vadász2: A cikket olvasva most már világosabb miért is lett bevezetve a 130 éves határ. Bár az UB.-es példáknak meg van az a hátránya, hogy az UB. jegyzékek nincsenek meg a levéltáraknak, tehát ők is csak találgatni tudnak, és az UB. nem feltétlenül jelöli az esküvőt, válást, névváltoztatást vagy halált. Például az egyik rokonom 1904-ben született holtan, mégis odaírtak a születésijéhez egy 1969-es UB.-t. (Vajon egyszer az UB. jegyzékek is kutathatóak lesznek?)
De igaz, ha csak az életkort kellene figyelembe venni, túlzás lenne, mert csak egy kutatási szabályzat, amit könnyen meg lehet változtatni, nem egy törvény, hogy hosszú távon számolni kellene egy, vagy több nagyon magas kort megélő emberrel. A 30-60-90-es szabály viszont nagyon elavult volt, és a 100-75-30-as sem elegendő.
Köszi a tájékoztatást, de Kismartonban csak rk. levéltárat találtam. Már kérdeztem a győri evangélikus levéltárat is, de semmi nem tudtak mondani, hol lehet megtalálni az anyakönyveket.
Segítséget szeretnék kérni, vagy legalábbis véleményt ill. tapasztalatot azzal kapcsolatosan, hogy elképzelhető-e olyan mérvű elírás az anyakönyvekben, mint amit találtam. Ha nem elírás, akkor nagy véletlenek vannak/voltak. Az anyai nagyapai dédanyám ágán nem jutottam sokra az utóbbi években. A dédszüleim házasságkötésekor (1902.01.10. Püspökladány a dédanyám anyja neve néhai Kotkovics Borbála és római katolikus volt (az egyetlen rk. ág a családfámon). Hiába keresgettem a római katolikus anyakönyvek között nem találtam sem a születését, sem a házasságkötését. Amit találtam: keresztelések (Püspökladány) római katolikus anyakönyvekben: Zsuzsanna 1880.07.04 (szül: 06.30.) apa K. Varga Lajos dohányos ref vallású, anya L. Szilágyi Borbála rk. vallású 1903.05.01-én áttért ref. vallásra Zsófia 1882.06.25 (szül:06.22) apa Varga Lajos dohányos ref vallású, anya Kotkovics Borbála rk. vallású Ő a dédanyám- Rozál 1884.03.30 (szül: 03.23) apa Varga Lajos dohányos ref vallású, anya Nyikovics Borbála rk. vallású Rozália 1886.06.24 (szül: 06.23) apa Varga Lajos dohányos ref vallású, anya Tamáskovics Borbála rk. vallású.
Az első 3 gyereknél a lakóhely Püspökladány Hosszúhát puszta, az utolsónál Nagybucsa tanya.
A környező településeket átlapozgatva találtam még egy gyereket Körösladány (Békés megye) római katolikus keresztelési anyakönyvei között:
- Julianna, akinek apja Varga Lajos dohányos, ref vallású és Püspökladányból származik, az anya nehogy legyen 2 egyező adat -Tamacskai Borbála rk. vallású, a lakóhelyük: F-gyarmat (gondolom Füzesgyarmat Nagy-Bucsa). A születés ideje 1889.03.19.
Szintén a püspökladányi római katolikus anyakönyvben találtam az alábbi halotti bejegyzést: 1891.03.29 K. Varga Lajos neje Tamáskovics Borbála 43 éves, származási hely: Kótaj, lakóhely: Püspökladány 764. Kérdésem, hogy ez a 4 - vagy 5 - gyerek lehetett testvér? Elírhatták ennyire az anya nevét, vagy semmi közük egymáshoz? Találkozott már Valaki hasonló esettel? Az is gond, hogy Varga Lajost sem találtam meg az anyakönyvekben, igaz az 1800-as évek közepéről több évtized keresztelési anyakönyve hiányzik az FS-ről. Halálesete 1902. után lehetett, de itt is hiányzik 19 év a halotti anyakönyvekből. Az állami anyakönyveknél (Püspökladány) találtam 2 Kotkovics nevű lányt/nőt, ők Kenderesről származtak.Kenderesen pedig Kutkovicsokat találtam. Ezek alapján teljesen tanácstalan vagyok a hogyan továbbról. Van valami tippetek, hogyan tovább?
Úgy tudom, hogy az eredeti (tehát 1828 előtti is) burgenlandi evangélikus anyakönyvek Kismartonban hozzáférhetők, de mivel nulla az esélye, hogy én odajussak, részleteket nem tudok.
"Te azon a környéken kutatsz és evangélikusokat?" Többek között azon a környéken, igen. (Günther: Miklósfalu, Gálos, Győr, Pozsony. Polster: Felsőlövő. Kern: Kula, Bács-Bodrog [itt falba ütköztem]. Trnyik stb.: Szarvas. Bobor és egyebek: Nagyrét, Garamszeg, Lukavicza. Selmeczy/Styavniczky, Rőczey: Losonc, Mád, Tállya, Gömörpanyit, Kisszeben, Eperjes. Stb. stb. A közös fonál, hogy mind egy szálig evangélikusok.)
Jó, azt értem, hogy szeplősített = nem szűz (...). De mi a "szeplős ifjoncz"? Tettenérték valahol? (Büntetett előéletű?)
Kíváncsiságból: mit jelentett 1848-ban, hogy "szeplős"? Gálosi (Moson vármegye, ma Gols, Burgenland) evangélikus anyakönyv másodpéldányában található a házasságoknál, hogy "szeplős ifjoncz", másik bejegyzésben pedig, hogy "szeplősitett hajadon".
Ha valakit Nemediszolobe vezetnek a szalak, lehet h tud rola lehet h nem, de Nemediszolon van egy regi, aprocska kis temeto. 1800-as ev vegi szuletesuek nyugszanak benne, de a sirfeliratok egesz jol olvashatoak.
Lehet, h kicsi az esely, de ha valaki epp Nemediszoloben erintett, es ha szeretne, felajanlom, h szivesen megnezem, h ott nyugszik-e szerette, es megirhatom ha talalok vmit.
Kettő félig költői kérdést szeretnék feltenni nektek. :) De valaki hátha küzdött már hasonló problémával (egyéb településeken is) és sikerült megoldania valamilyen formában.
1.https://library.hungaricana.hu/hu/view/MagyarReformatusEgyhazJavainakTara_09/?pg=57&layout=s&query=deregny%C5%91 e szerint 1761-től vezették a református egyházi anyakönyvet Deregnyőn, ám a Familysearch és a felvidéki egyházi anyakönyvek adatbázisa is 1793-tól kezdődő adatokkal tud szolgálni. Kerestem a megsemmisült anyakönyvek listájában is, de nem találtam. A kérdésem az lenne, hogy azt a 32 évet valahogy elő lehet-e varázsolni, vagy nehezen, de nyugodjak bele hogy ez az ág idáig kutatható vissza :)
2.Tapasztaltatok már-e olyat a felvidéki anyakönyvekben, hogy 1 személyt 2 különböző családnévvel emlegetnek? Esetemben Kopko - Serfőző (100% ugyanaz a személy, be is tudom bizonyítani különböző anyakönyvekkel). A Nagymihályi és Nagykaposi kerületben kutatok most főleg, és gyanítom hogy az általam kutatott vajáni Kopko család hiába szerepel református anyakönyvekben eredetileg görög katolikus család lehetett. A név hangzásából legalábbis erre következtetek és utólag magyarosíthatták a családnevüket. Kutatott már valaki ezen a területen?
még megnéztem a matricula.hu-t, de sajnos a Kaposvári egyházmegye nincs fent online, nem látom, hogy van-e levéltára a weboldalukon. Mert attól, hogy még a hivatalos anyakönyvezés a civil volt, 1895 után, de attól még vezettek anyakönyvet a plébániákon (gondolom nem mindenhol, de biztos nem mindenki szerepelt benne, bár szerintem kisebb falvakban ez hagyomány maradt, hogy azért volt templomi esküvő, volt keresztelés, és a temetés is pappal történt).
Tehát érdemes lenne megkeresni a levéltárjukat, vagy a csökölyi (hmm, Mikén is jeleznek katolikus templomot a térképökön), és ott átlapozni a halotti anyakönyveket.
Másik lehetőség persze az állami anyakönyvi hivatal, és ott kérni kivonatot (vagy kijegyzetelést).
Így van, Ők azok! Valami nem látszik a kivonatokból, kell lennie egy vagy több olyan településnek, ami ezekből az adatokból nem látható, és emiatt nem is találhatóak meg a kivonataik.
Mind a kettő én voltam. Cecília vonala az én egyenes ágam. Ő Ötvöskónyiban hunyt el. Próbáltam rokonoktól információhoz jutni, de a legtöbb amit megtudtam, hogy Lenci pusztán laktak egy idejig. Érdekes, hogy ennek az ágnak relatív nem volt nagy a mobilizációja, mégsem találom ezeket a kivonatokat...Annak ellenére sem, hogy a Mikéről tovább vándorlás útvonala ismert. Szob, Baráti pusztán át Kaszót, és Darvas pusztát érintve Inke, Vése, Iharosbrény környékére települtek.
A Brandmüller oldali rokonok 1905 körül Vrácsikon laktak. Arról a vonalról költöztek Marcaliba később a gyerekeik. Ebből kiindulva próbálkoztam azon a környéken is de semmi..
99% hogy az övék, igen. Nem találtam hasonló nevű házaspárt sem a megyében az adott idősávon belül, leszámítva ugye Márton 1. házasságát, ami szintén Mikére van bejegyezve.
Átnéztem a csökölyi halottikat katolikust, ott sincsenek.
Azt látom, hogy a Kamera-Hepf-nek legalább 7 gyereke volt 1858-1875 között, mind Mike-n, látom, hogy Kamera özvegy volt, előtte Mak Erzsébet lehetett a párja, akitől egy gyerek volt 1851-ben, de tényleg nem sok látszódik 1875-76 után, kb 48éves férfi és 40 éves nőről beszélünk.
Más is kutatta ezt az ágat, de ők is csak két gyereket találtak a Kamara György-Czink Katalin házassághoz (ami az indexben megjelenik), és csak Cecilia van tovább vezetve.
Gyorsan átfutottam a Kamerer vonalon lévő kivonatokat és van egy érdekesség, amit szintén nem tudtam megfejteni. Ükanyám egyik testvére, Kamara Erzsébet Vésén kötött házasságot 1919-ben(Nemesdédnél található), és ott is halt meg 1946-ban. A házasságiban feltüntetett születési dátuma: 1897.Júli.26. Na most erre a dátumra Mikén és a környezetében szintén nem találni semmit. A férj neve Varga György volt. Lakhelyük Vése, Lenci-puszta a házasságiban. Erzsébet szülei szintén Vése Lenci-pusztán laktak. Apja György it is hunyt el 1919.Okt. 24-én. Viszont feleségének Czink Katalinnak halottija megintcsak nem található... Ő valamikor 1919-1946 között hunyt el. György apja az itteni kivonatban Mártonként van feltüntetve.
Elképzelhetőnek tartom, hogy van kapcsolat Erzsébet születési és Márton és Teréz halálozási helye között.
Persze, nincs feltüntetve. Próbáltam a gyerekeik házasságijait is keresni, hátha ilyen módon felbukkan olyan település, ahol érdemes lehet keresni, de azokat sem találni.. Elképzelhetőnek tartom, hogy dolgoztak olyan dohányföldeken, amikről nincs információm és a kivonatok is azon a környéken lesznek megtalálhatók.
Egy Kadarkút-Nagybajom-Böhönye-Iharosberény-Csurgó-Nagyatád-Görgeteg-Német-Lad "körön" belül böngésztem még azokban az időkben, amikor nem voltak elérhetőek az 1895 előtti kivonatok. Most próbálom újra felvenni a fonalat hátha azért nem találok semmit, mert ez előtt lett bejegyezve a halottijuk.
Márton (feltételezhető) keresztelési kivonata Marcus nevet ír. Szükséges a halotti kivonata, ahhoz, hogy biztosra mehessek a nagyatádi bejegyzés névelírásával kapcsolatban. Teréz keresztelési kivonatát sem bizonyítja semmi, mivel azt a házasságiban feltüntetett életkorból visszaszámolt évszám alapján kerestem. Szerencsés esetben egy 1895-1906 közötti kivonat tudna szolgálni sok plusz információval.
amikor keresztszülők voltak, akkor gondolom nem volt beírva hol laknak, tehát lehet, hogy nem Mikén laktak? Az írod, hogy a környező falvakat megnézted, városokat is?
Egyébként úgy látom mind a születési és a házassági megvan, mit ad többet a halotti (néha a halotti még kevesebb is, mind akár az egyik ezek közül)? (ha nem titok)