Ha a nyári meleg levegőt bevezeted a pinyóba, akkor az nem sokáig lesz hűvös, ugyanez télen, ha lehűtöd, akkor nem lesz langyos lennt... Szerintem elég bukott ötlet. :)
Szerintem ezt mégegyszer gondold végig, ugyanis az energiamérleged negatív lesz, ha házon belülre szereled a klímát! Jó, hogy nem a hűtő ajtaját nyitod ki nyáron, hogy kijöjjön a meleg... :)
Sziasztok! Letettem a kimenő levegő hasznosításáról. (rekuperator, fan-coil) Az igazi megtakarítás nálam a pince talajhőjének felhasználása a szellőztetéshez: télen a friss levegő felmelegítése, nyáron annak hűtése.(232-es hozzászólás) Ha ez kevés lenne rásegítek egy hőszivattyús klímával. Meg is vettem (Br. 80 ezer) egy Midea MWH 12HRN2 3,5 KW hőteljesítményű ablak klímát. Szerintem jó választás, moduláris felépítésű, kihúzható szerelőlap, jó erős ventillátor, COP 2,9, ERR 2,5. Mivel a készülék kompakt kivitel nem kell klíma szaktudás, csak a bemeneti és kimeneti PVC csövek illesztését kell megoldanom és kész is egy távirányítható szellőző-fűtő-hűtő berendezés. A megadott COP, ERR adatok szerintem tarthatók, mert a készüléket a pincében helyezem el, így kisebb hőmérsékletkülönbség lép fel a hőleadó és -felvevő oldal között. A készülék elektronikus paneljét 10 eres vezetékkel meghosszabbítva a nappaliban helyezem el, így onnan lesz távirányítható. Aki lát buktatókat a rendszeremben az írja meg! Ha valaki épített hasonlót annak a tanácsait is várom! Ha valakit érdekel szívesen teszek fel képeket az épülő rendszerről. Egyelőre a burkolatától megszabadított ablak klíma fényképét tudnám feltenni. Próbáltam ilyet a neten keresni, de nem találtam. Ügyes a közös tengelyű ventillátor kiépítés, egyik fele a kültéri, másik a beltéri hőcserét oldja meg.
Nem itt lenne erdemes a keringo viz helyett heat pipe-rendszert megvalositani a ket cso kozti hocserere? 0 uzemelesi koltseg, elvileg jobb hatasfok. Persze a napkoll. akkor kulon korben lehetne csak, de azt ugyse lehet direktben, mert van amikor futene, de van amikor hutene, ugyis varialni kene vezerlest neki.
Szia !
Ne vedd okoskodasnak ,amit most leirok! Amennyiben a kepen lathato rekuperatort fogod beepiteni a rendszeredbe es csak sima lassu legcseret akarsz, akkor is csak azt tudom javasolni, hogy vegyel egy kicsit komolyabb teljesitmenyu ventit. Radialisat es legalabb 450m3/h-at. Nalam csak 21m 125mm-es cso van, igaz 3drb 90fokos konyokkel,de a vegeredmeny az lett, hogy a 450m3/h ventim az elszivohelyek beallitasa utan ,maximum 202m3/h levegot kepes szallitani.
A rekuperatorod legellenallasat szerintem csokkenthetned ugy, hogy a levego belepo oldalain az alulemezek peremeit V alakura lekoszorulned, mert a jelenlegi formaban nagy az utkozesi felulet. igy meg a zajszint is csokkenne.
Udv , Peter
Elég. Én álmenyezetben vagy a födémben a szigetelés alatt vezetném és lenne 1 központi doboz(elosztó) ahonnan egyenként mennének a csővek a helységekbe, így nem kellenének hangtompítók.
Szerinted egy 125mm vastag gerincvezeték ( szobánkénti leágazásokkal ) az elég egy 127m2-es házhoz, ahol 3-4 fő él és virul?
Én ugy tervezem, hogy 3 helyről lesz az elszívás ( WC , konyha, fürdőszoba ) és 7 helyen lesz a befúvás . Csak az a furcsa , hogy ahová a legtöbb kellene ( nappali 30 m2 ) , az van a legtávolabb a hővisszanyerőtől. A csövek -befúvás és elszivás-
egymás alatt lennének és a fal-mennyezet találkozásánál vinném őket körbe
Ez a terv eddig, de ez még változhat, ahogy az idő mulásával "okosodom"
Akkor sorban.:-) Számolgattam. Kb 20eft/db Szabályzással. Csak a hőcserélőt és az utána kivezető csővet kell meglejteni vagy a hőcserélőben kell egy kondenzvíz-gyűjtőt csinálni. Nem. Tedd fel.:-))
Folytatom. A kimenő használt levegő a páraelszívóm csövén megy ki, ez a lakás központi részében található. Ha ez a levegő egy fan-coiln megy át felmelegíti az átmenő vízet, amit egy napkollektor tovább melegíthetne (amennyiben süt a nap), a vizes rendszer egy másik fan-coilba menne, ami a friss levegő befúvási helyén lenne található. Így téli időszakban megoldaná a szellőztetéssel járó hőveszteséget, és napsütés esetén kiegészítő fűtésként is működne. Várom mindenki reakcióját az elképzelésemre. Ha túl bonyolult voltam esetleg rajzot is készítek. Egyébként szerintem a fan-coil hatásfoka (mint fizikához konyító ember) mindkét irányba azonos megfelelő feltételek mellett(víz-levegő, levegő-víz). A két készülék egymás után kötése a két hatásfok szorzata. Ha ez 80%, akkor 0,8x0,8 = 64% az eredő hatásfok. Szerintem a levegő-levegő hőcserélőnek lehet, hogy jobb a hatásfoka, de a csőrendszer veszteségei nagyobbak.
Akkor gondolom használtan vetted. Rákerestem a témára és FER és BPS márkákat találtam hazai forgalomban. Ha netán nem titok elárulhatnád, hogy milyen típusú készülékeid vannak és mennyiért jutottál hozzá. Ha a beszerzési forrás még él az is jól jönne. Nekem központi kombi gázkazánom van szegélyfűtőtest kiépítéssel. A fűtési rendszert én terveztem és építettem meg (8 éve működik). Így egész jól belejöttem a rézcsöves technikába. Amúgy szerintem könnyebb elvezetni egy 15 mm-es rézcsövet akárhová, és a szigetelése is egyszerűbb. Amit szeretnék megvalósítani. A családi házam teljesen alápincézett, a leghidegebb időben sem megy +10 C alá, nyáron pedig legalább 10-15 fokkal hidegebb, mint a lakás. Adott egy 50 és egy 25 m2 döngölt föld aljzatom. A lakás friss levegős szellőztetéséhez 110 mm-es PVC csőhálózatot fektetnék le. Egy ventillátor szívná be a kinti levegőt és keringetné a talaj alatt kb. 30 m hosszan és ezt vezetném be a lakásba. Már így is jelentősen csökkennének a hőveszteségek télen, nyáron pedig elviselhetőbb a klíma.
Levadásztam a neten. Szemtelenül olcsón. :) Igaz utaztam érte vagy 400km-t. Majd teszek fel képeket is. De kb. 2 hét, mert most nem tudom még csinálni.
Úgy érzem kezdő vagyok, mert rá kellett keresnem a fan-coil-ra. Ez a technikai megoldás beindította a fantáziám. Én is várom a teszted eredményét. Te hogyan jutottál hozzá ilyen készülékekhez, esetleg olcsón hol találnék ilyet?
Természetesen. Meg akarom csinálni ezt a PC-game portos hőmérőt, az tökéletes lenne rá. Meg most kaptam egy higanyos hőmérőt, azzal lehetne hitelesíteni is. Ha ez megvan, mindent dokumentálok.
Erre gondoltam en is. Ha tul van meretezve az elmeno oldal, az kompenzalja ezt a problemat szvsz. Van 2 koros es 1 koros fancoil is. Majd a duplat rakom, onmagat sorbakotve az elmenore, es szimplat a futore. :)
Par honapja lattam egy rotaciost. 2 m atmero volt kb. Nagyon durva a lemezelese. :) Ilyen zig-zagos aluminium volt benne. Hullamosra volt hengerelve, bazi vekony alu lemez es az volt feltekerve. Annyira vekony es precíz volt, hogy szogben benezve szepen at lehetett latni rajta. Kar hogy nem volt nalam fenykepezo. :(
Le a kalappal, jol kigondoltad es kivitelezted. De , volna ket kerdesem, amennyiben megengeded.
1., Mekkora a keresztmetszet, ahol a levego aramlik es milyen sebesseggel fog aramlani? Mert ahogyan en latom, az egyik iranyban a levego ketszer annyi ideig lesz a hocsereloben, mint a masik iranyban. Igy ,ugyan olyan aramlasi sebessegnel a ho atadas aranya is megvaltozik.
2., Milyen ventivel akarod a hosszabb korben nyomatni a levegot? Mert a dobozon belul van 4 x 90 fokos kanyar. siman lesz akkora nyomasveszteseged a dobozon belul, mint az egesz rendszerben. Igy a zajszint is magasabb lesz, tehat jol kell tompitanod a zajt, aminel a hangtompitok is elegge csokkentik a nyomast meg pluszban. Vagy csak lassu, de allando szelloztetest fogsz alkalmazni es akkor csendesebb is lesz, meg a venti is lehet valamivel kisebb teljesitmenyu.
Termeszetesen ez csak a sajat velemenyem. Lehet ,hogy tevedek. Akkor bocsi!