ahova nem kell...
Ha valamit meg lehet oldani olcsóbb cuccal is azt ne oldd meg drágábbal...
További fontos dolog, hogy amit mi lehetetlennek tartunk, azt más esetleg meg képes valósítani. A fejlődés irány sokféle lehet és egy feladatra adott esetben több teljesen eltérő jó megoldás lehetséges.
Aki ezt nem képes elfogadni, annak a szakmai lemaradása idővel garantált. A berögzött szokásokat időről időre felül kell vizsgálni.
Újabban egyre inkább teret hódít hogy nem radhard elemekkel, hanem nem radhard elemek extrém többszörözésével és megfelelő hálózatba szervezésével érik el az űrállóságot.
Ezt harminc éve még sokan elképzelni sem tudták, ma meg ott tart a dolog hogy NASA űrállomáshoz NASA jóváhagyással lehet ilyen rendszereket hozzákapcsolni.
Mint ahogy ez sikeresen meg is történt immár tíz alkalommal.
Az a baj az űrhajózással, hogy anyagtechnológiánk határait feszegeti. Ezek merev, fizikai korlátok. Nagy hő, nagy sebesség, nagy erők, szélsőséges viszonyok, ezek kikezdik a jelenlegi anyagainkat. A space shuttle-nél sem jött be annyira ez az újrafelhasználósdi, egy hővédő cserép megsérült, és robbant az egész fel a francba.
Az autózás kezdetén sem a felrobbanása volt a kockázat, hanem a lerobbanás. Az űrhajózás a Szputnyik-1 óta ugyanúgy rizikós műfaj, az autózás, vagy a polgár repülés meg 60 év alatt azért nézd már meg, milyen átalakuláson ment át....
Lehet, de ennek a korszaknak ez nem az eleje, hanem a VÉGE! Te! (-:
Ebből végül nem lett ürhajózás, ez nem hajózás hanem nagyon fejlett tűzérség, több tonnás darabokat tudnak fellőni olyan magasra ahonnan már le se esik. (-: Ennyi.
A repüléshez nyugodtan lehet hasonlítani, ott sem csak új gépre szállsz fel.Tudod olyan ez, mint az automobil a kezdetekben, még nem bíztak benne az emberek, addig egy gyalogosnak kellett előtte vörös zászlóval jelezi, hogy jön a veszély, a rakéta újrafelhasználás is csak addig lesz veszélyes, még párszor ki nem próbálják.
"Itt nem birtoklásról van szó, hanem szállításról, te sem kötekedsz a taxissal, ha nem új autóval jön érted."
Ez a hasonlat erősen torz, már bocsáss meg. Egy városi autóút jelentette rizikó gyakorlatulag nulla, így a taxi kora is mindegy. De ha a taxinál valós kockázat lenne, hogy a jármű váratlanul felrobban és te garantáltan megsemmisülsz, akkor kétszer is meggondolnád, mibe ülsz be!
A rakétáknál márpedig ez a kockázat a kezdetek óta megvan, és nézd meg, évi pár indításból mindig van kudarc, szóval a rizikót ne hasolítsuk egy autózáshoz a városban.
Mi a véleményed arról hogy a Falcon-9 adatbuszai bolti - nem rad hardened, nem space rated - Cat-5e Ethernet kábeleket használnak (-55 to +60 C) még az újabban már kriogénnek minősülő fokozatokban is?
Sőt, mi a véleményed arról hogy egy darab rad hardened elektronika nincsen a Falconban?
Egyedül a dragonon van MIL-STD-1553, mert az ISS csak azt beszéli, oda kénytelenek voltak tisztességes kábelezést rakni.
És ez csak egy példa volt arra miért is inferior a többi versenyzőhöz képest minőségben a Falcon.
A teljesség kedvéért ugyanis meg kell említeni, hogy a következő orosz Szojuz űrhajó, ami indulni fog, szerződésesen NASA pénzből épült több más társával együtt.
Van szerződésük a NASA-val kb 2.7 milliárd értékben 20 db teher Dragonra rakétástól, amit a teljesített részek után fizetnek.
Van továbbá egy 2,6 millárdos szerződésük (összesen kb 3,1 milliárd a régiekkel) emberes Dragon űrhajó fejlesztésére és indítására, amit szintén teljesített részek után fizetnek.
Ugyanerre az emberes űrhajóra a konkurens Boeing 4,2 milliárdot kapott (összesen 4,8 milliárd a régiekkel). Érdekes mód itt nincs ugatás hogy hűdeállami csak ha SpaceX logó kerül rá...
Miközben éppen semmi köze Elon Muskhoz, Van idénre kilenc megrendelésük Protonra, összesen még 25 indításuk biztos lesz idén. Ez nagyságrendileg annyi amit összesen valaha Elon Musk indított, és majd kétszer annyi amit hurrá optimista módban idénre tervez.
Az se mindegy ám hogy hány visszatért fokozat lesz alkalmas újra repülésre.
Mert amíg Bezosék az egy prototípust simán újrahasználták majd fél tucatszor, addig Elon Musk már jó ideje gyűjtögeti a fokozatokat. Ennyiből már csak akad egy amit fel lehet újítani.
Ebben a világban a támogatás is szerződéses alapon megy csak súgok. Bármilyen állami támogatást úgy kapsz meg ha leszerződsz az állammal. Az USA-ban, az EU-ban de még Magyarországon is. Örülök hogy ujjat mondhattam.
Egyik oldalon a milliárdok, másik oldalon cca. 15 fellövés.... Ez a mérleg.
Hát évek óta álmodnak visszatérő fokozatokról, mi több le is fejlesztették a szükséges technológiákat. Musk csak ezeket használta fel.
Ami a Tesla sikerét illeti, a sikert profitban mérik. Te is baromi boldog lennél ha beker ár alatt hozzád vágnának egy luxus autót. Persze ezek a felmérések 1 év után készülnek. Megnéznék egy 3-5 év után készültet is ;)
ameddig nem olvastad Ashley Vance könyvét Elonról
Na ne már :))))) A propaganda elolvasása lenne a feltétele az objektív ítélet alkotásnak?
Ebben nem fogunk egyetérteni.
Te csak csillogó rakétákat meg fényes jövőt látsz és nem érdekelnek a piszkos részletek, én meg egy ügyeskedő sötét alakot látok, akinek életében nem volt soha egy nyereséges vállalkozása, és aki csillogó design köntösben árulja igen rossz minőségben, mások fejlesztéseit újracsomagolva, állami pénzből, miközben lépten nyomon azt hazudozza hogy ő magántőkéből dolgozik.
Igazából nem érdekelne a dolog, még akkor sem ha rossz érzés hogy évekig én is bedőltem neki, viszont a fák nem nőnek az égig végül hatalmas bukta lesz a vége, és előfordulhat magával sodorja az egész kereskedelmi űrbizniszt.
Ha véletlenül sikerül pénzt szereznie pl. a böszmére, akkor értelmes célra is fordítható milliárdok fognak elmenni egy SpaceX minőségben legyártott hulladékra, ami előbb utóbb az űrhajózás legnagyobb katasztrófáját fogja okozni, amikor egyszerre 100 ember hal meg benne.
A számításod tényleg azon alapul, hogy a fokozatot felújítási költség nélkül újrafelhasználhatónak veszed? Azután az is egy kérdés, hogy a többedjére történő újrafelhasználhatóság alkalomról alkalomra hogyan növeli ezt a felújítási költséget akár exponenciálisan, esetleg gyorsan túl a gazdasági esszerűség fölé.
"Kedvezményt" természetszerűleg kell is rá adni, de ez nem kedvezmény hanem piaci törvényszerűség. Új autó árért a vevő új autót akar, nem használtat.
Az is kérdés az árazásban, hogy a biztosítók hogyan fogják besorolni a second hand rakétákat az új építésűekhez képest.
Végleges válaszokat valóban akkor fogunk kapni, ha az újrafelhasznált fokozatok üzemszerűen repülnek majd,így téve lehetővé, hogy több indítást hajtsanak végre.
Ez még jó pár év, ugyanakkor ha senki sem próbálná meg, akkor viszont nulla lenne az esély.
"It is a beautiful technological achievement in the context of a mission in LEO asking little performance from the launcher, freeing the performance required by recovery. But for the economic equation, things are still very uncertain. Performance loss on recovery, lower industrial rate, cost of refurbishment of the first stage, difficulty convincing customers to use a used launcher, uncertainties about the reliability: it would be a mistake to consider reuse is the alpha and omega of disruptive innovation in the field of launchers.
There may be other ways to innovate, such as micro-launcher I had discussed this summer after meetings with players in Silicon Valley who want very cheap launches, less than 10 million, for satellites of several tens of kilograms. Especially, in the European context, with markets and accessible rates lower than those offered to American launchers, the cardinal priority is the road map defined at the last ministerial conference of ESA (European Space Agency): Vega C Ariane in 2018 and 6 in 2020, as part of a new governance which always aim at making cost more competitive."
Még ennyi pénz beleölésével sem látszik egyértelműen, hogy ez valaha is meg fogja érni egyáltalán. Nekem ez beleillik a Musk féle rizikókezelésbe.
Újra lehet használni. Pl. egy Falcon-9 kerül 62 millió dollárba a vevőnek. A gyártónak mondjuk legyen 35 milla. Ennek az összegnek a 90%-a az első (visszatérő) fokozat értéke. Tehát ha SpaceX másodszor is fel tudja használni, az már 30 milla árelőnyt jelent. Persze adnak rá kedvezményt, de az talán csak 25%? (a 65 millának).
Az első ilyen újrahasználási próbálkozás márciusban lesz (terveik szerint). SpX mgr szerint az eddig visszatért 8 fokozatból 7-et fel is tudnak újra használni. Egyet szétkísérleteztek.