Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

turbo2 Creative Commons License 2000.03.24 0 0 49
Ez elmaradt!!

A rallye mániások meg a többi autóversenyző tanulónak csak annyi:

Az autóversenyzésnek is ugye több kasztja létezik.
A TOP (F1, TOP Rallye) által használt olajaknak vajmi kevés köze van a hétköznapi olajokhoz mint ahogy a használt benzinnek sem sok. Lehet, hogy ügyelnek arra, hogy milyen dobozból, vagy hordóból öntik de ,hogy abban nem az van mint amit a kútnál vennél az biztos.
Más hétköznapi versenyzőknek pedig a mai hétköznapi olajak is megfelenek.
Ha pedig valaki tényleg jó olajat akar használni akkor ne szervetlen bázisú (kőolaj) olajat használjon hanem szervesbázisút (növényi olajok).
Ez NEM egyenlő az étolajjal. Néhány cég árul ilyet .pl Motul. Az előnyük, hogy a szénláncok nehezebben törnek széllyel és nem annyira hajlamos az oxidációra. Cserébe baromi drága

turbo2 Creative Commons License 2000.03.24 0 0 48
Hi
Próbáltam elolvasni szerintem az enyémet nem mindenki bírja végig így utólag.
reakció:
1.Én nem foglalkozom azzal, hogy hogyan megy be és ki hordja oda mert ha a viszkozités megfelelő akkor az olaj be fog menni vagy beviszik. Ha nem megfelelő akkor meg vagy be se megy vagy melegen kijön (inkább elvékponyodik).
Azért az olaj magától is be tud menni lévén elég jól kúszó folyadék.
Én nem írtam a szivattyúról egy szót sem, de a korábbi hozzászólók igen, és ha már szóba került akkor egy picit mégis és azt hiszem ezekben egyet is fogunk érteni.Tehát én nem tudok elképzelni olyan sűrű olajat ami 3-5 bar nyomás hatására nem jutna el bárhová a nyomott olajozású részeken ( Lásd Zsírzás) . A nyomás alatti részekkel nincs is baj mert oda a szivattyú még az önindítózás alatt benyomja az olajat és igazából ott nem is igen "film " épül fel, lévén tocsog az olajban és a csabágyhézagokon is valósággal folyik kifelé. Tulajdonképpen ha megoldható lenne mindenhol a nyomás alatti olajozás akkor a legsűrűbb olaj lenne a legjobb de mivel a motor nem ilyen szerkezet a korábban írtak lépnek életbe.
2. Valóban csak matematikai mert a fémek hőtágulása nagyságrendel kisebb mint az olajok sűrűségének növekedése a hőmérséklet csökkenésével. A gyakorlatban nem de elméletben elképzelhető egy olyan motor ahol mondjuk a furat 1000 m (jól írtam méter) és a dugó illesztése mondjuk üzemmeleg állapotban 0,5 mm. Az anyagok igen szerencsétlen megválasztása esetén előadódhat mondjuk -15 fokon hogy az ilyen átmérőly dugó zsugorodik néhány cm-t a henger vala pedig csa pár mm-t így hidegen a jó kis rés helyett esetleg a kezem is befér a dugó és a henger közé. Nyilvánvaló, hogy ide már nem olaj kéne hanem méz vagy zsír, hogy a felületek között egyáltalán kialakuljon valami film.
De azért a mai motorok ennél kisebbek , ráadásul az anyagokat is jobban válaszják meg.

Mindazonáltal én MOL olajakat használok.
Régebbi autókba ill olyanba ami eszi az olajat nem nagyon érdemes drága olajat töltögetni. Kiváló a BOTOND is. Turbószerelők mondták, hogy jobb a rosszabb olaj gyakrabban cserélve mint a jó ritkábban. Ezt arra alapozzák, hogy a korom mindenképpen az olajban nyelődik el és ezért jobban koptatja a turbó nagyfordulatú illesztéseit . Lehet benne valami de nem tudom hol az igazság.
Mindenkinek!!!
Az olajcsere periódusnál NINCS semmi jelentősége annak, hogy 0W70 vagy 10W20 olaj.
CSAK a teljesítményszintnek SE, SF,SG stb, de az előbb leírtak miatta hosszú csereperiódus nem biztos,hogy jó.

Előzmény: Macimedve (46)
BGC Creative Commons License 2000.03.24 0 0 47
Minek kell az 5w-50es aral olajba STP adalék!?!?!?
SZerintem csak ront az olaj minőségén. Én nem aralt használok, de egy 5w-50-be, ami szerintem igen jó lehet, semmi képpen nem töltenék ilyen kutyulmányt. Sorry, de szerintem rosszat cselekedtél.
Előzmény: Dobcsi (45)
Macimedve Creative Commons License 2000.03.24 0 0 46
Na látom te elolvastad.:-)

"Magyarul ha egy motorra az van irva , hogy 10W... akkor HIDEGEN a motorolajnak 10W vagy (és itt a hiba micimackónál)KISSEBB viszkozitással kell rendelkezni, merthogy be kell folynia magától is. Tehát jó a 10W ,5W, 0W és ha a motor NEM melegedne fel akkor jó lenne a gyakorlatban már nem létező 10W10 olaj is ( régen volt ilyen úgy hívták őket,hogy egyfokozatú motorolajok)."

Igaz, amit írsz, néhány korrekcióval:

1. A kenés maga egy dinamikus folyamat, az olaj magától soha nem megy be a résbe, azt a kenendő felületek hordják be. Az olajszivattyú is csak azért van, hogy a megfelelő helyeken legyen olaj, ahonnan a felületek behordják. Egyébként az érintkező felületek között a felületi nyomás több 100 bar, itt kell az olajfilmnek felépülnie.
A 3-4 barral működő olajszivattyú ebben nem segít.
2. A motor minden üzemállapotra (hőmárséklet, fordulat, terhelések stb.) van egy maximális és egy minimális viszkozitás, amivel az olajfilm felépülhet.

Ez hidegindításkor is igaz! (Ezért írtam, hogy a függvény felülről és alulról is korlátos), ha túl kicsi az a bizonyos viszkozitás, akkor nem épül fel az olajfilm. (Vagyis pontosabban felépül, csak túl vékony lesz és nem segít)

Azt különben én is írtam valahol lejjeb, hogy annak, hogy a kitágult résű hideg motornak túl híg lenne egy olaj, csak matematikai valószínűsége van. De van!
És hiába sűrűbb az olaj hidegen, ha a rés tágulás hatása "erősebb", akkor elképzelhető a kenéshiány. (Na ez nem volt valmi metematikus, de remélem érted.)

A többiben egyébként teljesen igazad van.

Előzmény: turbo2 (42)
Dobcsi Creative Commons License 2000.03.24 0 0 45
Üdv!
Na ma lecseréltettem az olajat. 5w-50es Aralra+STP adalék.
Majd holnap végigolvasom a topicot és válaszolgatok is, csak most eléggé gyilkos lenne mert 4 óra van...megyek aludni.
Csáó Dobcsi.
avantage Creative Commons License 2000.03.24 0 0 44
En a MOL szintetikus csodajat hasznalom. (R5 GT turbo) Gepeszmernok ismerosok, akik olajakkal foglalkoznak mondjak, hogy tok mindegy ki gyartja az olajat, a teljesitmenyszint szamit, meg a viszkozitas.
BTW Tudjatok mi a viszkozitas mertekegysege...? nagyon erdekes...

Damon,
Miert ne tegyunk 0W-s olajat turbos motorba?
Miert baj, ha jobban birja a hideget?

A markasabb olajak csak tobbe kerulnek, nem jobbak. Az, hogy a ralisok mit hasznalnak az minket utcai autosokat nem szabadna, hogy befojasoljon. (tok mas, hiszen mi pl. legszurot is hasznalunk.)

Előzmény: Damon (6)
jpmaster Creative Commons License 2000.03.24 0 0 43
OFF!

Damon!

(valami tré a yahoo-nál, megkapom a levelet, de nem birok válaszolni. ha megy akkor fogok)

JP

turbo2 Creative Commons License 2000.03.23 0 0 42
Joe
Hát nem kéne személyeskedni de micimakckó mint minden medve szereti a mézet ami ugye sűrű.
De viccet félretéve nagyon jó maci gondolatmenete csa egy pici bibi van benne.Gondolkodtam azon is ,hogy nem is írok csak esetleg egy két ember pánikszerűen kiöntözi meg élecseréli az olajat némi félreértés folytán ezt pedig nem szeretném.
Egy kis történelmi áttekintés is szükséges a dolgok megértéséhez, tudniillik régen nem tudtak un. többfokozatú olajokat gyártani ezért a téli és a nyári olajat le kellett cserélni tavasszal ill ősszel.(Egyfokozatú olajak)-. A fejlődés nem állt meg és elkezdtek gyártani olyan olajokat amik télen reggel sem túl sűrűek és nyáron melegen sem túl hígak a kenés feladatának ellátásához.(Tekintsünk el az adalékoktól gyártási eljárásoktól stb és koncentráljunk a kenésre) Tehát:
Való igaz, hogy egy motorra kiszámolható egy tartomány amit teljesíteni kell az olajnak, eddig hifi csakhogy válasszuk már ketté a hideg és a meleg motort, valamint a különböző követelményeket.
Tehát adott egy elvi motor most mindegy milyen, melybe 10W 40 olaj az előírás és adott a TÉLI hideg mondjuk (-15).
Ahhoz, hogy a keendő helyekre bejusson az olaj (merthogy a rések elég szűkek néhol) bizonyos sűrűségűnek kell lennie .Eddig micimackó jó. Magyarul ha egy motorra az van irva , hogy 10W... akkor HIDEGEN a motorolajnak 10W vagy (és itt a hiba micimackónál)KISSEBB viszkozitással kell rendelkezni, merthogy be kell folynia magától is. Tehát jó a 10W ,5W, 0W és ha a motor NEM melegedne fel akkor jó lenne a gyakorlatban már nem létező 10W10 olaj is ( régen volt ilyen úgy hívták őket,hogy egyfokozatú motorolajok).
Csakhogy a fránya motor melegszik és a hígabb olajok lassan "elvesztik kenőképességüket" merthogy lefolynak a felületről ill nagyon elvékonyodik a kenőfilm. Az egyfokozatú 10W olaj volt a téli mivel ez hidegen még nem volt túl sűrű és a motor melegedésével ( télen nem nagyon ment 70 fok fölé így volt méretezve) még nem folyt ki sem. De nyáron már ugyanez a hűtőrendszer már 80-90 fokig engedte melegeni a motort és bizony itt már jobb lett volna egy kicsit sűrűbb olaj. (Megjegyzem a híg és sűrű olaj nem azt jelenti ,hogy víz meg méz hanem mondjuk étolaj melegen ill étolaj szobahőmérsékleten tehát van de nem ég és föld)
Tehát a sűrűbb olajat töltötték nyáron (30W). Persze ez télen nem működött volna de nem is kellett mert ősszel cseréltek. Nyáron pedig éjszaka sincs nagyon -hőmérséklet ezért monjuk 15 fokon a 30W olaj is bejutott a rések közé, és 90 fokon sem volt túl híg.
De az emberek nem szeretnek olajat cserélni ráadásul az olajcsere periódus szükségessége megnőtt és senki sem akart félig használt olajakat cserélgetni, visszaönteni stb. Tehát igény volt olyan olajakra amit nem kell ősszel meg tavaszall cserélni és szépen kialakultak a többfokozatú olajok.pl 10W30 ami talán az első olajok egyike volt.Visszatérve az előző részhez:
nyár van és a motorra a 10W40 es olaj kellene ami melegen sem túl híg. De nyáron nyugodtan lehet sűrűbb is az olaj extrém esetben egy nyári olajnak lehetne olyan viszkozitása 20 fokon mint a télinek -15 fokon mert akkor is lefolyna a résekbe.Persze ilyen olaj nincs.
Nem tudom érthető volt e de megpróbálpom összefoglalni:
az 5W olaj hidegben hígabb mint a 10 W és a 0W olaj hígabb mint az 5W de ez csak HIDEG motornál igaz. Melegen a meleg oldali viszkozítás számít csak. Tehát a 40W olaj hígabb mint az 50 W és igy tovább. Tehát melegen a 40 -es olaj hamarabb elveszti a kenőképességét. ERGO 10 W30 helyett jó
10 W40 ,10 W50, 10 W60, 5W40 5W50 0W40, 0W60 persze ezek közül nem mind van.
tehát ha a csere olaj tartományába beleesik a gyári ajánlás akkor minden további nélkül helyettesíthető. Mi az előnye ?? Elvben a jobb és stabilabb kenés hiszen a pl a 0W olaj hamarabb eljut hideg motornál is a résekbe mint a 10W.
Persze a jobb olajok drágábbak is kérdés, hogy megéri e a drága olajat pazarolni főleg azoknak akik évente többször is cserélnek olajat. Uram bocsá ők megtehetnék, hogy nyáron a 10W40 helyett 20W50 et használjanak a tél előtti cserénél pedig 0w40 et.
És most ne menjünk bele az adalékokba teljesítményszintbe stb.

Előzmény: Macimedve (40)
BGC Creative Commons License 2000.03.23 0 0 41
Én egy 10 éves 4ü wartburgba használok 10w60-as olajat és 1 csepp sem távozik az autóból, sem a kipuffogón, sem a tömítések mentén. Az autóban van kb. 250e km. tehát szerintem nem biztos, hogy a régi motorba csak "sűrűbb" olajat kell tölteni.
Annyi a különbség az én autóm esetében, hogy a hidraulikus szelepemelő időnként, kicsit sokáig zakatol, mert ha sokáig áll az autó könnyebben lefolyik az olaj. Ennyi
Előzmény: Harvester (38)
Macimedve Creative Commons License 2000.03.23 0 0 40
Ember, olvasd már el, amit írtam!

A három fő feltétel közül csak egyet szajkózol a viszkozitást. Nem is állítom, hogy ebben nincs igazad.
De bármikor tervezhető olyan rendszer, ami egy bizonyos olajjal garantáltan nem biztosít kenést.

Az EHD a másik két feltétele is erősen változó (rés és sebességkülönbség) ezek nálad le vannak ejtve. Pedig legalább olyan fontosak mint az olaj. Hideg motoron a rések akár egy nagyságrenddel is nagyobbak, mint melegen! A régebbi motorok pedig eleve nagyobb résekkel gyártódtak, mint a újak. A fordulatszám pedig mindjuk 700 és 7000/perc között változik. Ez is egy nagyságrend!
Elég sokat számolgattam kenéseket, úgyhogy tudom, miről beszélek.

Attól, hogy valaki már látott viszkozitási görbét, nem biztos, hogy fogalma van a tribológiáról.

Válaszok:
1. A hőmérséklet növekedésével csökken a viszkozitás. Ha már dedózol.
2. Nem. Elég a megváltozott sebességkülönbség, vagy megváltozott rés is.
3. Nem. De esetleg be sem jut.
4. Nem. Egy bizonyos hőfokú (és sebességkülönbségű) kenendő felületekhez számítható az ideális viszkozitás. Motorban kenendő felület van néhány.
5. Nem. Az adott hőfokhoz tartozó viszkozitásról.
6. Nem. De ez csak neked kérdés.....
7. Igen

Komplett motorra kenőanyag viszkozitásigény-görbét még nem láttam. Viszont fogaskerékre, csapágyra stb. elég sokat. Ezekből akár egy motorét is össze lehetne rakni, ha valaki elég türelmes.

Előzmény: PTZ (34)
Asszem Creative Commons License 2000.03.23 0 0 39
"Az autóba olyan olajat kell tenni, amit a gépkönyv előír"

Olvasgattam néhány gépkönyvet. A gyártó először előírja a teljesítményszintet. Rendszerint ott van (GYK) , hogy jobbat lehet bele rakni. Utána közölnek egy táblázatot képes formában, amelyben közlik, hogy a különböző viszkozitású olajok, milyen hőmérséklettartományokban használhatók.

Üdv

Harvester Creative Commons License 2000.03.23 0 0 38
Én egy 11 éves Volvoba használok 15W40-es Agip Univerzál (ásványi) olajat. (Ez az első olajcsere, amióta megvan a kocsi). Nem vagyok vele nagyon megelégedve, habár 15..20W40 a gyári ajánlás. Mindenesetre az olajnyomásmérő mutatója reggelente 5 percig biztos, hogy a maximum körül mozog. Legközelebb 10W40 félszintetikusat próbálok.

Kollégák mondták, hogy jobb a kicsit sűrű olaj, ha már idősebb a motor, ugyanez a vélemény és az indoklása is elhangzott már a topicban. Hát ez egy kicsit túl sűrűnek tűnik, pedig a gyár által megadott értékről van szó. Ja, mindenesetre nem eszi az olajat.

Harvester

antforce Creative Commons License 2000.03.23 0 0 37
Nos en is leirom./.
jelenleg bp 5w40-es olajat hasznalok egy suzukiba..
az elso 10 es 20e-res szerviznel 15W40-et tettek bele, bar 10W30 bvolt a gyar szerint eloirva..
Mikor vittem a 30e-res szervizre, es 45e-nel van a kovetkezo igy en 10w40 hejett 5w-t raktam bele gondolvan arra hogy en egy hideginditassal max 6-7km-t teszek meg, napi 10 inditas minimum kijar az autonak, es sajnos mival olyan helyen lakom, neha beinditas utan 20-30 masodperccel 5000-6000-ig kell porgetni a gepet mert a kedves autostarsak nem hajlandoak beengedni (en meg ha be akarok sorolni nem erdekel besorolok).
Elvileg igy tovabb birja a motor.. nos, majd meglatjuk..
Egy biztos... Nagy hidegben korrektebb hangja van a motornak 5w40-es olajjal mint a 15-osssel volt..

jpmaster Creative Commons License 2000.03.22 0 0 36
Joe 155!

Kissé off topic lessssz:

Én nem tudom, hogy te miért kapod fel a vizet, ilyen, az "emberiséget érintő" kérdésben.

Az elmult 32 évben (5 éves koromtól, amikor már apám garázsában féltengellyel, és csavarokkal játszottam) igen sok autó, és ahhoz tartozó dolog fordult meg a környezetemben, a Lotus Esprit Turbo-tól (4.6s 100-ra) a 3.5 tonnás páncélozott HMMVW-ig (a civil Hummer katonai neve).
Pár kört tettem bukócsöves verdákkal, mint pl.:Evo III Lancia.

A japán VS német topicban irta valaki, hogy 3 W140-es merciben is motort kellett cserélni.
Az elmult ~8 évben cirka 10 db W140 volt/van a "látókörben" (500-600), volt amelyikkel 6 azaz hat óra alatt jöttünk haza Ravenna-ból Bp-re (1000km!).
200 alatt keveset volt a mutató, szal volt rendesen tiporva.
Másik a Mennyi volt az ucsó szerviz topic.
Hozzá se tudok szólni, lakat vagy fénymunkán kivül szinte mindent megtudunk csinálni a faterral.

Szal elhiheted, hogy egy ilyen, erősen szakmai topicba nem irkálnak olyanokat az emberek, hogy a "mult héten repültem egy ágyúgolyón"...

PTZ a Prodrive-ra hivatkozik, akkor engedd meg, hogy én a DYNT-re.

De visszatérve az eredeti témára:
Szerintem minden komoly olajcég csinál magának spéci, nem kereskedelmi forgalomra szánt termékeket, kb. annyi köze van hozzá, mint a Good Year F1 Eagle-nek az utcaihoz.
Egy darabig rendelgethetnéd az Y2000-nél AZT a gumit.

Hali:

JP

Előzmény: Joe 155 (31)
PTZ Creative Commons License 2000.03.22 0 0 35
"Oké szakértő urak, nem vitázom veletek tovább, ti biztos ott álltok minden Rally gép mellett és nézitek milyen olajat öntenek bele ugye?"

Szerencsésnek tartom magam, hogy láthattam azt a sok rally gépet, közelről.

Mondok egy példát: a mecseki verseny előtt már biztosan látszott, hogy semmi sem biztos a következő évre, ezért mintegy köszönetképpen a csapat tagjait vitték a WRC-vel edzés közben. Ott éppen nem is kellett annyira Büki navigálása, hiszen Kiss Feri pécsi, és ismeri az ottani utakat. Így vitték egy ismerősömet is, bár ő nem csapattag. Elég kevés ember ülhet WRC-ben versenytempóban, így érthető, hogy az illető nagyon nehezen beszélt erről az élményről. Én a Motult tőle tudom. A Castrolt a saját szememmel láttam. Minden rally versenyre kimehetsz. A szervizelés is nyilvános. Látod, hogy mit tesznek bele...

Én nem tagadom, hogy a MOL Dynamic Star világszinvonalú olaj a kategóriájában. De ez Rolf Schmidtet, akitől a MOL a Subarut bérelte nem érdekli. Ő a Subaru motorját a Prodrive-nál szervizelteti, és ott biztosan megkapta a megfelelő információkat arról, hogy mit tehet bele. Ez ilyen egyszerű. A rally reklám.

Pont olyan reklám, mint amikor felmutatnak egy vadiúj pólót, hogy milyen tiszta lett a mosás után. Nem kell mindent elhinni.

Előzmény: Joe 155 (31)
PTZ Creative Commons License 2000.03.22 0 0 34
A 0W-s olaj sok minuszban is szivattyúzható. Ami ugye azt jelenti, hogy nem dermed meg (annyira). De ha hideg a motor, akkor ugyan már ellátja a feladatát, de még a normális viszonyokhoz képest erősen viszkózus. Köznapi nyelven szólva sűrű. NEM FOLYIK KI A RÉSEKBŐL. Ha ekkor kifolyna, akkor a hőmérséklet további emelkedésével még hígabb lenne, amikor eléri a motor az üzemi hőfokot, már olyan híg, hogy esélye sincs kialakulni az olajfilmnek. Hangsúlyoznám: ez nem így van!

Azt, hogy kifolyik-e csak a viszkozitás határozza meg. A viszkozitást meg a hőmérséklet.

"Be lehet vezetni a képletbe a viszkozitás hőmérsékletfüggését is, de akkor a helyzet nagyon bonyolult..."

Nem érdekes, hogy bonyolult-e, mert a viszkozitás/hőmérséklet viszonyról beszélünk, tehát pont ezen van a lényeg.

"Ha pl. kijön, hogy a mechanikai feltételek miatt –15 fokon legalább 10W érték kell, akkor az 5W érték túl híg, nem alakul ki a kenőfilm. (tudom, hogy az 5W stb. nem viszkozitásértékek csak viszonyszámok, de hagyjuk most a centistokest)"

Kérdés: láttál már motorolajat -15 fokon? Ha úgy gondolod, hogy ekkor olyan híg, hogy nem látja el a feladatát, csak mert 0W-s... erre már nem tudok mit mondani.

A 0W-s olaj is sűrű -15 fokon. Csak szerencsére még folyékony. A viszkozitása, ha felmelegíted 100 fokra a töredékére csökken.

Láttál már viszkozitás/hőmérséklet függvényt? Nemhiszem. Akkor nem mondanál olyat, hogy egy kb. 80 fokos üzemű motorra kitalált olaj melegen elég viszkózus ahhoz hogy filmet képezzen az alkatrészek között, de -15 fokon elillan a rések közül....

"A fenti eszmefuttatásból látszik, hogy a megfelelő viszkozitási érték felülről is, alulról is korlátos, tehát nem lehet akármilyen sűrű olajat a rendszerbe tölteni. "

Ez így van, a feljebb említett függvényen ha bejelöljük, akkor láthatjuk, hogy egy 15W-40-es olaj kisebb hőmérsékleti tartományt fog át, mint egy 5W-50-es.
Ez a függvény egyébként úgy néz ki, mint egy lejtő: a hőmérséklet növekedésével csökken.

Ha valamit félreértettem, akkor válaszolj kérlek a következő kérdésekre:

1. Ugye a hőmérséklettel a viszkozitás csökken?
2. Ugye az olajfilm megszakadásához "híg" olaj kell?
3. Ugye a "sűrű" olaj nem folyik ki a résekből?
4. Ugye a "híg" olajhoz üzemmeleg motor(és olaj) kell?
5. Ugye ekkor már a melegoldali viszkozitásról kéne beszélnünk?
6. Ugye a 0W, 5W nem a melegoldali viszkozitást jelöli?
7. Ugye az 5W-30-as és az 5W-50-es olaj más viszkozitású 100 fokon.

Előzmény: Macimedve (33)
Macimedve Creative Commons License 2000.03.22 0 0 33
Te nagyon félreértettél, vagy nem olvastad el figyelmesen, amit írtam!

„A viszkozitás nem állandó, hanem a hőmérsékleti függvény szerint változik”

Senki nem állította, hogy a viszkozitás állandó. Be lehet vezetni a képletbe a viszkozitás hőmérsékletfüggését is, de akkor a helyzet nagyon bonyolult, nem hinném, hogy egy ilyen topic célja lenne a teljes matamatikai apparátus felvonultatása. (Mellesleg a résméret is hűmérsékletfüggő, sőt nem is lineárisan, de ezt most nyugodtan hanyagoljuk el. Meleg motornál szűkülnek a rések)

Tehát akkor megpróbálom még egyszer, kicsit bővebben:

Nézzük a rendszert egy adott hőfokon:
A sebességkülönbségből és a résméretből kiszámítható az adott hőfokon szükséges viszkozitás. Persze ez is egy intervallum, mert a sebesség (és esetleg a résméret is) változnak.

Ha ugyanezt elvégzed minden lehetséges hőfokra, a viszkozitási intervallumokat interpolálva megkapod azt a viszkozitási tartományt, ahol az a bizonyos EHD az adott mechanikai feltételek között ki tud alakulni.
Namost ennek a tartománynak az egyik végének kisebbnek kell lennie az olajra megadott 0W, 5W stb értéknek, a másik végének pedig nagyobbnak a 40, 50, 60 stb. értéknél. (az olajviszkozitásnak minden körülmények között belül kell maradnia a rendszer által megkívánt viszkozitástartományon, ideális esetben le kell fednie azt)
Ha pl. kijön, hogy a mechanikai feltételek miatt –15 fokon legalább 10W érték kell, akkor az 5W érték túl híg, nem alakul ki a kenőfilm. (tudom, hogy az 5W stb. nem viszkozitásértékek csak viszonyszámok, de hagyjuk most a centistokest)

A fenti eszmefuttatásból látszik, hogy a megfelelő viszkozitási érték felülről is, alulról is korlátos, tehát nem lehet akármilyen sűrű olajat a rendszerbe tölteni.

A túl sűrű olaj nem kifolyik, hanem egyszerűen nem jut be a résbe!

Az olajfogyasztás a kenési képességtől totálisan független. Ha egy autó eszi az olajat, mindegyiket eszi. A sűrűből esetleg ehet kevesebbet, mert az esetleg el sem jut a gyűrükhöz. Ez pedig nagyobb bajt okoz, mint egy kis olajfogyasztás.

„Egy 10W-40-esnél minden szempontból többet nyújt egy 5W-50-es: hidegen hígabb, melegen sűrűbb, ..” Ez alapjában véve teljesen így van. Csak esetleg az adott motornak hidegindításkor a hígabb olajjal már nincs kenése.

Az eszmefuttatás elméleti jellegű, az a bizonyos alsó határérték-túllépés a függvények jellegének ismeretében csak nagyon ritkán fordul elő, de kizárni nem lehet. Inkább érvényesül a „ha fönt jó, akkor lent is jó” elv. Ha melegen jó a viszkozitás, akkor hidegen is jó. Mellesleg ha az alsó tartományban minél jobban megközelítjük a határértéket, annál gyorsabban épül fel az olajfilm indítás után. De sajnos ezeket a számításokat földi halandónak nem áll módjában elvégezni. Ezért:

Az autóba olyan olajat kell tenni, amit a gépkönyv előír.

Előzmény: PTZ (30)
hosszu Creative Commons License 2000.03.22 0 0 32
Hali!

Kapcsolodo kerdes: valtoban mennyi idonkent celszeru cserelni az olajat? Tudom, azt szoktak mondani, szintetikus olaj, elvileg 3-400 000 Km-t elmegy, de lattam mar 150 000 utan leengedett olajat, ha azt meg annak lehetett nevezni.

Korabban valaki emlitette a hosszu csereperiodusu olajakat. Aral Super Diesellel a Mercedes Unimod TD motorja elvileg 800 uzemorat megy, ami nem keves. A mi gepunkben is ez van most, de en nem varnam ki a 800 orat ;-))

Joe 155 Creative Commons License 2000.03.22 0 0 31
Oké szakértő urak, nem vitázom veletek tovább, ti biztos ott álltok minden Rally gép mellett és nézitek milyen olajat öntenek bele ugye?
Gondolom Michael Schumacher cipőjén a NIKE pipa is csak megtévesztés, de azért a cég megdobja pár millával évente. Sőt gondolom a Ferrari sem Shell olajat használ mint ahogy a McLaren sem Mobil-1 et. Végül is logikus gondolatmenet. Minden csapat ugyan azt az olajat használja csak más-más feliratokkal látják el a gépeket hogy ne legyen egyhangú az összkép! Ez lehet a magyarázat.
Köszi.
PTZ Creative Commons License 2000.03.22 0 0 30
"1. A képletben szerepel az olaj viszkozitása is. Mivel a rés adott, a sebesség adott határok között változik, ezért a viszkozitás kívánt értéke is bizonyos határok között behatárolt. Tehát a konstrukció eldönti, hogy milyen olajat kell használni. A régebbi, nagyobb hézagokkal készült motoroknál 0W, 5W olajokkal nem épül fel a kenőfilm. (Főleg alacsony fordulaton) "

A viszkozitás nem állandó, hanem a hőmérsékleti függvény szerint változik:

1. Általános esetben nem a sűrű olaj miatt vesztheti el a kenését a motor(amikor kifolyik a résből), hanem a híg miatt. Üzemmeleg motorról beszélünk. DE: hidegen MINDEN olaj sokkal sűrűbb (viszkózusabb) melegebb önmagánál. A 15W-40-es olaj hidegen sokkal sűrűbb, mint egy 5W-50-es, de melegen SOKKAL HÍGABB! Üzemmeleg motornál hígabb!!!
Ugye nem akarod azt állítani, hogy egy hígabb olajjal felépül a kenőfilm, míg a viszkózusabb olaj kifolyik a rések közül. Ez nonszensz.

Amit régen mondtak a 0W-s olajokról (híg) azért volt, mert csak 0W-30-at tudtak előállítani. EZ tényleg hidegen-melegen hígabb egy 15W-40-esnél. De egy 50-es melegoldali viszkozitású, üzemmeleg motornál sűrűbb, akár 15W-s,10W-s vagy 5W-s hidegoldali viszkozitással rendelkezik.

Egy 10W-40-esnél minden szempontból többet nyújt egy 5W-50-es: hidegen hígabb, melegen sűrűbb, jobban szolgálja a hidegindítást, kibírja a Szaharát is, jó alapjáraton és jó amikor „ütöd-vágod” a motort. Jó a vadiúj motornál, és jó a kopottnál is (de, ha eszi a motor az olajat, ezt is megeszi).

Tehát mégegyszer: ha elfolyik az olaj a rések közül, az nem hidegen lesz (ekkor minden olaj valamennyire sűrű), hanem melegen. OTT PEDIG A MELEGOLDALI VISZKOZITÁS SZÁMÍT. Nem pedig az, hogy -30 fokig szivattyúzható vagy -15 fokig.

Előzmény: Macimedve (29)
Macimedve Creative Commons License 2000.03.22 0 0 29
"A 90-es évek előtti autóknál előfordulhatnak olyan tömítések, amelyek nem bírják a szintetikus olajat."

Csakhogy 90-ben még nem igazán volt olyan autó, amit ne a kilencvenes évek előtt gyártottak volna. :-)))))))))

Én sem bírom a Shellt. És a Helixszel ez általános tapasztalat volt akkor. A Ladában mindig Shell olaj volt, de akkoriban még ez volt a csúcs. (1988-ban adram el az utolsót)
Tankolni évek óta nem tankolok ott, eddig 1x volt tankmosás 1x pedig leeresztés és tissztességes anyag rátankolása, miután teletöltöttem a Shellnél. De erről már volt szó a Shelles topicban.

Más.

A tribológia szerint a kenőfilm (EHD, elastohidrodinamikus kenés) kialakulásának 3 feltétele van:
1, megfelelő kenőanyag jelenléte
2, sebességkülönbség a felületek között
3, szűkülő rés

Erre van egy szép nagy tapasztalati képlet, de azt most mellőzném. A lényeg a következő:

A 2, és 3, nyilván megvan, ezek a kenendő felületek konstrukciós jellemzői. A lényeg az 1. A képletben szerepel az olaj viszkozitása is. Mivel a rés adott, a sebesség adott határok között változik, ezért a viszkozitás kívánt értéke is bizonyos határok között behatárolt. Tehát a konstrukció eldönti, hogy milyen olajat kell használni. A régebbi, nagyobb hézagokkal készült motoroknál 0W, 5W olajokkal nem épül fel a kenőfilm. (Főleg alacsony fordulaton) Magyarul olyan, mintha szárazon járna.

Ha túl sűrű az olaj, az sem jó, mert akkor indítás után van gond, szélsőséges esetben meg egyáltalán nem tud az olaj a résbe jutni. Láttam már autót tönkremenni azért, mert a tulaj úgy gondolta, hogy a kicsit kopott motorjának jót tesz a MÁV-től "szerzett" diesel mozdonyokba való olaj. Olyan sűrű volt, hogy nem akart lefolyni.

Tehát a gépkönyv előírásait mindenképpen illik betartani.

Előzmény: PTZ (19)
Macimedve Creative Commons License 2000.03.22 0 0 28
"A 90-es évek előtti autóknál előfordulhatnak olyan tömítések, amelyek nem bírják a szintetikus olajat."

Csakhogy 90-ben még nem igazán volt olyan autó, amit ne a kilencvenes évek előtt gyártottak volna. :-)))))))))

Én sem bírom a Shellt. És a Helixszel ez általános tapasztalat volt akkor. A Ladában mindig Shell olaj volt, de akkoriban még ez volt a csúcs. (1988-ban adram el az utolsót)
Tankolni évek óta nem tankolok ott, eddig 1x volt tankmosás 1x pedig leeresztés és tissztességes anyag rátankolása, miután teletöltöttem a Shellnél. De erről már volt szó a Shelles topicban.

Más.

A tribológia szerint a kenőfilm (EHD, elastohidrodinamikus kenés) kialakulásának 3 feltétele van:
1, megfelelő kenőanyag jelenléte
2, sebességkülönbség a felületek között
3, szűkülő rés

Erre van egy szép nagy tapasztalati képlet, de azt most mellőzném. A lényeg a következő:

A 2, és 3, nyilván megvan, ezek a kenendő felületek konstrukciós jellemzői. A lényeg az 1. A képletben szerepel az olaj viszkozitása is. Mivel a rés adott, a sebesség adott határok között változik, ezért a viszkozitás kívánt értéke is bizonyos határok között behatárolt. Tehát a konstrukció eldönti, hogy milyen olajat kell használni. A régebbi, nagyobb hézagokkal készült motoroknál 0W, 5W olajokkal nem épül fel a kenőfilm. (Főleg alacsony fordulaton) Magyarul olyan, mintha szárazon járna.

Ha túl sűrű az olaj, az sem jó, mert akkor indítás után van gond, szélsőséges esetben meg egyáltalán nem tud az olaj a résbe jutni. Láttam már autót tönkremenni azért, mert a tulaj úgy gondolta, hogy a kicsit kopott motorjának jót tesz a MÁV-től "szerzett" diesel mozdonyokba való olaj. Olyan sűrű volt, hogy nem akart lefolyni.

Tehát a gépkönyv előírásait mindenképpen illik betartani.

Előzmény: PTZ (19)
jpmaster Creative Commons License 2000.03.22 0 0 27
Damon!

Off:
Nem találkozhattunk mi egy bizonyos gokart versenyen decemberben?
Mondtam, hogy dobj egy mélt.
Subaru fejlesztés ügyben is lennének 5leteim...
Pl.:WRX

On:
Szegény kicsi Joe, teljesen el van tévedve.

Hali:

JP

E-milkét az adatokban!

Előzmény: Damon (26)
Damon Creative Commons License 2000.03.22 0 0 26
Joe, ne gyerekeskedj már...

Subaru WRC-be fémdobozos Motul Le Mans-t tesznek, ez tuti. Mint ahogy a raliautók 90%-ába. Én is ezt használom egy utcai Imprezában.

Egyébként a Pirelli is szponzorálta a Mol csapatot, és ennek ellenére mikor sietni kellett (pl. tavaly Mecsek 2. nap), Michelin gumik voltak az autón. Csak a felirat le volt csiszolva az oldaláról...

Na ennyit a szponzorokról.

Egyébként tavaly volt szerencsém a McLaren gyárban látogatást tenni a Mobil cég jóvoltából, rengeteg mindent tudtam meg az olajokról. Persze sokmindent el is titkoltak, de azt a saját szememmel láttam, hogy mobilos kannából töltik a motorba a nedűt, amire az volt írva hogy Mobil 1, de viszkozitás vagy bármi más adat semmi. Megkérdeztem hogy elmenne-e az F1-es autó a benzinkútnál kapható Mobil 1-el, erre azt válaszolták hogy igen, de kb 5-10% teljesítménycsökkenés árán. És ezt az az ember mondta, aki minden F1-es versenyen és teszten ott van, és a pályáról visszajövő autóban lévő olajból azonnal mintát vesz és analizálja. Nem egyszer esett már meg, hogy az ő tanácsára cseréltek két edzés közt motort a McLarenben, mivel a mintában talált szennyező anyagokból arra következtetett ez az emberke, hogy már nem sokáig húzza a masina. És azt is elárulta ez a fazon, hogy a versenyolajban nincsen benne egy csomó komponens, ami az utcaiban igen. Pl. ami a szennyeződést lebegteti az olajban, hiszen a 300 km-es futam során erre semmi szükség.

Na csá
Damon

BGC Creative Commons License 2000.03.22 0 0 25
Latcz!

Én is 10w-60-as castrolt használok, de szerintem elég a 10-12-e kilométer után cserélni, persze szűrővel együtt. Volt amikor 22000 után cseréltem, de csak idő és pénzhiány miatt, de akkor is olyan volt mint a víz amikor kifolyt.
A fekete színnek ne tulajdoníts nagy jelentősséget, kb. 500 km. után is már ilyen színű az olaj, a korom, meg a bennemaradt régi olaj miatt.
Ha igazán tiszta motort szeretnél, akkor ha leeresztetted az olajat, hagyd benne a régi szűrőt, vagy vegyél erre a célra mégegyet, és töltsd fel orsóolajjal, járasd egy 6-8 percig, majd ezt is ereszd le és ezután töltsd fel az új olajjal. Az orsóolaj egy nagyon finom olaj, ami teljes mértékben eltávolítja a régi maradványokat és átmossa a motort.
Ja! Ilyen Wynns meg STP meg mittomén milyen cuccokat, még véletlenül se töltsetek bele a motorba.

Előzmény: latcz (10)
Joe 155 Creative Commons License 2000.03.22 0 0 24
JP!
A WRC Subaruba igenis azt az olajat használják, abban a pillanatban ha ez nem így lenne a MOL megvonná a támogatást a csapattól! Miért olyan nehéz elhinni azt hogy mi magyarok is tudunk világszinvonalú terméket előállítani? Túl kishitű vagy ha másként látod !!!
Előzmény: jpmaster (23)
jpmaster Creative Commons License 2000.03.21 0 0 23
Joe 155!

"( A Kiss-Büki páros is ezt használja )"

Igen, ezt használják!
Azzal a kiegészitéssel, ha a kerti fűnyirójuk 4 ütemű! :)))

Én, ha a szemem nem csal akkor egy bizonyos Motul nevű, 2 literes, fémdobozos kiszerelésű 10W-60-as olajat láttam. Csakugy mint PTZ tagtárs.

JP

Előzmény: Joe 155 (15)
PTZ Creative Commons License 2000.03.21 0 0 22
Na mégyegyszer: a

0W-s, 5W-s viszkozitás a hidegoldali

a 30-as, 40-es, 50-es a melegoldali.

A MOL tájékoztató szövege:

A gyártástechnológiailag élen járó motoroknál (szűk tűrések, jó illesztések, korszerű szerkezeti anyagokból készült precíz megmunkálású és felületkezelt alkatrészek) esetében alkalmazhatóak az energiatakarékos, ún. könnyű futású motorolajok. Pl: SAE 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40. Ezek a kenőanyagok főképpen hidegindításnál, de melegebb üzemállapotban is kis viszkozitásúak (figyelem itt a melegoldali viszkozitásról beszél, ami itt alacsony: 30-as,40-es), így belső súrlódásuk csekély. Kopottabb vagy nagyobb illesztési hézaggal gyártott motorok esetében az alacsony viszkozitás elégtelen kenési állapot kialakulását eredményezheti, ilyenkor megoldást jelenthet pl. egy melegoldalon SAE 50-es olaj használata.

Tehát a kopott motorba nagy melegoldali viszkozitásút ajánl: 50-est! Ez lehet 10W-50-es, de akár 5W-50-es, vagy 0W-50-es is (ez utóbbi nem létezik.)

Tehát nem azt mondja, hogy ne rakjunk bele 0W-s olajat.

Az autók gépkönyve az elvárható minimumot tartalmazza. Attól jobbat nyugodtan rakhatsz bele. Egyébként akkor, amikor az Astrátoknak a gépkönyvét írták, még nem is volt 0W-s olaj.

Előzmény: Csakanzy (21)
Csakanzy Creative Commons License 2000.03.21 0 0 21
Sziasztok!

A www.extra.hu/ladaklub oldalon, a "Műszaki" fül alatt találhattok 1 jó olajos cikket.
Ott van egy letölthető, zippelt MOL tájékoztató:

Régebbi konstrukciójú motorba, állapottól függetlenül, ne tegyetek 0W, 5W olajakat!
Ugyanis, akkor még, a tervezés idején nem léteztek ilyen "csökkentett belső súrlódású"
olajok, nyilván nem arra tervezték őket, Valamint az alkatrészek illesztési hézagai is nagyobbak, így a kisebb belső súrlódású olaj miatt romlik a kenés - Ahhoz nem elég teherbíró az olajfilm.
Csak olyan motorba szabad beletenni, aminél a gépkönyv kifejezetten előírja, hogy használható ilyen olaj. Az mindegy, hogy szintetikus, vagy sem.
Tehát 0W-s olajtol igen is kipurcanhat a motor.
Például a 1994-es Astránk gépkönyve sem tartalmaz 10W-40 alatti olajat (0W, 5W). Nyilván nem teszem bele. Valszeg nem arra tervezték.
Nem igaz, hogy az új olaj automatikusan helyettesíti a régit. Pl. hajtóműolajok osztályozásánál felhívják a figyelmet arra, hogy az új API 5-ös olajok, nem mindig alkalmazhatók ott, ahol API 4-es volt előírva.

Azt javaslom mindenki a gépkönyv előírásait vegye figyelembe!

Üdv:
Csakanzy

Pítör Creative Commons License 2000.03.21 0 0 20
A napokban vettem a Metróban MOL Maximol Sint 5W40-es full szintetikus olajat 4.987,5Ft-ért. A MOL kúton ugyanezt 10.500,-Ft-ért láttam. Voltak még az előbbi helyen különbféle Total, meg tán, ha jól emlékszem Agip(?) olajak. Sárga doboz rémlik.
Szembetűnő az árkülönbség, szerintem vásárlás előtt érdemes ott is körülnézni, aki teheti.

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!