Keresés

Részletes keresés

Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 667
A tesódékat jó alaposan átverték, mert a két anyaghoz semmi köze. A neve alapján az O (Окислитеьно) G (Горючее) a rövidítés tartalma. Hogy jól írtam-e abban nem vagyok biztos, de valami oroszul írástudó tud lektorálni. Az O hordozta az oxigént. a G meg a hajtóanyagot. Egyszer beszéltem egy kollégával, aki hajdanán töltős volt Börgöndön, és érdekes, még mindig kívülről fújta a kotyvalék összetételét. Még meghallgatni is nehéz volt nekem, aki középiskolában egy évig tanult kémiát és azóta sem.
Előzmény: petfol (662)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 666
Akkor az 5 mp alatt a rakétát 18G-vel gorsították.
Előzmény: Hpasp (665)
Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 665

No megvan a megoldás:

Top Gun akárhanyadik szám:

 

V-750V (Dvina) / V-755 (Volhov)

Hatótáv: 35 / 45km

max célseb: 1000 / 1100 m/sec

rakéta seb: 650 / 885 m/sec

túlterhelés: 9g / 19g

 

A cikk végén köszönetet mondanak a Bólyai János Katonai Műszaki Főiskola légvédelmi rakéta tanszék tisztjeinek.

 

:)))

 

Szerdán minden kiderül.

petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 664

Ebből nemigen számolod ki az égésvégi sebességét. Ugyanis ezek szerint a menethajtómű csak fenntartotta sebességet, és nem tudjuk, hogy mekkora utat tett meg a rakéta a gyorsítás alatt (a gyorsítórakétákkal). Két számítást végeztem, de egyiknek sem hiszek. Ha végig gyorsított volna a rakéta, akkor 60s égésidő alatt 36 km-t 20m/s2 átlaggyorsulással tudott volna megtenni, ami nagyon alacsony, az csak 2G. Ha egyenletes gyorsulással 22 s alatt tette volan meg a 36 km-t, akkor az 149 m/s2, azaz kb 15. G, ami egészen hihető, csak talán mégsem 22 másodpercen át...

Előzmény: Hpasp (663)
Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 663

Az amcsik azt írták, hogy válltozattól függően a gyorsító fokozat 3-5sec alatt égett ki, 0.5sec alatt oldotta le a menethajtómű.

Ekkor már elérte az utazósebességét.

 

A V-750 (1D) dvina menethajtóműve 22sec alatt égett ki.

 

A későbbi válltozatoké 47-63sec alatt.

 

Az egész rakéta élettartalma 115sec.

 

Bár már másban is nyúltak mellé az amcsik.

Előzmény: petfol (658)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 662
A tesóméknak azt mondták, hogy "Oxigény" és "Gidrogény", ami persze ebben a formában hülyeség, legfeljebb oxidálóanyag és tüzelőanyag. Van valahol egy könyvem, ahol le vannak írva a rakétahajtóanyagok, amire emlékszem, az a szimmetrikus és az asszimetrikus dimetil-hidrazin. Mindekettő mérgező, az utóbbi ráadásul még instabil is.
Előzmény: Volt tüzér (659)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 661

Azért használtam, met Hpasp kollégával múltkor is ezzel számoltunk. Átszámolva:

36 km esetén az átlagsebesség 600 m/s, ami ugye 2160 km/h.

Előzmény: Volt tüzér (660)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 660

Ez a 43 000 méter nálunk sehol nem szerepelt. Volt 36 000 méter és volt 54 000 méter és slussz.

Előzmény: petfol (658)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 659

Ha tudod az üzemanyag mennyiséget, akkor sem biztos, hogy ki vagy segítve. Én például pontosan nem tudom, csak abban vagyok biztos, hogy az egyik durván duplája volt a másiknak (700 és 1400 kg.). Azért sem vagy kisegítve az üzemanyag mennyiségével, mert én például azt sem tudom, hogy mi volt a két komponens összetevője, mert nem volt vele dolgom, de nem is érdekelt. Ha lehetett, akkor messziről elkerültem még a környéket is, amikor rakétát töltöttek, vagy a hajtóanyaggal csináltak bármit.

A közelmúltban vitték el Mezőfalváról Felcsútra az összes megmaradt hajtóanyagot, onnan meg átfejtés után vitték ki Ukrajnába. Képzeljétek el azt a töketlenkedést, amit a szerencsétlen rendőrök műveltek, amikor elmeséltem nekik, hogy mi is az az anyag. Addig fogalmuk sem volt róla, és a hadseregtől az igénylésben is csak annyi jött, hogy O és G anyag.

A rakéta hatótávolsága némi tartalékkal a megsemmisítési zóna távoli határának felelt meg. A Volhov rakéta aktív hajtóművel a papírok szerint 36 000 méterig ment el. Azon túl már csak a lendület vitte. Bár lendület azért még volt bőven.

Előzmény: Hpasp (654)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 658
A gond az, hogy nem biztos, hogy a hajtómű mindíg ment is. Ha a 60s alatt meg is tette a 43 ezer métert, akkor 717 m/s átlagsebesség jön ki, ami kb. 2581 km/h. 
Előzmény: Hpasp (654)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 657
Az nem a rotordóm baja volt, hanem az erősen alultervezett hajtóműé. Hiába volt rajta két darab dugattyús csillagmotor, hiába volt a helikopter rettentő könnyű, nem volt elég. Ha csináltak volna hozzá egy rendes sugárhajtóművet, fele akkorából is meg lehetett volna oldani. Bár azt hozzáteszem, hogy ilyesmit sose tanultam.
Előzmény: petfol (650)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 656
Igaz.
Előzmény: Hpasp (654)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 655
1986-ban a debreceni kiképzőbázison. Honi légvédelmi rakétás rajparancsnok volt. Nekem Volhovról beszélt, erre kifejezetten emlékszem. Viszont nem volt szakértő, gondolom azt mondta, amit neki is mondtak.
Előzmény: Volt tüzér (652)
Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 654

Ha tudod emellet azt ist, hogy mennyi üzemanyagot égetett el, és mennyi volt a hajtóanyag kiáramlási sebessége. Plusz korrigálj a légellenállással is. Jó munkát! :-)

 

Nem, tudom a hatótávolságát.

Előzmény: petfol (651)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 653
Egészen pontosan nem tudom, durván 1 percig.
Előzmény: Hpasp (649)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 652

Kérdés. A bátyád mikor volt ott katona? bár ha Volhovról beszél, akkor csak 1978. augusztus 19.  és 1981 január 12. között lehetett.

Az az egy azért kapaszkodott a rakéta orrába, hogy a rakéta stabilizátorait rátöltéskor - pontosabban a töltő és indítópálya egyeztetésekor - még csak véletlenül sem üssék oda az indítóállványhoz. Meg lehetett volna ezt oldani úgy is, hogy a farkát emelik, de így a mérleg hatást kihasználva egyszerűbb volt.

Hogy lekötötte? Azért volt az a raj. az volt a dolguk.  Képzeld el, hogy a Vietnami háború idején a vietnamiaknál a kannibál rajok dupla létszámúak voltak.

A hajón ez egyébként automatikusan ment, az indítóberendezés alatt a fedélzeten belül volt a tartalék, és az indítópályát csak függőlegesre kellett állítani, és máris jöhetett az új répa.

Azt azért meg kell említeni, hogy a Vegánál már részben automatizálva volt a rátöltés, de amíg a rakéta odakerült, hát volt vele egy kis munka.

Előzmény: petfol (647)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 651
Ha tudod emellet azt ist, hogy mennyi üzemanyagot égetett el, és mennyi volt a hajtóanyag kiáramlási sebessége. Plusz korrigálj a légellenállással is. Jó munkát! :-)
Előzmény: Hpasp (649)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 650

Ráadásul a KA-26 olyan is volt, mintha a gulággal fenyegetőzés hatására tervezték volna. Úgy olvastam, hogy a motorteljesítménye annyira alacsony volt, hogy 95% körüli teljesítményen ment szinte mindíg. Nem volt elég teljesítménytartaléka.

Amikor a főkonstruktőre Magyarországra jött, és látta, hogy mit mernek a magyar pilóták a KA-26-tal művelni, nem mert beűlni melléjük. Hiába, ő tervezte...

Előzmény: Volt tüzér (648)
Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 649

Mennyi ideig működött a volhov motorja?

Ebből ki lehetne számolni a sebességét.

Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 648
Azt a makettet nézve nem tartom kizártnak a több évig készítést. Bár ahogy ismerem az oroszt, csak egy kis Gulagot kell neki beigérni és máris szárnyakat kap. Állítólag a KA-26 rotordómja is így született.
Előzmény: petfol (644)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 647
Egy hajón piszok sok helyet vehetett el egy ekkora rakétával felszerelt rendszer. A bátyám mesélte hogy az egész raját lekötötte a szf-i Volhov kilövőállvány újratöltése (beleértve az egy főt, akit a többiek felemeltek az állvány végére csimpaszkodni, hogy a súlya lehúzza). Hajón nem egy hátrány, ha ez automatizálható.
Előzmény: Hpasp (645)
Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 646

a Nyeva is hajón volt.

 

Korábban is került hajóra, és sikeresebb is lett mint a Volhov.

Amúgy az M-1 Volna rendszernek hívták.

 

 

 

 

Előzmény: Volt tüzér (643)
Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 645

a Dvinát is hadihajóra építették fel először

 

Igen, bár nem aratott nagy sikert...

... amúgy M-2 Volhov rendszernek nevezték, a V-753 -as rakétával.

 

 

 

 

Előzmény: Volt tüzér (643)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 644
Gondolom azt valakik főfoglalkozásban csinálták, pár héten/hónapon keresztül... 
Előzmény: Volt tüzér (643)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 643

Azt azért tudnod kell, hogy a Dvinát is hadihajóra építették fel először, meg a Nyeva is hajón volt. A hajós Nyeva nagyon jó volt abból a szempontból, hogy nem volt állócél, és az UNV? nagyon magasan volt a vízszinthez képest. Az a Nyeva 11 méter magasan mindent leszedett. Érdekes, ott az SZDC is csak viharban, erős hullámzás esetén kellett.

Mindkettőt egy leningrádi haditengerészeti múzeumban láttam, és szakértő? szemmel azonnal felismertük az antennaerdő között azt, ami nekünk ismerős lehetett. Képzelj el egy 10 méter hosszú élethű makettet. Valamikor előtte csináltam néhány légvédelmi harcjármű makettet, de amikor azt a hajót láttam, megevett a sárga irigység.

Előzmény: Hpasp (642)
Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 642

A Tor alapvetően hadihajók légvédelmére tervezett rendszer szárazföldi válltozata.

 

 

 

petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 641
Elírtam, igazad van.
Előzmény: Hpasp (639)
Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 640

A Buk rendszer alapvetően a SA-6 leváltására készült...

... van aki szerint Móron az 55. ruszki légvédelmi rakéta brigádnál ez volt rendszerben.

 

 

 

 

Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 639
SA-11 Gadfly néven a 9K37 Buk rendszer fut, amit te írtál az a SA-15 Gauntlet kód alatt futó 9K330 Tor rendszer.
Előzmény: petfol (638)
petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 638

http://www.aeronautics.ru/torm1greece.htm

 

A fenti link a Görögországnak szállított Tor M1 (SA-11) komplexumokról szól. Négy darabot adtak el a görögöknek belőle, amiket kénytelenek voltak AN-124-esekkel leszállítani, mert a rendszert orosz vasúti kocsikra, nagyobb nyomtávú szerelvényekre tervezték, és az európaiakra nem fért fel. Félő, hogy beragadt volna az alagutakba.

 

Pár kép:

http://www.aeronautics.ru/torm1photos.htm

 

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!