Keresés

Részletes keresés

Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 679

Az O anyagnak a salétromsav csak az egyik összetevője volt, azon felül még volt benne más egyéb is. De ha ez Benneteket ennyire nyugtalanít akkor elkapom azt a kollégát és kivallatom.

Ezekkel az anyagokkal meg nekem nem mondtok semmit, mert középiskola első óta nem tanultam kémiát, és már nem is akarom újrakezdeni.

Előzmény: petfol (675)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 678

Többször is láttam. Hidd el, nem volt vörös. Még csak narancsvörös sem. Az sárga volt.

Olyant is láttam, amikor a rakéta indítása után az utazó hajtómű nem gyujtott be, így az a vacak ballisztikus pályán 10 kilométer körül? belefúródott a földbe. Na ott volt aztán szép nagy sárga felhő. De akkor is lehetett ilyen felhőt látni, amikor a töltősoron a katonák valamit elbaltáztak és az anyag pöffent egyet. Ezután vagy hullaszag volt, és akkor menekülni kellett, vagy a szép nagy sárga felhő, meg az az intenzív szúrós szag.

Előzmény: Hpasp (674)
Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 677

 

Fuel: Amine.

Early storable rocket systems sought to improve ignition characteristics and perforamance by eliminating the kerosene portion of the fuel. Such mixed amine fuels were first developed by the Germans in World War II.

 

TONKA-250, developed for the Wasserfall rocket, was used by the Russians after the war in various engines under the specification TG-02.

 

TONKA-259 was 50% xylidine and 50% triethylamine by weight.

Előzmény: Hpasp (676)
Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 676

Designer: Isayev. Developed in: 1954-57. Application: SAM-missile V-750V. Propellants: Nitric acid/Amine Thrust(vac): 3,100 kgf. Thrust(vac): 30.40 kN. Mass Engine: 43 kg. Diameter: 0.48 m. Length: 0.93 m. Chambers: 1. Country: Russia. Status: Out of Production.

 

RFNA - Red fuming nitric acid. Since WFNA or IWFNA exhibit excessive equilibrium decomposition pressures, reaching 75 bar at 700 deg C. To suppress the high pressure through a mass-action effect, some 13 per cent N2O4 and 3 per cent H20 are added, in order to reduce equilibrium pressures to 2 bar at 700 deg C. The colour of the resulting red fuming nitric acid is imparted by N204

 

IRFNA - Inhibited red fuming nitric acid. Addition of 0.6 per cent HF to RFNA produces inhibited RFNA (IRFNA). The IRFNA specification was published in 1954 and thereafter Russian rocket engines using the same fuel appeared.

 

  • AK20 - Russian formulation consisting of 80% nitric acid + 20% N2O4 (AK = Azotna Kislota = Nitric Acid)

  • AK20F - Russian formulation consisting of 80% nitric acid + 20% N2O4 + fluorine passivant

  • AK20I - Russian formulation consisting of 80% nitric acid + 20% N2O4 + iodine passivant

  • AK20K - Russian formulation consisting of 80% nitric acid + 20% N2O4 + unknown additive

  • AK27I - Russian formulation consisting of 73% nitric acid + 27% N2O4 + iodine passivant

  • AK-27P - Russian formulation consisting of 73% nitric acid + 27% N2O4 + unknown additive
  • Előzmény: petfol (675)
    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 675

    Az oxidálószerre két jelöltem van:

     - Salétromsav (HNO3)

     - Nitrogén-tetroxid (N2O4)

     

    Ezek közül a salétromsav a -41-86 celsius hőmérséklettartományban folyékony, míg a nitrogén-teroxid 21 fokon már forr, tehát kissé necces a kezelése.

    A salétromsav maró hatású, az lemarhatta a kétforintosról a rozsdát.

     

    A tüzelőanyag problémasabb:

     Továbbra is hidrazinok lehetnek a jelöltek:

     - Hidrazin (N2H4), Folyékony 1,5 - 113,5 fok között, tehát valószínű jelölt (nem kell hűteni)

     - Asszimmetrikus Dimetil-hidrazin, 63 fokon már forr, tehát egy forró sivatagi napon gond lehetett volna a tartállyal.

     

    A hidrazinmérgezés hatásai nagyon hasonlóak az idegméreg hatásaihoz. Felszívódik bőrön keresztül is.

    Előzmény: Hpasp (674)
    Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 674

    Az O inkább sárgán (narancs, vagy inkább okker?) füstölgött

     

    "inhibited red fuming nitric acid" angolul...

    ... kémiából mindíg gyenge voltam :)

    Előzmény: Volt tüzér (673)
    Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 673

    Az O inkább sárgán (narancs, vagy inkább okker?) füstölgött. egyáltalán nem volt mérgező, viszont nagyon erősen maró volt. A régi kétforintosnak elég volt egy kis gőzt mutatni, és máris fényesre nyalta. A G viszont valóban nagyon komoly idegméreg volt, és a bőrön keresztül is felszívódott. Mindkettőhöz csak speciális védőöltözetben lehetett közelmenni, és a gázálarchoz sem a hagyományos zöld szűrő tartozott, hanem valami speciális.

    Az I anyag (na ezt véletlenül tudom, Izopropilnitrát) csak a Dvinánál volt, ez a hajtóanyagok tápszivattyúit hajtotta. A Volhov rakétában már nem volt ilyen.

    Előzmény: Hpasp (671)
    Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 672

    Egész szépen összeszedett site...

    ... kár hogy annyi marhaságot írnak.

     

    http://www.astronautix.com/lvfam/rusdabms.htm

     

    Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 671

    A tesódékat jó alaposan átverték, mert a két anyaghoz semmi köze. A neve alapján az O (Окислитеьно) G (Горючее) a rövidítés tartalma. Az O hordozta az oxigént. a G meg a hajtóanyagot

     

    Fúúú...

    ... pedig valahol olvastam...

    ... mintha vörösen-füstölgő valami (O) plussz kerozin (G) lett volna.

    Az I meg hajtotta az egészet.

    Az első (O) igen mérgező.

     

    Előzmény: Volt tüzér (667)
    Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 670
    Persze az is lehet, hogy a TG kerekített fel, hiszen a 35 is 34 a Dvinánál.
    Előzmény: Volt tüzér (669)
    Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 669

    A 35 km stimmel, de a 45 km-t nem tudom, honnan a fenéből vették. A főiskola tisztjeiről elég annyit megjegyezni, hogy amikor a főiskolára jártam, akkor az egyik tanár váltig állította, hogy osztálynál 24 darab rakéta van. Mi addigra már voltunk kint osztálynál néhányszor, és próbáltuk bebizonyítani, hogy baromságot beszél, mert az a 24, az bizony 36, vagyis 3 javadalmazás (kívülről tudtuk, hogy kint hány darab rakéta milyen szereltségi állapotban, milyen tároló eszközön van). Ő a 3 javadalmazásra beadta a derekát, és azt mondta, hogy igen, egy javadalmazás 8 darab. Mikor végre sikerült neki bebizonyítani a 36-ot, akkor csak annyit mondott, hogy ez nem a való élet, ez iskola, és nem mindig kell ismerni a teljes igazságot. Csak egy kicsit lepődtünk meg.

    Nagyon sokáig a katonai akadémián is 24 darabot tanítottak a tiszteknek, azoknak, akik azelőtt rakéta osztálynál szolgáltak. Ennyit a 45 kilométerről.

    Előzmény: Hpasp (665)
    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 668
    Pacifista bakát a legkönnyebb átverni. Mindezt persze egy kiképzőközpontban...
    Előzmény: Volt tüzér (667)
    Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 667
    A tesódékat jó alaposan átverték, mert a két anyaghoz semmi köze. A neve alapján az O (Окислитеьно) G (Горючее) a rövidítés tartalma. Hogy jól írtam-e abban nem vagyok biztos, de valami oroszul írástudó tud lektorálni. Az O hordozta az oxigént. a G meg a hajtóanyagot. Egyszer beszéltem egy kollégával, aki hajdanán töltős volt Börgöndön, és érdekes, még mindig kívülről fújta a kotyvalék összetételét. Még meghallgatni is nehéz volt nekem, aki középiskolában egy évig tanult kémiát és azóta sem.
    Előzmény: petfol (662)
    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 666
    Akkor az 5 mp alatt a rakétát 18G-vel gorsították.
    Előzmény: Hpasp (665)
    Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 665

    No megvan a megoldás:

    Top Gun akárhanyadik szám:

     

    V-750V (Dvina) / V-755 (Volhov)

    Hatótáv: 35 / 45km

    max célseb: 1000 / 1100 m/sec

    rakéta seb: 650 / 885 m/sec

    túlterhelés: 9g / 19g

     

    A cikk végén köszönetet mondanak a Bólyai János Katonai Műszaki Főiskola légvédelmi rakéta tanszék tisztjeinek.

     

    :)))

     

    Szerdán minden kiderül.

    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 664

    Ebből nemigen számolod ki az égésvégi sebességét. Ugyanis ezek szerint a menethajtómű csak fenntartotta sebességet, és nem tudjuk, hogy mekkora utat tett meg a rakéta a gyorsítás alatt (a gyorsítórakétákkal). Két számítást végeztem, de egyiknek sem hiszek. Ha végig gyorsított volna a rakéta, akkor 60s égésidő alatt 36 km-t 20m/s2 átlaggyorsulással tudott volna megtenni, ami nagyon alacsony, az csak 2G. Ha egyenletes gyorsulással 22 s alatt tette volan meg a 36 km-t, akkor az 149 m/s2, azaz kb 15. G, ami egészen hihető, csak talán mégsem 22 másodpercen át...

    Előzmény: Hpasp (663)
    Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 663

    Az amcsik azt írták, hogy válltozattól függően a gyorsító fokozat 3-5sec alatt égett ki, 0.5sec alatt oldotta le a menethajtómű.

    Ekkor már elérte az utazósebességét.

     

    A V-750 (1D) dvina menethajtóműve 22sec alatt égett ki.

     

    A későbbi válltozatoké 47-63sec alatt.

     

    Az egész rakéta élettartalma 115sec.

     

    Bár már másban is nyúltak mellé az amcsik.

    Előzmény: petfol (658)
    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 662
    A tesóméknak azt mondták, hogy "Oxigény" és "Gidrogény", ami persze ebben a formában hülyeség, legfeljebb oxidálóanyag és tüzelőanyag. Van valahol egy könyvem, ahol le vannak írva a rakétahajtóanyagok, amire emlékszem, az a szimmetrikus és az asszimetrikus dimetil-hidrazin. Mindekettő mérgező, az utóbbi ráadásul még instabil is.
    Előzmény: Volt tüzér (659)
    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 661

    Azért használtam, met Hpasp kollégával múltkor is ezzel számoltunk. Átszámolva:

    36 km esetén az átlagsebesség 600 m/s, ami ugye 2160 km/h.

    Előzmény: Volt tüzér (660)
    Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 660

    Ez a 43 000 méter nálunk sehol nem szerepelt. Volt 36 000 méter és volt 54 000 méter és slussz.

    Előzmény: petfol (658)
    Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 659

    Ha tudod az üzemanyag mennyiséget, akkor sem biztos, hogy ki vagy segítve. Én például pontosan nem tudom, csak abban vagyok biztos, hogy az egyik durván duplája volt a másiknak (700 és 1400 kg.). Azért sem vagy kisegítve az üzemanyag mennyiségével, mert én például azt sem tudom, hogy mi volt a két komponens összetevője, mert nem volt vele dolgom, de nem is érdekelt. Ha lehetett, akkor messziről elkerültem még a környéket is, amikor rakétát töltöttek, vagy a hajtóanyaggal csináltak bármit.

    A közelmúltban vitték el Mezőfalváról Felcsútra az összes megmaradt hajtóanyagot, onnan meg átfejtés után vitték ki Ukrajnába. Képzeljétek el azt a töketlenkedést, amit a szerencsétlen rendőrök műveltek, amikor elmeséltem nekik, hogy mi is az az anyag. Addig fogalmuk sem volt róla, és a hadseregtől az igénylésben is csak annyi jött, hogy O és G anyag.

    A rakéta hatótávolsága némi tartalékkal a megsemmisítési zóna távoli határának felelt meg. A Volhov rakéta aktív hajtóművel a papírok szerint 36 000 méterig ment el. Azon túl már csak a lendület vitte. Bár lendület azért még volt bőven.

    Előzmény: Hpasp (654)
    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 658
    A gond az, hogy nem biztos, hogy a hajtómű mindíg ment is. Ha a 60s alatt meg is tette a 43 ezer métert, akkor 717 m/s átlagsebesség jön ki, ami kb. 2581 km/h. 
    Előzmény: Hpasp (654)
    Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 657
    Az nem a rotordóm baja volt, hanem az erősen alultervezett hajtóműé. Hiába volt rajta két darab dugattyús csillagmotor, hiába volt a helikopter rettentő könnyű, nem volt elég. Ha csináltak volna hozzá egy rendes sugárhajtóművet, fele akkorából is meg lehetett volna oldani. Bár azt hozzáteszem, hogy ilyesmit sose tanultam.
    Előzmény: petfol (650)
    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 656
    Igaz.
    Előzmény: Hpasp (654)
    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 655
    1986-ban a debreceni kiképzőbázison. Honi légvédelmi rakétás rajparancsnok volt. Nekem Volhovról beszélt, erre kifejezetten emlékszem. Viszont nem volt szakértő, gondolom azt mondta, amit neki is mondtak.
    Előzmény: Volt tüzér (652)
    Hpasp Creative Commons License 2005.03.04 0 0 654

    Ha tudod emellet azt ist, hogy mennyi üzemanyagot égetett el, és mennyi volt a hajtóanyag kiáramlási sebessége. Plusz korrigálj a légellenállással is. Jó munkát! :-)

     

    Nem, tudom a hatótávolságát.

    Előzmény: petfol (651)
    Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 653
    Egészen pontosan nem tudom, durván 1 percig.
    Előzmény: Hpasp (649)
    Volt tüzér Creative Commons License 2005.03.04 0 0 652

    Kérdés. A bátyád mikor volt ott katona? bár ha Volhovról beszél, akkor csak 1978. augusztus 19.  és 1981 január 12. között lehetett.

    Az az egy azért kapaszkodott a rakéta orrába, hogy a rakéta stabilizátorait rátöltéskor - pontosabban a töltő és indítópálya egyeztetésekor - még csak véletlenül sem üssék oda az indítóállványhoz. Meg lehetett volna ezt oldani úgy is, hogy a farkát emelik, de így a mérleg hatást kihasználva egyszerűbb volt.

    Hogy lekötötte? Azért volt az a raj. az volt a dolguk.  Képzeld el, hogy a Vietnami háború idején a vietnamiaknál a kannibál rajok dupla létszámúak voltak.

    A hajón ez egyébként automatikusan ment, az indítóberendezés alatt a fedélzeten belül volt a tartalék, és az indítópályát csak függőlegesre kellett állítani, és máris jöhetett az új répa.

    Azt azért meg kell említeni, hogy a Vegánál már részben automatizálva volt a rátöltés, de amíg a rakéta odakerült, hát volt vele egy kis munka.

    Előzmény: petfol (647)
    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 651
    Ha tudod emellet azt ist, hogy mennyi üzemanyagot égetett el, és mennyi volt a hajtóanyag kiáramlási sebessége. Plusz korrigálj a légellenállással is. Jó munkát! :-)
    Előzmény: Hpasp (649)
    petfol Creative Commons License 2005.03.04 0 0 650

    Ráadásul a KA-26 olyan is volt, mintha a gulággal fenyegetőzés hatására tervezték volna. Úgy olvastam, hogy a motorteljesítménye annyira alacsony volt, hogy 95% körüli teljesítményen ment szinte mindíg. Nem volt elég teljesítménytartaléka.

    Amikor a főkonstruktőre Magyarországra jött, és látta, hogy mit mernek a magyar pilóták a KA-26-tal művelni, nem mert beűlni melléjük. Hiába, ő tervezte...

    Előzmény: Volt tüzér (648)

    Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!