Keresés

Részletes keresés

trizs77 Creative Commons License 2022.01.19 -1 2 5

Mi van ha Bz+2 mellék helyett csak Bz + 1 melléket közlekedtetünk ?

 

Akkor a kb. 175 millió bevételhez már csak 734 millió költség társul, azaz a költségfedezeti arány már 24% lesz.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mi van ha Bz+2 mellék helyett szóló USGYI-t közlekedtetünk ?

 

Akkor a kb. 175 millió bevételhez kb. 972 millió költség társul.

Tehát ott vagyunk mint a Bz+2 mellék esetében.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mi van ha Bz+2 mellék helyett M41+2 Bhv-t  közlekedtetünk ?

 

Akkor a kb. 175 millió bevételhez már 1.704 millió költség társul, azaz a költségfedezeti arány már csak 10% lesz.

 

 

 

Előzmény: trizs77 (4)
trizs77 Creative Commons License 2022.01.19 -1 2 4

Aki járt főiskolára/egyetemre vagy jobb középiskolába, azok mind ismerik a klasszikus matek röp dolgozat témát :

 

Mennyi zongora hangoló dolgozik Chicagóban?

 

Ezt a matektanárok akkor adták fel, amikor jó kedvük volt, az osztály nagyobb részének jó jegyet akartak adni.

Ugyanis ez bár matek röp dolgozat, nem matek tudás kell hozzá, hanem számtan ismeret és jó logika.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Ha még lenne Vasútüzemi szak (50-60 évig volt) a főiskolán/egyetemen akkor egy jó napomon bemennék a II. vagy III évfolyamosok közé, és azt mondanám : röpdolgozat, röp zárthelyi.

 

Témája : Mennyi a 81-es vasútvonal költségfedezeti együtthatója ?

 

Aki nem ismeri a témát, annak írom, hogy ez egy arányszám, aminek a mértékegysége egy százalék.

Azt mutatja meg, hogy az érvényes szabályok szerint a vonalon történő vasúti személyszállítás költségei hogyan aránylanak a vonali bevételekhez?

 

Elsőben még nem, de másodikban már a jobb vasútüzemi szakos hallgatóknak tudniuk kell ezt kiszámítani, harmadikban pedig már minden vasútüzemi szakos hallgatónak, függetlenül attól, hogy éves tanulmányi eredménye 4,5 vagy csak 2,5.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Kezdjük.

Nem bonyolult.

 

1.

 

Munka naponta Somos és Hatvan között, jár 15 vonat.

Két irány együtt = 30 vonat.

Egy évben van kb. 250 munkanap.

250x2x15 = 7500 vonat.

 

Hétvégén jár 11 vonat.

Két irány együtt = 22 vonat

100 szombat/vasárnap = 11x2x100 = 2200 vonat.

 

7500+2200 vonat = egy év alatt a 81-es vonalon közlekedik kb. 9700 vonat.

Ok.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2.

 

Mennyi egy vonat közlekedtetési költsége ?

Ezt egy a köznyelvben csak Számol fantázia nevű programmal lehet kiszámítani, ahová be kell írni a változókat.

 - milyen típusú mozdony vontat ?

 - hány kocsit vontat?

 - milyen üzemanyaggal?

 - annak mennyi a beszerzési ára ?

 - stb.

 

Mi most válasszuk azt a változatot, hogy Bz fog fog vontatni 2 mellék kocsit.

Akkor a táblázat azt hozza ki, hogy egy ilyen vonat a 65 km-t 44.449 forintért teszi meg.

Oda vissza 88.898 forintért.

 

Van évi 9700 vonatunk.

Egy vonat kb. 45.000 Ft.- a 9700 vonat = 436 millió Ft.-

Ez a vontatási költségünk ami a vonatközlekedési költség kb. 45%-a.

Ok.

 

Szorozzuk fel 100%-ra, hogy megkapjuk a vonatok éves közlekedésének teljes költségét.

Kb. 970 millió forint jön ki egy évre.

 

Tehát ha egy vállalkozó holnaptól egy évig, ilyen sűrűn, kb. 140 ülőhelyes vonatokat kíván Somoskőújfalu és hatvan között közlekedtetni akkor legyen neki odahaza a cihában vagy a bankban kb. 1 milliárd forintja, 2019-es árszinten.

Ok.

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

3./ Mik a bevételek ?

 

Van ugye a jegy és bérlet értékesítésből származó bevétel ami most egy évre legyen 100 millió forint.

Nincs annyi, (87) de diákot nem szívatunk feleslegesen, ezért kerek számot (100) írunk neki.

Ok.

 

Ez a jegy + bérlet ár bevétel.

A közlekedési bevétel ennél több, kb. 15.2,0-szeres.

Ebbe már mindenféle árkiegészítés és állami vagy közpénz beleszámít.

 

Az 1,5-2,0 közötti szám közép értékét vegyük azaz 1,75-t.

Ok.

 

Akkor a vállalkozónak van kb. 175 millió magyar forint bevétele amiért egy évig vonatokat közlekedtet Somoskőújfalu és Hatvan között oda-vissza.

OK.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

4./ Eredmény ?

 

Van ugye kb. 175 millió bevételünk és van kb. 970 millió forint kiadásunk.

Ok.

 

175:970 = 0,18

0,18x100 = 18%

 

Tehát a 81-es vasútvonal költségfedezeti aránya kb. 18-os lehet.

Pontos szám nem is kell.

 

Mivel nem sokat változtat ha a 18% nem 18% hanem 21% vagy csak 15%.

Csak az arányokat kell megtanulni.

 

Egy közepes tanulónak ezt kiszámítani kb. 15-20 perces munka.

 

 

 

 

 

 

 

 

balint36 Creative Commons License 2022.01.18 0 2 3

Ha már vasúti vs. mikrobuszos határmenetről van szó, érdemes összehasonlítani, hol mi van alkalmazva. Volt ez a Győr-Nagymeder határmenti partnerségi buszjárat, amit nem a vírus ölt meg, hanem a nemzetközi buszozás szabályzata és a pénz, merthogy ahogy elfogyott rá az uniós keret, elfogyott az a keret is, amiből finanszírozni tudták. Ha egy ilyen jönne létre Nógrádban, számolni kell azzal, hogy nem fog kapni olyan támogatásokat, mint a közszolgáltatásban lévők. Úgyhogy kéne kell találni neki egy folyamatos finanszírozási forrást, vagy a díjszabást úgy kialakítani, hogy fenntartsa önmagát (az árak miatt nem biztos, hogy ez annyira vicces lesz). Ügye van most a felfüggesztett 230 Budapest–Rétság–Ipolyság nemzetközi busz, aminek a finanszírozását nem ismerem (már amikor ment), de most a belföldi szakaszán a 1014 Budapest–Rétság–Nagyoroszi–Hont busz jár, közszolgáltatásban.

 

Amit a vasutat illeti már most számos kishatárforgalom van, ahol a belföldi személyvonat átmegy a szomszédos ország határállomására. Gondolok itt többek között a hodosi, pélmonostori és nagyszalontai határforgalomra, mert megtehetik, hogy a magyar határállomástól továbbmenjenek egy kicsit a belföldi szakaszon úgyis ki van fizetve a vonat, ezáltal akkora veszteséget se kell elkönyvelni. Ráadásul nem is kell olyan nagy extrára gondolni, nem Railjet, ICE, vagy kétármanemű Talent szerelvények/motorvonatok járnak át, hanem egy kis Bz egymagában átszüttyög (Desirók átpakolása után a Pélmonostor felé már Desiro). A tarnóci/S790-es vonalon (ki melyik formát szereti) már 2012 óta igen csak kéne egy kínálati menetrend, ennek kivitelezése + pár vonatpár meghosszabbítása kompatibilis lehet egymással.

 

A "nehogy már mi szolgáltassunk nekik" hozzáállás nem jó hozzáállás, mert akkor a favorit járműtől függetlenül bármelyikre ki is lehet aggasztani, hogy "külföldi állampolgárt nem áll módunkban kiszolgálni". De egyes esetekben üzleti érdekük is a szolgáltatóknak a keresztbe szolgáltatás. Ott van nagyban mondjuk a Railjet, a Lienzer Dolomiten InterCity túlnyomóan magyar kocsikból, vagy egyes bécsi REX vonatok magyar mozdonnyal. A mindenki szolgáltasson saját hazájában elv mentén ezeknek is lőttek.

Törölt nick Creative Commons License 2022.01.18 -1 0 2

Köszönöm szépen az első és egyben érdemlegesen idevágó hozzászólást, erről van szó! :-)

Előzmény: f_k (1)
f_k Creative Commons License 2022.01.18 0 2 1

A 1867-ben épült 81 es vasútvonal kb 1910 -től 1945-ig Hatvan Salgótarján között 2 vágányú volt amit a háborús pusztítás miatt elbontották Selyptől Tarjánig. A
Eredetileg a (Hatvan)-Selyp-Kisterenye szakasz 100 km/h a Kisterenye-Salgótarján szakasz kiépítési sebessége 80 km/h volt.

1992 után vették le a sebességet jelenleg Selyp-Salgótarján között "emeletes lassújel van érvényben 60km/h mozdonnyal egyes szakaszokon motorvonat mehet 70 km/h val.
Mivel az orosz motorvonatok fele üzemképtelen a mozdonyok csak 60 km/h mehetnek ezért Bz jár Hatvan Somos között , de sajnos ehhez kellett pár tiltakozó lakó is aki Somoskőújfalu nem tud aludni az M41 esek zajától.

Mit kéne tenni?
Teljes pályafelújítás kellene ahogy pl. Sátoraljaújhely felé is használt anyagokból építettek 100 km/h pályát építettek pedig nem is megyeszékhely a vonalat villamosították, így az egyre kevesebb üzemképes dízeljármű hiányának üzemkészségének nincs kitéve...

Viszonylag sűrű autóbuszforgalom azt jelzi, az utasok utaznak ingáznak, de a vasút ezekkel a járművekkel ezzel a sebességgel nem versenyképes, sajnos a vasút fejlesztése nélkül nem valósítható meg az igényekhez igazodó megfelelés...

Autóbusznak is fontos szerepe van, de a kezdeti 1960  as ill 1978.02.01-től működő Budapest-Salgótarján autóbuszvonal pótolja a megszűnt korábbi közvetlen vonatokat a Bem az Urpin nemzetközi vonatokat és a Bp Keleti-Somoskőújfalu belföldi gyorsvonat szerepét.

f_k Creative Commons License 2022.01.18 0 2 0

N0GRAD

Törölt nick Creative Commons License 2022.01.18 -1 0 topiknyitó

Sziasztok!

Ezt a topikot azon kérdések megvitatására szántam melyek az adott fórumom OFF hozzászólást jelentenének.

Itt kulturált keretek között megvitatható Nógrád megye Budapest irányába közlekedő közösségi közlekedési szaktestületek párhuzama, összefüggése és/vagy hiányosságai.

Kéretik koncepciókban gondolkodni, a napi mi merre jár, miért témákat mellőzni.

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!