Igazi csemegét találtál! Sajnos csak egy kameraállás felvételét tartalmazza, de így is izgalmas.
Elől csak az anyósülésen ülnek és az a bábu be van kötve. A vezető hiányzik, mögötte ül egy bekötetlen utas. Tehát az előre repülő utas elvileg nem az "anyósnak" vágódik neki. Nem tudom ebbe mi volt a logika, de lehet, hogy a kormányzás technikai megoldása miatt nem fért be a helyére a vezető. Aztán kellett a Moszkvicsnak vigyáznia, nehogy rámenjen a "köldökzsinórra", mert ha az elszakad, akkor elszabadul a Zapi.
Valószínű az összes korabeli konstrukciójú olcsó kisautó hasonló eredményt hozott egy törésteszten. A mai forgalomban Zapival ütközni eléggé veszélyes lehet.
Az autóban eleve nincs biztonsági öv, a kormányoszlop merev és a vezetőülés egyáltalán nincs rögzítve előrebillenés ellen. Látható, hogy a hátsó ülésen levő utas ugyancsak előreesik. Egyszóval a biztonság szempontjából a 966-os olyan végzetes lehet ütközéskor, akár egy motorkerékpár. Tehát aki fél, ne üljön Zapiba. Ez csak a bátrak közlekedési eszköze, akárcsak a motorkerékpár.
Érdekes még, hogy a kísérletet egy másik járműről, „távvezérlő” kábel segítségével hajtották végre.
A gremlin egy műszaki érdeklődésű ártó szellem, amely főleg a repülőgépeket teszi tönkre, de ha nincs más, akkor az autókra is ráfanyalodik. Nem tudom mit lehetne tenni ellene. De ha minden létező hiba előjött már raja, és mindet megoldottad, akkor hátradőlhetsz.
Igazad van, ezzel az autóval nincs szerencséd, valószínűleg kifogtál egy anyaghibás blokkot.
Ez mind rendben van, de a gyártási minőség, a technológiai fegyelem nagyon alacsony színvonalon állt. Hallottam „gyárilag” kalapáccsal bevert(!) csavarokról, elmaradt lemezhegesztésekről, pontatlan ajtó illesztésekről, selejtes motorikus alkatrészekről. Aki kifogott egy ilyen példányt, annak lehetett magyarázni az autó előnyeiről, igyekezett minél hamarabb megszabadulni tőle vagy leállította és hagyta elporladni.
Ilyen viszonyok közepette nem csoda, ha ellene fordult a közhangulat és mindenféle mendemondák, rosszindulatú pletykák kezdtek el róla keringeni. És meglepő módon ezek még ma is tartják magukat, holott a veteránozás 40-50 év távlatából általában elmossa az autók közti különbséget.
Nekem az a meglátásom, hogy a konstrukciós megoldások, az egész autó használhatósága, megbízhatósága semmivel sem rosszabb, mint más, korabeli társáé. Egy felújítás során darabjaira kell szedni (minden autó felújításakor ez a munkamenet), az alkatrészeket átvizsgálni, rendbehozni és az autót a javítási utasításoknak megfelelően kell összeépíteni. Számos példa van arra, hogy ezután már tökéletesen üzemel.
érdekes, mi sohasem robbantunk le, nem kellett menteni sem, akkor mi kivételesen szerencsések lehettünk, de viszont megadtuk az autónak, ami járt a használati utasítás szerint.
Nem ez az első épített kombi, amit ebben a fórumban láthatunk, nyilván sokakat megihletett. Becslésem szerint százasával építették őket házilag és talán építik ma is. Szó se róla, nekem nagyon tetszik, ahogy általában a kombi autók. Ezzel azonban van egy a baj: a kombi funkcióra teljesen alkalmatlan, mert a motor belenyúlik a raktérbe.
A Zaporozsec motorja ugyanis sokkal magasabban van, mint pl. a Volkswagen Typ 3 vagy a (Polski) Fiat 126 BIS esetén, tehát ezekkel a típusokkal ellentétben nem lehet hátul másodlagos csomagteret kialakítani. Sőt ha lehajtjuk a hátsó ülést, akkor még nagyobbat. Nagy kár, mert az említett típusok praktikus helykihasználást tesznek lehetővé egy nem elhanyagolható kompromisszum árán. (nehéz szerelhetőség)
Nem véletlen hát, hogy a farmotoros autóknak csak nagyon kis hányada rendelkezik kombi karosszériás változattal.
Van egy membrán készítő ember Isaszegen. El kell küldeni neki postán az alkatrészt (a sérült membránnal együtt), legyártja, aztán visszaküldi. Atis már kipróbálta ezt a módszert, neki bevált.