Nem akarok belerohanni a lelkivilágodba, mert nekem is az egyik kedvencem a Nohab mint mozdony, de azért nem kellene ennyire tulozni a mozdony imádatát. (Az általad irt szöveg Az az akkori világszínvonal, ez a mai kb, ugyanannyit jelent, mintha azt mondanád: a Nohab is piros meg a Taurus is (az ÖBB-nél) tehát hol itt a probléma.)
A NOHAB mint mozdony pont az egyszerüségével a beérettségével és a felhasznált anyagok minöségével érte el a világszinvonalat. (de semilyen más korszakalkoto megoldás nem volt rajta abban a korban).
Már dumáltunk erröl a topikon is, hogy egy egy vasut számára mi a jobb egy szuper mozdony, amit csak fehér kesztyüben szabad vezetni, és egy apro hibaelháritáshoz több egyetemi végzettség kell, meg néhány 10 éves gyakorlat, vagy egy olyan mozdony, amit kizárolag kalapáccsal és csavarhuzoval lehet javitani, és a szakit két nap gyorstalpaloval a mozdony mérnökévé lehet avatni. Az elöbbi kategoriába tartoznak a modernebb europai (föleg német, de már mások is ide tartoznak) mozdonyok az utobbiba sok kortásuk a tengeren tulrol (meg az oroszoktol).
A Nohab néhány alkatrészéhez képest egy Taurus a modern technolgia nagyraktára - igy könnyebben elöfordulhat, hogy valami bedöglik. Ne felejtsd el azt sem, hogy vannak un. biztonsági technologiák, ilyenek minden ami 1000V alatt van (a nohabban sincs ettöl nagyobb feszültség) és ami afelett van az már mindig a nem teljesen ellenörizhetö technologiák közé tartozik, és mint ilyen esetben mindig elöfordulhatnak aprobb problámák. (pl. a szigetelö, hogy 100% biztonságos legyen lehetne mondjuk 10-szer akkora, csak akkor nem férne el a mozdonyon, vagy lehet nagyon kicsi, de akkor meg elöfordul, hogy átüt. (egy más konstrukcioban pl. csak azzal volt a probléma 15 kV feszültségnél, hogy a lefogo csavar 6szögletü volt, és igy a csucsain átugrott a szikra, ha kicseréltük a csavart egy hengeres kivitelre - imbusz kulccsal a probléma megszünt).
Amikor a NOHAB elkészült a GM már több ezer hasonlo felépitésü mozdonyt készitett, igy minden alegység többnyire ki volt probálva és ki lett finomitva annyira, hogy az a frontokon tul is müködjön.
A Taurus egy folyamatos konstrukcio, mivel ma már aligha van lehetöség egy kifejlesztett mozdonnyal mindenkinek megfelelni, és igy azt a tökélyre vinni.
Ma ez általános, de sok tekintetben korábban sem volt ez másképp, kivéve a társadalmi tökély 40 évét.
Valamikor a gözmozdonyokat is átépitették (föleg a németek jeleskedtek ebben, amikor egy - egy gözmozdonyt sokszor 3-4 szer is áttépitettek, hogy az megfeleljen annak amit akarnak (mellesleg a Siemens is német cég- tehát itt szerzte a tapasztalatait).
>Tényleg, manapság az amerikaiak mennyiért vesztegetik a sorozatban gyártott dízeleket? Pl. egy EMD SD90MAC-ot? Hogy viszonyul ez az európai árakhoz?
Végigolvastam eddig öt évfolyam TRAINS-t (az amerikai egyik legminőségibb vasúti folyóirat). Eddig a leghalványabb célzást sem láttam a mozdonyok áráról (illetve egyet, kínálták a Milwaukee-nak az eredetileg szovjet exportra gyártott, később (Josip Sztálinról) Kis Joe-nak nevezett, de a hidegháború miatt le nem szállított villanymozdonyokat. Mivel akkor csak az a társaság tudta ekkora mennyiségben átvenni az egyenfeszültségű mozdonyokat, a gyártó nem tudott nagyon jó árat elérni :))) )
A mozdonyárak vásárló vasúttársaságról társaságra nagyon változó lehet, tán ezért sem beszélnek róla. Ha valakinek infója van a dologról, engem is nagyon érdekelne.
Annyi biztos, hogy az EMD és a GE ára nagyon hasonló lehet.
DGKUm,mdbz,gfeca(+5 -Intersziti meghatározása alapján- nontopiktag) 2002.09.26-ára kvalifikálta magát
aminek az egyetlen hátránya közönséges, kívülálló halandó számára, hogy a belépőjegy 28 EUR, szemben a hétvégi ingyenességgel. Persze nyilvánvaló, hogy szakmai kérdésekre csak ilyenkor remélhet érdemi választ az érdeklődő, közönségnapon a kiállítók egy része már csomagol.
transport:
Persze, hogy nekimentek a sorompónak! Hisz a birkával rokonok...
De abba nem haltak bele annyian+a vasúti forgalmat sem akadályozták.
Még egy kis utózönge a névadásról:
Semmi bajom a különféle "-bika", "-bikuci" nevekkel, én is ezeket használom a 1047-re. De ha a 242-es nem "foglalta volna le" évtizedekkel előbb, nyugodtan lehetne a forma alapján Koporsónak is hívni.
Amúgy szombaton is a 2-es Milkabika-Pusztaökör stb. hozta az Avalát - 10 perc késéssel - a Keletibe.
> olvastam valahol,hogy...a Taurusz ( a nagy sorozat miatt) a legolcsobb mozdony a maga kategoriájában
Érdekes, ezt én is olvastam valahol, sajnos nem emlékszem hol, még akkor, amikor az ÖBB megrendelte a sorozat Taurusokat. Azt is írták, hogy ezzel szemben a svájci 460-as pedig ebben a kategóriában a legdrágább. (ez azóta változhatott)
Tényleg, manapság az amerikaiak mennyiért vesztegetik a sorozatban gyártott dízeleket? Pl. egy EMD SD90MAC-ot? Hogy viszonyul ez az európai árakhoz? (mindjuk a szállítást leszámítva)
Más: csütörtök-péntek-szombat időszakra 3 napos vonatozást tervezünk peterr és DrTr topictársakkal. Főként a Dunántúlon, Szombathely környékén leszünk eláérhetők, de kérlek Benneteket, ha olyan infó kerülne fel a topicra, ami lázba hozhat bennünket, SMS-ben jelezzétek.
A tervezett út:
Csütörtök: Bp. Déli (előtte még tőzsdei gyorsjelentés publikáció, ezért indul Pestről au út); Fehérvár, Füred, Tapolca, Ukk, Zeg,Zalalövő, Körmend, Szombathely
Még egyik útvonal sem végleges. Nagymértékben befolyásolná a döntésemet a szombat vonatkozásában, ha valaki adna infót a Taurus fordákról, de sem itt, sem a Gigant listán nem jött...
Tudja-e valaki, mostanában (utóbbo hét) ment-e személlyel Szentgotthárdra szergej vagy púpos? Mi viszi manapság a Szhely-Füred vonatot? Nekem 27-én sikerült kifognom az egyetlen csörgős napot? :-((
Más: aug 10 elvileg munkanap, azaz a hét utolsó munkanapja. Közlekednek-e ezen a napon a fürdővonatok? Mert lehet, hogy papíron munkanap lesz, de szerintem a valóság (és az utazási igények) inkább egy nyári szombatra fognak hasonlítani...
Szombaton mentünk le a Balatonra mi is haverokkal fürdőzni. Fényképezőgépet barátnőm kipakolta, mondván nem kell az, biztos elcsórnák. Persze Szfvár pu-n 9.27-kor Gigant találkozó volt... V63 035, V63 033 és V63 004 adott egymásnak találkát.
Pontosan a CANONt cseréltem le elöbb PENTAX-ra, ami eddig a legjobb gép volt, de sajnos megfujták- majd pedig NIKON-ra. Szvsz sokkal jobban rajzol és legalább tizszer csendesebb mint valamennyi eddig jo gépem volt.
A PC-kkel meg az a baj, hogy más gyártok az általam használt szoftwaret egyáltalán nem támogatják, igy kénytelen voltam ugyanannál a márkánál maradni.
ON
A többihez meg annyit, hogy igen elterjedt kicsi hazátokban szidni a beszállitokat, mert ugye ezt meg azt csinálnak szarul. Másfelé egy kicsit másabb a hozzáállás, és ugyanazt a céget az egekig dicsérgetik, mert hajnlando nekik mindent megcsinálni, amit csak akarnak - igaz, hogy amit akarnak az sokszor tultesz egy disszertácios munkán - de a megrendelö azt is tudja, hol vannak a müszaki meg a gazdasági határok. A Siemens egyre inkább ilyen irányba fejlödik, hogy pénzeli, és kapacitásait annak adja, aki hajlando vele együttmüködni - akinek meg konfekcio kell, az mennyjen Kolomnába stb.
Na, ez már eléggé OFF, de tehetünk még rá egy lapáttal :))
>A fényképezögépem a NIKON egyik utolso modellje, 3 honapot vártam, mire ugy jött meg Másnak is mondtam már, hogy Canont kell venni :)))
>Volt már korábban ugyanattol a cégtöl (még jo hogy enm a COMPAQ-tol) 2 nagyteljesitményü laptopom, igy hát gondoltam , hogy a szoftware stb. kompatibilitás miatt veszek tölük egy asztali modellt is Amelyik PC gyártó jó table topot csinál, nem biztos, hogy jó a laptopja is...
>Siemens mozdony még nem igen volt MO-n, igy a Siemens nem igen volt otthon a MÁV berkeiben, ... Ja, hogy a Siemensre gondoltál! Azt hittem, úgy érted, hogy mozdonygyártó nem ment még a MÁV-hoz terméktámogatni.
Ahogy hallom, a MATÁV-osok eléggé fújnak a Siemens (EWSD, mindig eszembe jut a nickedről :))) ) telefonközpontra. A Milkabikák SZERINTEM nem működnek valami remekül. Lehet, hogy a Siemensnek egységes a minőségbiztosítási rendszere? :)))
DemostnálammárOFFvége :)))
Ez a kis koncert ma velejároja minden jobb mikroprocesszoros vezérlésnek, legyen az a Bikuci, vagy valamelyik troli vagy villamos. Csak a tervezökön mulik, hogy ezt a zenét szebbnek vagy rosszabbnak találja a fülünk. (Ha JSB irná a szoftwaret, lehet, hogy Bachot játszani a Bikuci).
Szia man6tani barátom, mindig valhogy egy kicsit összerugunk, de nem baj.
Csak a fényképezögéphez meg a PC-hez annyit:
A fényképezögépem a NIKON egyik utolso modellje, 3 honapot vártam, mire ugy jött meg ahogy megrendeltem (dátummal, optikával). Igy nem hiszem, hogy rossz márka mellett döntöttem. Csak utánna kellett egyszer a dátumot kicseréltetni, amir viszon a blitz mondta fel a szolgálatot.
A PC-knél éppen azt tettem amit ajánlottál. Volt már korábban ugyanattol a cégtöl (még jo hogy enm a COMPAQ-tol) 2 nagyteljesitményü laptopom, igy hát gondoltam , hogy a szoftware stb. kompatibilitás miatt veszek tölük egy asztali modellt is, hogy a nejem is tudjon dolgozni, ha elcipelem a laptopokat. Sajnos az asztali nem vált be, és még a gyárto is pofon rugott, mert ugye ök nem garantálják, hogy a PC-n szoftwarek is müködnek, ök csak azt garantálják, hogy a PC ugy ahogy veszem, müködik. (Sajnos az elsö legkisebb szoftware - amit legutoljára már velük tetettem fel, mert eddig mindig természetesen én voltam az ütödött - is gátolja ezt a müködést). Ugy hogy most már pereskedni kell.
Siemens mozdony még nem igen volt MO-n, igy a Siemens nem igen volt otthon a MÁV berkeiben, most teszi csak be a lábát.
Tegnap este 6 körül a kelenföldi pályaudvaron tartozkodtam, és nemsokkal érkezésem után befutott Sopron-Gyor felol az Isis-Lovér IC 001-es Repcebikával az élen. Persze jött a szokásos megszemlélés csodálkozás stb. A továbbindulásnál érdekes hangjelenségre figyeltem fel, ami eddig nem is tünt fel, hiszen már volt szerencsém a bikucihoz. Tehát amint elindul olyan hangot adott ki, mintha egy g-dúr skálát énekelt volna el (na jó, lehet hogy a-dúr volt) na szóval ment a skála dó-ré-mi...stb, majd a lá hangnál megállapodott és igy suhant tova a déli felé...
a világ messze nem olyan egyszerü, hogy ilyeneket lehetne mondani:
1047-re visszatérve: kezdem érteni, hogy nálunk fut ez a típus 25KV 50 Hz alatt először normál üzemi körülmények között, ezidáig nem igazán tudták tesztelni ezt a rendszert, csak hát még mindíg bosszant, hogy miért a mi pénzünkből kisérleteznek... Ha meg már így alakult, valami ki kárpótlást belökhetnének (mondjuk egy 11. darabot ajándékba, amin már összeállt minden.)
A nejed is hänyszor vett mär mondjuk krumplit, vagy dinnyét, ami nem igen azt hozta amit elvártatok.
Eddig még nem hallottam egyetlen egy vontato jármüröl sem, amit üzembevetés után azonnal használni tudtak teljes értékben.
Ez igy volt a DB-nél is, meg az ÖBB-nél is. Csak megemliteném, hogy a DB-nek egy idöre ki kellett vonni az IC-ket a forgalombol, a billegö vonatokkal (NEITECH) most jutottak el a biroságra. Az ÖBB elsö 25kV/50Hz et is isemrö mozdonyai a mai napig többet állnak mint mennek, és nagyon hamar a roncstelep lesz az uticél - az kisérletezgetés volt (és ráadásul rossz irányba - de csak a minap derült ki). De abbol nem is épitettek még tizet sem ha jol tudom.
Ezekhez képest a bikák még majdnem kitünöek. Itt senki nem kisérletezik, hanem üzembeállitt, és kiszürik azokat a problémákat, amiket a gyártás alatt nem lehetett (mert ugye a gyári csarnokban nincs sem 25 kV, sem 1000 tonnás terhelés (ahogy azt már rézgaras is irta, söt esetleg egy magyar mozdonyvezetö sem, aki még csak tanul, hogy hogyan is lehet ezzel a mozdonnyal hatásosan és jol közlekedni.
Ez mindig idö kérdése - és tudtommal a Siemens ezt ingyen teszi (illetve ez benne van a szerzödésben).
Ha meg igen nagy lesz esetleg a balhé, akkor jöhetsz majd kárpotlási igénnyel is , de most még ez tul korai.
A hét végén olvastam valahol, hogy pillanatnyilag a Taurusz ( a nagy sorozat miatt) a legolcsobb mozdony a maga kategoriájában - nem Siemenses irta, sem pedig olyan forrás aminek köze lenne valamelyik vasuthoz - tehát itt azt hiszem sokaknak az árelképzeléssel is baj van.