Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
nekem sima 4-16-4 öveg szezon kezdetén izzad mostmár nem
akkor nőt az üveg hőszigetelése?
ha magas a páratartalom akkor is kicsapódik a pára ez nem csak hőmérséklet -hőszigetelőképesség- fügvénye
az a pára ami eddig az üvegeden csapódott ki ha talál magának más felületet ott fog és penészedést okoz, ha nem talál akkor szerencséd van, de egy 2 rétegű hőszig üvegen se szabad kicsapódnia
"A szigetelés, nyílászáró stb.... megtérülési ideje sok-sok év, ez igaz.
De felesleges?"
Az ablakcsere peches esetben csak az unokádnak hoz hasznot,
viszont egy hőszigetelés akár 3-5 éven belül is megtérülhet.
...ezért a hőszigetelés és az ablakcsere fontosságát nagyon-nagyon ne mossuk egybe.
Egy haveromnak ezt mondtam viccből: "Akinek nincs sok pénze és mégis ablakot cseréltet, az nem normális. Akinek nincs sok pénze és NEM hőszigetel, az sem normális." :)
Több helyen is arról lehet olvasni ugyanis, hogy elszökik a gáz elég hamar az ilyen üvegekből és utána már ugyanolyan az üveg, mint a gáz nélkül. Kétrétegű üveg esetén a két réteg között lágyfém hővisszaverő réteg található (low-e üveg) továbbá egy légrés is, ami szintén javítja a hőszigetelést. Ez tovább fokozható, ha a légrésben argon gáz van,ami jobban szigetel, mint a levegő. A mai technológiát alkalmazva a két üveg réteget egy argongázos légtérben illesztik össze, így az összeillesztés után már argongáz van a légrésben, nem kell az üveget megfúrni, így sokkal kisebb az esélye a gáz eltávozásának. Mérések szerint legrosszabb esetben is 15 év múlva a gáz 80%-a bent marad a két réteg között. Ez már nagyon jónak számít, és nem csökken lényegében a szigetelés"
SWEP 30lemezes 30kW-os 1/2"-3/4" csatlakozású 22-es rézzel szerelt hőcserélő Wilo Star RS25/2 ill. 25/4 primer/szekunder keringetővel. Felfűtés után.
1:1 (18W/28W) dT=7oC (igazából már lement 5-re, most nem tudok rosszabbat csinálni, de volt már 10 is, sőt talán több is 1:2 esetén és felfűtéskor)
2:1 (30W/28W) dT=4-5oC
3:1 (45W/28W) dT=3oC
A szekunder egyébként 38 ill 45W-on menne 2-es és 3-as fokozaton.
Szóval a dolog sok tényezős. Az előbb pl. kihagytam a rendszer méreteket ill. az aktuálisan betáplált és kivett hő mennyiségét. Az is számít. Az előbbi mondjuk a két oldalon pörgő víz mennyiségével jól jellemezhető. A tapasztalatom alapján viszont az sem mindegy, hogy éppen a kandalló és a radiátorok felfűtés alatt vannak-e vagy már a tűz kezd leégni és a lakás is felmelegedett. Ugye a két görbe valahol metszi egymást, szerintem azon a ponton lesz minimális a hőlépcső (fix fordulatok mellett). Utána csökken a hőbevitel, de az igény is. Melyik milyen gyorsan csökken? Ha a hőigény csökken gyorsabban, akkor a hőlépcső nem lesz magas később sem, ellenben...
Az is fura azért, hogy a legmagasabb primer hozza a legkisebb lépcsőt. Egyrészt érthető, mert a lépcső abból volt, hogy a szekunder még vett volna fel több hőt, de nem kapott a primertől eleget, ezért emeltük a primer teljesítményt. Így viszont a primer oldalon gyorsabban pörög a víz, kevesebb időt melegszik. Összességében mégis több hőt visz el a hőforrástól, hiszen változatlan szekunder teljesítmény mellett a szekunder hőmérséklet emelkedik. Ja nem. Mert a primer hőmérséklet is csökken. A primer oldalon felvett hő kb. ugyanannyi. Mondjuk az 50 fokos víz többet felvesz, mint a 80 fokos, hiszen a hőcsere hatékonysága függ a közegek hőmérsékletének különbségétől. Vagy nem? Ajjaj. Végig kéne jegyzetelni egy teljes fűtési ciklust, de kinek van ahhoz kedve?:D
Puffernél más a helyzet, nem ugrál ennyire, bár ott is lehet valamennyi különbség a felső és alsó rétegek között, meg a szekunder hőfelvétel sem állandó.
Csak a saját tapasztalatomat tudom mondani. Több mint 30 éve mikor építkeztünk kalákával a koszorúk és tartó lábak szigetelését kihagytuk. Rendesen meg is jelent a penész főleg a tetőtérben. Belül 4 cm hungaroccel sem sokat javított, késve de azon is megjelent a penész. Mikor kívül kapót 5 cm es szigetelést (rejtett csatornát ki bontottuk) végig a cserépig felvittük. Megszűnt a penészesedés.
A 2 rétegű üveg egyik lapjának a belső felületén van a lágyfém réteg.
A Solglasnál rendeltem az üveget és fel is hívták a figyelmemet rá. Mondták, hogyha fordítva teszem be akkor a belső sugárzást kiengedi mint a normál üveg, de a külsőt viszont nem engedi be. Ha ők félrebeszéltek akkor én is.
Én is kicseréltem Low-e ra a normál üveget. A csoda csak a redőny nélküli üvegen következett be. (páralecsapódás elmaradása)
A fémbevonat olyan mint a dióda, egyik irányba átereszti a hősugárzást a másikban pedig visszatükrözi. Ezért is van gyártáskor egy matricával jelölve, hogy belső oldal.
Megosztanám a tapasztalataimat tavalyelőttről, amikor infra kamerával néztem meg 3 házat, egyik beton, emeletes (cég), másik tégla (barát), harmadik vályog (+2 téglafal) saját:
Nem hiába mondják, nagyon hasznos dolog egy ilyen kameramérés, a kis kézi IR+Laser nem képes helyettesíteni, az belső falfelületre jó, de kívülről látszik igazán a veszteség. Nos, szigeteletlen ház /bármilyen/ orrán-fülén veszíti a hőt, főleg nyílászáróknál és redőnytokozásoknál. A vályog vesztesége nem igazán mérhető összevetve a tömör téglával (egy sor vastagság keresztben), annak színhője teljesen elnyomta a vályogét (bár annak a vesztesége egyéb módon látható, mert van), a beton meg szinte olyan mint az üveg. A beton és a téglaház kapott 4-7cm polisztirolt+régi thermo ablakok cserélve lettek, óriásit javult a konfortérzet és csökkent a gázfogyasztás kb 40%-ot, a vegyes még nem volt szigetelve. A vegyest belülről infra hőmérővel mérve látható a veszteség, 21,5C belső hőmérséklet esetén a külső falak 18-19C ha kint 0 körül van, a tömör tégla 13-13,5C - meg is jelent a penész a falak alján -na ezt a falat kell sürgőssen szigetelni. A gerébtokos ablakok körbetömítése meggátolta a légáramlást, de a hideg ablakfelületek szívják el a hőt (mérve 15-16C - még ez is jobb mint a csupasz-vakolatlan-tömör tégla). Való igaz, a redőny szinte tökéletes hőzárást hoz kamerával mérve is, de amikor leengedjük a redőnyt, a redőnytok csak úgy világít mint egy lámpa! Ablak kitűnő ilyenkor, de a tok felette 1-1,5m2 felületen vékony fal/semmi/. A vályog valóban nagy tömege miatt komoly hőtehetensége miatt jó puffer, ezért azt szereti ha állandó a belső hőmérséklet, nagyon meghálálja. És Tibcsinek igaza van, a víz és a nedvesség az ellensége, ezért nem mindegy mivel van szigetelve (csak kőzetgyapot). Mester! a vályog függőleges terhelhetősége közel azonos a betonéval (97%), de az oldalsó nagyon kicsi (<10%, pl. próbálj tiplit fúrni bele) ezért építették vastagra. Ahogy Blue mondaná: az el nem használt energia a legolcsóbb, szigetelésre fel!