Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Macimedve Creative Commons License 2000.03.22 0 0 33
Te nagyon félreértettél, vagy nem olvastad el figyelmesen, amit írtam!

„A viszkozitás nem állandó, hanem a hőmérsékleti függvény szerint változik”

Senki nem állította, hogy a viszkozitás állandó. Be lehet vezetni a képletbe a viszkozitás hőmérsékletfüggését is, de akkor a helyzet nagyon bonyolult, nem hinném, hogy egy ilyen topic célja lenne a teljes matamatikai apparátus felvonultatása. (Mellesleg a résméret is hűmérsékletfüggő, sőt nem is lineárisan, de ezt most nyugodtan hanyagoljuk el. Meleg motornál szűkülnek a rések)

Tehát akkor megpróbálom még egyszer, kicsit bővebben:

Nézzük a rendszert egy adott hőfokon:
A sebességkülönbségből és a résméretből kiszámítható az adott hőfokon szükséges viszkozitás. Persze ez is egy intervallum, mert a sebesség (és esetleg a résméret is) változnak.

Ha ugyanezt elvégzed minden lehetséges hőfokra, a viszkozitási intervallumokat interpolálva megkapod azt a viszkozitási tartományt, ahol az a bizonyos EHD az adott mechanikai feltételek között ki tud alakulni.
Namost ennek a tartománynak az egyik végének kisebbnek kell lennie az olajra megadott 0W, 5W stb értéknek, a másik végének pedig nagyobbnak a 40, 50, 60 stb. értéknél. (az olajviszkozitásnak minden körülmények között belül kell maradnia a rendszer által megkívánt viszkozitástartományon, ideális esetben le kell fednie azt)
Ha pl. kijön, hogy a mechanikai feltételek miatt –15 fokon legalább 10W érték kell, akkor az 5W érték túl híg, nem alakul ki a kenőfilm. (tudom, hogy az 5W stb. nem viszkozitásértékek csak viszonyszámok, de hagyjuk most a centistokest)

A fenti eszmefuttatásból látszik, hogy a megfelelő viszkozitási érték felülről is, alulról is korlátos, tehát nem lehet akármilyen sűrű olajat a rendszerbe tölteni.

A túl sűrű olaj nem kifolyik, hanem egyszerűen nem jut be a résbe!

Az olajfogyasztás a kenési képességtől totálisan független. Ha egy autó eszi az olajat, mindegyiket eszi. A sűrűből esetleg ehet kevesebbet, mert az esetleg el sem jut a gyűrükhöz. Ez pedig nagyobb bajt okoz, mint egy kis olajfogyasztás.

„Egy 10W-40-esnél minden szempontból többet nyújt egy 5W-50-es: hidegen hígabb, melegen sűrűbb, ..” Ez alapjában véve teljesen így van. Csak esetleg az adott motornak hidegindításkor a hígabb olajjal már nincs kenése.

Az eszmefuttatás elméleti jellegű, az a bizonyos alsó határérték-túllépés a függvények jellegének ismeretében csak nagyon ritkán fordul elő, de kizárni nem lehet. Inkább érvényesül a „ha fönt jó, akkor lent is jó” elv. Ha melegen jó a viszkozitás, akkor hidegen is jó. Mellesleg ha az alsó tartományban minél jobban megközelítjük a határértéket, annál gyorsabban épül fel az olajfilm indítás után. De sajnos ezeket a számításokat földi halandónak nem áll módjában elvégezni. Ezért:

Az autóba olyan olajat kell tenni, amit a gépkönyv előír.

Előzmény: PTZ (30)
hosszu Creative Commons License 2000.03.22 0 0 32
Hali!

Kapcsolodo kerdes: valtoban mennyi idonkent celszeru cserelni az olajat? Tudom, azt szoktak mondani, szintetikus olaj, elvileg 3-400 000 Km-t elmegy, de lattam mar 150 000 utan leengedett olajat, ha azt meg annak lehetett nevezni.

Korabban valaki emlitette a hosszu csereperiodusu olajakat. Aral Super Diesellel a Mercedes Unimod TD motorja elvileg 800 uzemorat megy, ami nem keves. A mi gepunkben is ez van most, de en nem varnam ki a 800 orat ;-))

Joe 155 Creative Commons License 2000.03.22 0 0 31
Oké szakértő urak, nem vitázom veletek tovább, ti biztos ott álltok minden Rally gép mellett és nézitek milyen olajat öntenek bele ugye?
Gondolom Michael Schumacher cipőjén a NIKE pipa is csak megtévesztés, de azért a cég megdobja pár millával évente. Sőt gondolom a Ferrari sem Shell olajat használ mint ahogy a McLaren sem Mobil-1 et. Végül is logikus gondolatmenet. Minden csapat ugyan azt az olajat használja csak más-más feliratokkal látják el a gépeket hogy ne legyen egyhangú az összkép! Ez lehet a magyarázat.
Köszi.
PTZ Creative Commons License 2000.03.22 0 0 30
"1. A képletben szerepel az olaj viszkozitása is. Mivel a rés adott, a sebesség adott határok között változik, ezért a viszkozitás kívánt értéke is bizonyos határok között behatárolt. Tehát a konstrukció eldönti, hogy milyen olajat kell használni. A régebbi, nagyobb hézagokkal készült motoroknál 0W, 5W olajokkal nem épül fel a kenőfilm. (Főleg alacsony fordulaton) "

A viszkozitás nem állandó, hanem a hőmérsékleti függvény szerint változik:

1. Általános esetben nem a sűrű olaj miatt vesztheti el a kenését a motor(amikor kifolyik a résből), hanem a híg miatt. Üzemmeleg motorról beszélünk. DE: hidegen MINDEN olaj sokkal sűrűbb (viszkózusabb) melegebb önmagánál. A 15W-40-es olaj hidegen sokkal sűrűbb, mint egy 5W-50-es, de melegen SOKKAL HÍGABB! Üzemmeleg motornál hígabb!!!
Ugye nem akarod azt állítani, hogy egy hígabb olajjal felépül a kenőfilm, míg a viszkózusabb olaj kifolyik a rések közül. Ez nonszensz.

Amit régen mondtak a 0W-s olajokról (híg) azért volt, mert csak 0W-30-at tudtak előállítani. EZ tényleg hidegen-melegen hígabb egy 15W-40-esnél. De egy 50-es melegoldali viszkozitású, üzemmeleg motornál sűrűbb, akár 15W-s,10W-s vagy 5W-s hidegoldali viszkozitással rendelkezik.

Egy 10W-40-esnél minden szempontból többet nyújt egy 5W-50-es: hidegen hígabb, melegen sűrűbb, jobban szolgálja a hidegindítást, kibírja a Szaharát is, jó alapjáraton és jó amikor „ütöd-vágod” a motort. Jó a vadiúj motornál, és jó a kopottnál is (de, ha eszi a motor az olajat, ezt is megeszi).

Tehát mégegyszer: ha elfolyik az olaj a rések közül, az nem hidegen lesz (ekkor minden olaj valamennyire sűrű), hanem melegen. OTT PEDIG A MELEGOLDALI VISZKOZITÁS SZÁMÍT. Nem pedig az, hogy -30 fokig szivattyúzható vagy -15 fokig.

Előzmény: Macimedve (29)
Macimedve Creative Commons License 2000.03.22 0 0 29
"A 90-es évek előtti autóknál előfordulhatnak olyan tömítések, amelyek nem bírják a szintetikus olajat."

Csakhogy 90-ben még nem igazán volt olyan autó, amit ne a kilencvenes évek előtt gyártottak volna. :-)))))))))

Én sem bírom a Shellt. És a Helixszel ez általános tapasztalat volt akkor. A Ladában mindig Shell olaj volt, de akkoriban még ez volt a csúcs. (1988-ban adram el az utolsót)
Tankolni évek óta nem tankolok ott, eddig 1x volt tankmosás 1x pedig leeresztés és tissztességes anyag rátankolása, miután teletöltöttem a Shellnél. De erről már volt szó a Shelles topicban.

Más.

A tribológia szerint a kenőfilm (EHD, elastohidrodinamikus kenés) kialakulásának 3 feltétele van:
1, megfelelő kenőanyag jelenléte
2, sebességkülönbség a felületek között
3, szűkülő rés

Erre van egy szép nagy tapasztalati képlet, de azt most mellőzném. A lényeg a következő:

A 2, és 3, nyilván megvan, ezek a kenendő felületek konstrukciós jellemzői. A lényeg az 1. A képletben szerepel az olaj viszkozitása is. Mivel a rés adott, a sebesség adott határok között változik, ezért a viszkozitás kívánt értéke is bizonyos határok között behatárolt. Tehát a konstrukció eldönti, hogy milyen olajat kell használni. A régebbi, nagyobb hézagokkal készült motoroknál 0W, 5W olajokkal nem épül fel a kenőfilm. (Főleg alacsony fordulaton) Magyarul olyan, mintha szárazon járna.

Ha túl sűrű az olaj, az sem jó, mert akkor indítás után van gond, szélsőséges esetben meg egyáltalán nem tud az olaj a résbe jutni. Láttam már autót tönkremenni azért, mert a tulaj úgy gondolta, hogy a kicsit kopott motorjának jót tesz a MÁV-től "szerzett" diesel mozdonyokba való olaj. Olyan sűrű volt, hogy nem akart lefolyni.

Tehát a gépkönyv előírásait mindenképpen illik betartani.

Előzmény: PTZ (19)
Macimedve Creative Commons License 2000.03.22 0 0 28
"A 90-es évek előtti autóknál előfordulhatnak olyan tömítések, amelyek nem bírják a szintetikus olajat."

Csakhogy 90-ben még nem igazán volt olyan autó, amit ne a kilencvenes évek előtt gyártottak volna. :-)))))))))

Én sem bírom a Shellt. És a Helixszel ez általános tapasztalat volt akkor. A Ladában mindig Shell olaj volt, de akkoriban még ez volt a csúcs. (1988-ban adram el az utolsót)
Tankolni évek óta nem tankolok ott, eddig 1x volt tankmosás 1x pedig leeresztés és tissztességes anyag rátankolása, miután teletöltöttem a Shellnél. De erről már volt szó a Shelles topicban.

Más.

A tribológia szerint a kenőfilm (EHD, elastohidrodinamikus kenés) kialakulásának 3 feltétele van:
1, megfelelő kenőanyag jelenléte
2, sebességkülönbség a felületek között
3, szűkülő rés

Erre van egy szép nagy tapasztalati képlet, de azt most mellőzném. A lényeg a következő:

A 2, és 3, nyilván megvan, ezek a kenendő felületek konstrukciós jellemzői. A lényeg az 1. A képletben szerepel az olaj viszkozitása is. Mivel a rés adott, a sebesség adott határok között változik, ezért a viszkozitás kívánt értéke is bizonyos határok között behatárolt. Tehát a konstrukció eldönti, hogy milyen olajat kell használni. A régebbi, nagyobb hézagokkal készült motoroknál 0W, 5W olajokkal nem épül fel a kenőfilm. (Főleg alacsony fordulaton) Magyarul olyan, mintha szárazon járna.

Ha túl sűrű az olaj, az sem jó, mert akkor indítás után van gond, szélsőséges esetben meg egyáltalán nem tud az olaj a résbe jutni. Láttam már autót tönkremenni azért, mert a tulaj úgy gondolta, hogy a kicsit kopott motorjának jót tesz a MÁV-től "szerzett" diesel mozdonyokba való olaj. Olyan sűrű volt, hogy nem akart lefolyni.

Tehát a gépkönyv előírásait mindenképpen illik betartani.

Előzmény: PTZ (19)
jpmaster Creative Commons License 2000.03.22 0 0 27
Damon!

Off:
Nem találkozhattunk mi egy bizonyos gokart versenyen decemberben?
Mondtam, hogy dobj egy mélt.
Subaru fejlesztés ügyben is lennének 5leteim...
Pl.:WRX

On:
Szegény kicsi Joe, teljesen el van tévedve.

Hali:

JP

E-milkét az adatokban!

Előzmény: Damon (26)
Damon Creative Commons License 2000.03.22 0 0 26
Joe, ne gyerekeskedj már...

Subaru WRC-be fémdobozos Motul Le Mans-t tesznek, ez tuti. Mint ahogy a raliautók 90%-ába. Én is ezt használom egy utcai Imprezában.

Egyébként a Pirelli is szponzorálta a Mol csapatot, és ennek ellenére mikor sietni kellett (pl. tavaly Mecsek 2. nap), Michelin gumik voltak az autón. Csak a felirat le volt csiszolva az oldaláról...

Na ennyit a szponzorokról.

Egyébként tavaly volt szerencsém a McLaren gyárban látogatást tenni a Mobil cég jóvoltából, rengeteg mindent tudtam meg az olajokról. Persze sokmindent el is titkoltak, de azt a saját szememmel láttam, hogy mobilos kannából töltik a motorba a nedűt, amire az volt írva hogy Mobil 1, de viszkozitás vagy bármi más adat semmi. Megkérdeztem hogy elmenne-e az F1-es autó a benzinkútnál kapható Mobil 1-el, erre azt válaszolták hogy igen, de kb 5-10% teljesítménycsökkenés árán. És ezt az az ember mondta, aki minden F1-es versenyen és teszten ott van, és a pályáról visszajövő autóban lévő olajból azonnal mintát vesz és analizálja. Nem egyszer esett már meg, hogy az ő tanácsára cseréltek két edzés közt motort a McLarenben, mivel a mintában talált szennyező anyagokból arra következtetett ez az emberke, hogy már nem sokáig húzza a masina. És azt is elárulta ez a fazon, hogy a versenyolajban nincsen benne egy csomó komponens, ami az utcaiban igen. Pl. ami a szennyeződést lebegteti az olajban, hiszen a 300 km-es futam során erre semmi szükség.

Na csá
Damon

BGC Creative Commons License 2000.03.22 0 0 25
Latcz!

Én is 10w-60-as castrolt használok, de szerintem elég a 10-12-e kilométer után cserélni, persze szűrővel együtt. Volt amikor 22000 után cseréltem, de csak idő és pénzhiány miatt, de akkor is olyan volt mint a víz amikor kifolyt.
A fekete színnek ne tulajdoníts nagy jelentősséget, kb. 500 km. után is már ilyen színű az olaj, a korom, meg a bennemaradt régi olaj miatt.
Ha igazán tiszta motort szeretnél, akkor ha leeresztetted az olajat, hagyd benne a régi szűrőt, vagy vegyél erre a célra mégegyet, és töltsd fel orsóolajjal, járasd egy 6-8 percig, majd ezt is ereszd le és ezután töltsd fel az új olajjal. Az orsóolaj egy nagyon finom olaj, ami teljes mértékben eltávolítja a régi maradványokat és átmossa a motort.
Ja! Ilyen Wynns meg STP meg mittomén milyen cuccokat, még véletlenül se töltsetek bele a motorba.

Előzmény: latcz (10)
Joe 155 Creative Commons License 2000.03.22 0 0 24
JP!
A WRC Subaruba igenis azt az olajat használják, abban a pillanatban ha ez nem így lenne a MOL megvonná a támogatást a csapattól! Miért olyan nehéz elhinni azt hogy mi magyarok is tudunk világszinvonalú terméket előállítani? Túl kishitű vagy ha másként látod !!!
Előzmény: jpmaster (23)
jpmaster Creative Commons License 2000.03.21 0 0 23
Joe 155!

"( A Kiss-Büki páros is ezt használja )"

Igen, ezt használják!
Azzal a kiegészitéssel, ha a kerti fűnyirójuk 4 ütemű! :)))

Én, ha a szemem nem csal akkor egy bizonyos Motul nevű, 2 literes, fémdobozos kiszerelésű 10W-60-as olajat láttam. Csakugy mint PTZ tagtárs.

JP

Előzmény: Joe 155 (15)
PTZ Creative Commons License 2000.03.21 0 0 22
Na mégyegyszer: a

0W-s, 5W-s viszkozitás a hidegoldali

a 30-as, 40-es, 50-es a melegoldali.

A MOL tájékoztató szövege:

A gyártástechnológiailag élen járó motoroknál (szűk tűrések, jó illesztések, korszerű szerkezeti anyagokból készült precíz megmunkálású és felületkezelt alkatrészek) esetében alkalmazhatóak az energiatakarékos, ún. könnyű futású motorolajok. Pl: SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40. Ezek a kenőanyagok főképpen hidegindításnál, de melegebb üzemállapotban is kis viszkozitásúak (figyelem itt a melegoldali viszkozitásról beszél, ami itt alacsony: 30-as,40-es), így belső súrlódásuk csekély. Kopottabb vagy nagyobb illesztési hézaggal gyártott motorok esetében az alacsony viszkozitás elégtelen kenési állapot kialakulását eredményezheti, ilyenkor megoldást jelenthet pl. egy melegoldalon SAE 50-es olaj használata.

Tehát a kopott motorba nagy melegoldali viszkozitásút ajánl: 50-est! Ez lehet 10W-50-es, de akár 5W-50-es, vagy 0W-50-es is (ez utóbbi nem létezik.)

Tehát nem azt mondja, hogy ne rakjunk bele 0W-s olajat.

Az autók gépkönyve az elvárható minimumot tartalmazza. Attól jobbat nyugodtan rakhatsz bele. Egyébként akkor, amikor az Astrátoknak a gépkönyvét írták, még nem is volt 0W-s olaj.

Előzmény: Csakanzy (21)
Csakanzy Creative Commons License 2000.03.21 0 0 21
Sziasztok!

A www.extra.hu/ladaklub oldalon, a "Műszaki" fül alatt találhattok 1 jó olajos cikket.
Ott van egy letölthető, zippelt MOL tájékoztató:

Régebbi konstrukciójú motorba, állapottól függetlenül, ne tegyetek 0W, 5W olajakat!
Ugyanis, akkor még, a tervezés idején nem léteztek ilyen "csökkentett belső súrlódású"
olajok, nyilván nem arra tervezték őket, Valamint az alkatrészek illesztési hézagai is nagyobbak, így a kisebb belső súrlódású olaj miatt romlik a kenés - Ahhoz nem elég teherbíró az olajfilm.
Csak olyan motorba szabad beletenni, aminél a gépkönyv kifejezetten előírja, hogy használható ilyen olaj. Az mindegy, hogy szintetikus, vagy sem.
Tehát 0W-s olajtol igen is kipurcanhat a motor.
Például a 1994-es Astránk gépkönyve sem tartalmaz 10W-40 alatti olajat (0W, 5W). Nyilván nem teszem bele. Valszeg nem arra tervezték.
Nem igaz, hogy az új olaj automatikusan helyettesíti a régit. Pl. hajtóműolajok osztályozásánál felhívják a figyelmet arra, hogy az új API 5-ös olajok, nem mindig alkalmazhatók ott, ahol API 4-es volt előírva.

Azt javaslom mindenki a gépkönyv előírásait vegye figyelembe!

Üdv:
Csakanzy

Pítör Creative Commons License 2000.03.21 0 0 20
A napokban vettem a Metróban MOL Maximol Sint 5W40-es full szintetikus olajat 4.987,5Ft-ért. A MOL kúton ugyanezt 10.500,-Ft-ért láttam. Voltak még az előbbi helyen különbféle Total, meg tán, ha jól emlékszem Agip(?) olajak. Sárga doboz rémlik.
Szembetűnő az árkülönbség, szerintem vásárlás előtt érdemes ott is körülnézni, aki teheti.
PTZ Creative Commons License 2000.03.21 0 0 19
A 90-es évek előtti autóknál előfordulhatnak olyan tömítések, amelyek nem bírják a szintetikus olajat. Egyébként nem tudom mi volt baj a Helix-el, de én (ezzel semmi saját tapasztalat) nem szeretem a Shellt. De lehet, hogy csak azért nem, mert egyszer a kútnál átb@sztak. Ki tudja :-)
Előzmény: Macimedve (18)
Macimedve Creative Commons License 2000.03.21 0 0 18
Ezzel azért nem értenék teljesen 1et.

Mikor úgy ’90 körül megjelent a Shell Helix, többen áttértünk rá a haveri körben. (Akkoriban még jóval kisebb volt a választék, jóformán csak Agip, Áfor meg Shell olaj volt) Na a Helixet szinte mindenkinek az autója megette. (Többségében diesel autók voltak) Visztérve a régebbi típusokra az olajfogyasztás megszűnt.
Egyébként a Helixet azóta is kerülöm, néha volt az autóimban, de valahogy nagyon hamar elfárad, pár 1000 km után olyan az autó hangja, mintha már rég túl lenne az ember a normál cserecikluson. Pedig ugye a reklám akkoriban úgy szólt, hogy duplájára növeli a csereciklust..... Na ezt soha nem mertem kipróbálni, mindig a normál ciklusidő előtt kellett cserélnem.
Egyébként nem vagyok finnyás, többnyire Esso vagy Total olajjal járok.

Előzmény: PTZ (14)
PTZ Creative Commons License 2000.03.21 0 0 17
A Topicot illik végigolvasni, mielőtt írunk bele:
"...Carrier Starlight is. ( A Kiss-Büki páros is ezt használja )"

Az ilyenre írtam előtte:
"Azt, hogy a rally autó 0W-40-essel megy, azt a lámer autósoknak mondják, de persze nem igaz..."

A Carrier Starlight (most már asszem MOL Dinamic vagy mi) egyébként jó olaj, de a Kiss-Büki párosnak más volt a kocsiban. A reklám néha nem mond igazat.

Amit én tudok, egy a csapathoz közel álló ismerőstől: '98-ban valami nagyon durva Motul versenyolaj volt a kocsiban (a Motul egyébként utcai olajban is kitűnő), tavaly egyszer láttam, hogy Castrolt töltenek bele (fotóm is van), míg az üzemanyag Elf hordókban érkezett. Ezt nem akartam szóvá tenni sehol, mert a MOL legalább fizette a közel 100 milliót, hogy bajnok legyen, de most, hogy kivonul az autósportból, főleg a rallyból...kapja be.

Azt nemigen lehet kijelenteni, hogy ez meg az az olaj jó, az meg nem jó. Főleg, hogy reklámok alapján érnek csak a benyomások.

Én FINA-t használok, de csak azért mert a három olyan cégből, amelyik gyárt 5W-50-es olajat, ez volt a legmegfizethetőbb. A versenyző és egyéb autós ismerősöktől ezeket hallottam "jó olajnak"

Motul (teljesen más mint a többi)
Castrol (bár van aki szerint nem kiemelkedő)

persze ez nem azt jelenti, hogy a többi nemjó.

Előzmény: Joe 155 (15)
Kopasz Creative Commons License 2000.03.21 0 0 16

Öregecske Kadettembe a legutóbbi olajcserénél a 15-W-40-er BP olajat cseréltettem át Mobil 10-W-40-es olajra, természetesen szűrőcserével, a régi olajat a meleg motorból jó 10 percig kicsöpögtetve. Volt sebváltóolajcsere is, az olajat a szerelő adta, Aral sebváltóolaj volt, a vége ha jól emlékszem W60 volt talán. A leeresztett sebváltóolaj a kinézete alapján még jó volt, de így tisztább a dolog. A Mobil olaj bevált, bár a télen nemigen tudtam tesztelni, mert pillanatnyilag meleg garázsban pihenget a verda. Mindenesetre a néhány mínuszos indításnál mintha könnyebb lett volna a beröffentés, az új olajat nem eszi, igaz a régit sem fogyasztotta.
Örömmel olvasom, hogy a kapott Mobil olaj talán a legjobb választás volt, azt hiszem maradok ennél.
Joe 155 Creative Commons License 2000.03.21 0 0 15
Üdv.
Én Total Quarc 9000-t használok 0W-40. De szerintem jó még a Shell, Mobil 1, sőt A Carrier Starlight is. ( A Kiss-Büki páros is ezt használja ).
PTZ Creative Commons License 2000.03.21 0 0 14
Ha eszi az olajat, akkor eszi a szintetikust is és az ásványit is, mindegy mit teszel bele. De ha eddig nem ette, akkor a szintetikust nem fogja csak azért megenni, mert könnyebben elszökne.
Előzmény: MacPhisto (13)
MacPhisto Creative Commons License 2000.03.21 0 0 13
Na most akkor igaz-e hogy a szintetikus "vékonyabb" és könnyebben elszökik a motorból?
Lehet hogy írtátok de nekem nem volt 1értelmű...
Dobcsi Creative Commons License 2000.03.21 0 0 12
Sziasztok!

Örülök a véleményeknek, továbbra is várom őket...
Néhány dolog nagyon meglepett.
Eddig azt hittem a 0W-s olajok a legjobbak... De ugy láccik nem.. :O
Továbbá, van egy diesel autóm (is), abba milyen olajat savasoltok?
Nem mai verda. (egy 15 éves merdzsó).
Asszem az előző olajcserénél, 5W-50es Aral-t kapott.
Az olajnyomásmérő (mutatós), meleg motornál városban alapjáraton 2.5-3 között.
De ha meghajtom, (autópálya: 150) és utána alapjárat akkor visszaesik az olajnyomás 2.0-2.3 BAR-ra. Ez mennyire természetszerű?
Dobcsi.

jpmaster Creative Commons License 2000.03.20 0 0 11
Szasztok!

Végre nálam szakemberebbek is vannak itt (is).
Mert valamikor, - amikor még Ferenc Józsi rövidgatyában focizott - tanultam én is olyasmiket, hogy viszkozitás, meg penetráció meg ilyesmiket.

Had pofázzak én is egy kicsit, mert PTZ és Asszem "túl szakmai" oldalró ir, a topicba ami jó, csak aki nem ezzel foglalkozik annak nehezebben érthető.

Szal a lényeg:
1.
olyan olaj kell a kocsiba, ami abba való.
M.o-on az átlagos autók nagytöbbsége 10W-40 körüli olajjal van a gyártó szerint feltöltve.
Ha cserére viszed a kocsit a márkaszervizbe, ott is ilyet fognak beletenni.
Hacsak nem viszel magaddal "sajátot", ami ennél a példánál maradva lehet mondjuk 10W-50 (pl:nyárra), vagy 0W-40 (télre).
De a lényeg: "A szintetikust-ásványival (keverni), meg egyenesen katasztrófa."
Ebben az esetben az olaj helyett, ami kijön, azt lehet piros pöttyös (Az igazi!) zacsiba tölteni, márha az olvadt csapágyfémet kimostad belőle.

2.
Minden olajcsere, olajszűrő cserével KELL, hogy járjon!
Amit ugye a jobb érzésű user feltölt olajjal (ált. 1/2 vagy 1 literesek), hogy ne a csóri olajpumpának keljen.
De előtte a gumi tömitést vékonyan megzsirozzuk, (olajozzuk), hogy a gumi kissé megpuhuljon.
Azután nem megtépni a felcsavaráskor, mert besz@rsz a következő cserénél.

3.
Érdemes megtudni a többi olaj csereintervallumát:
Váltó, (osztómű), difi(k). Ha kell.
(bocs de nekem pl. difiből is kettő van)

4.
Végül is fontos, hogy milyen olajat használsz, de nem annyira, hogy Kiét!
A noname-eket azért kerüld SZVSZ.

A Motup pl. igen jó.

JP

latcz Creative Commons License 2000.03.20 0 0 10
Nálam az 1.6-os Nissanban a Castrol RS 10W-60 vált be a legjobban, csendes, jól húz, és semmi nem fogy belőle. Viszonylag keveset járok a kocsival, de főleg vidékre, autópályán. Alaposan meg szoktam pörgetni a motort (gyakran 6000 körülig), sajna muszáj, mert különben nem akar menni, én meg menni akarok...

Mennyi időnként cserélitek az olajat/szűrőt? Én többnyire 5-6e km után cserélem, néha előbb is, ilyenkor már elég sötét színe van, és nem szimpatikus. A gyár szerint 10 vagy 15e-enként kellene, szűrőtípustól függően.

latcz

PTZ Creative Commons License 2000.03.20 0 0 9
Először azt a félreértést szeretném eloszlatni, hogy a 0W-s olaj az elfolyik a kopottabb motorból.
Mint azt Asszem pontosan leírta a motorolaj a hőmérséklet növekedésével egyre kisebb viszkozitású lesz. Legjobban ezt talán a mézzel lehetne illusztrálni, aki látott már hideg ill meleg mézet az tudja mi a különbség. Hidegen sűrű melegen hígfolyós. Vegyünk két olajat, egy 5W-50-es, és egy 15W-40-est. Most hasraütött számok jönnek: ha azt szeretnénk, hogy pontosan egy bizonyos "massza" sűrűségű olajat kapjunk le kell hűtenünk mindkét olajat, az 5W-set mondjuk minusz 25-re, a 15W-set minusz 2-re, ekkor ugyanaz a viszkozitásuk. Innen elkezdjük melegíteni az olajakat, először -2-re az 5W-set, aztán együtt mind a kettőt. Ekkor még az 5W-s hígabb, de elég sűrű mindkettő. Ahogy melegítjük egyre hígabbak lesznek, de a 15W-s gyorsabban hígul. Lesz egy hőmérséklet, mondjuk 20 fok ahol egyforma sűrű mindkettő, efölött a 15W-s hígabb, mert az csak (ebben az esetben) 40-es melegoldali viszkozitással rendelkezik, míg az 5W-s 50-essel. Bizonyos hőfok felett olyan hígak az olajak, mint a víz, de ez a hőfok a 15W-40-esnél alacsonyabb. Itt elérkezünk ahhoz a ponthoz, ahol elfolyhat az olaj. Tehát belátható, hogy az olcsóbb olaj hamarabb elfolyik, mint a drágább.
Amiért nem ajánlják a 0W-s, 5W-s drága olajat a kopott motorba: ha egyszer eszi az olajat, akkor eszi a drágát és az olcsót is: akkor inkább az olcsót egye, mint a drágát. Ebben igazuk van.

A melegoldali viszkozitás azt mutatja többek közt meg, hogy mennyir bírja a pörgetést a motor: ha 280 fokon is elég viszkózus az olaj, akkor nem szakad meg a fémek között az olajfilm, és van kenés. Versenyautóknál a melegoldali viszkozitás ezért lényeges, a versenyolajok mindig 50-es, 60-as olajok (lásd Castrol RS 10W-60). Azt, hogy a rally autó 0W-40-essel megy, azt a lámer autósoknak mondják, de persze nem igaz, főleg mert egy turbótöltö akár tízszer akkor afordulatszámon is pröröghet, mint a motor. Az pedig versenyolaj (50-es, 60-as) nélkül nemigen megy.

Aki gyakran indítja hidegen a motorját, de nagyapó stílusban jár, annak jó a 0W-40-es, aki emellett pörgeti is annak ott az 5W-50-es, aki meg csak nyírja a motort vég nélkül annak a 10W-60-as a jó.

Teljesítményszint: pl: SJ-CF ezeket próbamotorok kopásán mérik le (jó drága mérés egyébként), itt számít az olaj szinte összes tulajdonsága. Az előbbi az API kódja, de van európára érvényes, itteni motorokon mért kód is. Ha van még pénze az olaj gyártónak, akkor befizetheti az olaját mérésre a nagyobb autógyárakhoz is. Ilyen esetben a mérés után vagy megkapja az adott márka ajánlását, vagy megbukik.

Az olajat, hogy megfelelően nagy hasznos viszkozitási tartománnyal rendelkezzen (melegedésre kevésbé higuljon) adalékolni kell. Az ásványi olajat egy idő után már nem érdemes, mert a végeredmény drágább (és még így is rosszabb) lesz mintha szintetikus alapolajat használnának. Na ekkor kezdenek szintetikust kutyulni. Ezek mellett tele van korróziógátló, gyantásodásgátló, meg mindenféle adalékokkal, amelyek mennyisége egymástól is függ.
Annak az esélye, hogy két különböző olajnak ugyanolyan az alapolaja és az összes adalékai, a valószínűsége 0.
Ezért nem szabad különböző olajakat keverni, még a szintetikust-szintetikussal sem. A szintetikust-ásványival, meg egyenesen katasztrófa.

Olajat keverni, tehát csak önmagával szabad!

Ha valami nem érthető, akkor kérdezzetek.

Előzmény: Asszem (7)
Adm Creative Commons License 2000.03.20 0 0 8
Régi kopott motorba nem jó szintetikus hig olajat tenni, ui ettől tényleg gyorsan el fog halálozni.... Ui ahogy jkopik a motor, a csapágyaknál a résekbe belemegy mindenféle szmötyi, és kitölti a réseket, ez ott remelkül elvan. Amint azonban szintetikus, hig olajat raksz bele, az kimossa ezeket a lerakodásokat, a motor elöszőr csapágyas lesz, aztán késöbb jönnek az egyéb nyalánkságok....
Előzmény: Asszem (7)
Asszem Creative Commons License 2000.03.20 0 0 7
Jpmaster már majdnem mindent elmondott, csak a közérthetőség kedvéért egészítem ki. Az olaj (mint minden folyadék), a hőmérséklet csökkenésével sűrűsödik (fagy), növelésével hígul (forr). Az első szám minnél kisebb, annál jobb az olaj hidegen. A második szám minnél nagyobb, annál jobb az olaj melegen. A magyarországi éghajlaton nagy álltalánosságban egész évben használhatók a 10W-40-es olajok. Az 5W-s 0W-s olajok jelentősen drágábbak, azoknak ajánlható, akik megengedhetik maguknak, viszont ezek jelentősen csökkentik a téli hidegindításkor bekövetekező kopásokat, ami gyakori téli városi autókázásoknál feltétlenül mérlegelendő, hiszen a motor kopásának jelentős része ekkor keletkezik.
A második szám növelése (50, 60) főleg a lóerőszám növekedésével indokolt hiszen ott nagyobb hőterhelésnek van kitéve az olaj, amit egyébként olajhűtővel is szoktak kompenzálni. Az olaj a kenésen kívül a korrozió védelmének, a lerakódások megszüntetésének, a szennyeződések lebegésben tartásának a feladatát is ellátja. Ezen nem szabad spórolni. Az pedig, hogy egy öreg motorba a jó olaj nem való, illetve az, hogy tönkretette nem igaz. Persze a nagy hézagokon jobban fogy a hígabb olaj, de ez nem az olaj hibája, hanem a motor vége felé közelettét jelzi. Ha egy öreg motor a 0W-40-es olajtól kikönyökölt, azt nem az olaj csinálta, csupán csak az lehetett szegény motornak az utolsó kenet.

Én jelenleg Aral 5W-50-el járok minden meggyőződés nélkül. Szerintem fontosabb a viszkozitás ill. a teljesítményszint, mint a gyártó. Tehát a Mol 5W-40-ese biztos jobb olaj, mint egy neves gyártó 15W-40-es olaja. Szakberkekben sokan esküsznek a Castrolra.
Olajcsere és minőség pedig gyári előírás szerint. Az Iveco kreált egy dieselmotort amibe 100 ezrenként kell kicserélni az olajat.( biztos nem mindegy, hogy milyet)
Az, hogy a gyártók megadják, hogy az olajuk keverhető, és milyennel, Én ezt nem bírálom felül, de jóérzéssel nem csinálnék olyat, ha nem muszály. De erről várom PTZ véleményét.

Üdv Asszem.

Damon Creative Commons License 2000.03.20 0 0 6
Turbós autóba Motul Le Mans vagy Castol RS 10W-60.

Turbós autóba ne tegyetek 0W... olajakat!

jpmaster Creative Commons License 2000.03.20 0 0 5
Szasztok!

Az olajak jelölése (a viszkozitás szerint) xW-y.
Ez azt jelenti, hogy az x az alacsonyabb, az y a magasabb hőmérsékleti tartományban a megfelelő szabvány szerinti értéket tűri.
Tehát semmi köze a szintetikussághoz, mert lehet pl.: 15W-40-es szintetikus ill. kőolajbázisú is, vagy kevert olaj.
Természetesen a szint. az a jobb, tisztább, pontosabb értékre készithető, mivel mesterségesen állitják elő.
Az (motor)olajvásárlásnál (is) ami fontos, hogy milyen szabványú a minősités (API, MIL-L, SAE)
A jelőlés a dobozon: (SA-tól) SJ vagy SH legyen.
Minnél "nagyobb" a 2. betü, annál újabb a szabvány.(SI nincs, SK-t még nem láttam.)

Mot.olaj vásárlásnál a gyártó előirása szerini olajat "illik" venni, vagy jobbat, (a gyártó meg szinte tök mindegy) de mindig figyelembe kell venni az adott motor sajátoságait, pl.: tök fölösleges egy 25 éves VW Bogárba 0W-60 Castrol Racing olaj, de a gyártói előirás szerini 10W-30 SAE SC-t meg sehol se találsz.

FONTOS!
mindig azonos olajat vegyél! Akár csere, akár utántöltés! Össze-vissza kevergetni nem ildomos!

Ha gondoljátok irok majd a hajtómű, ill. egyéb olajokrol.

JP

BGC Creative Commons License 2000.03.20 0 0 4
Szerintem az hogy W-s egy olaj az azt jelenti, hogy télen is lehet használni, mivel a dermedéspontja alacsony.(W WINTER)
Az a jó olaj amelynél kicsi a W előtti és nagy a W utáni szám, mert ennek jó a viszkozitása.
PL: 0W-40 Akkor ez az olaj -40 fokig biztonságosan használható, mert az első számból kivonva a másodikat, -40-et kapunk.
Én személy szerint CASTROL RS 10W-60-as olajat használok, ami nagyon bejött, és nem eszi a kocsi sem.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!