Meglehet, sok is kicsit (bár tengelyirányú holtjátéknak eleve muszáj lennie), és bőven lehetnek egy sokat látott efféle órán már kicsit kopottasak a csapvégek.
Az a helyzet, hogy napi 10-30mp közötti pozícionális eltérések ugyanakkor ezeknek az óráknak a specifikációjába beleférnek. Ezeknek a műszerfali/fedélzeti óráknak eleve masszívabbra, vastagabbra méretezettek a csapjaik, főleg a billegőcsap, hogy kevésbé legyen hajlamos ütésre-rázásra törni (amit nyilván kaphat üzemszerűen), és ez eleve csökkenti az elérhető pontosságot. Emellett ezeket a csapokat rugalmasabb, szívósabb, de kevésbé keményre edzett acélból készítik, szintén azért, hogy ne törjenek (az igazán üvegkeményre edzett tengelyek sajnos törni is úgy törnek, mint az üveg, könnyen...) - ezek a csapok viszont hosszú távon könnyebben kopnak.
Mivel anno ezeknek az óráknak megvolt a használati ciklusuk - meghatározott év és/vagy üzemóra - ami után egyszerűen újra cserélték őket, és visszaküldték a gyárba a régit (ahol azokat szétszedték, ami alkatrész hibátlannak minősült, ment vissza a gyártósorba és beépítették új órába, a többit leselejtezték, a "tábori körülmények között szervizelés" a műszereknél "békeidős" körülmények között nem volt szokás, a repülésben sem, a polgári orosz gépek repülőóráival-műszereivel is így jártak el), így eleve nem is törekedtek "örök életre", ehhez képest azért ezek rendkívül tartós és megbízható órák.
A kései, már műanyag rugóházas kivitelek voltak kevésbé tartósak, de igazándiból az elvárt üzemidőn belül azok is ugyanolyan megbízhatók voltak.
Van egy szemmel látható tengelyirányú kotyogása a billegőnek, 0.15 milliméter körüli. Nem tudom mennyi a gyártási szórás ezeknél, de nekem ez a kotyogás soknak tűnik.
Ez egy elég egyszerű billegő-hajszálrugó kombináció, eleve lehet jelentősebb eltérés gyárilag is a különböző pozíciók között. De a legvalószínűbb, hogy már eléggé kopottak a csapok, és az is könnyen lehet, hogy a billegő kiegyensúlyozottsága sem tökéletes, már babráltak rajta, stb...
Ekkora eltérés egyébként ennél a szerkezetnél még beleférhet (emlékeim szerint 30mp körüli napi szórás volt a gyári elvárás is).
Összeérő menetek ennél sokkal jelentősebb sietést okoznának.
2 éve én is szereztem egy olyan Slave billegőmotoros órát a bolhapiacon. A műhelyben használom. Nyáron jól működik, ha télen nincs felfűtve a műhely, akkor napi 1-2 percet késik (felújítás után).
Most a piacon csak egy hegedűt vettem, igaz ez nem a topik témája.
Az mitől van, hogy a Timegrapher szoftver szerint ha fekvő pozícióban vizsgálom az órát, akkor nagyságrendileg 25 másodpercet késik? Ha így beszabályzom az órát, akkor normál pozícióban fog sietni. A billegő lemágnesezése megtörtént. A szoftver kimutatná, ha a menetek összeérnek?
A PC Zeitwaage nevű programhoz hasonlót esetleg tudsz ajánlani? Nekem az ingyenes verzió van meg, de semmi weblapja nincs, nem tudok előfizetni a PRO verzióra.
Akkor meg használd egészséggel. Az óra pontosságát könnyen tudod a hajszálrugókulccsal simogatni, ekkora esési hiba meg szerintem simán a gyári elvárásokon belül van (nem 100%-ban tökéletes a középhelyzet, de ez olyan kicsi eltérés, hogy az óra ezzel még szerintem simán öninduló, ha elkezded húzni, elindul - ameddig ez teljesül, addig legfeljebb egy kronométernél van értelme tovább foglalkozni a kérdéssel).
Köszönöm válaszod. Elfelejtettem írni, hogy a szerkezetet teljesen szétszedtem, kitisztítottam, majd újraolajoztam. Tisztítás előtt a billegő bágyadtan lengett, akkor nem néztem mekkora az esési hibája és az óra pontossága.
Ez az óra új korában sem tudott ennél jobbat, ez de facto tökéletes. Hozzá ne nyúlj. :)))
Egyébként ki lehet küszöbölni beállítással még ezt a minimális esési hibát is, de nincs értelme erőlködni - fix tőkés a szerkezet, így macerás szerelgetéssel jár, és ilyen kicsi esési hibának gyakorlatilag nincs hatása a pontosságra. Tekintve, hogy szervizelve is alighanem százezer éve volt az óra, ez a járáskép pompásnak mondható.
Viszont, ha ezt mondjuk asztali óraként ténylegesen használni szeretnéd folyamatosan - hát, erősen egészséges volna leszervizeltetni, vagy pár év alatt már komolyan károsodni fog. Csak sajnos ennél a kategóriánál a szerviz ugyebár gazdasági totálkár, az óra piaci értékét elérő-meghaladó összegért fognak hozzányúlni.