Szóval akkor valóban labor körülmények mellett és lebénult alanyokkal lehet jó stacking fotókat csinálni. Nagyon tetszenek ezek a fotók, talán egyszer rápróbálkozom én is. Addig makrózom tovább. Pepecselős dolog ez is, de a stackinghez képest egy idegbeteg rohanás. :D
"Arra még nem válaszoltatok, hogy a képeken szereplő rovarok mind döglöttek? Egyik lábát odébb tenné expók közben, annyi lenne az egésznek. :)"
Ezzel kapcsolatban elég ellentmondásosak a vélemények, úgyhogy készítettem egy videót egy élő darázsról. Ezt azokból a fotókból raktam össze, amiket egy stacking-sorozathoz fotóztam.
Utána többféle programmal is összefűztem a fotókat.
Zerene:
CZM:
CZP:
Jól látszik, hogy a darázs nagyon apró elmozdulásai is lehetetlenné teszik a jó minőségű kép elkészítését. A megfelelő minőség még retusálással sem érhető el, mert az elmozdulások miatt nincs minden esetben olyan kép, amin megfelelő az élesség. Ahol éppen lenne, ott sem lehet a kellő helyre illeszteni az éles részt, mert az előző részek máshol voltak éppen az elmozdulások miatt.
Az eredmény(telenség) magáért beszél. Ez a technika éppen a tökéletes élességről és részletgazdagságról szól, amit jelenleg semmilyen más módon nem lehet elérni bizonyos nagyítás mellett. A bemozdult fotókból összerakott képek pedig nem hozzák azt a minőséget, amit én elvárok ezektől a fotóktól.
Ráadásul a példában bemutatott sorozat esetében csak a darázs igen apró elmozdulásairól van szó. Kint a természetben pedig ezen kívül minden esetben számítani kell a szél okozta mozgásokra is, a téma mozgásai mellett. Ha látszólag nincs légmozgás, akkor is minden állandóan mozog. Ezen a nagyítási szinten jól érzékelhető. Nem véletlenül nehéz feladat egy jó makró elkészítése a természetben, ezek a hatások pedig összeadódnak a képsorozat összefűzése során.
Szintén nagyon fontos tényező a gép megfelelő rögzítése. Ha a téma és a környezet mozgásai mellett még a gép (fotós) mozgásával is számolni kellene, akkor... :) (Ha egyszer nagyon játékos kedvemben leszek, talán csinálok egy kézből készült fotókból összefűzött videót is.)
Tehát röviden összefoglalva. Ilyen nagyítási szinten a megfelelő minőség eléréséhez nem lehet kézből, természetben, élő témáról stacket fotózni.
Sokadik, több órás nekifutás és több óra retusálás után a darázs 50 képből:
Értem, köszi mindenkinek a válaszokat. KIcsit el vagyok tévedve ebben a topikban, mert ezt a technikát még nem próbáltam, csak makrózom, de a focus stacking is nagyon tetszik. Arra még nem válaszoltatok, hogy a képeken szereplő rovarok mind döglöttek? Egyik lábát odébb tenné expók közben, annyi lenne az egésznek. :)
Nekem Kirtapp és Andrea Hallgass felszerelése/fotói a mérvadóak. De én nem "engedek" a gép kis méreteiből. Mivel Canon-párti vagyok, egyelőre várok. Ha már a g1x nem hozta az elvárásaimat, várom a kielégítőbb folytatást. Vagy ha nem jön, akkor hátha a milc vonala lesz a megfelelő számomra.
Most egy 12+20+36mm-es közgyűrűsorral és egy megfordított 50mm-es obival makrózom. Hogyan érhetnél el nagyobb mértékű nagyítást, mit kéne változtatnom? Ezzel a felállással jelenleg olyan 3-4 cm a tárgytávolságom, amin csökkenteni tényleg nem lenne túl jó. Lehetséges ezt a 3-4cm-t megtartva nagyobb nagyítást elérni?
Igen, de szerintem a tárgytávolság is csökken, és ez akár kellemetlen is lehet. A kisebb gyújtótávolság előnye, hogy rövidebb kihuzattal lehet dolgozni.
Arra, hogy dupla előtétet használsz és amiatt ilyen nagy a nagyítása. Én csak makrózom, egy fordított 50/f2-vel, plusz 3 darab közgyűrűvel. Nekem nem jött még össze ilyen mértékű nagyítás, de tetszik nagyon amiket fotózol. Rovarokat hogy tutod rávenni, hogy nem mozogjanak, mialatt a sok expó elkészül? Mind halott?