D e igy a felulyítással és a múlt értékeinek a megőrzésével kapcsolatban rossz látni ahogy a Lengyelek csicskái vásárolják fel a motorokat , főleg a Simsonokat és tucatjával kerülnek ki az országból . jó ezek nagyrészt Simsonok rendszeresen llátni a határon az ilyen szállitmányokat . De
Rigák al kapcsolatban is hasonló hogy egyre kevesebb példány fog fenn maradni mert a helyett hogy fel ujítanák , pedig most viszonylag lehet alkatrészeket beszerezni , jelenleg páran csinálják hogy azért szedik össze ezeket a kismotorokat hogy hülyegyerek módjára szétbarmolják és alkatrszenként üzletszerüen értékesitik . és ezt csinálják évek óta mindaddig mig lesz nekik mit szét szedni .
Biztos mindenki nézett már a Youtube-on "Full Restoration" videókat: elővesznek egy ezeréves gépet, restaurálják és mindezt lépésről lépésre rögzítik. Persze mindig meghamisítják a folyamatot: összekoszolják, megrozsdásítják a roncsot, aztán a küszködős részeket kihagyják, így hipp-hopp kész lesz a felújítás.
Udv Tibor! Orulok h Vermes tibi megemlitett ez ugyben!! :-) Nekem egy sajat tervezesu 55ccm 4atomlos hengerem van,minek minden reszet en alakitottam ki,furas honolas minnden!!! H mit hova reszelsz hatez.... valamit had kerdezzek,mit varsz a motortol ill.mire akarod hasznalni ez nagyon fontos! Ja es h melyik fajta motorblokk kerulne faragasra!? De itt ez eleg nehez megbeszelni... ha gondolod es kivancsi vagy,itt a szamom es hivj fel 20-269-1912! Szivesen segitek!!! Annyit tudok monndani h lattam menni egy tanarbacsi alltal reszelt orosz tuning leiras alapjan keszult hengeres rigat,osszevetve az ennyemmel,nem nagy kepuseg de messze elmaradt 40rol kigyorsitaskor!!! De ennek tobb oka is lehet......nem feltetlenul a tuning henger rossz!! :-)
Létezik a Rigához gyári tuningleírás, a Riga.hu oldalon volt fent, de ez az oldal most nem elérhető, s úgy tudom, egykori formájában már nem is lesz az. Sajnos én sem mentettem le a leírást, úgyhogy nem tudok segíteni. A wagnerland.ru oldalon biztosan fenn van, de ez egy hatalmas oldal, rengeteg idő vagy hatalmas szerencse, meg némi orosz nyelvismeret kell ahhoz, hogy ott megtaláld.
Nem tudom, hogy az általad leírt hüvelymódosítások mennyit változtatnak a motor teljesítményén, de valószínűleg érezhető változást nemigen hoztak. Vagy tévedek? Leginkább talán Verho4 tudna neked okosakat mondani ebben a témában. De létezik "tuning szett" Rigához, ez a legegyszerűbb (bár nem a legolcsóbb) módszer a teljesítménynövelésre.
Néhány jótanács: a sorjátlanítás jó ötlet, meg az aluhenger és a vaspersely találkozásánál lévő élek eltüntetése is - ezeket még anno a gyárban el kellett volna végezni az elvtársaknak. A k35b-t én k60-ra cserélném, mert utóbbinak nagyobb a torokmérete, s mert szélesebb fordulatszám-tartományban képes optimálisan üzemeltetni a motort. S még azért is, mert nagy melegben a k35b túlmelegszik, elforr belőle a benzin - a k60-as jobban bírja a meleget is.
Rigatuningnál érdemes szem előtt tartani, hogy ez a szerkezet nem szereti ha nagyon pörgetik. Tulajdonképpen egyetlen porcikája sem szereti a Rigának, ha nagyon hajszolják, szóval ha nem csak egy nyáron akarsz vele motorozni, akkor csak óvatosan a tuninggal. De egy kicsi azért belefér, sőt rá is fér. Sok sikert hozzá.
Riga tuningleírás elérhetőséget meg tudnátok adni?
Tapasztalatokat, véleményeket megosztanátok, hogy milyen irányba változik a motor karakterisztikája, ha a hengeren lévő lekerekített 5 szögű szívórés lefelé négyzetalakúra van nagyobbítva? Én elsősorban az áramlásokon szeretnék javítani, és észrevettem, hogy a beáramló benzin-levegő keverék megütközik a szívónyílás alján.
A kipufogó nyílást egyenlőre oldalirányban 1-1 milimétert bővítettem, és a felületeket próbálom finomítani. A porlasztó (K35B), és a henger közti közdarabot szintén
Ezek elég ellentmondásos hibajelenségek, úgyhogy nem is kezdek tippelgetni - az a biztos, ha sorban átnézel mindent, kideríted, hogy hol és mi akad. A kuplungnál a két zégergyűrű hiánya nem okozhat nagy gondot (de majd pótolni kell).
Van egy Riga 16-osom ami eléggé sokat állt (olyan 30-40 évet) aztán azóta sikerült beindítani, viszont minap motorozva vele sikerült lefulladnom. Azóta nem indul, sőt be se tudom rúgni mert akad valahol az egész. Menet közbeni indításnál is érződik rajta hogy valahol valami nem kóser és nem is indul. Érdekes mód ha a gyertyát kiveszem akkor rendesen átfordul úgy nincs vele gond csak ha bent van. Leszedtem a motor oldalát hátha ott szétesett valami de úgy néz ki hogy egyben van 2 seeger gyűrű van leesve a kuplungkosárról. Lehet ehhez köze, vagy mindenképp érdemes bontani a motort és átnézni?
Gyűrűztem, kokszot vakartam, sárvédőket szereltem le festéshez. Olyan elképzelésem van, hogy a középső csíkozást úgysem tudnám pontosan kopizni, ezért azt kimaszkolom, marad az eredeti. Oldalt viszont, ahol jobban sérült, javítom és festem.
Igen erre gondoltam en magam is,h mostansag sokszor eleg ereos szeles ido volt mikor menntem es ugye azert kertem tole a 40-45ot,ami nem is volt a motornak gond,de a cuflung lehet nem biri...De nem adom fel majd ki oklok meg valamit...:) hezagolva van mar a kuplung nyomero,eleve ugy raktam ossze! Mert amugy meg nagyon jo a kuplung szepen kiemel,konnyen elindul.....a nyomattekkal lett a problem,mert meg a csucsot nem is kertem meg tole nincs szetforgatva!! A henger nem melegebb mint szokott egy szerianal,vagy minimalis az elteres!
Egyébként meg: túltuningoltad a motorodat. Jól bemelegedett motornál a dugattyú kitágul, az illesztés minimális lesz; a bemelegedett olaj viszkozitása kisebb, könnyebben megcsúszik az 5 lóerőtől a kuplung, hiszen fele ekkora terhelésre tervezték.
Furcsa. A kuplungnak nem szabadna melegedni, hosszú úton meg főleg nem, mert elvileg nincs is használva. Csak a szokásos megoldások jutnak eszembe: a rugó alá alátétet tenni, hogy erősebb legyen, vagy a fém kuplunglamellából kettőt szerelni bele. Vagy sűrűbb olajjal próbálkoznék. Meg persze egészen lazára hagynám a bovdent.
Udv Tibi! En kimondottan funyirok fukaszakhoz vettem a ford merot,ez tud 2t-4t de csak azer mert a funyirok ugy mint a 2t minden fordulatra cikrit!! :-) 4utemu is!! Eleg jol mukszik nekem!! Otlet gyarant kerdem? Kuplungal mit csinalnal,ha hosszu ut utan elmelegszik es csuszni kezd....!! Menet kozben!:(
Nekem is van valami hasonló, de (még) nem működik tökéletesen. Az aliexpresszről vettem, de a leírásban nem szerepelt, hogy négyütemű motorhoz való - ami nem mindegy, mert a négyütemű csak minden második fordulatnál gyújt, tehát kétüteműre felszerelve megduplázza a műszer a fordulatszámot. Mondjuk elég jól néz ki: megyek negyvennel és a kijelző szerint tízezerrel pörgetem!
Udv Tibi! Olyan kis kutyut vettem ami a gyujtokabelrol veszi az impulzust!! :-) eleg stabil ill. Ha gyujto trafo hiba van vagy valami a gyujtassal akkor hamis ill ossze vissza mer!!!!ezert figyelmezteto kent is mukodik h valami problem van!!! :-) tapasztalat!