Keresés

Részletes keresés

Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.20 0 0 340

Egyszer volt, hol nem volt, bevonult a pilisszentkereszti rakétaosztályhoz egy ifjonc katona, aki bevonulása előtt mozdonyvezető volt. A képességei alapján a parancsnokunk hamarosan osztályírnokot csinált belőle, ennél fogva már komoly helyet foglalt el az alakulatnál. Aztán egyszer csak hozott egy A/2 méretű fényképet, amin ez a mozdony van, és a vezetőállás ablakán a mi katonánk könyököl ki. Kirakta a képet a falra, de csak addig volt ott, amíg a parancsnokunknak fel nem tűnt, mert azonnal elkobozta, és kirakatta a klubban az emlékfalra. A kép 1985-ben még ott volt, akkor jöttem el az osztálytól.

Előzmény: BAKTER (339)
BAKTER Creative Commons License 2005.02.20 0 0 339

Milyen történet kapcsolódik hozzá?

 

Előzmény: Volt tüzér (338)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.20 0 0 338
Kösz a képeket. Esküszöm, elteszem.
Előzmény: BAKTER (333)
LeX Creative Commons License 2005.02.20 0 0 337
Ah, megvan, nyugatra kell keresni, de az a rész már lecsúszott a 60cm-es felvételről. :(
Előzmény: LeX (336)
LeX Creative Commons License 2005.02.20 0 0 336
Hpasp!

A felsorolt települések közül Rosice-ről van 60cm-es műholdkép a terraserveren. De én akárhogy nézem nem látok a környékén Mezőfalvához hasonló területet. Megnéznéd te is? Szeretnék egy Vegát "közelről" látni.
Előzmény: Hpasp (328)
BAKTER Creative Commons License 2005.02.20 0 0 335

Mi volt a FAZA (remélem jól emlékszem a rövidítésre).

Nálunk ezen a FAZA rendszeren jöttek valamiféle repülési (felderítés?) adatok Boldogról 400 MHz-es sávon. Nem ugyanazon, amin a reléállomások dolgoztak.

Többre nem emlékszem, csak arra, hogy a HÁP-on volt egy elég magas Yagi antennarendszere (azt hiszem 4x15 elemes, vagy hasonló).

 

BAKTER Creative Commons License 2005.02.20 0 0 334

A '70-es években Mátyásföldön amikor nagyobb közúti katonai mozgás volt, az egész közvilágítást lekapcsolták.

Ebből aztán mindenki tudta, hogy menetoszlop fog közlekedni.   :-)

 

Meg a "Fényképezni tilos" táblák!

Nagy ötlet volt!  Senki, soha az életben nem akart fényképezni, de ha egy ilyen táblát meglátott, rögtön kíváncsi lett, hogy mi az amit tilos fényképezni.

 

BAKTER Creative Commons License 2005.02.20 0 0 333

"A V43 1059 nem tudom, mond-e"

 

Csak ennyit. De ezek már újabb képek.

 

Előzmény: Volt tüzér (319)
BAKTER Creative Commons License 2005.02.20 0 0 332

"Ebből volt későbbi kiadás is."

 

Természetesen van olyan is, ami most is érvényben van. (sajnos már az sem jó, mostanában folynak az egyeztetések az átdolgozására.)

Az érvényben lévőt talán nem illő idetenni.

 

Az 1955-ös kiadványból itt van 2 oldal:

 

 

Előzmény: Volt tüzér (321)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.20 0 0 331

Nézd meg az indikátor fotóját! A karcok az indikátor teljes szélességében tartanak. Az végig világított, de csak nagyon halványan. A számok kissé intenzívebben világítottak. Bár nem látszik, de az indikátor cső előtt három vékony plexi volt, amire a rasztert és a számokat karcolták. Mindhármat külön lehetett megvilágítani.

Arra már nem emlékszem, hogy a megvilágítás erősségét lehetett-e állítani.

Előzmény: Hpasp (329)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.20 0 0 330
Nem elméleti, hanem gyakorlati lehetőség volt az az öt. A K9 kabint úgy csinálták meg, hogy öt tűzcsatorna vezetésére van lehetőség. A mienk is olyan volt. Gatcsinában volt egy tanárom (harcászatot tanított) aki az iskola előtt egy ötcsatornás Vega parancsnoka volt. Nem volt hajlandó elárulni, hogy hol. Viszont nagy koponya volt. Ő magyarázott el olyan dolgokat, hogy hogyan megy az ötcsatornás osztálycsoport. Annak idején szerzett egy Magyarország térképet, és odabökött valahová a Kisalföldre, meg valahová Bács - Kiskun déli részére, hogy ő ezekre a helyekre tenne komplexumot. Aztán azt is mondta, hogy bár pontosan nem tudja, de véleménye szerint ide fogjuk telepíteni. És a Mezőföldre mutatott.
Előzmény: Hpasp (328)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 329

Csak távolságbeosztás világított, és csak egyfajta. 75 és 150 kilométeres léptéket minössze az különböztette meg, hogy mások voltak a számok.

 

Sárgán ugye?

És gondolom a kijelző mindkét oldalán.

Előzmény: Volt tüzér (327)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 328

S-200

 

NDK

43. Flugabwehrraketenbrigade Sanitz bei Rostock

Cammin-Prangendorf

2 osztály

 

41. Flugabwehrraketenbrigade Ladeburg bei Bernau

Badingen-Osterne

2 osztály

 

51. Flugabwehrraketenbrigade Sprötau bei Sömmerda

Eckolstädt

2 osztály

 

Ruszki Nyugati Hadseregcsoport

Wendgräben

2 osztály

 

Lengyelország

78. Pulk der Raketen-Flugabwehr

Mrzezyno

3 osztály

 

Csehszlovákia

71. Flugabwehr-Raketenbrigade

Dobris

3 osztály

 

76. Flugabwehr-Raketenbrigade

Rosice

2 osztály

 

Érdekes, hogy a ruszki is csak 2 osztályosat rakott le NDK-ban. :)

Az öt lehet hogy csak elméleti lehetőség volt? :)))

 

Előzmény: Volt tüzér (322)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 327
Csak távolságbeosztás világított, és csak egyfajta. 75 és 150 kilométeres léptéket minössze az különböztette meg, hogy mások voltak a számok.
Előzmény: Hpasp (326)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 326

A Nyeva indikátoron láthatod azt a semleges színt.

 

Sárga? A jobb indikátor bal oldalán?

A Volhovnál is csak az a távolság beosztás világított, amelyik aktív volt?

Előzmény: Volt tüzér (325)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 325
A Nyeva indikátoron láthatod azt a semleges színt. Olyan volt a Volhov indikátora is. (tehát nem piros, nem zöld)
Előzmény: Hpasp (324)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 324

A kitérítés mértékétől függő megvilágítás itt is megvolt, de csak egyszínű volt.

 

Ugyanaz a zöld, mint a céljel?

Előzmény: Volt tüzér (323)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 323
A kitérítés mértékétől függő megvilágítás itt is megvolt, de csak egyszínű volt. Az indikátorkép viszont kissé "sűrűbb" volt, mert az állócélok jobban látszottak, mint a Nyevánál. A Nyevának egyébként sokkal üzembiztosabb SZDC-je volt, mint a Volhovnak. A Nyeva SZDC-jét kifejezetten abba a berendezésbe tervezték, és már eleve úgy készült. A késleltetés - kivonás is egyszerűbben volt megoldva, mert nem bonyolult elektroncsöves késleltető áramköröket használtak, ott a késleltetés egy érdekes formájú vastömb volt. Ott a késleltetés mértékét csak reszelővel lehetett állítani. A Volhov SZDC-vel meg folyton vacakolni kellett. Nagyon nem is szerettem.
Előzmény: Hpasp (309)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 322
Meglepett, mert minket annak idején azzal etettek, hogy a németek ötcsatornás Vegákat használnak, tehát mi ne panaszkodjunk.
Előzmény: Hpasp (317)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 321
Ebből volt későbbi kiadás is. Abban például részletesen le volt írva, hogy egy rakéta osztály szállításához hány darab KS, hány darab RS és egyéb kocsi kellett. Egyetlen egyszer kerültem ahhoz közel, hogy ilyen szállítást kellett volna rendelni, de szerencsére a vasutas sokkal tapasztaltabb volt, és kívülről fújta a szükséges szállító teret.
Előzmény: BAKTER (314)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 320
Érdekes jószág. A régiből csak a két széles és az RPK antenna maradt meg. Meg az alja. Hát azon nem sokat variáltak.
Előzmény: Hpasp (313)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 319

Hát azért az előfordult, hogy ha nem vagyunk észnél, akkor a vasútállomáson leszállított őreimet a mozdonyvezető otthagyja a pusztaszabolcsi vasútállomáson, Előzetes nélkül úgy elindult, hogy csak na. Füttyentett egyet, de akkor már mozgott is a szerelvény. Olyan is előfordult, hogy Börgönd és Nyírtelek között majdnem 10 napig utaztam, mert nem volt sürgős. Aztán 1984-ben meg december második felében, egy csütörtöki este indultunk, még gondoltam is, hogy na minden igaz, akkor megúszom a karácsonyi szolgálatot. Nem odahúztak szombat hajnalra? Kénytelen voltam kedd délelőttig ott szobrozni, mert akik a technikát átadták, azokat csak keddre tudtuk odaszervezni. Lehet, hogy nem volt szándékos kitolás, de én akkor annak éreztem. Azóta persze... Időnként egy egy régi helyszínen olyan jókat tudok nosztalgiázni. Én például még mentem keresztül a Dunaföldvári hídon vonattal. Pontosabban én gyalog mentem, de még így is gyorsabb voltam, mint a vonat. Állítólag max 5 km/h volt engedélyezve. Azóta már az odavezető pályát is felszedték.

Mindazonáltal három olyan vasutas va, aki valaha a kezem alatt szolgált, mindhárom mozdonyvezető. Egy Székesfehérvár, kettő Bu8dapest - Keleti. A V43 1059 nem tudom, mond-e Neked valami, de amikor az egyik mozdonyvezzetőnk hozta a mozdonyról a képet, a parancsnokunk azonnal lenyúlta és kirakta a dicsőségfalra.

Előzmény: BAKTER (311)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 318
Erősítés szabályozási módszerek. Annak idején a szakdolgozatomat ARU áramkörökből írtam, de már nagyon régen volt.
Előzmény: Hpasp (307)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 317

Úgy tűník, hogy az NDKs Vega is csak 2 osztályos volt.

Előzmény: Hpasp (316)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 316
BAKTER Creative Commons License 2005.02.19 0 0 315

"belefér ebbe a topicba is"

 

Köszi!

 

Nem akarok topicromboló lenni!

 

:-)

Előzmény: Hpasp (312)
BAKTER Creative Commons License 2005.02.19 0 0 314

Ehhez mit szóltok?

 

Van benne egy-két érdekes dolog, bár akkoriban még rakéták nem voltak.

Ha valakit esetleg érdekel, akkor részletezem a belsejét, vagy, - majd ha nagyon ráérek - az egészet beszkennelem, aztán csinálok neki egy képtárat.

 

 

Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 313

Volhov S-75M4 kabin

 

 

S-75 megsemmisítési zóna (`57ben, `64ben):

 

 

Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 312

Csináljunk egy új topicot a "Honvédelmi híradás" címen esetleg? 

 

Szerintem belefér ebbe a topicba is.

:)

Előzmény: BAKTER (310)
BAKTER Creative Commons License 2005.02.19 0 0 311

"mert a vasút nem tudott bennünket megvezetni."

 

Soha az életben, még ennek a gondolata sem fordult meg a vasutas fejekben!

Hogy gondolhatsz egyáltalán ilyet? Teljesen felfelé vagyok háborodva, hogy ilyet egyáltalán el tudsz képzelni!

:-)

 

Jó lenne, ha írnál e-mailt!

 

Köszi!

 

Előzmény: Volt tüzér (299)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!