Keresés

Részletes keresés

Galgadio Creative Commons License 2007.11.13 0 0 114
Az meg ki a Jóisten?...:-)
Előzmény: sonomilanista (113)
sonomilanista Creative Commons License 2007.11.13 0 0 113
Te vagy Hosono Masabumi ? :-))
Előzmény: Galgadio (111)
sonomilanista Creative Commons License 2007.11.13 0 0 112
Délkelet... de nem ott lakom :-))
Előzmény: Galgadio (111)
Galgadio Creative Commons License 2007.11.13 0 0 111

"Csak a szakértő hozzászólásaid miatt... élmény őket olvasni !"

 

Kösz, de az azért túlzás, hogy szakértő vagyok:-)

 

"Dél , talán ezért is csípom a déli indiánokat :-)"

 

Délkelet vagy délnyugat?

 

A Cserhátalja kis falvaiban régebben gyakran megfordultam.

Jelneleg évi 1 alkalommal végigautózok a területen, amikor július első felében az éves gólyafelmérést csinálom.



Előzmény: sonomilanista (110)
sonomilanista Creative Commons License 2007.11.12 0 0 110
Csak a szakértő hozzászólásaid miatt... élmény őket olvasni !

Dél , talán ezért is csípom a déli indiánokat :-)

Előzmény: Galgadio (108)
Galgadio Creative Commons License 2007.11.12 0 0 109
Nógrádnak melyik része?
Előzmény: sonomilanista (105)
Galgadio Creative Commons License 2007.11.12 0 0 108

Miből gondolod?

A történelem iránti érdeklődésem teljesen amatőr.

Egyébként a közlekedésben dolgozom. Közelebbről közösségi közlekedés, még közelebbről kötöttpályás...

 

 

 

 

Előzmény: sonomilanista (106)
annie99 Creative Commons License 2007.11.12 0 0 107
Nagyon szép képek, köszönöm!
Előzmény: sonomilanista (102)
sonomilanista Creative Commons License 2007.11.11 0 0 106
Te ugye történelem-tanár vagy , ha nem tévedek ??
Előzmény: Galgadio (104)
sonomilanista Creative Commons License 2007.11.11 0 0 105
szia !

hát... egy kicsi Nógrád , egy kicsi Fehérvár
Előzmény: Galgadio (104)
Galgadio Creative Commons License 2007.11.11 0 0 104

Szia milanista!

 

Te hová való vagy pontosan, ha nem titok?

Nem úgy gondolom, hogy most hol laksz, hanem hogy honnan származol, hová kötnek a gyökereid?

Előzmény: sonomilanista (103)
sonomilanista Creative Commons License 2007.11.11 0 0 103
Az udvarok rendszerint soros beépítésűek: az istálló és a pajta a lakóház folytatásában sorakoznak külön tető alatt, velük szemben a kút, disznóól, hidas (lábas, fa szerkezetű hizlaló ól), esetleg pince, magtár, újabban nyári konyha áll. A pajták elsősorban széna és gazdasági eszközök tárolásra szolgáló építmények. Az előttük lévő szérűn nyomtatták a gabonát. Német telepes falvak sajátossága az udvar végében keresztben álló pajta, melyet hajdan összefüggő sort alkottak. A Balaton-felvidéken a gazdasághoz szorosan kapcsolódik a szőlőhegyi birtok a pincével, présházzal.
A késő középkori ásatások boronafalú és cölöpvázas, sövényfalú házakat tártak fel területünkön, olykor kő alapozással. A paplakok, nemesi kúriák közt kőfalú épületek is akadtak. A 18. század közepétől a fa felhasználását korlátozó törvényeknek köszönhetően a kőépítkezés rövid időn belül a társadalom minden szintjén általánossá vált. A Balaton-felvidék és a Bakony déli része máig Magyarország legjelentősebb kőépítkezési területe.
Az épületanyag váltás főként az épületszerkezetekre és a díszítésmódra volt befolyással, míg a házak alaprajzát elsősorban az építtetők gazdálkodásmódja, vagyoni, társadalmi helyzete, családstruktúrája befolyásolta. A Dunántúl hegyes, dombos tájain elterjedt füstösház ezen a területen a kő építőanyagra való áttéréssel párhuzamosan megszűnt. Ezentúl a csak konyhai funkciókat ellátó füstös ház mellé kályhás szoba épült, amit a konyhából fűtöttek. A helyiségek bejáratai - épp a füstöskonyha füstjének átáramlását megakadályozandó - mind az udvarról nyíltak. A külön bejáratokat összekötő eresz a kőépítkezés elterjedésével változatos formájú tornáccá alakult át. A kő falazat sok esetben módosította az ollószáras, szelemenes tetőszerkezetet: a szelemengerenda hordozására a kő csúcsfalak és a padlástérben felfalazott belső csúcsfalak, kőpillérek is alkalmassá váltak. A kőépítkezéssel elterjedésével csaknem kizárólagossá vált a nyeregtető.
A füstöskonyhás házak tetőszerkezete, födéme, a lombos erdők bárdolt, faragott keményfájából készült. A 19. század elejéig gyakori volt a keresztmestergerendás födém. Tetőfedésre a 18. század végétől általánosan zsúpot használtak, csak a Balatonnal határos helyiségekben, illetőleg magasabb társadalmi, vagyoni szinten terjedt el a nád. A 19. század közepétől, amikor a tetők és födémek faragott keményfa elemeit egyre inkább a fűrészelt fenyőfából készült gerendák, lécek, deszkák váltják fel, lassan a cserépfedelek is megjelennek, hogy aztán egy-egy nagyobb tűzvészt követően végképp felváltsák a nád- és zsúptetőket.
A házak legtöbbször egymenetűek. A leggyakoribb szoba-konyha-kamra alaprajz mellett akadtak kamrát nélkülöző házak is, különösen a Balaton-felvidéken és a szűk beépítésű közökben. A tiszta szoba csak a 19. század közepétől terjedt el a módosabb kisnemesek körében, és némelyik német faluban. Mindez jelzi a fejlődéstől való elmaradást.
A 19. század végén a fűtés és füstelvezetés korszerűsítése, s evvel párhuzamosan a tornácok beépítése jelentenek újítást a lakáskultúrában. A szabadkéményes füstelvezetés sosem válhatott általánossá, a boltozaton nyugvó, téglából készült szabadkémény kivitelezése ugyanis költséges volt. A mászókémények beépítésével a füstöskonyhák is lakható, meleg konyhákká alakultak át.
A falvak határában bőségben fejthető, változatos kőanyagból nemcsak lakóházak, kerítések (kűbástyák), gazdasági épületek, hanem hidak, pincék, présházak is épültek. A követ rendszerint sárba rakták és tapasztották vagy vakolták. A pincéknél, kamráknál, tornácoknál gyakori dongaboltozatokat, az ajtók, ablakok kiváltó ívét és az íves tornácnyílásokat is kőből rakták, a csehsüveg boltozatokat viszont mindig téglából. A csehsüveg boltozatok alkalmazása ezért mindig rang- és vagyonjelző. Az íves nyílásokkal tagolt és oszlopos íves tornácok, a fel-feltűnő barokkos oromzatok, a falszéleket, nyílásokat szegélyező és az oromzatot ékítő vakolatdíszek a barokk és a kora klasszicista stílus erőteljes hatásáról, és hosszas továbbéléséről tanúskodnak. A táj építészetének ezek a meghatározó elemei legkorábban a kisnemesség lakóházain, présházain jelentkeztek.
A jobbágyfelszabadítást követően azonban a jómódú parasztok épületein is feltűnnek. A kisnemesség a parasztokéhoz hasonló életmódja miatt is fontos közvetítő szerepet játszott a korstílusok elemeinek közvetítésében, átformálásában.
Előzmény: sonomilanista (102)
sonomilanista Creative Commons License 2007.11.11 0 0 102
Folytatva a Balaton felvidéki témát:

A tájegység fő építészeti jellemzői a TORNÁCOS HÁZAK voltak. A ház legfőbb jellemzője a konyhában felépített kemence, tüzelőberendezés, gyakran ún. SZEMESKÁLYHA.

A barokk és klasszicista stílusú főúri építészetet követte a parasztság, építési anyaga ami ezen a tájon leginkább kő volt. Előfordult sok helyen , hogy téglaboltozatos kapukat csináltak a házak elé.

A Balaton környékén szép boltíves és oszlopos tornácokat építettek, amit a reneszánsz stílusból vett át a parasztság. (a főúri mintát követve)


TORNÁCOS HÁZAK:







ÉS SZEMESKÁLYHÁLYHÁK:





Füstös konyha kemencéje:

Előzmény: sonomilanista (80)
sonomilanista Creative Commons License 2007.11.10 0 0 101
NEVEZETES NAPOK SOROZAT 7. :

Holnap lesz...

November 11. Márton napja

Szent Márton 316-ban született Pannóniában. A középkor egyik legnépszerűbb szentje, kultusza hazánkban is virágzott: emlékét helynevek is őrzik. A XIV. századi krónikákban a tisztújítás, jobbágytartozás lerovásának napja. Az erdélyi pásztorok e napon kérték járandóságukat. Régen Márton nap a gazdasági élet fontos őszi zárónapja volt. Ekkor hajtották be a gulyát legelőre.

Sorra járták a házakat, köszöntőt mondtak, nyírfavesszőt ajándékoztak a gazdának, aki megőrizte, s tavasszal az állatok kihajtására használta.

A legenda úgy tartja, Szent Márton alázatból ki akart térni püspökké választása elől, a ludak óljába rejtőzött, azok gágogásukkal elárulták. Innen a "Márton lúdja" elnevezés. Ilyenkor vágták le a tömött libákat, úgy tartották: "aki Márton napján libát nem eszik, egész éven át éhezik." Márton az új bor bírája, tartja a hiedelem, azaz ilyenkor már iható az új bor.

A Márton napi időjárásból következtettek a télre: "Ha Márton fehér lovon jön, enyhe tél, ha barnán, kemény tél várható." Sokfelé azt tartják a Márton napi idő a márciusi időt mutatja. A Márton napi lakomán elfogyasztott lúd csontjából is időjárásra következtettek: ha a liba csontja fehér, és hosszú akkor havas lesz a tél, ha viszont barna és rövid akkor sáros.

Dologtiltó nap volt. Tilos volt mosni, teregetni, mert a jószág pusztulását okozta volna. Márton-napon országszerte lakomákat rendeztek, hogy egész esztendőben ehessen, ihassanak. Úgy gondolták, minél többet isznak, annál több erőt és egészséget isznak magukba.






Márton-nap


Márton napja zárta le az áprilisban, Szent György napján induló gazdasági munkákat, ilyenkor kóstolták meg az újbort és vágták le először a tömött libákat.november 11.Márton-napot mind a népi kultúra, mind a keresztény kalendárium jeles napként tartotta számon. A népi kultúrában gazdasági határnapnak számított a nap, a félszilajon, vagyis a tavasztól őszig legeltetett, télen pedig istállóban tartott állatok beterelésének hagyományos időpontja volt november 11-e. Ilyenkor a pásztorok – kezükben vesszővel – végigjárták az állatok gazdáinak házait, köszöntőt mondtak, cserébe pedig ajándékokat kaptak. A gazdasági szerepen túl népi hiedelmek is kötődtek az ünnephez: a disznóól tetejébe ágat szúrtak, hogy megvédjék az állatokat a pusztulástól, tavasszal pedig ugyanezzel az ággal terelték ki a malacokat.Az ünnep az őszi munkák (szüret, kukoricafosztás) lezárulásával induló és a Katalin-napig tartó kisfarsang idejére esett. Országszerte lakomákat és bálokat rendeztek, ilyenkor kóstolták meg először az újbort és vágták le a libákat, az úgynevezett mártonludakat. A közhiedelem úgy tartotta, „aki Márton-napon libát nem eszik, egész évben éhezni fog”. Az elfogyasztott szárnyasok csontjaiból jósoltak, a fehér és hosszú csont havas telet, míg a barna és rövid csont enyhe telet jelentett.A középkorban Márton napja az egyik legnépszerűbb ünnep volt, a népszokások egészen a 20. század közepéig éltek, napjainkban pedig a Márton-napi libafogyasztás éli reneszánszát. Amennyiben követni kívánjuk a hagyományokat, úgy 11 hó 11-én, 11 óra 11 perckor tálaljuk a frissensültet!


MÁRTON NAPJA
Előzmény: sonomilanista (99)
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.31 0 0 100







EMLÉKEZZÜNK HALOTTAINKRA ...
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.31 0 0 99
NEVEZETES NAPOK SOROZAT 6. :

A holnapi és holnaputáni napról pár mondat...

Mindenszentek

egyházi ünnep, amelyhez a halottakra való emlékezés → szokásai, → hiedelmei kapcsolódnak. Az 1. sz.-tól kezdődően a keresztény egyházak nov. 1-én ünneplik. Eredetileg azoknak a halott lelkeknek az ünnepe, akikről a naptár név szerint nem emlékezik meg. A bencés kezdeményezésű kultuszból a magyar bencések is hamar kivették részüket. Általánossá a Tridentinummal újjászülető szentkultusz nyomán vált, de az utána következő halottak napja miatt elsorvadt, annak vigilijájává lett. Azt a hetet, amelybe a halottak napja esik, halottak hetének nevezik. – Nem tudjuk, hogy az ünnepi népi szokásai mikor alakultak ki. A sírok megtisztítása, virággal díszítése éppúgy általánosan elterjedt szokás a nyelvterületen, mint a halottak lelki üdvéért szóló gyertyagyújtás. Mindezek mellett helyi szokások is kialakultak: Göcsejben pl. mindenki annyi verset harangozott, ahány halottja volt, másutt a koldusokat ajándékozták meg az alkalomra készült cipóval, rétessel stb. (→ szegények etetése). Ahol szokásban volt a → halott etetése, ott – a család bőséges lakomázása, néhol mulatozása után – éjszakára a család halottainak terítettek aszerint a hiedelem szerint, hogy ezen az éjaszakán a halottak kikelnek sírjukból. A munkát általában tiltották, hogy a halottak nyugalmát ne zavarják meg, s ezt a tilalmat (→ tilalom) több vidéken kiterjesztették a halottak hetére is. Egyes falvakban hagyományosan ezen a napon tartották meg a → bíróválasztást, a cselédfogadást, s újították meg az egész tanácsot.








November 1. Mindenszentek napja

E nap estéjének halott-tiszteleti szokásai a római Feralia ősi halotti ünnepeiből nőttek ki. Mindenszentek napján a család minden tagja meggyújt egy-egy gyertyát. Akié a leghamarabb ég el, az hal meg elsőnek.
A népi tudatban a Mindszentek napja azoknak a halottaknak az emlékét őrzi, akiknek a neve nem szerepel a naptári év ünnepei között. A csendes emlékezés napja. A Mindszentekhez szorosan kapcsolódik a következő napi ünnep, a Halottak napja.
A hozzátartozók temetőjárása már októberben megkezdődik. Helyrehozzák a sírokat, krizantémmal, őszirózsával, az elmúlás virágaival díszítik őket. Ilyenkor az ismeretlen holtakra is gondot fordítanak az emberek. Mindenszentek estéjén az eltávozottak emlékezetére megszólalnak a harangok, és gyertyák gyúlnak. Ez alatt az idő alatt a lelkek jelképesen megpihennek. Az ősök sírjánál összegyűlik a rokonság, és a halottak üdvéért imádkozik.


November 2. Halottak napja

Városon és falun egyaránt a halottakra emlékezés ünnepe. Rendbehozzák a sírokat, feldíszítik, gyertyát gyújtanak a halottak tiszteletére.

A néphit szerint ilyenkor hazalátogatnak a halottak, ezért régen sokfelé számukra is megterítettek, kenyeret, sót, vizet tettek az asztalra. Egyes vidékeken a temetőbe vitték ki az ételt, s a sírokra helyeztek belôle, a maradékot pedig a koldusoknak adták. Szeged környékén "mindönszentek kalácsa", "kóduskalács" néven üres kalácsot ajándékoztak a szegényeknek. Székely népszokás szerint egész kemencére való cipót sütöttek, amelynek Isten lepénye vagy halottak lepénye volt a neve. Ezt kiosztották a templom előtt gyülekező szegények között.
Aki virágot szakít a sírról, azt elviszi a halott. Az égő gyertyát nem szabad más sírra tenni, mert annak a halottnak a bűne, akinek a sírjáról elvették, átszáll a másik lelkére.

Többfelé úgy tartották, hogy Mindenszentek és Halottak napja közti éjszakán a halottak miséznek a templomban, és amíg a harang szól, hazalátogatnak szétnézni. Ezért minden helyiségben lámpát gyújtottak, hogy az elhunytak eligazodjanak a házban.

Erre a hétre munkatilalom is vonatkozott. Nem volt szabad mosni, meszelni, a földeken dolgozni, mert mindez bajt hozhat a ház népére, megzavarja a holtak nyugalmát. Ehelyett őröltek, kukoricát morzsoltak.





Előzmény: sonomilanista (98)
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.31 0 0 98
NEVEZETES NAPOK SOROZAT 5. :

Ma van a reformáció ünnepe, tulajdonképpen ez nem "szervesen vett" néprajzi téma inkább vallási . De régen a parasztság mélyen hitt Istenben...


A reformáció ünnepe


Október 31.-én tartják annak az emlékére, hogy 1517. október 31.-én Luther Márton kiszegezte a wittembergi vártemplom kapujára a 95 tételt, mellyel kezdetét vette a reformáció.
Előzmény: sonomilanista (86)
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.30 0 0 97
Baglad a Zala1 , Szalafő a Zala2
Előzmény: sonomilanista (96)
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.30 0 0 96
más-más faluból származik az alaprajz.. ne kérdezd honnan, mert már elfeledtem :-))
Előzmény: Galgadio (95)
Galgadio Creative Commons License 2007.10.30 0 0 95

Zala1 és Zala 2 között mi a különbség?

Más tájegység vagy más anyagi helyzetű családok lakhelye?

Előzmény: sonomilanista (90)
annie99 Creative Commons License 2007.10.27 0 0 94

Hát persze:)

Köszi!

Előzmény: sonomilanista (92)
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.27 0 0 93
a számok jelentése:

1. szoba; 2. konyha; 3. kamra; 4. istálló; 5. tornác
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.27 0 0 92
a neten ,mert nincs szkennerem.. :-))

Remélem így is okés
Előzmény: annie99 (91)
annie99 Creative Commons License 2007.10.27 0 0 91

Szuper!

Ezeket a neten találtad vagy szkennelted?

Utóbbi esetben többszörös hálával tartozom és csak nagyon halkan merem megkérdezni a számok jelentését.

(Kép melletti feliratot úgy sikerült csinálnom, hogy a kép jobb alsó sarka mellé kezdtem írni folyamatosan, akár 10 sort is, a "Megnéz" opció használatakor felugrik az egész teljesen a kép mellé, és itt úgy is jelenik meg. Fontos, hogy a szöveg alja és a következő kép közt legyen egy üres sor, különben a második kép mellé való szöveget is az elsőhöz teszi. Csak azért írtam le ezeket, mert én is nehezen jöttem rá, remélem, nem haragszol érte.)

Előzmény: sonomilanista (90)
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.27 0 0 90
Baranya
Somogy
Somogy 2
Szolnok-Doboka
Zala
Zala 2








annie99 Creative Commons License 2007.10.27 0 0 89

Nagyon köszi! A könyvtárban talán lesz is némelyikből.

 

Nem akarok építkezni, csak már régebben rájöttem, hogy ott tudom "megfogni" a különbségeket, arra tudom rágondolni az összes többi jellemzőt.

Előzmény: sonomilanista (88)
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.27 0 0 88
Az alábbi könyvekben van szépen.. :

Bakó Ferenc: Parasztházak és udvarok a Mátra vidékén

Gilyén-Mendele-Tóth : A felső Tiszavidék népi építészete

Tóth János : Göcsej népi építészete

Tóth János : Népi építészetünk hagyományai

és 1-1 cikkben előfordul a Magyar Építőművészet szakfolyóiratban is ...
Előzmény: sonomilanista (87)
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.26 0 0 87
HOLNAP ÁTNÉZEM ŐKET... DE BIZTOS VAN BENNÜK, MIÉRT ÉPÍTENI SZERETNÉL :-))
Előzmény: annie99 (85)
sonomilanista Creative Commons License 2007.10.26 0 0 86
NEVEZETES NAPOK SOROZAT 4. .



Október 26. Dömötör napja

A keleti egyház kedvelt szentje, a 4. Században a nagy keresztényüldözések idején vértanúhalállal halt meg. Az ország keleti felében ő volt a juhászok pártfogója. Juhászújévnek is nevezik, mert ezen a napon számoltatták el, vagy hosszabbították meg a juhászok szolgálatát. A Dömötör-napi hideg szelet a kemény tél előjelének tartják.

Az Alföldön ezen a napon állatvásárokat tartottak, többnapi mulatságokat rendeztek. Juhásztort, juhászbált rendeztek Hortobágyon, Szegeden. E napon a juhászok a plébánia udvarán birkapaprikást főztek, a juhásznék bélest sütöttek. Ez volt a bezáró mulatsága a juhászévnek.



Október 28. Simon - Júdás napja

Hegyalján ilyenkor kezdték Tokajon a szüretet. A szüreti szokások a szőlőszedés utolsó napjához kapcsolódnak. Közvetlen a szüret után gyakori a szüreti felvonulás, majd az ezt követő bál. A szüret időpontja a 18-19. században valamilyen jeles naphoz kötődött.

Simon, Júda napja is szorosan kötődött a juhászélethez - mint az ezt megelőző Demeter-nap is. Ekkorra a nyájak behajtását mindenképpen be kellett fejezni. Amennyiben szép idő van e napon, akkor jó termésre van kilátás a következő évben.
Előzmény: sonomilanista (74)
annie99 Creative Commons License 2007.10.26 0 0 85

Köszi a képeket és az érdekes ismertetőt is!

Ha egy kicsit megengeded, hogy pofátlan legyek, megérdeklődném, hogy a szakkönyveid tartalmaznak-e alaprajzokat.

 

Előre is köszi!

Előzmény: sonomilanista (80)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!