Kezdetnek ez a topic próbálja felölelni a klasszikus 0-ás játékvasútak (Märklin, Blechspielzeugeisenbahn, tinplate, coarse scale) teljes témakörét. Azért "nem PV", mert a PV-nek és más magyar játékvasútaknak már külön fóruma van, amelyet ez a fórum szeretne kiegészíteni.
Figyelembe véve a gyűjtői közösség létszámát és átfedéseit, az S-es, 1-es és Std. klasszikus játékvasutas témák is beleférnek a topikba, amíg nem igényelnek majd külön topikot.
Egyáltalán nem vagyok szakértője és mellesleg nem is vagyok oda az amerikai vonatokért. Nyilván ez ízlés dolga.
Ezt a vagont a Vaterán szúrtam ki és ezért írtam a hozzászólást.
Szerintem ehhez hasonlítanak az átalakított Előre vagonjaid. Persze ez is ízlések - és pofonok dolga. Viszont nekem azok is bejönnek és lehet, hogy én is fogok ilyen átalakítást készíteni.
A Märklin sínek között találtam egy döntött talpfás Bing / BW egyenes sínt (1. kép), ha valakinek szükséges van rá el tudom küldeni.
Keresek Karl Bub döntött, sűrű-talpfás sínekből álló körpályához 2 db hozzáillő egyenest (2. kép), ha valakinek lenne ilyen eladó kérem, hogy jelezze.
Ami a tekercselést illeti kapásból használható ötletem nincs, de a következök jutottak eszembe:
- régen volt még a városban egy-két motortekercselö mühely, ahol pl. leégett háztartási gépek motorjait is lehetett újratekercseltetni, talán van még ilyen...
- mindenképpen megkérdezném a modellvasutas fórumon is, esetleg direkte a "Csikos mühelyt".
- de az is egy alternatíva lehetne, ha a szép Bobina kapna egy erösebb, új hajtott forgózsámolyt.
Sziasztok, új vagyok a csoportban de már régóta figyelem. A gyűjteményem eléggé eklektikus ami a gyártókat illeti. Pévé, Hornby, Ikaria, JeP, Karl Bub. Az alapelvem hogy csak O-ás és csak lemez. Most kezdtem végre összerakni a terepasztalt. Olyan kérdésem lenne hogy van-e itt olyan szakember aki át tudná tekercselni egy Chemoplast Bobina motorjának a forgórészét? Válaszotok köszönöm. Üdvözlettel Gyuri.
Köszönöm szépen a segítő választ! Azért csak most válaszolok, mert közben gondolkodtam, méregettem. Mindent összevetve arra jutottam, hogy esélytelen ezeket a mozdonyokat eredeti alakjukra hozni, bár még nem engedtem el teljesen a dolgot. Üdv, gyurka
A képeken látható két Tóth vagonhoz keresek: az elsőhöz 1 db ütközőt, a másikhoz pedig egy fellépőt. Az esetleges ajánlatokat, segítséget ezúton is köszönöm!
a képeken csak a Bub szerelvény eredeti gyári állapotú, festésü. A Le Capitole mozdony egyedi átfestett darab, az E103-as pedig egyedi építés eleve.
Igen, a Le Capitole és a korábbi átfestett Bobina is ugyanahhoz a gyüjteményhez tartoznak. A restaurálás meg az egyedi igények, ötletek szerinti átfestés az két külön kategória. Persze, hogy szebben néznek ki eredeti állapotban a vasutak, de van amikor másképpen már nem menthetö meg egy darab, akkor az újrafestés elkerülhetetlen. Az egyedi átfestés pedig egyéni ízlés és kedvetelés dolga. Jó alapötlettel és ügyes kezekkel szuper dolgok is kihozhatók belöle -- szerintem. Nekem tetszik a Le Capitole is, meg a Bobina is, de láttam már több hazai kolléga igen jól sikerült darabjait is, mind mozdonyban, mind pedig kocsiban is. Csak, hogy egy itteni, nemrégi példát említsek, lásd lentebb Àkos ÀFOR tartálykocsijait.
Sajnos nem vagy egyedül ezzel a problémával. Anno én is átépítettem Ervinnek egy óraműves mozdonyt, beletéve egy Előre motort. Akkor bánatomban fényképeztem mindent, amit most láthatsz.
Egy kicsit bő lére eresztem a műszaki magyarázatot. A fröccsöntő szerszám tervezés és készítés egy szakma. Gépészmérnök hallgatóként annak idején igen felületesen nekünk is tanították, de hála Istennek soha nem műveltem. Lényeg, hogy a tervezés során figyelembe kell venni a szerszámba befújásra kerülő műanyag tágulását, majd a hűlés során a zsugorodását. Viszont, ha a gyártás során nem a terveknek megfelelő granulátumot használnak, feszültség keletkezik a termékben. Nem tisztem az akkori tervezőt és a szerszámkészítőt megvédeni, de ki tudja, hogy annak idején milyen műanyagot használtak a gyártás során. Mivel hiánygazdálkodás volt akkor, teljesen biztos, hogy amit éppen kaptak. Így nem lehet csodálkozni a késztermékben lévő feszültségen, ami miatt most szívunk. A kaszniba épített óraműves hajtómű ellensúlyozta ezt a feszültséget addig, ameddig meg nem bontottuk az egyensúlyt. A fixálástól megszabadulva a kaszni rögtön el is dobta magát és felvette a számára kedves feszültségmentes pozíciót. ( ami a mi szemünknek igazán csálé ) Sok mindent nem lehet sajnos ezek után tenni. Valamelyest segít, hogy az Előre motoros hajtást beletéve és rögzítve, forró levegős pisztollyal próbáljuk egy kicsit helyrepofozni. Nem célszerű a maximális hőfokot használni, mert helyrehozhatatlan károkat okozhatunk. A fokozatosságot és a nagy türelmet tudom csak ajánlani. Sajnos 100 % -os végeredményre ne számíts, de minden esetre szemnek is kellemesebb külalak lesz a jólvégzett és türelmes munka eredménye. Tehát fel a fejjel és türelem!
Szép masinák! Nagyon szép festésűek. Nem tudom, hogy pontosan megyik eredeti fényezés, annyira nem vagyok benne. A Hornby mozdonyt ismertem, de nekem furcsa ilyen színben, az eredeti nekem jobban tetszik. Egyszer tettél fel 1 képet egy pirosra festett Ch. bobina mozdonyról. Ugyanaz készítette mint a Hornby-t? Furcsa ellentmondás van a fejemben: én főleg PV-t gyűjtögetek (inkább múlt időben: gyűjtögettem mostanában igen kezdenek elszállni az árak...) és nekem is fő szempont volt, hogy minnél jobb állapotút szerezzek meg. Viszont az átfestettek hiába makulátlanok, mégsem adják vissza azt...
Jó látni egy játékon, hogy igenis volt használva. (persze azért számít, hogy vigyáztak-e rá, vagy ütötték-vágták)
Kivétel ezalól a helikon kópia. Az átfestetten is k@!va jól néz ki szerintem. Az a kinézet, a forma, a többszínű színösszeállítás, a szárnyaskerék és a bajusz, -ezek összessége eladja az egészet.
Szerintem egyedülálló a játékvasutak történetében. Rövid ideig tartott, de mély nyomot hagyott. Olyan, mint a vw T1. Ki ne szeretné, ki ne vágyna rá? De én egy Előre mozdonyt is sok nyugati nagy múlttal rendelkező játék gyártó elé helyezek el. És nemcsak a használhatósága ,de a Magyarsága miatt is. :-)
Az áramszedős rész nincsen rögzítve a helikon kópián, csak úgy rátettem, -elvégre valamikor a sajátja volt. Szerintem sem nézki jól, pegig villanymozdony párti vagyok. Bolyong a neten 1 kép a narancs helikonról amin áramszedő van, ez adta az ötletet, hogy egy kicsit még másabb legyen ez a kép. A helikonok úgy szépek, ahogy vannak, nem hiányzik a tetejükre semmi. Dízel járműnek teremtetett, ahol fontos, hogy a géptérbe az ablakokon keresztűl némi fény bejússon.
köszönet a szép fotókért! Nem is olyan egyszerü ám európai tinplate vasutak között ilyen "Helikonos" jellegü összeállítást találni. Persze ott vannak az egyenzöld Märklin, HAG, Buco mozdonyok az egyenzöld kocsijaikkal mint a Pannónia, söt HAG létezik még pirosban és kékben is, de ilyen egyedi és összehangolt szinezésben nekem egy rövid gondolkozás után csak a Bub Alpesi Express ugrott be. Persze biztos akad még más is és ha valakinek eszébe jutna, akkor kérem ne tartsa magában!
A következö két fotón egy német gyüjtökolléga gyönyörü Le Capitole vonata látszik, amelyhez egyedi festésü és építésü mozdony készült a francia Hornby BB9201 mozdonyára alapozva.
Az utolsó fotón pedig az egyik amerikai vasútbarátom szintén egyedi építésü E103-as mozdonya látszik a megfelelö színre festett Lima személykocsikkal.
Mi az oka annak, hogy a 242-es villám kisvasút hajlamos a deformációra? Látok egyenes és görbült darabokat is. Az biztos, hogy ez utólagos deformáció, mert a görbült darabokon nem illeszkedik a szoknya.
Korábban olvastam, hogy ha motorizálni próbálták, akkor a motor hője hajlamos volt ilyet csinálni, de gyakran látom nem átalakított mozdonyokon is ezt az elváltozást. Helytelen tárolás? Vagy szériától függően ezek erre hajlamosak?
Keresek, megvásárolok 0-ás méretű vasúti gyűjteményt, kimondottan nagy gyűjteményt is. Marklin, Pévé,Bing stb. Megbeszélés szerinti korrekt áron, azonnali fizetéssel. Megkeresését a vasut771@gmail.com címen várom.
A beüzemelésben nem tudok segíteni, de a Meja mozdony elég kényes darab én nem játszanék vele személy szerint, viszont van egy szépen restaurált működőképessé tett mozdonyom. Ha esetleg eladnád a Meja készletet vagy elcserélnéd egy dobozos, jól működő restaurált mozdonyos készletre akkor kérlek keress meg. A kis hordós kocsi is érdekelne.
Az alábbi készletet szeretném beüzemelni / kipróbálni és mivel nem értek hozzá és Titeket ajánlottak, így gondoltam, hogy megér egy kérdést. Van esetleg olyan szakember köztetek Budapesten, aki 50+ éves technikával foglalkozik?
Sziasztok, na még egy dupla búcsúkör a kis Nürnbergieknek, mielött minden teljesen el lenne pakolva. Még szebb lenne, ha a vonatok tényleg egymás párjai lennének, -- amint a 3. fotó mutatja --, de majd az is meglesz egyszer. Üdv! S.
Szia Sándor! Akaratod ellenére tanácsnak veszem amit írtál!Annál inkább,mert szerintem is kilóg a sorból a saját építésem.Végül is próbálom nagyjából a 0-ás arányokat,de a szőrszálhasogató "szegecsszámlálóktól" kiver a víz.:) Valahol a kettő között próbálok lavírozni.Mentségem legyen hogy a pévéken kívül csak néhány -igazi- játékvasutam van.Tegnap kiemeltem a Hargita forgóvázát,nem fog jobban fordulni.Világítása van,de egyik izzó se működik.Azért ahogy időm engedi,próbálom rendbetenni.Játszani nem tudok,ahhoz kevés a helyem,de van két OSB táblám amire fel van szerelve az összes vasutam futtatásához egy-egy "dilikör".N-től 0-ig.Még így is élvezet nézni őket. Üdv.Gábor
Szia Gábor, visszatérve még az amcsi méretekre, az alábbi korábbi hozzászólásomban van egy nagyon jó összehasonlító fotó, amelyen a csukott teherkocsik szinte teljes, több gyártót is felölelö méretspektruma látható. Üdv! S.
Szia Gábor, ez csak egy magánvélemény volt, nem burkolt tanácsnak szántam. A fórumnak meg többek között azt is kellene szolgálnia, hogy megismerhessük a különféle véleményeket, amelyeket aztán ki-ki vagy elvet, vagy részben vagy teljesen elfogad a maga számára.
Te szereted a "full scale" orientált modelleket, ez kiderült már eddig is, az a Te világod. Ezért is szeretem a játékvasutakat, mert abba annyi minden belefér, szemben a modellvasutakkal, ahol csak a méret, meg a szegecsek száma számít...
Inkább azért jutott eszembe, mert a tényleg klassz és szép új motorvonatod annyiban nem egyedi eset, hogy jó pár korabeli Ganz ihletésü darab került már napvilágra, amelyeket jó szándékkal, örömmel, de lehetetlen méretekben készítettek anno. Nekem is van egy-kettö, megfogja az embert a retro hangulatuk, meg az elképzelt történetük, de még ha müködnek is, akkor is gondjuk lesz az ívekkel, váltókkal, s hát a méreteikkel vizuálisan is kilógnak a sorból... egy szokásos játékvasút környezetben.
Persze ettöl még lehet ám velük jókat játszani. Pont az új motorvonatodat nagyon jól el tudnám képzelni egy megfelelöen nagy ívü karácsonyfa alatti körön, szépen kivilágitva szaladni. Oriási hangulata lenne.
Szia Sándor! Értem mire gondolsz!Ez van amikor az ember elméleti tudás nélkül,csak a műszaki ismereteire alapozva épít! Ha újra elszánom magam az építésre,ígérem,figyelembe fogom venni a burkolt tanácsokat,amiket köszönök! Üdv.Gábor
Szia Gábor, nem igazán a 0-ás ürszelvény vagy a méretarány a lényeg, hiszen ezek nem modellvasutak. A játékvasutak között sokkal inkább a saját arányaik és a társaikhoz képesti relatív méret- és tömegarányaik számítanak -- szerintem. Igazából a tradicionális, közös nyomtáv alapján nevezünk, tartunk egy játékvasutat 0-ának (vagy 1-esnek, vagy S méretünek), de azon belül nagyon sok méret- és arányosztály létezik. Ezért lehet jó, ha mielött valaki jármüépítésre adja a fejét, akkor egy kicsit belegondol, hogy milyen más játékvonatokkal szeretné a munkáját együtt szemlélni, futtatni. Üdv! S.
P.s. igen, pl. háború utáni Lionel/Marx vasutak között is min. 3-4 féle méretosztály létezik.
Szia Sándor! Szívesen! Majd megmérem ezt is,de ránézésre ez is belefér még a 0-ás szabvány űrszelvényébe.Igaz,nagyon a felső határétéknél,akárcsak az én mozdonyom.Ebben te vagy a szakértő,de szerintem a Lionel pedig az alsó határt súrolja,mint a számomra ismeretlen eredetű óraműves mozdonyom. Üdv.Gábor
Szia Gábor, köszönöm szépen! Hát igen, sajnos nem ugyanahhoz a méretosztályhoz tartoznak. Persze ez a "sajnos" csak a szubjektív véleményem a Pannóniák szemszögéböl nézve. Lehet a BR-01-eseddel tuttin passzolnak? Üdv! S.