Keresés

Részletes keresés

Evicke Creative Commons License 2014.06.29 0 0 4194

Én simán elhiszem, hogy a diófélék fogyasztása több előnnyel jár, mint hátránnyal.

 

én meg nem. :-) jelenleg még egy dolgom van egészségileg, de azt nagyon rendbe kéne hoznom, ez pedig a  csontritkulás. és ezt biztosan nem fogom kockáztatni a fitátevéssel. 

antioxidánst máshonnan is be tudok szerezni, pl. gyümölcsökből, azt az aminosavat meg gondolom, húsból, zsírból.

egyébként újabban egyre több paleós rossz tapasztalatára derül fény a mag- és maglisztevéssel kapcsolatban, ami rövid távon puffadást, emésztési problémákat, hosszabb távon ásványianyag-hiányt jelent.

lásd még a lentebb linkelt, a májusi paleo-fesztivbálon elhangzott videók egyikét, Mezei Elmiráét. részletesen beszámol a fitátok káros hatásairól, részben saját személyes rossz tapasztalatai alapján.

Előzmény: H_G (4193)
H_G Creative Commons License 2014.06.29 0 0 4193

Jó, akkor vond le az ásványokat -- de az antioxidánsok, vitaminok, meg az említett érfalvédő aminosav bonyolultabb nagy molekulák, azokat ugye nem köti meg a fitinsav? Én simán elhiszem, hogy a diófélék fogyasztása több előnnyel jár, mint hátránnyal. A Nurses Health Study olyan része a mainstream táplálkozástudománynak, amit komolyan szoktunk venni; amellett a hagyományos gyűjtögetők sem kerülik a dióféléket egyáltalán.

 

Az időbeli elválasztás a főétkezéstől nem nehéz, hiszen ezeket elsősorban snack szerepben fogyasztjuk.

  

Előzmény: Evicke (4192)
Evicke Creative Commons License 2014.06.29 0 0 4192

csak éppen a bennük lévő fitát miatt ahogy megeszed, úgy ki is megy belőled, és még magával is visz sok hasznos ásványi anyagot, úgymint Ca, Zn, Fe stb.

ha lenne fitáz enzimünk, valszleg jobban járnánk....

max. napi fél marék dióval még elboldogul a szervezet, de én ezt is más kajáktól külön enném, a fentiek miatt.

 

itt egy jó cikk a témában:
http://paleokonyha.hu/ovatosan-a-magvakkal/mik-azok-a-fitinsavak-es-milyen-problemakat-okozhatnak-2/

 

de pl. akinek csontritkulása van, az jobb, ha teljesen elkerüli a magvakat!

Előzmény: H_G (4190)
H_G Creative Commons License 2014.06.29 0 0 4191

Egy kevéssé ismert, de fontosnak látszó anyag, az arginin:

 

"Some of the largest and most im­por­tant long-term stud­ies such as the Nurses’ Health Study, the Iowa Women’s Health Study, and the Ad­ven­tist Study, have shown a con­sis­tent 30 to 50 per­cent lower risk of heart at­tacks or heart dis­ease as­so­ci­ated with eat­ing nuts sev­eral times a week.

 
Wal­ter Wil­lett, M.D., chair­man of the de­part­ment of nu­tri­tion at the Har­vard School of Pub­lic Health and ar­guably the most dis­tin­guished nu­tri­tion re­searcher of our time, sug­gests that there may be sev­eral mech­a­nisms at work here. One of them may be the fact that nuts con­tain argi­nine. Argi­nine is an amino acid that is touted for its role in pro­tect­ing the inner lin­ing of the ar­te­r­ial walls, mak­ing them more pli­able and less sus­cep­ti­ble to athero­ge­n­e­sis."

 

(Jonny Bowden: The 150 Healthiest Foods on Earth c. könyvéből.)

 

H_G Creative Commons License 2014.06.29 0 0 4190

"különben is nem sok semmi hasznos anyagot tartalmaznak, úgyhogy feleslegesek is, beleértve a kakaót is!"

 

Ez egyáltalán nem igaz, már bocs'! A kakaó nagyon gazdag antioxidánban és a dióféle magok is tartalmazzák, lásd:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=oxidized%20nuts&source=web&cd=3&ved=0CC0QFjAC&url=http://69.164.208.4/files/Nuts%2520and%2520oxidation:%2520a%2520systematic%2520review.pdf&ei=VXjSTtu9OIiXiAKX5b3ECw&usg=AFQjCNG8S7T0watTC2-VZuyb29kmeB1f-Q&sig2=4YJ0lkk6p22OUQCcpGnhDA

 

Amellett van ezekben B és E vitamin, persze fehérje is és egy sor ásvány, pl. a mandulában jó sok Ca. (264mg/100g, ami a sajthoz képest még mindig nevetséges, de a növényvilágban nagyon szép.)

 

 

Előzmény: Evicke (4189)
Evicke Creative Commons License 2014.06.28 0 0 4189

szia,
én anno 4 és fél éve fél éven belül tünetmentes lettem, de amennyire vissza tudok emlékezni, nekem soha nem voltak rosszak a laborjaim, a gyulladásos értékek is normálisak voltak, süllyedés, rheuma faktor is. Ezt hívják szeronegativitásnak, ami azért gáz, mert nem jelzi semmi a betegséget (esetleg Ig-értékek, de azokról már fogalmam sincs, lévén, hogy először még gyerekkoromban nézegettek labort ezügyben, annak meg már 28 éve :-) ), fájdalmak ugyanakkor vannak és az ízületek is deformálódnak annak rendje és módja szerint... :-S

(Nekem az 1.-2. nyakcsigolyám is ráment (ami egy életveszélyes szövődmény), mert a reumatológusomnak nem esett le, hogy szeronegativitás is létezik, és nem azért adom elő mindig, hogy kurvára fáj a nyakam, mert ezzel szórakozok. De ez csak nyomta bele a Lidocaint az idiótája.... Végül csontizotópos röntgen mutatta ki a testszerte gyulladást, na akkor felírta a mtx-ot, csessze meg, de akkor már késő volt.... - na ennyit a hozzáértő szakorvosokról, úgy kerülöm őket azóta, mint a pestisest, legtöbbje szart se ér, már bocs.)

 

Na szóval én mindent ettem eleinte, amiben nincs glutén és kazein. Ezekben zéró toleranciát tartottam, viszont ettem zabot és rizst, és akkor még semmifél táplálékkiegészítőt, vitamint! Ennek ellenére szép lassan elfelejtettem a nemsztreoid gyulacsökkentőt is, amit akkor még szedtem. Azelőtt vagy 5-6 évvel fejeztem be egyébként az utolsó bázisterápiát heti 10 mg mtx-tal.

Volt azért eközben olyan, hogy bedurrantak az ízületeim, de pár napon belül magától elmúlt, gyógyszer nélkül. Arra jöttem rá, hogy ez mindig akkor volt, mikor előtte sok zsírosabb sertéshúst és szalonnát ettem. Ez pedig az Omega6, naná, hogy megjelent a gyulladás. Ez még mostanában is előfordul, talán mert nem szedem naponta az Omega3 halolajat, de ha ilyenkor betolok 1-2 ek-lal, plusz még esetleg 95-ös kurkumint is, akkor 1-2 nap alatt eltűnik.

És pont az Omega6 miatt vigyázni kell az olajos magvakkal is, meg a fitáttartalmuk miatt is. Én ezektől puffadok is, úgyhogy duplán kerülöm, különben is nem sok semmi hasznos anyagot tartalmaznak, úgyhogy feleslegesek is, beleértve a kakaót is!

Hízás-fogyás: nekem is hasonló a BMI-m, erre csak a több CH-ot tudom javasolni. Ha nem akarsz rizst, zabot, krumplit enni, akkor egyél több gyümölcsöt, de leginkább sok magas keményítő- ill. ch-tartalmú zöldséget, úgymint sárgarépa, cékla, édesburgonya, sütőtök, gesztenye, gesztenyeliszt - ez utóbbiban van a legkevesebb fitát, meg a kókuszban (nem a kókuszlisztben!).

 

Hozzáteszem még, hogy nem tudom, leállt-e valójában az autoimmun folyamat, az viszont biztos, hogy nagyon-nagyon lelassulhatott, mert gyakorlatilag semmilyen rosszabbodást nem veszek észre. De lehet, ez csak azért van, mert  a gyulladások elmúltak és mint tudjuk, mindig a gyulladás lezajlása után erodálódik az ízület....

Ja, és mértek azóta valami ANA-értéket, bár nem járok már régóta reumatológushoz, de véletlenül a körzetidokim az, úgyhogy kérés nélkül ráírta a laborbeutalóra, én azt se tudtam, mi az, itt van:

http://www.hazipatika.com/laboreredmenyek/anti-nuklearis_antitest/52

a lényeg, hogy ez is jó lett....

Pusznudli Creative Commons License 2014.06.28 0 0 4188

 

Kedves Evicke!Tanácsodat szeretném kérni a témában: a történet a tiédhez hasonló. Én is Ra-s vagyok, hét éve, 30 évesen diagnosztizáltak. Methotrexat bázisterápiát kaptam fél évig, de folyton más megoldást próbáltam találni. Mivel nem volt még babám, nem akartam gyógyszereket szedni. Kicsi lányunk fél éve született meg és most megint előkerült a kérdés, hogyan is tovább. Három hónapja folytatom a diétát, a véreredményem jó lett, 16os süllyedéssel -- ilyen már rég nem volt!! Viszont egyelőre nem érzek nagy változást. Csak türelmetlen vagyok?Megtennéd nekem, hogy leírsz minden fontosat, ami szerinted kell ahhoz, hogy jól csináljam a diétát (pl  vitaminok, paradicsom-paprika fogyasztás, paleo sütiket lehet-e)? Elég sok az info és nehezen dolgozom fel a néha ellentétes híreket. Másik problémám pedig a súlyom - a 170cmhez a 47 kg elég kevés, szóval fogynom nagyon nem kellene és szabadna. Biztosan sok mindenre választ találnék a korábbi bejegyzéseidben, de a már említett fél éves manó bizony nem hagyja, hogy nagyon elmélyedjek.... Előre is köszönöm!

Előzmény: Evicke (4187)
Evicke Creative Commons License 2014.06.16 0 0 4187

Kinek sok új infóval, kinek megerősítésre...:

A máj. 24-i paleófesztivál előadásai videón:
https://www.youtube.com/channel/UC0uamF7Yw1mpH-4ZOtQvdkQ

 

 

Szabadbatthyany Béla Creative Commons License 2014.06.14 0 0 4186

Hja.

Akkor szép napot kedves Mindnyájunknak!

:-)

Előzmény: tyúkanyó48 (4185)
tyúkanyó48 Creative Commons License 2014.06.13 0 0 4185

 

Nyugi, nem haltunk ki, én is gyakran idekattintok, látom, hogy minden rendben, biztosan mindenki nagyon jól van, azért ez a csend, és ennek örülök, mert ha valami baj lenne, akkor kérdezne vagy sivalkodna.

Persze én is jobban örülök, ha pörög a topik, de hát...gondolom, mindenki vadul kertészkedik, kirándul, nyaral, főz, süt, stb: :-)

Előzmény: Szabadbatthyany Béla (4184)
Szabadbatthyany Béla Creative Commons License 2014.06.13 0 0 4184

Szia!

 

1.)  Azért ha belenézel számtalan más topicba, akkor láthatod hogy egy topic-élet nem csak egy- egy kérdés feltevéséből és az arra adott válaszból áll.

 

2.)  Magam  -idős korom és hajlott hátam ellenére-   sem gondolom azt, hogy én bármit is a legjobban tudnék. Nincs olyan területe az életnek, amit eléggé ismernék és  nincs olyan hogy már tökéletesen tudnék bármit is. Messze nem....

 

De őszintén szólva tulajdonképpen azért is tettem ezt a bejegyzést, mert a topicra naponta rákattintva mindig csalódást éreztem, mert senki nem jelentkezett újabb hozzászólással.

:-)

Előzmény: H_G (4183)
H_G Creative Commons License 2014.06.13 0 0 4183

Aki már jól tud valamit, szerinted hányszor jöjjön még vissza újra megkérdezni? :)

 

Előzmény: Szabadbatthyany Béla (4182)
Szabadbatthyany Béla Creative Commons License 2014.06.13 0 0 4182

Na, nekem most úgy tűnik a Paleolit kor élőlényei után a mi Neo- Paleolit lényeink is kihaltak!

Táplálkozás ide,- vagy oda!

:-)

sz332 Creative Commons License 2014.06.01 0 0 4181

Esküszöm, hogy 500 tövet olvastam 50 helyett :D

Előzmény: Elm (4179)
Szabadbatthyany Béla Creative Commons License 2014.05.31 0 0 4180

Hja.

Ezek szerint termett 0,5 q  (mázsa) krumpli.

:-)

Előzmény: sz332 (4178)
Elm Creative Commons License 2014.05.31 0 0 4179

50 tő, 1kg tövenként, az nem 500 kg... :o)

Előzmény: sz332 (4178)
sz332 Creative Commons License 2014.05.30 0 0 4178

Tehát akkor lett fél tonna krumplitok?

Előzmény: szomi_szomi (4176)
Evicke Creative Commons License 2014.05.30 0 0 4177

na ez az, nekem biztos nem kell csak max. 30, és nem tudom Pesten átvenni.

Előzmény: szomi_szomi (4176)
szomi_szomi Creative Commons License 2014.05.30 0 0 4176

50 fölött ennyi az ár. És közben eszembe jutott, hogy nem is volt posta, mert nem kértem házhoz szállítást, hanem én vettem át valahol Pesten.

Előzmény: Evicke (4175)
Evicke Creative Commons License 2014.05.30 0 0 4175

és ehhez hány darabot kell venni? mert ha kevesebbet veszel, nyilván többre jön ki, mert a posta fix.

Előzmény: szomi_szomi (4172)
Szabadbatthyany Béla Creative Commons License 2014.05.30 0 0 4174

Szép jó reggelt!

Egyáltalán nem sok.

Köszi!

:-)

Előzmény: szomi_szomi (4172)
szomi_szomi Creative Commons License 2014.05.30 0 0 4173

Nem mértük tavaly, de szerintem megvolt az 1kg.

Előzmény: sz332 (4169)
szomi_szomi Creative Commons License 2014.05.30 0 0 4172

Postaköltséggel együtt kb 130 Ft/darab

Előzmény: Szabadbatthyany Béla (4168)
sz332 Creative Commons License 2014.05.29 0 0 4171

Na, majd kiváncsi leszek, hogy az édeskrumpliból nektek mennyi lesz. Ha működik, akkor jövőre anyósomékhoz berendelek egy adaggal, föld az van bőven :D

Előzmény: Szabadbatthyany Béla (4170)
Szabadbatthyany Béla Creative Commons License 2014.05.29 0 0 4170

Hát ez nagyon változó, mivel több dologtól függ:

 - az elültetett vetőgumó minőségétől,

 - az elültetett fajtától (pld. egy salátaburgonya kevesebbet, egy tárolási fajta lényegesen többet tud teremni),

 - az adott év tenyészidőszakbeli időjárástól,

 - attól, hogy mennyire tudod a növény igényeit folyamatosan kielégíteni (vagyis az alkalmazott  technológiától: talajmunka, a vetőgumó előhajtatása, öntözés, növényvédelem, stb.)

:-)

Gyakorlatilag ha minden klappol, akkor tövenként számíthatsz 1,5 kg termésre.

:-)

Előzmény: sz332 (4169)
sz332 Creative Commons License 2014.05.29 0 0 4169

Termésileg kb. hogyan kell számolni, egy tőből mennyi krumpli lesz?

 

Előzmény: szomi_szomi (4167)
Szabadbatthyany Béla Creative Commons License 2014.05.29 0 0 4168

Mennyibe került a palánta?

:-)

Előzmény: szomi_szomi (4167)
szomi_szomi Creative Commons License 2014.05.29 0 0 4167

Mi apóssal a hétvégén kiültettük a batátát (ásotthalmi vásárolt palánta). Tavaly nagyon jó termés volt, valószínűleg a hosszú, nagy hőség miatt. Pedig semmit se csinált vele apósom csak öntözte ezerrel. Úgy szétterült a szára és a levélzete, hogy tényleg nem kellett kapálni, csak felszedni, hogy ne gyökerezzen le.

 

Viszont a (lakásban) tárolással gondok vannak, mert mi nem tudjuk úgy hőkezelni a gumókat, mint az Ásotthalmiak. Betakarítás után pár hónap alatt meg kellett enni mindet. Persze mi csak hobbiból ültetünk egy keveset.

Előzmény: Szabadbatthyany Béla (4166)
Szabadbatthyany Béla Creative Commons License 2014.05.29 0 0 4166

"Hú, majd meséld el, hogy sikerült, meg mennyi termett belőle, mert jövőre mi is szeretnénk ültetni anyósoméknál (van pár HA föld, valahova csak elfér :)).

 Igen, a krumplinál én is ezt látom. Mivel nyersen nem fogyasztjuk, igazából nagy baj nem lehet vele, ráadásul ami érdekes lenne, az a magyar krumplifajták vizsgálata, esetleg területi elosztásban, mert hogy egy USA-ban mi van, abból nem feltétlenül kellene következtetéseket levonni."

 

Szia!

Hát a batáta terméséről egyenlőre még semmit sem tudok mesélni, jelenleg a kis gyökeres- dugvány kezdeményeim csigáktól való megóvása jelenti a legfőbb  izgalmat!

 

A krumplinál azért ez nem egészen így van, mivel a gumóban szintetizálódott  alkaloidák a főzés által (hő hatására) nem bomlanak le. A gumóban előforduló alkaloidák mennyisége  egyrészt függ az adott fajta genetikai konstrukciójától, másrészt a termőhelytől és az alkalmazott  termesztés és tárolás- technológiától. Valamennyi alkaloida a gumók belsejében  -húsában-   is van, de ez vtulajdonképpen szükséges is hogy legyen, mivel a burgonya kellemes ízét ezek biztosítják.  A jóízű burgonyafajták tartalmaznak 15- 20 ppm töménységben alkaloidát. Ha ettől lényegesen kevesebb van a gumóban, akkor vízízűnek érezzük azt, ha több akkor pedig  kellemetlen csípős- kaparós érzést kelt. (Ha valaki még emlékszik az 1960- as évekbeli DDT- ízű krumplikra, akkor elképzelheti, mert olyasmi ízük van.) Tudomásom szerint az 1990- es évtized végén Hollandiában vezettek be a világon először a határértéket a burgonya- alkaloidák vonatkozásában: ez a friss fogyasztású (tehát hagyományos házi felhasználásra kerülő) burgonyák esetében 100 ppm, az élelmiszeripari feldolgozásra kerülő tételeknél pedig 200 ppm volt.

 

Mellesleg anyámtól már óvodás koromban tudtam azt, hogy ahol a burgonya  zöld, azt a gumót jó mélyen le kell hámozni, vagy eldobni az egész gumót!

:-)

Előzmény: sz332 (4149)
Evicke Creative Commons License 2014.05.28 0 0 4165

jav.: endometrIózis

Előzmény: Evicke (4164)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!