Keresés

Részletes keresés

Grg Creative Commons License 2002.09.11 0 0 56845
Ha ki van táblázva az sem számit olykor...
Nemrég a Drávával jöttünk haza, ennek pedig az első 3 kocsijából 1 Belgrádba, 2 Zágrábba megy és csak Ljubljanáig jön a Bp-is szakasszal. Ahhoz képest, hogy mindegyik kocsi ki volt táblázva rendesen, mégis a magyar szakaszba szállt be egy Szófiába utazó család, holott nem erre kellet volna jönniük -már csak azért sem, mert szinte az összes európai vasutra volt jegyük+FIP, csak a MÁV-ra nem irattak.
Persze gondolom csak annyit tudtak, hogy a Drávával kell menni, és mivel mindegyik kocsi Drávás volt, felszálltak az első 2.o. kocsiba, merthogy az volt a legközelebb, ráadásul még klimás is, nem úgy mint a nem MÁV-os kocsik. Azt hogy hogy hova megy már nem nézték meg.

De hát az emberek többsége már csak ilyen, hányan akartak pl. a Venezia kusettjébe felszállni, szvsz azért, mert csak a kusett és a háló volt MÁV-os kocsi a többi olasz, vagy szintén a Dráván a helyjegyekkel, főleg a magyar szakaszon milyen kavarodás volt...

Előzmény: BAKTER (56838)
marslakó Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56844
Tippem nekem is volna erre:
Meg kéne venni pár NSB/SNCB gépet és a megőrizhetőés kedvéért odaadni egy privát kezdeményezésnek :-)
Előzmény: DGKUm (56810)
gyurmosz Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56843
Kimaradt, hogy az első képen...
Előzmény: gyurmosz (56842)
gyurmosz Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56842
A napokban volt szó az OSE vezérlőiről; nos Martisz sajtószemléjében az egyik görög dízel (Ex DB 221) mögött egy ilyen is látható!
Törölt nick Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56841
A képet megkaptad?

üdv

Előzmény: BAKTER (56838)
hmsoft Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56840
Sziasztok!

Egy orosz internetes vasútbarát újság, a "Szemafor" legújabb száma megjelent. Ebben megtalálható a "Szergej-sztori" második része. Az első részben is emlegetett katonapolitikai dolgokról már eleget beszélgettünk itt, tehát a "Miért lett az M62?" című kérdés azt hiszem, kellőképpen körül lett már járva (persze, homályos részletek maradtak bőven, köztük elég alapvetőek is...).
Ezután következik a hazai szempontból kevésbé releváns, de a sztorihoz éppúgy hozzátartozó, "Miért lett a 2M62?" kérdés megtárgyalása. A szerző ehhez sok támpontot ad, plusz még nekem is van egy rakás, szóval szépen kezdenek összeállni a szilánkok.
Ha gondoljátok, hogy érdemes erről szót ejteni, leírom a cikk és a magam által felállított (sok irodalmi forrás által részenként alátámasztható) elképzelést. A cikk még folytatódik, de azt hiszem, sejtem, mit fog írni a folytatásban.

hm

dyz Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56839
Ez viccnek jó volt, de ugyanakkor szomorú, hogy itt tartunk. Már nem is előírás ez? Vagy kitől ill. mitől függ, hogy van-e tábla, vagy nincs?
Előzmény: BAKTER (56838)
BAKTER Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56838
"utas-szempontból minősíthetetlen, hogy még azokat a vonatok se táblázzák (tisztelet a kivételnek), amelyek egyik és másik része többfelé közlekedik. Ez senkinek nem fontos?"

Hogyne lenne fontos! Annak az utasnak, aki a vonaton nem a tervezett célállomásra közlekedő részébe foglalt helyet. :-))) :-(((

Előzmény: dyz (56796)
BAKTER Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56837
"A modemesek kedvéért kimoderáltathatnád őket"

Igaza van, de a képek jók, és nagyobb felbontásban is jó lenne - de nem itt!

Előzmény: marslakó (56806)
BAKTER Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56836
"mennyi idő alatt tette meg a Szeged -- Budapest távolságot fénykorában (füstkorában) egy menetrendszerű gőzmozdony?"

Így nem tudom, sőt megkockáztatom, hogy nem volt akkoriban onnan - ide menetrendszerű gőzmozdony, de az 1944.06.05.-től érvényes menetrendkönyvben az alábbi adatok vannak:

707 sz. gyorsvonat Szeged ind.: 6:20 Bp. Nyugati érk.: 9:55

Holnap, ha bent leszel, lehet, hogy felhívlak, és elmondom egy 1910-es évekből származó menetrend adatait is, ha nem jön össze, akkor majd este ideírom.
(Esetleg gondolatébresztőként elindíthatnál egy hívást a 01/1462-re, de csak kb. 8.15-ig vagyok benn, mert eltűnök egy értekezletre)

Előzmény: Tova Szilárd (56822)
DGKUm Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56835
Akkó' most mi van? DGKUm tudsz valamit errol?
Én vagyok ma a gépész ügyelős, amikor a VBO-s kollégám nínózva útnak indult, ő is áramütést mondott. Mivel se kocsi, se ló (mozdony) nem volt benne, nekem nem kellett mennem.

Előzmény: Szütyi (56832)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56834
Nem kell államosítani. Ez a régi, központból irányított gyakorlathoz való visszatérést jelentené.
A vonat-busz csatlakozások összehangolása létkérdés, ez a módszerem alapja.

Sokat árthatunk viszont a vasútbarátoknak a mellékvonal bezárásokkal,

Ez biztos. De nem a vasútbarátok vannak az első helyen, hanem a leendő utasok.
A 62-es és a 117-es vonal egy részén én is megszüntetném a személyszállítást. Ide még nekem sincs ötletem.

Előzmény: Maros Zsolt (56831)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56833
Igazad van. Ez a kérdés.
Hol a határ?
Szerintem, ha egy szakaszon 5-10 percenként jár busz, az már sok. Ha 1 óránként és az történetesen nem gerinc útvonal; ott nem szabad vonatozni. Na de a kettő között? Nem tudom.
Fontos még azt is tisztázni, milyen hosszú az a szakasz ahol, hogy 5-10 percenként jár busz.
5 km esetén nem szólok egy szót sem. 30 km esetén már erősen fintorgok. Na de a kettő között? Ezt sem tudom.
Erre (is) lenne jó az operációkutatási modell, csak kár hogy néhányan fanyalognak már a szó hallatán is.
Előzmény: DJ. Bakter (56828)
Szütyi Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56832

"Leszakadt vezeték ölt meg két embert az üllői vasútállomáson

szeptember 10. 14:08
[MTI]

Áramütés és nem a daru lezuhant horogtartója okozta két munkás halálát az üllői vasútállomáson kedden tíz óra körül - tájékoztatta az MTI-t Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője kedden. A szóvivő a helyszínre kivonult munkatársaitól úgy tudja: a munkások daruval rakodtak talpfákat egy teherautóra, amikor az emelő szerkezet beleakadt a magasfeszültségű vezetékbe, és elszakította azt.
A leszakadt vezetéken keresztül olyan erős áramütés érte a két férfit, hogy a helyszínre kivonuló mentők nem tudtak rajtuk segíteni. Korábban a MÁV diszpécser-szolgálata azt közölte, hogy a két építőmunkás halálát a daru leszakadt horogtartója okozta"

Akkó' most mi van? DGKUm tudsz valamit errol?

Maros Zsolt Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56831
Halló!

64-es mellékvonal. Itt írtam le:
http://forum.index.hu/forum.cgi?a=t&t=9076357

Általában: államosítsuk vissza a volán-társaságokat! Teljesen mindegy mivel utazik az ember. A csatlakozások összehangolásával sokat nyerünk. Sokat árthatunk viszont a vasútbarátoknak a mellékvonal bezárásokkal, ha majd lesznek!
Pá!

Előzmény: Vaskalap kartárs (56824)
rg7 Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56830
"Ez új vagy átalakítás?"

Vasútunk be szokott szerezni új dolgokat?:)

Előzmény: division by zero (56826)
rg7 Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56829
"Tehát Szentlőrinc jobban szeret vonatozni"

Ez igaz, de azért az is benne van a pakliban, hogy nagyon kevés busz hajt be a falu (ó bocsánat, város) "központjába", s a 6-os útig a kivergődni a 90%-osra pakolt távolsági buszjáratokra nem egy leányálom.

Előzmény: Vaskalap kartárs (56824)
DJ. Bakter Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56828
Vaskalap,

"Közlekedési feladatok vannak, amelyeket különböző eszközökkel kell elvégezni. Ilyen eszköz a busz, a vonat, a léghajó stb. Azon a szakaszon, ahol csokorban mennek a buszok 5-10 percenként, ott valami baj van. Ekkora utasmennyiséget már vonattal célszerűbb vinni, hogy jusson busz máshová is."

Igazából amin itt mi vitázunk, az egyetlen pont: a vastag betűvel szedett rész. Mennyi percenként? Mekkora utasmennyiség? Hol a határ? (ez volt a vitánk lényege, és egyben a költői kérdés)

Nyilván senki nem vitatja, hogy mondjuk Nagykáta-Sülysáp-Budapest között a vonat a célszerűbb "eszköz" a "közlekedési feladat megoldásában".
És láss csodát, mégis vannak Volánbusz járatok Maglód-Budapest, Tápiószecső-Budapest, Tóalmás-Budapest között.... Akkor ez az irdatlan nagy utasmennyiség sem határ? Vagy legyen versenyhelyzet, alternatíva?

Ha megnézünk egy következő fokozatot, lehetséges, hogy a Barcs-Szigetvár-Szentlőrinc-Pécs tengelyen az előző példához képest kevesebb, DE még van annyi utas, hogy a célszerű eszköz szintén a vasút? De vajon meg lehet mondani ezt az utazóknak is? Barcs-Szigetvár-Pécs között az utasok egy része úgy látszik fütyül a buszpazarlásra, mert busszal jár, nem vonattal. Pedig arra van elég sűrű vonatközlekedés (legalábbis csúcsidőben). Itt pedig tarifaközösség kellene, közös bérlet? Csúcsban vonat, egyébként busz (hogy legyen megfelelő ellátottság csúcson kívül is)?

Ha megnézünk egy következő fokozatot, ahol még kisebb a volumen, pl. a Pécsvárad-Pécs vonalat. Vajon itt mennyire sok az utas, mennyire célszerű a vasút? Nagy a költésgvonzata, de ANNYI utas már nincs, hogy megtérüljön (nem gazdasági, társadalmi szinten!).

- Lehet, hogy ÉN ezt a régiót már a busszal kiszolgálandó régiókhoz sorolom, TE meg még a vonattal kiszolgálandókhoz.
- Lehet, hogy Carpy már a Barcsi részt is inkább busszal szolgálná ki, mint vonattal, ÉN pedig vonattal.
- Lehet, hogy Takilaci meg még a Nagykátai vonalat is busszal szolgálná ki : - ))), Carpy pedig vonattal.

És így tovább, gyakorlatilag azon az utasszámvolumenen vitatkozunk, ameddig még társadalmilag gazdaságos a vasút, és ami alatt már felesleges (nyilván ez egyéb tényezőktől is függ, pl. Teherforgalom, turisztikai forgalom, stb.)

Előzmény: Vaskalap kartárs (56824)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56827
Azt az ominózus 10-27-est Balatonszetgyörgyön(!) láttam egy szedett-vedett, mindenhonnan összekapart kocsikból álló vonatban a '90-es évek elején. Gondolom a Keszthely-Nyíregyháza vonat volt.
Magam is meglepődtem ezen: Apv és 120-as? De az volt. Leteszem a nagyesküt.
Nem emlékeznék rá ha nem lett volna ilyen különleges szituáció: 120-as Békéscsabai kocsi Balatonszentgyörgyön. Ebben a vonatban még volt egy érdekesség, mégpedig ha hiszed, ha nem: 120-as Bhv. Nem BDh, nem BDbhv vagy valami hasonló (akkor talán még ilyen nem is volt), hanem eredeti Bhv. Tiszta döbbenet volt.
Gondoltam is, hogy ejha; Csabán minden 120-as?
Előzmény: gfeca (56825)
division by zero Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56826
forgóvázakról jut eszembe: a legújabb sorozatú posta-Bhv-k alatt miféle forgóváz van? Ez új vagy átalakítás?
Előzmény: gfeca (56825)
gfeca Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56825
Az akkor olyan nagyon a 90-es évek elején lehetett,hogy inkább a nyolvanas években, mert az általam ismert valamennyi E12-es ciklusidője erre a típusra 100 km/csasz- t adott meg...(A békéscsabai kollegákat juszt is megkérdezve, ők is így emléxenek.)

A kaláka forgóvázak 120-as üzeme igen hosszú vita eredménye.
Ekkor jöttek ki a 19-05-ösök, aminek az első darabjain még sk. kontárkodtam megboldogult MAISZI-s gyakorlataim alatt. Az pedig 1987-ben volt, talán igaz sem volt, oly régen történt..:-)

A kritika egyébként jogos, a soha szó használata nem volt "indokolt".
(SZVSZ: Ez már történelem, és az eredeti felvetésnek megfelelően ettől függetlenül megállja a helyét...)

gfeca

Előzmény: Vaskalap kartárs (56821)
Vaskalap kartárs Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56824
Erre en azt mondom, hogy inkabb pazaroljunk buszokat, minthogy beleoljunk 1 milliardot egy ilyen lehetetlen vonalba.

Lehetetlen? Mitől lehetetlen?
Pécstől nyugatra fekszik Szentlőrinc, ami Pécsváradnál kétszer nagyobb, de a Szentlőrinc-Pécs vasúti utasok száma (biztos vagyok benne) nem csak kétszer akkora. Tehát Szentlőrinc jobban szeret vonatozni, relatív „többen szavaznak a pénztárnál”. Miért? Mert ott gyorsabb és sűrűbb a vonat, mint Pécstől keletre.
Tehát a 64-es ha attól lehetetlen, hogy a műszaki paraméterei nem megfelelőek, akkor oda költeni kell.

Es akkor ez csak a felujitas 1 milliardja, az uzemeltetes meg erre jon ra. Ebbol egy buszt 300 evig eluzemeltethetsz.

Egyet igen, de annyit ami a megfelelően sűrű ellátottsághoz kell; aligha. Épp’ a fölös busz-busz párhuzamosságok miatt.

Nincs semmifele osszefugges a kozott, hogy hany busz jar Himeshazara, es hogy van vagy nincs vonat Pecsvaradon.

Dehogynincs! Ezt magyarázom lassan egy éve. Közlekedési feladatok vannak, amelyeket különböző eszközökkel kell elvégezni. Ilyen eszköz a busz, a vonat, a léghajó stb. Azon a szakaszon, ahol csokorban mennek a buszok 5-10 percenként, ott valami baj van. Ekkora utasmennyiséget már vonattal célszerűbb vinni, hogy jusson busz máshová is.

Nem azert nincs tobb busz Himeshazan, mert kell a busz Pecsvarad-Pecs szakaszra. Ha lenne szabad busz, akkor se lenne tobb jarat Himeshazara, mert nincs ra igeny.

Na gratulálok. Nincs rá igény és punktum!
Kik élnek ezekben a kis falvakban? Főleg nyugdíjasok, munkanélküliek, társadalmilag lecsúszottak vagy autót használó középrétegek.
Miért? Mert egyedül ők bírják ki a sűrű közösségi közlekedési ellátottság hiányát.
Vegyél el egy 500 fős falutól 3 járatpár kivételével minden buszt és a népesség 10 év alatt vagy felére csökken vagy áttérnek autóra. És akkor elmondhatjuk: nem kell oda több járat, mert nincs rá igény.
Nem tudsz meggyőzni. Szerintem bármely kistelepülésnek jár a nem egyéni eszközzel biztosított „városi mobilitás” és csak az azt ellátó eszköz méretén lehet vita. (10 kocsis vonat, szóló motor, csuklós busz szóló busz, midibusz, Jakab-taxi)

Munkaba, iskolaba, piacra, orvoshoz elviszi a himeshaziakat a meglevo nehany jarat, nem kell nekik tobb.

Így is van. Ne is legyen jobb nekik! Akinek meg ez nem felel meg, költözzön el vagy vegyen autót és járjon azzal munkába is

Te egyáltalán nem tudsz azonosulni a Vaskalap-módszer alapelveivel.

Előzmény: Carpy (56820)
hmsoft Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56823
Carpy,

A 64-es vonal nagyon jó lenne nosztalgia-célra. A környék, a vonalvezetés elég jól "fekszik" az ilyesminek. Kellene egy kis nyomvonalkorrekció (mármint "fordítva", azaz még egypár ívet beletenni), néhány mű-alagút, esetleg vízeséssel kombinált viadukt. Itt-ott mű-fűtőház, ide lehetne elpasszolni a felújítani nem kívánt roncsokat. És máris jól le lehetne venni a német, angol vasútbuzikat. Minden állomáson nosztalgia kocsma nosztalgia sörökkel és felesekkel, esténként nosztalgia tömegverekedés, reggel ébredés a nosztalgia-őrszobán.
Szóval a teljes vonalat falvastul-mindenestül átalakítanám egy nagy vendéglátóipari kombináttá, így Vaskalap is megnyugodhat, mert egy komplex valamiben gondolkodom. Esetleg szó lehet néhány Ik55 telepítéséről is, de ez még nem biztos, majd meglátjuk, mit tehetünk Érted. :)))
Az ottlakó emberek persze hiába tagozódnak be a nosztalgiagyárba, el akarnak jutni ide-oda. Ez is megoldható, néhány Bz-t át kell alakítani billenőszekrényesre, és máris elképesztő sebességek érhetők el.

Na tehát, egy, a fentihez hasonló nagyságrendű gondolat talán tényleg tudna tömegeket vonzani, akik jó komoly forgalmat generálnak mind a sineken, mind az egyéb létesítményekben. De attól tartok, hogy minden elképzelhető turista-levágási módszert bevetve sem lenne akkora bevétel, hogy az valaha is fedezné a kezdeti beruházásokat. Tehát a nagyobb falatokat (pályaépítés, járműbeszerzés, mindezek fenntartása) valakivel le kell nyeletni, a többi költség/bevétel viszont tényleg nyereségessé teheti a vállalkozást. (A "lenyeletés" természetesen mint mindig, most is az adófizető polgár zsebének terhére történne.)

hm

Előzmény: Carpy (56820)
Tova Szilárd Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56822
segítséget kérek, igen-igen sürgős lenne:

mennyi idő alatt tette meg a Szeged -- Budapest távolságot fénykorában (füstkorában) egy menetrendszerű gőzmozdony?

Köszönöm a válaszaitokat.

Vaskalap kartárs Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56821
Márpedig volt 120-as 10-27-es.
Békéscsabán, a '90-es évek elején.
Előzmény: gfeca (56817)
Carpy Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56820
Vaskalap kartars,

Ebben a rendszerben ugyanis buszokat pazarlunk.

Erre en azt mondom, hogy inkabb pazaroljunk buszokat, minthogy beleoljunk 1 milliardot egy ilyen lehetetlen vonalba.
Es akkor ez csak a felujitas 1 milliardja, az uzemeltetes meg erre jon ra. Ebbol egy buszt 300 evig eluzemeltethetsz.

Vannak ott a környéken olyan települések, ahol Pécsváradhoz képest a bányászbéka szintjén van az autóbusz járatsűrűség. Ezeken a településeknek a „Váltsuk ki a vonatot!”-módszer nem segít.

Ez ket kulon dolog. Nincs semmifele osszefugges a kozott, hogy hany busz jar Himeshazara, es hogy van vagy nincs vonat Pecsvaradon. Nem azert nincs tobb busz Himeshazan, mert kell a busz Pecsvarad-Pecs szakaszra. Ha lenne szabad busz, akkor se lenne tobb jarat Himeshazara, mert nincs ra igeny. Munkaba, iskolaba, piacra, orvoshoz elviszi a himeshaziakat a meglevo nehany jarat, nem kell nekik tobb. Turat szervezni nyilvan nehez abba a kozsegbe, mert nem ezt szolgalja a menetrend, de ezen meg a jakab-taxi se sokat segitene.

Előzmény: Vaskalap kartárs (56768)
gyurmosz Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56819
Most már ezt is tudom.
Előzmény: gfeca (56817)
M.T. Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56818
Üdv!
12.40 környékén volt az Országgy?lésben:
Herényi Károly azonnali kérdése B.fenyves ügyben.
A válasz lényege, hogy most 50 millió (amit tudtunk már júniusban is), amib?l Pálmajorig, tavasszal újabb 60 millió, amib?l (ezt már csak gondolom) Csisztáig lesz felújítás. Emellett az államtitkár (az a bizonyos Szalay) bátor pályázgatást javasolt.
gfeca Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56817
Ezekszerint 10-27-esből már nincs 120-as?

Sosem volt 120-as belőlük.

gfeca

Előzmény: gyurmosz (56813)
DGKUm Creative Commons License 2002.09.10 0 0 56816
Érdekes és tanulságos lehetne a Tatai úton egy teljes felújításra már reménytelen, de a szerkezet szemléltetésére még alkalmas mozdony-roncsot - persze a további romlástól megóvva - magyarázatokkal ellátva kitenni!
Lehet, hogy érdekes lenne, de: Hol van benne az üzlet? Különben is, teljes felújításra reménytelen mozdony (és NOHAB) roncs van ott megfelelő számú, igaz, magyarázat nélkül. :-)

Előzmény: Zoltika (56766)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!