Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Az O anyagnak a salétromsav csak az egyik összetevője volt, azon felül még volt benne más egyéb is. De ha ez Benneteket ennyire nyugtalanít akkor elkapom azt a kollégát és kivallatom.
Ezekkel az anyagokkal meg nekem nem mondtok semmit, mert középiskola első óta nem tanultam kémiát, és már nem is akarom újrakezdeni.
Többször is láttam. Hidd el, nem volt vörös. Még csak narancsvörös sem. Az sárga volt.
Olyant is láttam, amikor a rakéta indítása után az utazó hajtómű nem gyujtott be, így az a vacak ballisztikus pályán 10 kilométer körül? belefúródott a földbe. Na ott volt aztán szép nagy sárga felhő. De akkor is lehetett ilyen felhőt látni, amikor a töltősoron a katonák valamit elbaltáztak és az anyag pöffent egyet. Ezután vagy hullaszag volt, és akkor menekülni kellett, vagy a szép nagy sárga felhő, meg az az intenzív szúrós szag.
Early storable rocket systems sought to improve ignition characteristics and perforamance by eliminating the kerosene portion of the fuel. Such mixed amine fuels were first developed by the Germans in World War II.
TONKA-250, developed for the Wasserfall rocket, was used by the Russians after the war in various engines under the specification TG-02.
TONKA-259 was 50% xylidine and 50% triethylamine by weight.
Designer: Isayev. Developed in: 1954-57. Application: SAM-missile V-750V. Propellants: Nitric acid/AmineThrust(vac): 3,100 kgf. Thrust(vac): 30.40 kN. Mass Engine: 43 kg. Diameter: 0.48 m. Length: 0.93 m. Chambers: 1. Country: Russia. Status: Out of Production.
RFNA - Red fuming nitric acid. Since WFNA or IWFNA exhibit excessive equilibrium decomposition pressures, reaching 75 bar at 700 deg C. To suppress the high pressure through a mass-action effect, some 13 per cent N2O4 and 3 per cent H20 are added, in order to reduce equilibrium pressures to 2 bar at 700 deg C. The colour of the resulting red fuming nitric acid is imparted by N204
IRFNA - Inhibited red fuming nitric acid. Addition of 0.6 per cent HF to RFNA produces inhibited RFNA (IRFNA). The IRFNA specification was published in 1954 and thereafter Russian rocket engines using the same fuel appeared.
Az O inkább sárgán (narancs, vagy inkább okker?) füstölgött. egyáltalán nem volt mérgező, viszont nagyon erősen maró volt. A régi kétforintosnak elég volt egy kis gőzt mutatni, és máris fényesre nyalta. A G viszont valóban nagyon komoly idegméreg volt, és a bőrön keresztül is felszívódott. Mindkettőhöz csak speciális védőöltözetben lehetett közelmenni, és a gázálarchoz sem a hagyományos zöld szűrő tartozott, hanem valami speciális.
Az I anyag (na ezt véletlenül tudom, Izopropilnitrát) csak a Dvinánál volt, ez a hajtóanyagok tápszivattyúit hajtotta. A Volhov rakétában már nem volt ilyen.
A tesódékat jó alaposan átverték, mert a két anyaghoz semmi köze. A neve alapján az O (Окислитеьно) G (Горючее) a rövidítés tartalma. Az O hordozta az oxigént. a G meg a hajtóanyagot
Fúúú...
... pedig valahol olvastam...
... mintha vörösen-füstölgő valami (O) plussz kerozin (G) lett volna.
A 35 km stimmel, de a 45 km-t nem tudom, honnan a fenéből vették. A főiskola tisztjeiről elég annyit megjegyezni, hogy amikor a főiskolára jártam, akkor az egyik tanár váltig állította, hogy osztálynál 24 darab rakéta van. Mi addigra már voltunk kint osztálynál néhányszor, és próbáltuk bebizonyítani, hogy baromságot beszél, mert az a 24, az bizony 36, vagyis 3 javadalmazás (kívülről tudtuk, hogy kint hány darab rakéta milyen szereltségi állapotban, milyen tároló eszközön van). Ő a 3 javadalmazásra beadta a derekát, és azt mondta, hogy igen, egy javadalmazás 8 darab. Mikor végre sikerült neki bebizonyítani a 36-ot, akkor csak annyit mondott, hogy ez nem a való élet, ez iskola, és nem mindig kell ismerni a teljes igazságot. Csak egy kicsit lepődtünk meg.
Nagyon sokáig a katonai akadémián is 24 darabot tanítottak a tiszteknek, azoknak, akik azelőtt rakéta osztálynál szolgáltak. Ennyit a 45 kilométerről.
A tesódékat jó alaposan átverték, mert a két anyaghoz semmi köze. A neve alapján az O (Окислитеьно) G (Горючее) a rövidítés tartalma. Hogy jól írtam-e abban nem vagyok biztos, de valami oroszul írástudó tud lektorálni. Az O hordozta az oxigént. a G meg a hajtóanyagot. Egyszer beszéltem egy kollégával, aki hajdanán töltős volt Börgöndön, és érdekes, még mindig kívülről fújta a kotyvalék összetételét. Még meghallgatni is nehéz volt nekem, aki középiskolában egy évig tanult kémiát és azóta sem.
Ebből nemigen számolod ki az égésvégi sebességét. Ugyanis ezek szerint a menethajtómű csak fenntartotta sebességet, és nem tudjuk, hogy mekkora utat tett meg a rakéta a gyorsítás alatt (a gyorsítórakétákkal). Két számítást végeztem, de egyiknek sem hiszek. Ha végig gyorsított volna a rakéta, akkor 60s égésidő alatt 36 km-t 20m/s2 átlaggyorsulással tudott volna megtenni, ami nagyon alacsony, az csak 2G. Ha egyenletes gyorsulással 22 s alatt tette volan meg a 36 km-t, akkor az 149 m/s2, azaz kb 15. G, ami egészen hihető, csak talán mégsem 22 másodpercen át...
A tesóméknak azt mondták, hogy "Oxigény" és "Gidrogény", ami persze ebben a formában hülyeség, legfeljebb oxidálóanyag és tüzelőanyag. Van valahol egy könyvem, ahol le vannak írva a rakétahajtóanyagok, amire emlékszem, az a szimmetrikus és az asszimetrikus dimetil-hidrazin. Mindekettő mérgező, az utóbbi ráadásul még instabil is.
Ha tudod az üzemanyag mennyiséget, akkor sem biztos, hogy ki vagy segítve. Én például pontosan nem tudom, csak abban vagyok biztos, hogy az egyik durván duplája volt a másiknak (700 és 1400 kg.). Azért sem vagy kisegítve az üzemanyag mennyiségével, mert én például azt sem tudom, hogy mi volt a két komponens összetevője, mert nem volt vele dolgom, de nem is érdekelt. Ha lehetett, akkor messziről elkerültem még a környéket is, amikor rakétát töltöttek, vagy a hajtóanyaggal csináltak bármit.
A közelmúltban vitték el Mezőfalváról Felcsútra az összes megmaradt hajtóanyagot, onnan meg átfejtés után vitték ki Ukrajnába. Képzeljétek el azt a töketlenkedést, amit a szerencsétlen rendőrök műveltek, amikor elmeséltem nekik, hogy mi is az az anyag. Addig fogalmuk sem volt róla, és a hadseregtől az igénylésben is csak annyi jött, hogy O és G anyag.
A rakéta hatótávolsága némi tartalékkal a megsemmisítési zóna távoli határának felelt meg. A Volhov rakéta aktív hajtóművel a papírok szerint 36 000 méterig ment el. Azon túl már csak a lendület vitte. Bár lendület azért még volt bőven.
A gond az, hogy nem biztos, hogy a hajtómű mindíg ment is. Ha a 60s alatt meg is tette a 43 ezer métert, akkor 717 m/s átlagsebesség jön ki, ami kb. 2581 km/h.
Az nem a rotordóm baja volt, hanem az erősen alultervezett hajtóműé. Hiába volt rajta két darab dugattyús csillagmotor, hiába volt a helikopter rettentő könnyű, nem volt elég. Ha csináltak volna hozzá egy rendes sugárhajtóművet, fele akkorából is meg lehetett volna oldani. Bár azt hozzáteszem, hogy ilyesmit sose tanultam.
1986-ban a debreceni kiképzőbázison. Honi légvédelmi rakétás rajparancsnok volt. Nekem Volhovról beszélt, erre kifejezetten emlékszem. Viszont nem volt szakértő, gondolom azt mondta, amit neki is mondtak.
Ha tudod emellet azt ist, hogy mennyi üzemanyagot égetett el, és mennyi volt a hajtóanyag kiáramlási sebessége. Plusz korrigálj a légellenállással is. Jó munkát! :-)
Kérdés. A bátyád mikor volt ott katona? bár ha Volhovról beszél, akkor csak 1978. augusztus 19. és 1981 január 12. között lehetett.
Az az egy azért kapaszkodott a rakéta orrába, hogy a rakéta stabilizátorait rátöltéskor - pontosabban a töltő és indítópálya egyeztetésekor - még csak véletlenül sem üssék oda az indítóállványhoz. Meg lehetett volna ezt oldani úgy is, hogy a farkát emelik, de így a mérleg hatást kihasználva egyszerűbb volt.
Hogy lekötötte? Azért volt az a raj. az volt a dolguk. Képzeld el, hogy a Vietnami háború idején a vietnamiaknál a kannibál rajok dupla létszámúak voltak.
A hajón ez egyébként automatikusan ment, az indítóberendezés alatt a fedélzeten belül volt a tartalék, és az indítópályát csak függőlegesre kellett állítani, és máris jöhetett az új répa.
Azt azért meg kell említeni, hogy a Vegánál már részben automatizálva volt a rátöltés, de amíg a rakéta odakerült, hát volt vele egy kis munka.
Ha tudod emellet azt ist, hogy mennyi üzemanyagot égetett el, és mennyi volt a hajtóanyag kiáramlási sebessége. Plusz korrigálj a légellenállással is. Jó munkát! :-)
Ráadásul a KA-26 olyan is volt, mintha a gulággal fenyegetőzés hatására tervezték volna. Úgy olvastam, hogy a motorteljesítménye annyira alacsony volt, hogy 95% körüli teljesítményen ment szinte mindíg. Nem volt elég teljesítménytartaléka.
Amikor a főkonstruktőre Magyarországra jött, és látta, hogy mit mernek a magyar pilóták a KA-26-tal művelni, nem mert beűlni melléjük. Hiába, ő tervezte...