Ettől függetlenül nem árt gondoskodni arról, hogy a hőszigetelés mögötti üregek és garázs között légcsere ne történhessen, mert ahol levegő szivárog, ott a hő is szivárog (szóval legalább az illesztési vonalat leglettelném).
Szerencsére a meleg levegő felfelé törexik, ezért magától nem akar majd lefelé kibújni a réseken át, szóval mennyezet hőszigetelés esetén egy kis rés a meleg és a hideg levegő között nem olyan veszélyes, mint pl oldalfali hőszigetelésnél lenne.
Köszönöm, hogy részletezted a lépéseket. Akkor nem kell a háló? Itt olvastam, hogy az tartja össze a hablapokat, hogy el ne repedjenek, távolodjanak egymástól a hő ingadozás miatt. (Az előzőekben a pincében majdnem állandó a hőmérséklet télen nyáron, ott nem hálóztam.) Már megvettem az egész felületre az EPS lapokat, azt felrakom, hogy az egész plafon egy síkban legyen.
/Elnézést, ha túl sokat kérdezek, tudom kicsit aprólékos, túlbiztosító, néha aggályoskodó tipus vagyok, de eddigi életemben azt tapasztaltam, hogy kifizetődő valamire ketszer-háromszor anyi időt fordítani. Azzal meg el vagyok látva mióta nyugdíjas vagyok és a gyerekek elszálltak. :-) /
A hálózást/glettelést sikerült lehúzni egyben, viszonylag könnyedén. Ez nem tudom, azt jelenti-e, hogy rosszul csináltam.
A habvágó ötlet nem jött be, mint írtam, a purhabon megakadt a huzal, azt valamiért nem sikerült átvágni (vagy némi ragasztó került oda).
Rókafark fűrésszel a oldalról estem neki, előbb az első rétegnek, az könnyen ment, csak a pur habot kellett átvágni. A fűrész éle 50cm-es, kb. 45 cm-t tudom bevágni, majd keresztbe is bevágom, így egyben egész nagy darabokat le lehet szedni.
A fém beütőszegeket simán ki lehet húzni, csak hozzá kell férni, ehhez én szétvágtam flexxel a műanyag részt.
A ragasztótapasszal felrakott alsó réteget is viszonylag könnyen le lehet nyiszálni a ragasztóról, vezetőnek használva azok sima részét. Több helyen valószínűleg nem ért a falhoz a ragasztó...
Majd lenyesem a leszedett eps oldalait, úgy gondolom, a 12 cm-ből meg tudok menteni 10-et, igaz, kisebb táblákban.
Köszönöm válaszod, jó, hogy írtad, akkor előírás szerint hígítom a mélyalapozót továbbra is, és csak egyszer fogom lekenni a betont! (Most szárad, 6 órát ajánlott hozzá a leírás.)
Gondolkodom rajta, hogy a felragasztott 5 cm-es EPS lapokra estleg ragasszak-e újabb réteget kötésben?!
Nem igazán látom értelmét/hasznát annak hogy az üreget kitömöd hab törmelékkel.
Ha a hőszigetelés vastagságát csak egy picivel is megnöveld, sokkal többet ér. Szerintem egy átlagos eps törmelék réteg legalább ötször rosszabb hőszigetelő egy ugyanakkora tömörnél, tehát 10 centi törmelék helyett többet ér plusz 2 centi tömör, egybefüggő hőszigetelő réteg.
"Ha nem keverem, hanem töményen használom, akkor erősebb lesz?"
A mélyalapozó úgy működik, hogy beszivárog a felszíni rétegekbe, majd ott megszilárdulva extra (tudtommal többnyire műgyanta) kötőanyagként működik. Ha nem higítod, akkor talán annyira sűrű marad, hogy nem tud elég mélyen beszivárogni.
A mélyalapozó kötőanyag és nem tartóanyag, ezért csak annyira szabad mélyalapozni, hogy az ne fedje el a betont, tehát a majdani ragasztás lehetőleg a betonhoz történjen és ne az alapozó által alkotott összefüggő "lakkréteghez". Ha nem higítod, akkor talán nem "mélységi beeresztést" csinálsz, hanem inkább felületet lakkozol.
Valószínű úgy alakul leendő házam szigetelése, hogy az alapfal XPS burkolása vastagabb lesz, mint a falaké. Erre van-e valamilyen bevett gyakorlat, hogyan lehet rá vízorrot készíttetni, simán hajtanak oda egy lemezt?
Ugyanide szeretnék ( például a vízorr alá) betenni egy világító ledsort, mert itt vezet a bejárati járda. Ilyet csinált-e már valaki? Ha mégsem lesz vizorr, mert sikerül síkba hozni, ide feltehető-e díszléc, hogy az alá tegyem a ledsort?
Hogy pótoljam a még meg nem adott adatokat: az üregmélység 10 cm és az egész felület 18 m2. Pillanatnyilag azt látom legegyszerűbbnek, hogy felragasztok egy lapsort, középen erősítő csíkkal, aztán az üreget megtömöm apró /3-5 cm-es/ hulladék EPS darabokkal és utána ragasztom a következő sort. Az utolsó lapoknál valószínű úgy kell majd eljárjak, ahogy vundergraf ajánlotta.
Vettem mélyalapozót. Az van ráirva, hogy 1:1 arányban vízzel keverni. Ha nem keverem, hanem töményen használom, akkor erősebb lesz? Elég egyszer lekenni, vagy kétszer kenjem?
"nagyjából kitöltöd habdarabokkal a bordaközöket (PUR habbal ragasztva a betonhoz és egymáshoz is néhol)"
Szerintem az az üregmélység (amit még mindig nem tudunk ugye) legalább 15 centi, de lehet akár jóval több is, tehát (alapterülettől függően, mert még azt sem tudjuk ugye) az így kitöltendő üreg-mennyiség akár köbméteres nagyságrend is lehet, aminek ilyen kitöltése 1:mennyezeten, 2:purhabbal 3:darabkákból szerintem gyakorlatilag kivitelezhetetlen (nem csak a jelentős mennyiségű munkaóra miatt, de még az anyagköltség is jelentős).
Ebben az esetben valószínűleg elég lenne, ha csak a betonhoz ragasztasz (a középső csíkot talán el is lehet hagyni), sőt, ha a látszó alját nem hálózod, csak pl légmentesre legletteled az illesztési vonalakat (és esetleg lefested az egészet), mert akkor még kisebb súllyal kell számolni (és ha leszakad, akkor is kisebb kárt okoz, mert hálózva az egész szakad, így meg csak egy kis darab ;)
Persze ekkor még lelkiismeretesebben le kell pucolni + mélyalapozni a betont ragasztás előtt.
"csak fölé került egy 'melegház',"
Azt ugye sejted már, hogy kb ötvenszer egyszerűbb lett volna a dolgod, ha a garázs girbegurba plafonja helyett inkább a melegház padlójára tettél volna egy hőszigetelő réteget? És úgy talán még a melegház fűtése is sokkal olcsóbb lenne ;)
Persze a hőszigetelés olcsóbb úgy sem lett volna, mert melegház aljára én csak vízálló (zárt cellás) habot tennék, az xps meg eléggé drága anyag...
Írod a bordákra a 10 cm-es grafitos habot. Úgy ugye, hogy előbb lehálózom, lesímítom az EPS egész felületét és utána pluszban ráragasztani ahol a bordák futnak.
Szélszívás nem lesz, mert ez egy garázs, amit rakodónak, bicikli tárolónak használunk, csak fölé került egy 'melegház', amibe télen is nagy meleget szeretnék tartani, ezért szigetelem a plafonját. Csak még ilyet nem csináltam, ezért örülök minden jó tanácsnak, segítésnek a tapasztaltabbaktól. /Én régóta kertészkedek, a gyümölcsfákban vagyok otthon. Sok kezdőnek segítettem már./
Bocs, hogy nem írtam, ez egy vízszinte plafon és alulról felfele ragaszok és fordított széles U betű alakú a betontálca aminek a széle 4-5 cm. Az üreg közepére ragasztás jó ötlet, úgy fogom csinálni!! Kézi drótkefével kezdtem, de áttérek a drótkorongra.
Nem írtad, hogy ez függőleges vagy vízszintes felület.
Nem írtad, hogy milyen mély az üreg.
Én nem bíznék sem a mindössze 10% körüli ragasztott felületben, sem a közel 50 centi széles ragasztatlan sávokban. Minél vékonyabb a hőszigetelő anyag (márpedig 5 centi egyenesen röhejes) annál valószínűbb, hogy az üreg közepe táján a szélszívás egyszer eltöri a táblát mit a ropit. Mert dübelezést sem tervezel középre ugye ;) meg sehová se?
Én a felület levegő/ragasztott arányán javítanék
úgy, hogy az üreg közepére is beragasztanék élével végig egy legalább 10 centi vastag eps csíkot úgy, hogy a széle egy síkban legyen a betonnal, így kapnék egy extra sávot, amihez szintén lehet ragasztani.
A ragasztandó beton felületeket meg nem drótkefével simogatnám, mert neked nem csak ritkítani/halványítani kell a meszelést, hanem annak utolsó atomját is el kell tüntetni, TÖKÉLETESEN. Csak ez után lehet némi reményed arra, hogy egy böcsületes(!!!) mélyalapozás után dübelezés nélkül sem fog leválni onnan az egész egy szép szeles napon.
Inkább fúrógépbe fogható jó minőségű nagyobbacska drótkoronggal (védőszemüveg kötelező! olcsó drótkoronghoz még elsősegély doboz is, plusz az orvos telefonszáma a gyorshívóba).
Leginkább az érdekelne most, hogy a ragasztó mennyit bír a beton és EPS között.
Az egyik fajtánál 0,08 N/mm2 van írva, a másiknál 150 kPa. Melyiket vegyem? Mert ugye a lapot csak a hosszanti széleinél tartja 4-5 cm ragacs. (Előbb írtam, hogy mire ragasztanám.)