Mivel az inflációs célkitűzés nincs veszélyeztetve, és a jelenlegi hazai egyensúlyhiányt a jegybanki kamatemelés nem igazán tudná orvosolni.
Amikor a költségvetési túlköltekezés táplálta jelenlegi keresleti boom a megszoritásokkal jövőre remélhetőleg negativ nettó keresleti hatásba vált át, ez segiteni fogja az inflacélt, és ez lehetővé teheti a Ft árfolyam kisebb megeresztését, ami elősegitheti a kieső belföldi kereslet némi külföldivel történő pótlását. Erre a folyamatra talán már most meg lehet kezdeni egy picit a felkészülést - akkommodálni a kisebb Ft gyengüléseket, amig az inflacél ezt megengedi. Ráadásul a múlt havi ülés óta az árfolyam nem is gyengült ill. visszajött.
Az elnök már nem én vagyok. Pozicióm: HR fönök.
Mivel az adat kiszivárogtatás elvi lehetösége fennáll, ezért szól úgy a szabályzat, hogy a VMT jóval korábban dönt a közlésnél. Csak hogy ne érhessen minket vád, hogy esetleg belsö infok alapján vagyunk olyan jók.
Megjegyzem azonban, hogy számomra még ez a 12 óra is túlzottnak tünik. Abban az országban ahol egy napi lap jóval az atópálya tender kihirdetés elött leközli a nyertesek nevét vagy ahol az érettségi tételeket a tanárok még nem is tudják de a diákok már rég kidolgozták - nos ha rajtam állna, a legkésöbbi elnöki döntési határidöt valamikor két héttel az irl ülés elöttre tenném. Csak hogy örizzük a bizalmat az intézményünk iránt.
Röviden: tartás
Hosszabban: interim helyzetben vagyunk amikor egy korszak (kamat csökkentés) érezhetöen hosszabb távra lezárult, egy restriktiv kurzus meg bármikor beindulhat. A "minden napi" volatilitás a hozam piacon, az árfolyamban, a külföldi áp állományban mind arra mutat, hogy nagy a helykeresés, a poziciók átrendezése. (megjegyzem számomra az árfolyam nem egyértelmü indikátor). Ami következtetés levonható az az, hogy a rövid távú elvárások rendkivül széles skálán mozognak - de nem igazán fatálisan pesszimisták. Ilyen helyzetben különösen számit az ez évi 2 ülés, amelyek üzenetei stratégiai jelentöséggel birhatnak a 2006-os elvárásokra.
Ha tartás, akkor valszeg sikerül valamit szilárditani a rövid távú elvárásokon, sikerülhet a volatilitást csökkenteni. Ha emelés jön, akkor beindulhat a kockázati veszély komolyabb realizálása, na meg a találgatás, hogy hol lehet az mnb számára a megfelelö kamatnivó. Ez még nagyobb volatilitásba torkollhat. (Valójában ha valaki ezen scenáriók kimetelének az ellenkezöjét állitja, nem állitom, hogy minden logika nélküli). Csak hogy szerintem nincs olyan új konkrét info, ami éppen a jelenlegi ülésre kihatással lehetne, s a piacokat extra figyelmeztetni kellene. Vagy magát az aht-t. Ezt eddig is meg lehetett volna tenni, igy furcsa lenne egy gyors 180 fokos fordulat. A választási év, a jövö évi fantom kvt kockázatai nem új info senkinek. Az, hogy a nyertes belefog a konszolidációba vagy az ellenkezö irányú kockázat, miszerint az ecb kamatemlése beindul - ez jelenleg csak találgatás, nem konkrét helyzet, amit nem veszek számitásba. Ugyanigy nem mérvadó többé a 2006-os rekord alacsonyra infla se - a kormány-mnb kapcsolat újabb válsága ezt a pozitiv lehetöséget kilötte.
Primer célnak most a hektikusság tompitását, a befektetöi izgalom glattolását tartom, erre meg a legmegfelelöbbnek a tartást látom.
Az emailes zaklatás lehetősége olyannyira megrémisztett, hogy ím bőven a határidő előtt megteszem javaslatomat: tartás.
Úgy vélem a legutóbbi kamatmeghatározó ülés óta az infláció szempontjából inkább kedvező változásokat (gázár esetében kedvező változatlanságot) látunk. Sajnos a gazdaságpolitikában kedvezőtlen változatlanság bontakozik szépen kifele, ami minden bizonnyal megerősíti a héjákat abban, hogy a jegybanknak a kamatpolitikán keresztül is rá kell erősítenie azokra az üzenetekre, amelyeket az elnök küld a piacoknak nap, mint nap. Éppen ezért azt gondolom, hogy az ülésen megerősödnek azok a hangok, amelyek szerint a magyar gazdaságot egyetlen kötél tartja, mint pókot a fonala, és az a kamatkülönbözet, indokolt azt erősebbre szőni.
De ezek a hangok most még nem lesznek elég erősek, és ennek oka éppen az, hogy viszonylág jól látható a kamatkülönbözet várható alakulása. Az ECB kamatemelését csaknem olyan biztosnak tartja a piac, mint az itteni tartást, vagyis a tényleges lépés már nem válthat ki jelentékeny hatást.
Eloljaroban megjegyeznem, hogy tartast javaslok, de nehany dolgot erdemesnek talalok megjegyezni.
1. Nincs konnyu helyzetben a monpol, hiszen infla oldalrol indokolt lenne az alacsonyabb alapkamat, mig fundamentalis oldalrol talan meg alacsony is.
2. A kormany az, amelyik a leginkabb lendithet(ne) a dolgon, es feloldhatna a bizonytalansagok egy reszet. Erre azonban a valasztasokig tuti varni kell. En bizom abban, hogy barki nyer is, megkezdi a kemeny megszoritasokat a budzseben, de lehet, hogy ez csak csalfa remeny. Mindenesetre nem latom hulyesegnek azt a velekedest, hogy Gyurcsanyek most a valasztast akarjak megnyerni, de utana hajlandoak eros visszafogasokra. Legalabbis remenykedem ebben.
3. A nemzetkozi helyzet se igazan kedvez az MNB-nek abbol a szempontbol, hogy nem konnyiti meg a donteset. A Fed ugyan talan nem fog mostanaban emelni, de az alapkamat mar igy is 4%-on van. Az ECB jovo csutortokon vleg emelni fog, es velhetoen nem csak egyszeri alkalommal, bar bizonyara nagyon ovatosan. Mindez azt jelenti, hogy a kamatspread szukul, ami pedig a befektetok szamara a legfontosabb dolog, ami szamit. Szoval ez is az emeles iranayaba hatna, mikozben az infla qrva alacsony.
Persze lenne meg nyilvan egy csomo dolog, de szvsz most a tartasnal jobbat nem tud tenni az MNB.
Köszönöm a figyelmeztetést, elnök úr. Ha jól értem, ez nem ütközik az eddig általam megfogalmazottakkal, viszont két órába szűkítettem be magam számára a döntésra fordítható időt. Jól látom?
Ezennel megnyitom az ülést, javaslatot tenni hétfő 10.00-ig lehet.
Az alábbi megfontolásokat kéretik figyellembe venni, illetve reagálni rá:
- mennyit nyom a latban a lefelé szállított infla-előrejelzés (elmaradó hatósági áremelések)? vagy tartsuk magunkat a "hosszú távra koncentrálunk" szöveghez? - piackövető marad-e a jegybank? - folytatódik-e a tendencia, ami szerint az inflajelentés időszakában mindig jön a meglepetés? - reagáljunk-e az árfolyam bizonytalanságára?
Bár nem értem az időzítést, sőt magát a beírás konkrét okát sem, a magyar nép tömegei előtti megjelenés irreleváns, itt elsősorban az idejáró kartácsok előtti coming outot hiányoltuk néha (pusztán emberi kiváncsiságból), persze mindvégig tiszteletben tartva azt is, ha valaki nem fedi fel az IRL identitását (mint ahogy skontó sem tette ezt meg, sőt a régiek közül jacksonhole sem).
Az egyetlen IRL megjelenési formám a magyar nép tömegei elött ebben az évben holnap a mammutban lesz 11-01 között. Aki nem lesz ott maga tehet róla, egyébként meg jó szórakozást!
sajnos eddigi hallgatásom oka, nem a hihetetlenül frappáns székfoglaló beszéd kiötlése volt, sőt, egyáltalán nem volt időm semmire mostanában.
Az egyetlen épkézláb ötletem, hogy javaslom, alapítsuk meg a 3/3-as ügyosztályt a tanácson belül, krz kartács vezetésével. :)
No de komolyra fordítva, egy kisebb monpol. szakaszhatárnál kaptam meg az elnöki posztot, hiszen hosszú idő után először nem csökkentett a a mon tan. kamatot. Most kerül igazán előtérbe a VMT előrejelző szerepe, hiszen azt kell megtippelni, hogy a) az egyensúlyért aggódók, vagy a mechanikus IT-logikát követők kerülnek-e fölénybe
másként fogalmazva
b) az árfolyamstabilitást fontosnak tartók vagy a (most akár kívánatosabbnak is feltűnhető) gyengébb árfolyamot elérni kívánók
avagy
c) akik a súlyos makrogazdasági problémákat hosszú távon inflációs fenyegetésnek tartják vagy akik az egyensúly kérdését elkülönítik.
És marad a kérdés is: ezentúl is úgy lesz-e, hogy a köztes hónapokban a mon tan döntései a kamatvárakozásokat mechanikusan lekövetik, inflációs jelentések időszakában pedig az abban foglalt többletinformációk fényében próbál dönteni?
Egyáltalán: mi lesz egy olyan infla jelentésben, ami egy adóhatásokkal terhelt év után próbál tekinteni?
Néhány szót az ülésekről. Gondolom kitűnt már, hogy a szabályzatunkat nem ismerem betéve (understatement), úgyhogy nagyon komoly változásokat nem is kívánnék bevezetni. Tapasztalva a hétfői ülésből fakadó lekéséseket, az ajánlattételi határidőt kitolnám hétfő 10:00-ig, én pedig megpróbálok legkésőbb 13:00-ig döntést hozni.
Az ajánláshoz kéretik mindig hozzátenni, hogy az előrejelző vagy a döntéshozó üzemmód futott-e többet az ajánlás előtt az ajánlattevő fejében.
Amennyiben nem javul az utóbbi időben gyengécske részvételi arány, e-mailben fogom zaklatni a kartácsokat, hátha az sikerrel jár :)
További kellemes és tartalmas szórakozást kívánok mindannyiunknak!
Ha egyszer eljönnél talira -- akárcsak két asztalnyi távolságban egy kilyukasztott újság mögül leskelődve --, felhúznád a szemöldököd jól, hogy ki kicsoda.
Akkor a sors úgy hozta hogy anno 2004 júniusában én, mint új elnök köszöntöttem rosencratzhu-t mint új tagot, most pedig a leköszönt elnökként én köszöntöm mint új elnököt.
Sok sikert!
Egy elnöknek nem csak azért illik székfoglalót mondania mert ez hagyomány, hanem mert bizonyos infokat közölnie kell: pl. az ajánlattételek határidejéröl, stb. Ezenkivül ha akarja, megfogalmazhatja a credoját, helyzetelemzést adhat.
S ha valaki fejében a felvetett IRL azonosság az emlitett illetövel szöget ütött volna, akkor megjegyzem, hogy Costals nevü egykor újonnan beválasztott kollegánk 2004-ben még gyorsabban kvalifikálta magát elnöknek. De aztán halaszthatalan IRL tendöi miatt nem csak az elnökséget nem vállalta hanem a tagságtól is megvált.
Most persze az jutott eszembe, hogy az emlitett illetönek is pont akkor akadtak halaszthatalan dolgai. Most kezd gyanússá válni a dolog.
Mivel az új elnökünk késöi tag volt, igy infoként a legfontosabb elnöki teendökröl:
- az elnöknek a döntését nem kell magyaráznia, s úgy dönt ahogy akar
- a tagok ajánlásai legföképpen infoszerzés céljából történnek. A tagok feladata, hogy az adott ülésekre vonatkozó legfontosabb infokat összegyüjtsék, nem pedig az elnöké.
- az elnöknek nem kell tartani magát a tagok többségi döntéséhez. Az elnök meghallgatja az infokat és az azokból levont következtetéseket, de az már az ö dolga, hogy saját maga milyen következtetést von le belölük, ill. egy-egy adatnak, folyamatnak mekkora súlyt tulajdonit.
Nagyjából ennyi.
S akkor várjuk a tudnivalókat és az elsö ülés meghirdetését.
Igen, ez a Gyurcsány-párhuzam nekem is feltűnt a gyors karrieredben :-) és persze örömmel nyugtázom a bölcs döntésedet.
Felkérem a leköszönő elnök urat, hogy egyrészt tartson egy búcsúbeszédet a topicban, másrészt vegye vissza a HR-főnöki teendők ellátását (sárga lapok, amnesztiák kezelése stb.), lévén megszűnt az összeférhetetlenség a posztok között. Ha jól vettem ki az új elnök szavaiból egy székfoglalóra is számíthatunk hamarosan, ebben javaslom kitérni olyan technikai ügyekre is, hogy meddig érkezzenek be az ajánlások az IRL döntések előtti napokban, illetve egyéb kérések a tagság felé.
Azt hiszem, most már nem tagadhatom le, hogy Gyurcsány Ferencnek hívnak. Már "galamb" természetem is gyanús lehetett, de az a tény, hogy egy év alatt átveszem az elnöki poszot, azt hiszem mindent elárul :)
Szóval köszönöm a működési szabályzatot kidolgozó kartácsoknak és Bocicsoki nagyvonalúságának, hogy úgy intézték, vetélytárs nélkül dönthessek, elvállalom-e a megtisztelő címet.
A felkérést köszönettel elfogadom, egyben kérem manhattan elnök urat, hogy tájékoztasson teendőimről.
Rohanvást vagyok épp, úgyhogy ezért a kutyafutta-hozzászólás, majd nagyon meg fogok hatódni, mihelyst lesz rá érkezésem. Egyben célul tűzöm ki, hogy növeljem a tagok aktivitását, pl. kéretlen e-mailek küldözgetésével és társai.
(Most olvastam, hogy a következő pümin-nek nagyon keménynek kell majd lennie, gondoltam példát mutatok neki, he-he.)
Ősi hagyományainkhoz híven :-) regisztrálnám, hogy újra holtverseny van a legutóbbi ciklus teljesítménye alapján, ami a kizárólagos szempont az új elnök kiválasztásához. Ezúttal rosencrantzu kartács és köztem (ő is lehet elnök a szabályzat szerint, mert több mint 3 hónapja tagja a VMT-nek) alakult ki pontegyenlőség. Óvatosan jelzem, hogy a ranglista egyre inkább azt tükrözi, hogy ki mennyire fegyelmezetten jár ülésekre (gondolok itt elsősorban krz kartács leromló relatív teljesítményére). Ez a megyjegyzés természetesen semmivel sem csökkenti rosencranztzu és az én érdemeimet :-))
Egyúttal jelzem, hogy nem kívánom vállalni az elnöki funkcióra történő jelöltséget a következő ciklusra (ezért, amennyien rosencrantzu kartács vállalja, akkor nem kell szavazást kiírni most a posztról). Bár nem tagadom, rendkívül vonzó a lehetőség, hogy a VMT első kétszer megválasztott elnöke lehetek, ugyanakkor a közeljövőben könnyen elképzelhető, hogy magától a tagságtól is meg kell válnom majd egy személyes (munkahelyi természetű) változás miatt (bővebben jelzem majd a kartácsoknak emilben, ha aktuális és végérvényes lesz a dolog, vagy személyesen, ha lesz addig IRL találkozó).
Hozzáteszem még, hogy könnyen hoztam meg a jelöltségről lemondó döntést, mert biztos vagyok benne, hogy méltó helyre kerül az elnöki stallum rosencrantzu személyében, aki remélem vállalja is a feladatot.