Ha lesz annyi hely a fa kereteden belül, hogy simán le lehet szerelni a villanyóra doboz műanyag fedelét, akkor OK.
Ha nem, akkor más megoldásra lesz szükséged, mert az áramszolgáltatót nem akadályozhatod.
A hőszigetelés előtt lehet oda rögzíteni egy kiemelő keretet a falhoz (és azt körül hőszigetelni), amelyet pl a falhoz dübelezett L alakú horganyzott vasak tartanak,
de lehet egy külső kereted, amelyet a hőszigetelésen átnyúló hosszú facsavar+dübelek tartanak,
de magához a hőszigeteléshez is rögzítheted a fa keretet, jósok eps spiráldübellel.
Szerencsére nincsenek "lépcsőim", saját magam csinálom, kicsit lassabban, de próbálom nagyon precízen.
A villanyóra szekrénynél szeretném valamivel hőszigetelni, gondoltam, hogy csináltatok egy kis fa dobozt, amit simán be tudom csúsztatni az óraszekrény mellett lévő résbe és lenne rajta egy hőszigetelt ablakos ajtó.
Alapállás: szegény ember maga szeretne hőszigetelni, marhagyorsan, marhaolcsón, állvány híján létráról.
A sok dübel-forint megtakarítása céljából dübelezés helyett telibe ragasztást javasoltam neki (szigorúan saját felelősségre), így a ragasztási felület akár 4-5-szörüöse lesz a hagyományos keret+csík módszerhez képest, ez az extra erő remélhetőleg pótolni fogja a dübelezést.
Persze a mélyalapozáshoz ragaszkodom.
Mivel telibe ragasztásnál nincs túl sok lehetőség a polisztirol lapok szintbe-síkba állítgatáséra, a lapok felülete követni fogja a fal eredeti görbeségeit (már ha van neki olyan). Na itt lehetnek (peches esetben) azok a centis lépcsők, amelyeket le kell majd csiszolni, amikor lesz pénz a projekt folytatására.
Ezt a belinkelt sajtreszelőt én nagyon durvának találtam, még a bótban kipróbáltam, eléggé szakított.
Vettem nagyobb sárga műa. simítót (enyhén bordázott felületű, betonozáskor később jól jött a kidörzsöléshez).
Erre találtam méretben ráillő, előre leszabott csiszolóvásznat (30/40). Ez pont annyival volt nagyobb, hogy a simító hosszú oldalain vissza tudtam hajtani, és powertape segítségével odaragasztani.
Nem esett szét, a vásznat kellett cserélni rajta.
Ha nincsenek 2-3 mm-nél nagyobb kiugrások, haladósan lehet vele dolgozni.
Később a glettelést is ezzel csiszoltam.
Egyébként nem baj, ha nem lesz babapopsi minőségű a felület, jobban köt hozzá a ragacs :)
Lassan végzek a homlokzati hőszigetelő táblák felragasztásával, jövő héten következne a hálózás (ha nem esik az eső ennyire).
Azt szeretném kérdezni, hogy Ti mivel oldottátok meg a táblák szintbecsiszolását? Szép, homogén felületet szeretnék, elég erre egy glettvasra ragasztott durvább csiszolópapír?
En anno amikor a sajatomat csinaltam, a Kolofolbol akartam ellenallashuzalt szerezni, de amikor vmi 5e ft/10 metert mondtak, akkor maradtam a Conradosnal (onnan vettem volna eleve, csak akkor epp nem volt).
A második csatornát ( ami a tornácon lenne nálam ), én elhagyom - nálunk homok a talaj - és inkább nézem majd az ezernyi kis vízpatakot - vízcsurgást........amerikai filmeken mindig nézem, hogy ülnek a tornácon és csurognak szépen esőben a vízcseppek, vízpatakok lefelé.....nekem tetszik.
Ha lefeded, az már nem pergola, hanem eresz-hosszabbítás :)
persze ha átlátszó anyaggal feded be, akkor optikailag megmarad a pergola hatás, habár növényt már nem tudsz futtatni rá.
De ha az eresz felé lejt a pergola, akkor a ház felől nem látható, de ha te nem látod akkor a szomszédodnak vagy az utcán arra járóknak csináltad a látványos pergolát?
Plusz a kifelé emelkedő tető felület alá kívülről alákaphat a szél és egy pillanat alatt letépheti.
Egyébként a pergolát alátámasztó gerendát a terasz meglévő oszlopairól is meg lehet tartani: ez egy egyszerű mód, persze lehet díszesebben is kivitelezni a dolgot.
A meleg ellen kiváló megoldás a növényzet. Ez lehet pl egy pergolaára futtatott akármi, de a nagyobb fák még a tetőre is árnyékot vetnek, ami az egész ház hűvösen tartását segíti.
"És lehet, hogy vmi mediterrán helyen van, ahol télen nem fagynak meg az ablak előtt,"
Létezik hőszigetelt üveg (pl 3 réteg + gáztöltés + hővisszaverő rétegek) meg padlóba süllyesztett extra fűtés, szóval lehet kompenzálni a nagy üvegfelület hűtő hatását.
A 4) is felmerült, de nem igazán csökkenteném a rendelkezésre álló helyet oszlopokkal, amit kerülgetni kell. Kömkel írta is korábban, hogy ez a bevett módszer a passzívházaknál.
Az 5) viszont jó lehet, erre fogunk továbbmenni szerintem. A szelemen a fal mellett közvetlenül, és függesztve minden szarufához. Erre ülnek rá a pergola lécek. Gondolom ezt a szelement érdemes lehet bekötni a falba, hogy a pergola ne tudja adott esetben elhúzni, esetleg andrásolni valamilyen módon a szarufához még egy ponton. Látott már valaki ilyet élőben, hogy hogyan fog kinézni a végén?
A hármas kombináció azért nem teljesen jó, mert a pegolák külön-külön cincálják a tetőszerkezetet.
Valamint a pergola akkor jó, ha max 60 cm-ként vannak benne az osztások, mig a tetőd szarufái 80-90 cm-ként vannak, tehát ritkás ehhez.
Rakni kell a kilógó szarufáid alá egy 10x10-es szelement (szarufákhoz csavarozva), és ahhoz már lehet rendesen rögziteni a pergolát alulról is, L-vasakkal csavarozva.
Urak! Egy fedés nélküli pergolát építenénk jövőre a teraszunk fölé. Az a kérdésem, hogy majd hogyan rögzítsem a fel felőli végét a pergolának? Ajtó és ablak van a fal felől, redőnnyel. Mindez egy kb 3 méteres falszakaszon. A nyílászáról felett monolit beton áthidaló, ami a falsíktől kb 13 centivel bentebb van. Azért lett így megcsinálva, mert XPS-t fogok tenni a redőnytok köré (ha majd lesz végre redőnytok). A falsíkon kívülre jön még 15 cm hab. A beton áthisaló 30 cm magas, ami elé jön a 17 centis redőnytok és a maradék XPS el lesz kitöltve.
Nekem ilyen opciók jutottak eszembe:
1) Még szigetelés előtt felfúrni a betonáthidalóba keresztbe egy gerendát és arra ráültetni a pergola léceit. Ezzel csak az a gond, hogy a szigetelés hamarabb el fog készülni, mint a pergola, és ahhoz, hogy rá tudjon feküdni, szét kell majd bontani a szigetelést a redőnytok felett, stb. Szóval ezt elvetettem.
2) Valamilyen fém konzolom megoldással a szigetelésen kívülre rögzíteni a szelement. Itt Kb 12 cm XPS + 15 cm habot kellene áthidalni a konzolnak az ablakok felett a redőnytokot is nyonmá valamennyire. A konzolos dolog lehet mondjuk menetes szár, amit betondübelekkel. rögzítek az áthidalóhoz. Vagy olvastam itt korábban bizonyos Fischer céleszközökről is (Thermax). Bárhogyan is, de ez nekem nem tűnik túl masszív megoldásnak, viszont súlyra nem is kell sokat tartania, mert a pergolát nem fednénk, esetleg nyáron kerülne rá valami vászon anyag. Télen meg semmi.
3) Harmadik (és számomra legszimpatikusabb) megoldás, hogy a szelemen kimaradna a fal felőli oldalon és a keresztlécek függesztve lennének (fémmel vagy fával) a tető látszó szarufáihoz, úgy hogy a lécen éppen csak elmenjenek az ereszcsatorna alatt. Ez jó mert utólag szerelhető, nem bántja a hőszigetelést. Viszont kérdés, hogy nem bántja-e a tető szaufáit egy ilyen megoldás? Ilyet még nem láttam élőben.