Aki járt főiskolára/egyetemre vagy jobb középiskolába, azok mind ismerik a klasszikus matek röp dolgozat témát :
Mennyi zongora hangoló dolgozik Chicagóban?
Ezt a matektanárok akkor adták fel, amikor jó kedvük volt, az osztály nagyobb részének jó jegyet akartak adni.
Ugyanis ez bár matek röp dolgozat, nem matek tudás kell hozzá, hanem számtan ismeret és jó logika.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ha még lenne Vasútüzemi szak (50-60 évig volt) a főiskolán/egyetemen akkor egy jó napomon bemennék a II. vagy III évfolyamosok közé, és azt mondanám : röpdolgozat, röp zárthelyi.
Témája : Mennyi a 81-es vasútvonal költségfedezeti együtthatója ?
Aki nem ismeri a témát, annak írom, hogy ez egy arányszám, aminek a mértékegysége egy százalék.
Azt mutatja meg, hogy az érvényes szabályok szerint a vonalon történő vasúti személyszállítás költségei hogyan aránylanak a vonali bevételekhez?
Elsőben még nem, de másodikban már a jobb vasútüzemi szakos hallgatóknak tudniuk kell ezt kiszámítani, harmadikban pedig már minden vasútüzemi szakos hallgatónak, függetlenül attól, hogy éves tanulmányi eredménye 4,5 vagy csak 2,5.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kezdjük.
Nem bonyolult.
1.
Munka naponta Somos és Hatvan között, jár 15 vonat.
Két irány együtt = 30 vonat.
Egy évben van kb. 250 munkanap.
250x2x15 = 7500 vonat.
Hétvégén jár 11 vonat.
Két irány együtt = 22 vonat
100 szombat/vasárnap = 11x2x100 = 2200 vonat.
7500+2200 vonat = egy év alatt a 81-es vonalon közlekedik kb. 9700 vonat.
Ok.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
2.
Mennyi egy vonat közlekedtetési költsége ?
Ezt egy a köznyelvben csak Számol fantázia nevű programmal lehet kiszámítani, ahová be kell írni a változókat.
- milyen típusú mozdony vontat ?
- hány kocsit vontat?
- milyen üzemanyaggal?
- annak mennyi a beszerzési ára ?
- stb.
Mi most válasszuk azt a változatot, hogy Bz fog fog vontatni 2 mellék kocsit.
Akkor a táblázat azt hozza ki, hogy egy ilyen vonat a 65 km-t 44.449 forintért teszi meg.
Oda vissza 88.898 forintért.
Van évi 9700 vonatunk.
Egy vonat kb. 45.000 Ft.- a 9700 vonat = 436 millió Ft.-
Ez a vontatási költségünk ami a vonatközlekedési költség kb. 45%-a.
Ok.
Szorozzuk fel 100%-ra, hogy megkapjuk a vonatok éves közlekedésének teljes költségét.
Kb. 970 millió forint jön ki egy évre.
Tehát ha egy vállalkozó holnaptól egy évig, ilyen sűrűn, kb. 140 ülőhelyes vonatokat kíván Somoskőújfalu és hatvan között közlekedtetni akkor legyen neki odahaza a cihában vagy a bankban kb. 1 milliárd forintja, 2019-es árszinten.
Ok.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
3./ Mik a bevételek ?
Van ugye a jegy és bérlet értékesítésből származó bevétel ami most egy évre legyen 100 millió forint.
Nincs annyi, (87) de diákot nem szívatunk feleslegesen, ezért kerek számot (100) írunk neki.
Ok.
Ez a jegy + bérlet ár bevétel.
A közlekedési bevétel ennél több, kb. 15.2,0-szeres.
Ebbe már mindenféle árkiegészítés és állami vagy közpénz beleszámít.
Az 1,5-2,0 közötti szám közép értékét vegyük azaz 1,75-t.
Ok.
Akkor a vállalkozónak van kb. 175 millió magyar forint bevétele amiért egy évig vonatokat közlekedtet Somoskőújfalu és Hatvan között oda-vissza.
OK.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
4./ Eredmény ?
Van ugye kb. 175 millió bevételünk és van kb. 970 millió forint kiadásunk.
Ok.
175:970 = 0,18
0,18x100 = 18%
Tehát a 81-es vasútvonal költségfedezeti aránya kb. 18-os lehet.
Pontos szám nem is kell.
Mivel nem sokat változtat ha a 18% nem 18% hanem 21% vagy csak 15%.
Csak az arányokat kell megtanulni.
Egy közepes tanulónak ezt kiszámítani kb. 15-20 perces munka.