Keresés

Részletes keresés

honvéd elvtárs Creative Commons License 2005.02.27 0 0 444

Nahát, micsoda régi dolgok kerülnek itt elő!
Amikor középiskolába jártam Szegeden, a technika tanárunk (egyébként többszörös feltaláló volt) mesélt a "Juhász Gammá" ról (Ő így nevezte).

Azt mondta róla, hogy amikor megszálltuk Jugoszlávia Bácska- Bánát- i részét, egy jugó gép jött Szegedet támadni, amit a Juhász Gamma lőelemképzővel felszerelt légvédelmisek azonnal le is szedtek. Állítólag a németeknek sem volt jobb és meg is akarták szerezni maguknak a Juhászt Gammát. Még a németek akciójáról és magáról a Juhászról is mesélt valamit, de hát ez több mint 35- éve volt, ki emlékszik ma már erre.....

Szerinte korábban minden 400. lövés találta el a légicélt, de a Juhász Gammával a találati arány lényegesen jobb volt.
Előzmény: Volt tüzér (426)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.26 0 0 443
Úgy emlékszem, keddet mondtak. Bár azért ez engem olyan nagyon nem izgat.
Előzmény: Hpasp (442)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.26 0 0 442

A Zrinyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Bólyai János Főiskolai Karának légvédelmi szakcsoport épületében működik a Hadtörténeti Múzeum egy kihelyezett kiállító tere. Az épületben különféle kézi és más fegyvereket, légvédelmi tüzér relikviákat (ki hitte volna) és egy Volhov komplexumot láthatsz kibontva. Vinniczai Ferenc alezredes a múzeum atyja, és előzetes egyeztetés után be lehet menni nézelődni.

 

Mindenképpen visszanézek oda valamikor! (Minden kedden van nyitva?)

 

 

Előzmény: Volt tüzér (435)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.26 0 0 441

Ez alakulatonként változó. Az biztos, hogy mindenütt 7-es épületnek nevezték a rakéta tároló épületet. Ha az alakulat nagy laktanyában volt, akkor a laktanyában a többi épület neve nem is volt érdekes. A készenléti épületet, ami a technikai területen volt, azt többnyire 10-es épületnek nevezték. A többinek nevet nem adtak, esetleg az új tüzelőállásokban a gépkocsi tároló épület volt a 7/A. Egyéb épületnek kitüntetett nevéről nem tudok.

Magasabb készültségi fokozatok:

AHKSZ - Állandó Harckészültség

FHKSZ - Fokozott ...

HVHKSZ - Háborús veszély ...

THKSZ - Teljes ...

Készültségi fokok1980-ig:

III. fokú készültség (innen az I. fok elérése alakulat - illetve hely - függő volt, 35 - 90 perc)

II. fokú készültség (Innen az I. fok elérése 6 perc, teljes állománnyal 35 - 90 perc)

I. fokú készültség

I. fokú készültség teljes állománnyal.

Készültségi fokok 1980. után:

Készültségi szolgálaton kívül

II. fokú készültség

I. fokú készültség

Minden osztálynál - és ez készültségi foktól független volt - annyi rakéta volt indító állványon, amennyi egy csatornára szükséges volt. A Nyeva egy célcsatornához két rakétacsatornás volt, (vagyis egy célra két rakétát volt képes önállóan vezérelni), tehát a Nyeva két rakétát tartott készenlétben. Ugyanakkor a szakaszfedezékekben annyi rakéta volt szállító töltő kocsin, hogy az állványokat teljesen fel lehessen töltei.

A Volhov osztálynál 3 rakéta volt fent folyamatosan, a Vegánál pedig tűzcsatornánként 2 darab.

Általában az ezred (dandár) osztályai közül minden harmadik volt II. fokban, a többi III. fokban, illetve készültségi szolgálaton kívül. I. fokba csak akkor kellett lépi, ha valami volt, vagy gyakorlás céljából rendelték el.

Ilyenkor először a kezelők foglalták el a helyüket, az RKU kezelő azonnal indította az áramátalakítót és az agregátorokat. Mire készen lett, addigra általában az ügyeletes kezelők a helyükön voltak. Az ügyeletes rávezető tiszt vezetésével elkezdték a komplexum működési ellenőrzését. Ez egy komplex ellenőrzés sorozat volt, amit max 4 perc alatt meg kellett csinálni. Miután készen volt a működési ellenőrzés, (a lokátorokban is) le kellett jelenteni az elöljárónak a készenlétet. Ekkor még illett annyi időnek maradnia, hogy a rakéták felkészítését meg lehessen csinálni. A 6. percben képesnek kellett lenni a rakéta indításra.

 

Előzmény: Hpasp (439)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.26 0 0 440
Örülünk, hogy örülsz.
Előzmény: LizardX-MAG (438)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.26 0 0 439

Volt Tüzér!

 

Azt már tudjuk, hogy a rakétákat a 7.számú épületben tárolták...

... és a többiben mi volt?

 

Mik voltak a készültség fokozatai? Mennyi idő alatt kellett elérni, és mit jelentett?

Hány osztály ügyelt egyszerre egy ezredbő?

Voltak készenléti rakéták az indítón?

LizardX-MAG Creative Commons License 2005.02.26 0 0 438
Uraim, nagyon köszönöm!
Előzmény: mezenguz (437)
mezenguz Creative Commons License 2005.02.26 0 0 437
LizardX-MAG!

M49 KSZ-19:
SZ-60:
Előzmény: LizardX-MAG (429)
mezenguz Creative Commons License 2005.02.26 0 0 436
Helló!

..cikk a Haditecnika 1993/2 számában:Szemle a Duna Légvédelmi Rdandárnál(mezőfalvai látogatás!)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.26 0 0 435

A Zrinyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Bólyai János Főiskolai Karának légvédelmi szakcsoport épületében működik a Hadtörténeti Múzeum egy kihelyezett kiállító tere. Az épületben különféle kézi és más fegyvereket, légvédelmi tüzér relikviákat (ki hitte volna) és egy Volhov komplexumot láthatsz kibontva. Van Sztrela-1, Sztrela-10, KRUG, Nyeva és Volhov indítóállvány, és egy csomó egyéb tüzérségi fegyver, többek között a Te kedvenced, az 57 mm-es légvédelmi gépágyú is. Vinniczai Ferenc alezredes a múzeum atyja, és előzetes egyeztetés után be lehet menni nézelődni. Telefonszámot nem tudok, a Neten viszont megtalálod.

A képen látható 100-as lédvédelmi ágyúról is ott készült a kép. A típus megnevezését nem tudom, de HPASP egyszer valahová leírta.

Előzmény: LizardX-MAG (429)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.26 0 0 434
Ezek jók? 2004. december 3-án készültek a Nemzetvédelmi Egyetemen a légvédelmi tanszék mellett.
Előzmény: LizardX-MAG (433)
LizardX-MAG Creative Commons License 2005.02.26 0 0 433
Köszönöm, olyasmire gondoltam, mint a második link. Hát még ha színes, közelebbi képek lettek volna... :)
Előzmény: Hpasp (430)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.26 0 0 432
Ezt a kabint érdemes megnézni, mert az orosz elég sok technikát ebbe rakott. Ilyenben volt a Nyeva UNK kabinja, a 5JA62/63 (Cikloida) kabin, a Vektor és a Szenyezs kabinjai, a Vega K-2, K-3, K-9 és AKIPSZ  kabinjai, és gondolom, lehetne még folytatni. Mindegyik kabinhoz egy URAL vontatót adtak. Nekünk szerencsére már Diesel motorral, de a Nyeva osztályok még benzines Uralt kaptak. Az tudott még aztán zabálni. Ezeken egyébként nem sok látnivaló van, hiszen kívülről minnden egyforma. Amíg az ajtót ki nem nyitottad, addig nem is tudtad, mi az. A Volhov kabinjait legalább meg lehetett különbözztetni.
Előzmény: Hpasp (431)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.26 0 0 431

Jó link:

 

http://pvo.guns.ru/russia/index23.htm

 

Сенеж-МЭ menetben:

 

Hpasp Creative Commons License 2005.02.26 0 0 430
Előzmény: LizardX-MAG (429)
LizardX-MAG Creative Commons License 2005.02.26 0 0 429
Ez ugyan offtopic, de a képekről eszembe jutott: akinek vannak jó képei az S-60-as (vagy Sz-60?) gépágyúról, az legyen kedves dobjon meg velük (biztos én vagyok a láma, de a neten nem sok használhatót találtam)! Előre is köszönöm! Ja, és mi a típusjelzése a felső képen látható ágyúnak?
Előzmény: Volt tüzér (426)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.25 0 0 428

Amikor annak idején erről először tanultam, akkor úgy hívtuk, hogy elektromos tengely. A forgató részen is, és a fogatandó részen is van egy egy darab speciális villanymotor, ezek elektromosan össze vannak kötve. Ha az egyiket elforgatod 30 fokkal, akkor a másik is forog utána 30 fokot. A dolognak a szakmai alapját ne kérdezd. Ha valamivel 20 éve nem foglalkozott az ember, akkor sajnos elfelejti. A forgatandó részen a szelszinre volt kapcsolva a végrehajtó motor, ami nem hagyományos villanymotor volt, mert az ugye alacsony fordulaton kis nyomatékot tud, hanem úgynevezett amplidin, ami egyfajta erősítő motor, és az már tudta azt, hogy 1 o/sec sebesség esetén is ugyanolyan forgatónyomatékot produkált, mint  10 o/sec esetén.

A végeredménye ennek a rendszernek az volt, hogy ha a lokátorral követték a célt, akkor a meghatározott repülési és egyéb paramétereket figyelembe véve, a pontos előretartást képezve a csövek is pontosan követték azt, amit kellett.

Előzmény: rali (427)
rali Creative Commons License 2005.02.25 0 0 427
Köszönöm, megértettem.


Ez a szelszin valamiféle vezérelt forgású motor, ami a vazérlőjeleket a radrból vette?
Előzmény: Volt tüzér (426)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.25 0 0 426

Az elsődleges kritérium, hogy az ágyúnak legyen elektromos hajtása, mert ha nincs, akkor a lokátor csak egy üres fenyegetés, vagy annyit ér, mint a régi fogaskerekes computerek (PUAZO-4, GAMMA-Juhász). Vagyis a valamilyen módon megállapított kezdőelemeket betáplálták a masinába és a kijött eredményt odakiabálták az ágyúkhoz. Alapjában véve nem rossz módszer, mert a ZU-2, és a ZU-23-2 még mindig hasonló elven működik. Csak az idő már túlhaladta ezt e módszert.

Tehát, ha van elektromos hajtás, akkor már könnyebb a dolog, mert az elektromos hajtást össze kellett kötni a lokátor megfelelő pontjaihoz, és elektromos szelszinkapcsolat útján már meg is volt oldva a lövegek vezérlése. A szelszin kapcsolat azt képes produkálni, hogy akár kis forgási sebességnél is képes nagy nyomatékkal mozgatni a szükséges forgatandó eszközöket. A szelszinkapcsolatot a lokátor antennája és az ágyúk között kellett megvalósítani, magyarán ahogy az antenna mozgott, ugyanúgy mozgott az ágyú is. Na persze volt a dologban egy kis csavar, mert a lokátor az általa mért repülési paraméterek és az ágyú tulajdonságai alapján kiszámolta a cél lelövéséhez szükséges előretartást, és már majdnem meg is volt oldva minden.

Az 57-es gépágyú arra ment, hogy eltalálja a célt, és egy átlagos repülési távolság után automatikusan felrobbant a lövedék. Ám a 100-as félautomata ágyú lövedékében volt egy távolságfüggő gyújtószerkezet, ami igyekezett a megfelelő távolságon robbantani. Ezt a távolságot a lokátor, régebben a távmérők adatai alapján az ágyú egy megfelelő műszerébe be lehetett tekerni, és már majdnem meg is voltunk. Már csak azt kellett tenni, hogy az ágyú egy erre a célra kiképzett nyílásába be kellett dugni a lőszert, majd egy kurblin kettőt tekerni. A lövedék elején volt egy lőporkorongos időzítő, amit az első tekeréssel kinulláztál (akárhol is állt) a második tekeréssel pedig be kellett állítani a korábban behajtott távolságot. Aztán már csak lőni kellett.

A lokátor tehát az ágyúknak csak a szögben való vezérlését tudta elvégezni, de azt viszonylag jól.

Előzmény: rali (425)
rali Creative Commons License 2005.02.25 0 0 425
Légyszíves, néhány szóban mandjad, hogy vezérelték ezek a lövegeket.
Előzmény: Volt tüzér (422)
mezenguz Creative Commons License 2005.02.24 0 0 424
Helló!

Bár lehet,hogy nem ide tartozik,a másik topikba már feltettem:Vát község határában készült légifotó(1987).Mi lehetett,egy cseh oldal szovjet objektumot jelöl..?
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.24 0 0 423

Ez a terület az Asuluki lőtértől teljesen független. Hogy ennyire teli van tűzdelve légvédelmi eszközökkel, az számomra is meglepetés.

Megnéztem a műholdfelvételeket is, azok közül is sok közepes és kicsi komplexum körvonalait ismertem fel.

Az egyik térképen szerepel Aktyubinszk. Ott volt az orosz repülőmérnöki egyeteme. Jól eldugták.

Előzmény: LeX (418)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.24 0 0 422

Ezek alighanem a régi SZON-9 lokátorok, amiket csöves légvédelmi ütegek tűzvezetésére használtak. Utoljára kicsomagolva láttam ilyent 1991-ben.

A 104. rakétaezred elődje egy időben 100-as félautomata légvédelmi ágyúkkal volt felszerelve, akkor ilyen lokátoraik voltak.

Előzmény: vonat35 (417)
LeX Creative Commons License 2005.02.24 0 0 421
Megtisztelő hogy kollegának szólítasz, de nem érdemlem ki. 2001ben, villanyosmérnök diploma után akartak besorozni, kétszer is, de inkább elsumákoltam a dolgot. Az érdeklődés viszont nagy a technika iránt. :)
Előzmény: Volt tüzér (414)
mezenguz Creative Commons License 2005.02.24 0 0 420
...bocs,Bojurishte!
Előzmény: mezenguz (419)
mezenguz Creative Commons License 2005.02.24 0 0 419
Hpasp!

Egyszerűen beirtam a keresőbe:SA-5 in Bulgaria,s a a Nato modernizálási programban szerepelt,sajna a linknevet nem tudom..:((
A Bohurishe amúgy Bohurishte,elnézést!
Előzmény: Hpasp (405)
LeX Creative Commons License 2005.02.24 0 0 418
Ahum, én a térkép bal fölső sarkában lévő Missile Test Complex-re tippeltem, de ezekszerint ott tesztelés zajlik, nem gyakorlat. Találtam remek műholdképeket az egész területről és az egyes létesítményekről.
Előzmény: Volt tüzér (412)
vonat35 Creative Commons License 2005.02.24 0 0 417

Sziasztok!

 

Nem tudom, hogy mi ez, de sejtem, hogy köze van a rakétákhoz:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyíregyházán, a katonai bontóban állnak, még egyben, és bármit meg lehet venni róluk, belőlük. Van 4- 5 ilyen utánfutó. Mik ezek?

 

Más:

 

Az HMEIRT egy fél éve még eladatlan készletében láttam nagyméretű, nyerges utánfutókat, vagy 20 db-ot. Olyan gömbölyű volt az elejük, végük, teljesen fémborítással (sajnos nem tudtam lefényképezni) Ezek mik lehetnek?

 

Üdv:

vonat

Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.24 0 0 416
Bocs, a teprit valójában tepsit akart volnna lenni.
Előzmény: Volt tüzér (415)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.24 0 0 415

Emlékszel, hogy az amerikai Patriot rakéták az első öbölháború idején mit csináltak?

Ennyit a hatékonyságról. Meg azt, hogy az orosz mindenben ugyanolyan, csak egy kicsit nagyobb. (lapostetű és teknősbéke ügy) A Patriot 80 kilométerével szemben a 300-as 100 kilométert tudott, és a felvételekből láthatod, hogy a technika mozgékonysága sem volt semmi. Igaz, hogy ehhez háromszor annyi katona kellett, de az az oroszt igazán nem érdekelte.

Ráadásul ez a technika is aktív önirányítású, tehát olyan nagyon zavarni sem lehet. Nézd meg a filmeken, az irányító járművön megtalálod azt a hatalmas teprit. Ez egy úgynevezett FAR antenna, ami (fázisvezérelt), ami nagyon jó paraméterekkel rendelkezik és nagyon pontos.

Bizony Jugoszláviában nem az az egyetle F-117 veszett volna oda, hanem jóval több, hiszen ennek a lokátornak akkora a küszöbérzékenysége, hogy a Nyevát is képes verni. Szóval felköthették volna a gatyájukat a szövetségeseink.

Előzmény: aviator_eto (413)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!