Keresés

Részletes keresés

BAKTER Creative Commons License 2005.02.20 0 0 333

"A V43 1059 nem tudom, mond-e"

 

Csak ennyit. De ezek már újabb képek.

 

Előzmény: Volt tüzér (319)
BAKTER Creative Commons License 2005.02.20 0 0 332

"Ebből volt későbbi kiadás is."

 

Természetesen van olyan is, ami most is érvényben van. (sajnos már az sem jó, mostanában folynak az egyeztetések az átdolgozására.)

Az érvényben lévőt talán nem illő idetenni.

 

Az 1955-ös kiadványból itt van 2 oldal:

 

 

Előzmény: Volt tüzér (321)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.20 0 0 331

Nézd meg az indikátor fotóját! A karcok az indikátor teljes szélességében tartanak. Az végig világított, de csak nagyon halványan. A számok kissé intenzívebben világítottak. Bár nem látszik, de az indikátor cső előtt három vékony plexi volt, amire a rasztert és a számokat karcolták. Mindhármat külön lehetett megvilágítani.

Arra már nem emlékszem, hogy a megvilágítás erősségét lehetett-e állítani.

Előzmény: Hpasp (329)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.20 0 0 330
Nem elméleti, hanem gyakorlati lehetőség volt az az öt. A K9 kabint úgy csinálták meg, hogy öt tűzcsatorna vezetésére van lehetőség. A mienk is olyan volt. Gatcsinában volt egy tanárom (harcászatot tanított) aki az iskola előtt egy ötcsatornás Vega parancsnoka volt. Nem volt hajlandó elárulni, hogy hol. Viszont nagy koponya volt. Ő magyarázott el olyan dolgokat, hogy hogyan megy az ötcsatornás osztálycsoport. Annak idején szerzett egy Magyarország térképet, és odabökött valahová a Kisalföldre, meg valahová Bács - Kiskun déli részére, hogy ő ezekre a helyekre tenne komplexumot. Aztán azt is mondta, hogy bár pontosan nem tudja, de véleménye szerint ide fogjuk telepíteni. És a Mezőföldre mutatott.
Előzmény: Hpasp (328)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 329

Csak távolságbeosztás világított, és csak egyfajta. 75 és 150 kilométeres léptéket minössze az különböztette meg, hogy mások voltak a számok.

 

Sárgán ugye?

És gondolom a kijelző mindkét oldalán.

Előzmény: Volt tüzér (327)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 328

S-200

 

NDK

43. Flugabwehrraketenbrigade Sanitz bei Rostock

Cammin-Prangendorf

2 osztály

 

41. Flugabwehrraketenbrigade Ladeburg bei Bernau

Badingen-Osterne

2 osztály

 

51. Flugabwehrraketenbrigade Sprötau bei Sömmerda

Eckolstädt

2 osztály

 

Ruszki Nyugati Hadseregcsoport

Wendgräben

2 osztály

 

Lengyelország

78. Pulk der Raketen-Flugabwehr

Mrzezyno

3 osztály

 

Csehszlovákia

71. Flugabwehr-Raketenbrigade

Dobris

3 osztály

 

76. Flugabwehr-Raketenbrigade

Rosice

2 osztály

 

Érdekes, hogy a ruszki is csak 2 osztályosat rakott le NDK-ban. :)

Az öt lehet hogy csak elméleti lehetőség volt? :)))

 

Előzmény: Volt tüzér (322)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 327
Csak távolságbeosztás világított, és csak egyfajta. 75 és 150 kilométeres léptéket minössze az különböztette meg, hogy mások voltak a számok.
Előzmény: Hpasp (326)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 326

A Nyeva indikátoron láthatod azt a semleges színt.

 

Sárga? A jobb indikátor bal oldalán?

A Volhovnál is csak az a távolság beosztás világított, amelyik aktív volt?

Előzmény: Volt tüzér (325)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 325
A Nyeva indikátoron láthatod azt a semleges színt. Olyan volt a Volhov indikátora is. (tehát nem piros, nem zöld)
Előzmény: Hpasp (324)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 324

A kitérítés mértékétől függő megvilágítás itt is megvolt, de csak egyszínű volt.

 

Ugyanaz a zöld, mint a céljel?

Előzmény: Volt tüzér (323)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 323
A kitérítés mértékétől függő megvilágítás itt is megvolt, de csak egyszínű volt. Az indikátorkép viszont kissé "sűrűbb" volt, mert az állócélok jobban látszottak, mint a Nyevánál. A Nyevának egyébként sokkal üzembiztosabb SZDC-je volt, mint a Volhovnak. A Nyeva SZDC-jét kifejezetten abba a berendezésbe tervezték, és már eleve úgy készült. A késleltetés - kivonás is egyszerűbben volt megoldva, mert nem bonyolult elektroncsöves késleltető áramköröket használtak, ott a késleltetés egy érdekes formájú vastömb volt. Ott a késleltetés mértékét csak reszelővel lehetett állítani. A Volhov SZDC-vel meg folyton vacakolni kellett. Nagyon nem is szerettem.
Előzmény: Hpasp (309)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 322
Meglepett, mert minket annak idején azzal etettek, hogy a németek ötcsatornás Vegákat használnak, tehát mi ne panaszkodjunk.
Előzmény: Hpasp (317)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 321
Ebből volt későbbi kiadás is. Abban például részletesen le volt írva, hogy egy rakéta osztály szállításához hány darab KS, hány darab RS és egyéb kocsi kellett. Egyetlen egyszer kerültem ahhoz közel, hogy ilyen szállítást kellett volna rendelni, de szerencsére a vasutas sokkal tapasztaltabb volt, és kívülről fújta a szükséges szállító teret.
Előzmény: BAKTER (314)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 320
Érdekes jószág. A régiből csak a két széles és az RPK antenna maradt meg. Meg az alja. Hát azon nem sokat variáltak.
Előzmény: Hpasp (313)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 319

Hát azért az előfordult, hogy ha nem vagyunk észnél, akkor a vasútállomáson leszállított őreimet a mozdonyvezető otthagyja a pusztaszabolcsi vasútállomáson, Előzetes nélkül úgy elindult, hogy csak na. Füttyentett egyet, de akkor már mozgott is a szerelvény. Olyan is előfordult, hogy Börgönd és Nyírtelek között majdnem 10 napig utaztam, mert nem volt sürgős. Aztán 1984-ben meg december második felében, egy csütörtöki este indultunk, még gondoltam is, hogy na minden igaz, akkor megúszom a karácsonyi szolgálatot. Nem odahúztak szombat hajnalra? Kénytelen voltam kedd délelőttig ott szobrozni, mert akik a technikát átadták, azokat csak keddre tudtuk odaszervezni. Lehet, hogy nem volt szándékos kitolás, de én akkor annak éreztem. Azóta persze... Időnként egy egy régi helyszínen olyan jókat tudok nosztalgiázni. Én például még mentem keresztül a Dunaföldvári hídon vonattal. Pontosabban én gyalog mentem, de még így is gyorsabb voltam, mint a vonat. Állítólag max 5 km/h volt engedélyezve. Azóta már az odavezető pályát is felszedték.

Mindazonáltal három olyan vasutas va, aki valaha a kezem alatt szolgált, mindhárom mozdonyvezető. Egy Székesfehérvár, kettő Bu8dapest - Keleti. A V43 1059 nem tudom, mond-e Neked valami, de amikor az egyik mozdonyvezzetőnk hozta a mozdonyról a képet, a parancsnokunk azonnal lenyúlta és kirakta a dicsőségfalra.

Előzmény: BAKTER (311)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 318
Erősítés szabályozási módszerek. Annak idején a szakdolgozatomat ARU áramkörökből írtam, de már nagyon régen volt.
Előzmény: Hpasp (307)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 317

Úgy tűník, hogy az NDKs Vega is csak 2 osztályos volt.

Előzmény: Hpasp (316)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 316
BAKTER Creative Commons License 2005.02.19 0 0 315

"belefér ebbe a topicba is"

 

Köszi!

 

Nem akarok topicromboló lenni!

 

:-)

Előzmény: Hpasp (312)
BAKTER Creative Commons License 2005.02.19 0 0 314

Ehhez mit szóltok?

 

Van benne egy-két érdekes dolog, bár akkoriban még rakéták nem voltak.

Ha valakit esetleg érdekel, akkor részletezem a belsejét, vagy, - majd ha nagyon ráérek - az egészet beszkennelem, aztán csinálok neki egy képtárat.

 

 

Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 313

Volhov S-75M4 kabin

 

 

S-75 megsemmisítési zóna (`57ben, `64ben):

 

 

Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 312

Csináljunk egy új topicot a "Honvédelmi híradás" címen esetleg? 

 

Szerintem belefér ebbe a topicba is.

:)

Előzmény: BAKTER (310)
BAKTER Creative Commons License 2005.02.19 0 0 311

"mert a vasút nem tudott bennünket megvezetni."

 

Soha az életben, még ennek a gondolata sem fordult meg a vasutas fejekben!

Hogy gondolhatsz egyáltalán ilyet? Teljesen felfelé vagyok háborodva, hogy ilyet egyáltalán el tudsz képzelni!

:-)

 

Jó lenne, ha írnál e-mailt!

 

Köszi!

 

Előzmény: Volt tüzér (299)
BAKTER Creative Commons License 2005.02.19 0 0 310

"az R-102-es az volt, amelyik Csepel dobozban, óriási rádiócsővel működő rh-adó volt?"

 

Igen!

 

Az R118 utóda, 2 db. GU-??? (hát már ennyire butulok, hogy elfelejtettem) végcsöve volt 800 W-ot tudott cw üzemmódban , AM-ben 200-at, ha még jól emléxem!

 

Közben belejutott a fejembe, hogy GU-81 volt a végcső.

Akkora, mint egy 2 literes befőttesüveg, nagyon szép hangulatlámpát is lehetett belőle csinálni, ha volt elég áram a felfűtéséhez.

 

Az anódja rossz kihangolás esetén szép meggyvörösen izzott, ebből lehetett észrevenni, hogy valami el van b...va.

Utána lett az R140, amit csak egy-két alkalommal láttam, amikor leszereltem, azután lettek nagy számban hadrendbe állítva.

 

Aztán meg valamikor (talán a '80-as évek elején) lett az "Apolló" program (talán csak rosszul emlékszem a nevére?) ami a digitális hírközlés kezdeti lépései voltak.

 

Úgy látom a topicnyitó elképzelésétől jelentősen eltértem, ezért elnézést kérek.

Csináljunk egy új topicot a "Honvédelmi híradás" címen esetleg? 

 

 

Előzmény: M.T. (305)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 309

A Volhov képernyője is ilyen szép színesen volt kivilágítva?

 

 

Előzmény: Hpasp (308)
Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 308

Egy jó kép...

... Nyeva céloz.

 

 

Hpasp Creative Commons License 2005.02.19 0 0 307
ARU, IARU, MARU ezek mik????
Előzmény: Volt tüzér (303)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 306
A Csepelben azt hiszem, hogy R-405 volt. Emlékezetem szerint a légvédelmben még akkor is megvolt, amikor telepítették a 5JA-62/63 mikrohullámú rádióreléket. Megtartották, és rendszeresen használták tartaléknak. A céltájékoztatás például mindkettőn jött. (legalábbis 1990-ig)
Előzmény: M.T. (305)
M.T. Creative Commons License 2005.02.19 0 0 305

Helló Bakter!

 

Az az R-102-es az volt, amelyik Csepel dobozban, óriási rádiócsővel működő rh-adó volt? Ezek meddig működtek? Mert hogy én is voltam egy ilyennek a parancsnoka, de nem sokáig, mert kaptam egy új 142-est (Gaz-66-on magyar felépítmény, benne öt rádió). Börgöndön.

Előzmény: BAKTER (297)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.02.19 0 0 304

Minden fedezékbe két rakéta fért. Ha az SC-200-as CD-n figyelsz, akkor meg is láthatod, bár ott csak annyi látszik, hogy egy kétrészes épületnek nyitva van az egyik kapuja, és azon gurul ki a ZM kocsi. A másik zárva volt, de amögött is rakéta volt.

Voltak különféle lehetőségei, (volt vagy három rávezetési módszernek felfogható módszer, de ezekre nem emlékszem) de az alapvető rávezetési mód az Üldözéses rávezetési mód volt. Ez valami olyasmi, hogy a rakéta irányítására jellemző vektor folyamatosan a célra néz. Ám ez már csak akkor valósult meg, amikor a rakéta önirányítása stabilizálódott. Itt is létezett az, hogy a repülés első szakaszán a rakéta nem irányítható. (amíg a starthajtóművek fent vannak) Ám ha azt is figyelembe veszed, hogy a Vega rakéta 48 fokos induló szögön indult, először azt a szöget is le kellett küzdeni. A Vega rakéta alapvetően már a földön elfogta a célt, ám volt olyan lehetőség is, hogy a rakéta még nem látta a célt, de az RPC már igen, akkor úgy is lehetett indítani, mert a rakéta képes volt arra, hogy a stabil visszaverődés alapján elfogta a célt. Ez leginkább alacsony magasságon fordult elő.

Nem volt optikai követés, de értelme sem lett volna, hiszen ez a rakéta elment 250 kilométeren túlra. 1987-ben emlékezetem szerint 180 kilométeren volt a cél, amikor leszólítottuk a levegőből.

Előzmény: Hpasp (302)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!