Ebbe a topikba várunk kezdő és profi makrósok fotóit. A fotók mellé írhattok adatokat, a készítésével kapcsolatos technikát is. Jelenleg létezik egy technikai topik is ami Makró fotózás címen megtalálható ezen az url címen: http://forum.index.hu/Article/showArticle?t=9057201
Az adásvételi postok szerzőit a moderátorok kitiltják innen!
nekem is vannak gyári szoftboxaim, csak azok makróra nem váltak be... ugyanis nem az objektív ELÉ viszik a fényt és egy nem belső fókuszos mondjuk 100-as makróobjektív elég komolyan tud árnyékolni...
De ebben pont ez a jó - mindenki próbálja ki, hogy NEKI mi válik be!
van egy még egyszerűbb és jól használható megoldás, ami akár f11-f16-ig is működött nekem, a szűrőmenetbe tekert step-up ring tartja, iratmappa hátlapjából vágtam ollóval 5 perc alatt. A mappa 300 forint a step up ring meg 5-800 Ft... Minden olyen géphez használható aminek van szűrőmenete és pont az obi elé szórja a fényt! Lehet játszani az átlátszóságával, méretével, forgathatod is kissé ha elég széles és kellemes diffúz fénye van. A vakut meg manuálban tudod kisebb teljesítményre sarkallni vagy a vaku fényerőt csökkenteni 1-2 FÉ-kel.
Nem tudom miért de nem tudok képet feltölteni (HTTP hiba... ), Tomi, nem tennéd fel esetleg, Neked anno elküldtem...
A technika roppant egyszerű, nem szép (ezen kísérleteztem, aztán nincs időm újat készíteni), de a célnak megfelel és az ára max. egy ezres (terepszínű vászon, ragasztó, tépőzár).
A műanyag flakonra lyukakat kell váni, hogy a vakut be lehessen dugni a flakon végén. A másik lyuk a vázon levő kis kitüremkedés, a vaku ágyának elején.
65 mm átmérőjű műanyag csőből (ez volt így nem került pénzbe) vágtam két vékony gyűrűt, ezek tartják a diffúzort. Hasonlóan, mint ahogy a lencséket is rögzítik. Diffúzorként valami pauzpapírszerű erősebb műanyag lemezt használtam (talán egy kanna, flakon oldalából való).
Az egészet becsomagoltam terepszínű vászonba, hogy ne legyen olyan ijesztő a közeli felvételeknél és nekem se bántsa a szemem a vaku villanáskor.
Az objektívre készítettem egy "sálat" terepszínű vászonból. Duplán összeragasztottam, hogy merevebb legyen, jobban tartson. Ezt tépőzárral rögzítem az objektívre.
Magát a flakont is tépőzárral erre a "sálra".
Ennyi az egész!
Ultrazoomos fényképezőgépeknél, ill. ahol az optikát kézzel kell állítani valami más rögzítési módot kell alkalmazni.
Jól összegyűjti a vaku fényét, de szórja is. 5,6 - 8 as rekesszel (rekeszelőválasztás; 8 a max. a gépemen), 1 - 1,5 FÉ alulexponálással - még rövidebb időt állít be a gép- készülnek a képek. Néhány kép elkészítése után már egészen jól be lehet állítani a megvilágítási korrekciót.
Mivel kb. 20 éve nem használok ilyen eszközt, ebben nem tudok segíteni. Amit én használtam az a 60-as évek elejéről való (Stößel) közgyűrű volt. Semmi automatika átvitel... három eltérő hosszúságú, menettel egymásba csavarható vékonyfalú cső volt az egész.
Még azt szeretném megkérdezni, hogy a közgyűrű márkák közül ti melyiket választanátok:MEIKE, VILLTROX vagy FOTGA. Melyik a megbízhatóbb, tartósabb? A paraméterei t és az árat tekintve nem sok eltérés van.
Köszönöm a tanácsot A közgyűrünél az általam belinkelt 10, 16 mm FOTGA-ra gondoltál? A fémdarázs ha jól értem meg nagyító lencsével(ami az én esetemben a K&F Concept ) ?
Filmes géphez én egykoron (20 éve) közgyűrűt és harmonikás kihuzatot használtam. Egy kis barkácsolással az is megoldható, hogy a meglévő, esetleg olcsón vett objektívet használj a gép vázához. Persze egy csomó automatika elvész ilyenkor, de elég gyorsan megtanulod, hogy milyen beállítások kellenek.
Én a közgyűrű mellett döntenék. Gondolom, aki mást használ, másképpen dönt...
Tettem ide fel pár képet, kicsit görgess vissza, Azokat egy Fuji Finepix S5600-as bridge géppel (5 MP, így nagyon nem lehet levagdosni a képből, ha azt szeretném, hogy maradjon is belőle valami... ráadásul, nem makrózás az erőssége), előtétlencsével készítettem kézből, állvány nélkül. Ha csak a magad szórakoztatására készíted a képeidet, ez is egy alternatíva.
Nagy nagyításhoz az előtétlencse már elég macerás, igaz, állvány nélkül az már nem is megy.
Egy régi 28 mm-es (24x36-os filmes méret) optikát a Fuji lencséjére fordított állásban rögzítve baromi nagy nagyítás érhető el. Kb. olyan 3-5 mm-es tárgy tölti ki a képet tele állásban. Érdemes kipróbálni. Egyébként a fordított objektív rég bevált dolog. Ha nincs pénzed, próbálj ki dolgokat, kísérletezz, keress a neten GONDOLKODJ! Sokat spórolhatsz és rengeteget tanulsz!!
Amikor lehet, akkor a természetes fényt használom, de gyakran kell vakuzni, hol fő-, hol derítő fényként.
Kicsit lentebb már írtak a nitró hígítós flakonról, nagyon jó módszer!
Én egy baba tusfürdős flakont alakítottam át vakuzáshoz, kb. 4 másodperc alatt fel, ill. leszerelhető a gépről. Majd teszek fel képet róla, ha valakit érdekel. Szinte árnyékmentes a kép. Egy kis finomítással, esetleg a diffuzor cseréjével ezen még sokat lehet finomítani.
Diffuzorként egy időben ping pong labdát tettem a gép vakujára. Sajnos, annak ellenére, hogy jól szórja a fényt, sokat elnyel és sokat összetörtem a táskában...
Mindkettő kép vágva van, az elsőnél konkrétan megvan mennyire: a szitakötő feje volt középpontban, és csak a bal oldalból lett nyesve a 12MP-ből.
1:1-et "tud" az objektív. A szöcskeportréra nem emlékszem, crop az is, nem a teljes leképezés, nem tudtam rendesen még közelebbről megvillantani a pici tárgytáv / hosszú tubus miatt. Így is csak úgy ment a dolog, hogy nagyobb fényerőt adtam a vakura mint ami kellett volna, és a környező fűszálakról kapott derítést. Ez látszik is, szöcske arcának felső részén erős csillanás van, de nagyjából szerencsésen keveredett. Makrókörvakuhoz nemsokára megjön a 62-es adapter.