Egy kivételes egyéniség kivételes munkásságának megtárgyalására hozom létre ezt a topikot. Legyen az bármelyik cégének bármilyen terméke, múltjának és jövőképének kritizálása, illetve azzal való szimpatizálás. Beszéljenek a tények helyettem!
Hátha a nátrium-üveg akksi hozza a hozzáfűzött reményeket! Egy alapvetően nagyon pozitív folyamatot látok megindulni. Az EV-k terjedésével a grid energia összetétele is változni fog. Miért? Manapság már a legolcsóbb energiaforrás egyike a napelem. Ennek hátránya ugye az időszakosság. De mivel EV-be úgyis kell egy rakat akksi, akkor már csúcserőmű-jelleggel nyugodtan össze lehet pakolni GWh kapacitású akksikat is, kiegyenlítendő a fogyasztási hullámokat.
(Grid akksira múltkor néztem egy jó kezdeményezést; molten salt magnesium-antimony akksi. Hátránya, hogy magas hőmérsékleten működik és a cég aki foglalkozott vele nem fejlődik, pedig Bill Gates is nyomta őket pénzzel. Szóval a fene tudja mi van velük.)
Másik ötlet, hogy a bazi nagy napelem farmok (Szahara-Utah/Nevada-Tibeti fennsík) belépjenek egy egységes világ-gridbe, ellátva mindenkit elektromossággal. Csak a csendes-óceáni nappalt kell vhogy kibekkelni grid akksikkal. Na jó, kéz a biliben.
Miért lenne egyszerűbb? A jó autó rengeteg dologtól függ, a belsőégésű motor csak egy a sok közül. Versenyhelyzetben nem elég ha képes gurulni, kormányműtől az ülés kárpitozásáig mindennek nagyon jónak kell lenni. Csak meg kell nézni, milyen részletekbe mennek bele az autós magazinok tesztelői. Kopogós műanyagból van a műszerfal? Nem lehet betenni egy sílécet? Kész, lehúzzák.
Igen, beszállítók hada ad egy-egy terméket. Hallottam olyat is, hogy a kezdeti S szériák gyerekbetegségei abból eredtek, hogy Tesla csak harmadrangú beszállítókat tudott megkörnyékezni annak idején. X sólyomszárnyának működtető mechanikáját is egy külföldi cégtől várta a Tesla eredetileg, de az sem időben, sem minőségben nem tudott adni jó terméket, ezért Tesla maga gyártja most ezt az alkatrészt.
Mivel Tesla már elsőrangú autógyártónak számít, sokkal jobb beszállítókat tudnak toborozni a Model3 mögé. Emellett, a legmagasabb szintű automatizálás adja magát a gyártósoron, csökkentve a szakik hibalehetőségeit.
Elektromos autót sokkal egyszerűbb lesz gyártani, megszűnik az autógyárak kvázi monopóliuma, az lesz a nyerő, akinek olcsó akkumulátora van, nagy mennyiségben.
"mint a mai autóknak a motor, azt sem beszállítóktól veszik az autógyárak."
A blokkot és a hengerfejet mondjuk legyártják, de amúgy.....
- de már bele kitől jön a dugattyú? pl. Mahle
- turbo az egészre? pl Garrett
- komplett befecskendező és elektronika, szenzorok, pl Bosch
- gyertyák, pl Denso
- váltó, pl ZF
- csapágyak, pl SKF
- stb, stb, stb.....
még betöltött olaj és benzin is valahonnan jön.
Ma az autógyártás lényege döntően egy összetett beszállítói hálózat kiépítése és összehangolt működtetése, illetve összeszerelés, kisebb hányadú helyszíni tényleges gyártás mellett.
Az új korszak iagzán ott fog tudni kezdődni, amikor az elektromos járművek biztosan (=csomaggal, több utassal, klíma megy, rádióval, fényszóróval....) meg tudnak tenni minimum 5-600 kilómétert egy töltéssel, és az akkukat a mai benzinkutakhoz hasonlóan sorbanállással együtt max 10 perc alatt full fel lehet tölteni, vagy cserélni.
A mai elektromos járművek max második autónak jók, városban szaladgálni, vagy elővárosból ingázni, így hamarabb vennék egy Leafet, mint egy Teslát, ártól függetlenül.
Nézzük meg például, anno hány év(tized) alatt zajlott le a teljes váltás, amikor az addigi ló alapú közlekedés helyét teljesen átvette az autóközlekedés.
Tegyük hozzá hogy a Gigafactory Panasonic Tesla közös vállalkozás, szó nincs róla hogy onnan csak a Teslába kerülhetne akku. Sőt. Ha más többet fizet érte....
Valójában ott csak az épület a tesláé, a Panasonic bérli, és a Panasonic gépein Panasonic akkuk készülnek, amik az épület más részeiben a tesla szerel össze a Power wall-ba stb. De az akku gyártás az Panasonic bizony.
A többi autógyár még az EV-t egy felesleges nyűgnek tartja, amivel kényszerből kell foglalkozniuk, ezért át sem gondolják kellőképpen, hogy mit csináljanak.
Pedig ezen múlik a siker, vagy kudarc ,az EV kulcsfontosságú alkatrésze az aksi, mint a mai autóknak a motor, azt sem beszállítóktól veszik az autógyárak.
"A többi autógyár hibás stratégiát követ, csak autót akarnak gyártani, akkumulátort nem."
Nem ezen múlik. Az autógyárak kerekeket se gyártanak, de megteszi helyettük a Michelin, Pirelli és a többi, végül jut minden autó alá. Valójában az autók alkatrészeinek nagyobbik része beszállítóktól jön, maga az autógyártás a váz legyártása, lemezek, festés, a többi csak innen-onnan érkező dolgok beszerelése.
Akku most is van minden autóban, szintén beszállítóktól. Ha az EV autózás elindul, akkor majd az akkugyártó beszállítók is felfutnak. A Gigafactoryt emlegeti mindenki, de van LG Chem és még sok más gyártó is
Musk mögött komoly pénzemberek állnak, a tőke eddig sem volt gond neki, és a tőke nem képes aksikat gyártani, ahhoz gyárat kell felépíteni, ami időbe telik.
Ez amolyan lárifári. Tesla bevétele 7 mrd dollár volt tavaly. Nagyon komolyan befektetnek egy rakás dologba, sztem csoda hogy csak 60 cent bukta volt egy részvényen.
Ez alapjaiban véve helyes okoskodás, csk egy dolgot felejtesz el. Van egy dolog, ami még akkumulátornál is fontosabb a piac elöntéséhez. Az pedig a tőke. Az meg a konkurenciának van, Elonnak.......
A dot com lufi elhozta nekünk az internetet ahogy ma ismerjük. Ettől még hatalmas bukás volt.
A lufinak semmi köze ahhoz hogy mi a termék. Attól lufi, hogy fenntarthatatlanul növekszik, profitra nincsen, és mindig újabb befektetések és tőkeinjekciókból fedezik a korábbi adósságokat.
Csakhogy a dolgok rendjéből adódóan ez nem folytatódhat a végtelenségig, végül jön a bukás.
Konkrétan Musk birodalma esetében már évek óta nyereséget kellene termelni. A Model 3 az utolsó dobása, és elég kétségbeesett dobás. Ha nem jön be, és erre sajnos jó esély van, akkor lehúzhatja a rolót. Nem a cég. Musk.
És jön a google, vagy valaki más egy újabb csalagút sztorival.
Állítólag, mindenesetre ebben az évben Model 3-ból valószínűleg többet fognak gyártani, mint Bolt-ból, jövőre meg egy nagyságrend lesz a különbség a Tesla javára.
Óriási mennyiségű EV-hez sokkal több akksi kell. Annak kiépítése is idő. Ha nem is annyira szembetűnő, de ebben a témában Tesla elöl jár (Gigafactory). Értem én, hogy Bolt meg Leaf, de akksi hiányában Model 3 fogja "elönteni" a piacot. Persze még mindig csak egydigites százalékokról beszélünk az egész világpiacot nézve.
Nézegettem a Chevrolet Bolt-ot, nagyot léptek előre. Ez már egy komolyan vehető családi autó, nem is túl drága. Az EU-ba is jön, Norvégiába már májusban.