Később, mikor divatba jött a sarokköszörű, sokszor kiköszörülték a kis hegesztést és párosították egymással a különféle típusokat. Sok szöghajtást és hajtóművet verettek szét így, a különböző okok miatt takarékoskodó és kevésbé hozzáértő traktorosok.
A régebbi fajta sokbordás hüvelyekben hiányzott 1 borda, a külső bordás részen pedig volt egy hegesztett pötty két borda között. Ez volt a biztosíték arra, hogy ne is lehessen "rosszul" összedugni. Kés
Nem lesz az már felújítva, belül 3mm a bordák szélessége. Kiállítási tárggyá avandzsált, emlékeztetőül a tudatlanság romboló erejére. Sejtetem nem lesz egyszerű az illesztés, de a forgókapa illesztése a hozzá kibalhézott "C" kardánnak /most már tudom/ köszönhetően egyszerű volt. Ez adott elég önbizalmat ehhez a kapcsoláshoz ami rosszul is sikerülhetett volna. Viszont jó tudni, hogy ezután többünk kardánja fog jól a helyére kerülni. Mindent köszönök. Tasi János
Ezért használják sok helyen a "citrom" kardánt. Azt nem lehet rosszul összerakni. Ennél a négyszögnél sajnos rosszul is össze lehet. Annak nincs jelentősége, hogy egyik kereszt kisebb, mint a másik. Csak az irányuk számít.
Arra még figyelj, hogy a bemenő tengely (traktor kardáncsonk) és a hajtott tengely (munkagép csonkja) mindig párhuzamos legyen.
Ha kicseréled az eltekeredett négyszöget a tönkrement kardánon, és teszel bele jó kereszteket, jó csapágyakkal, akár még az is jó lehet tartaléknak. Kár kidobni, ha a villák nem sérültek.
Sokszor megnéztem a videókat, láttam is a különbséget, de nem értem fel ésszel a jelentőségét, sőt így mostmár azt is értem mire mondta Zemiator, hogy "választott magának kényelmesebb pozíciót". Pedig miután elhajlott megszünt a ropogás, mert megcsavarodva elérte az optimális helyzetet. Köszönöm, hogy nem adtad fel, magamtól még mindig nem a megfelelő következtetést vontam volna le, ami igen messze van a helytállótól, pl. a fejek másságát okoltam, az anyag minőséget okoltam ami talán részben helytálló. Akartam vásárolni hozzá kardánt, meg vásároltam is már, holnapra/keddre/ itt van, de azzal is így járhattam volna. " Erre mindig figyelni kell kardáncsuklónál, hogy egy irányba álljon a közepén a két villa." Megtanultam.
Pont erről raktuk fel neked a videókat... semmi más baja nem volt ennek a kardánnak, minthogy rosszul volt összerakva, és egyszerűen szétrángatta magát. Egy negyeddel elfordítva kellett volna összerakni, és akkor a két csulkó szögsebességváltozásai kiegyenlítették volna egymást. Erre mindig figyelni kell kardáncsuklónál, hogy egy irányba álljon a közepén a két villa. Így elfordítva éppen erősíti egymást a két szöggyorsulás, és durván belengeti a gépet. Minél nagyobb a törés a csuklóknál, annál nagyobbat lendít. Ha így rakod össze, ahogy a képen van, bármilyen erős kardánt össze fog tekerni, vagy maga a gép szakad szét.
Hogyha hátulról nézed a gépet, a TLT az óramutató járásával +egyezően forog ( ha csak nem tud fordítva is), akkor a tölcséres oldalán van a betáplálása a gallynak. Akkor jól állnak a kések élei, de miért van a másik irányba tekeredve a tengely ?
Szia Józsi! Csak rajtad múlik a legközelebbi mezőkövezsdi veterán traktoros találkozó alkalmával vagy az esedékes Zsóri látogatáskor szánj rá egy ki időt, nézd meg közelebbről akár ki is próbálhatod.
Ahogy kiderült a felderítés során ez két különböző kardánfélből öszerótt hajtótengely. Az egyik fele egy SPC vetőgépé a másik fele egy T4 320 C tip. tengely erősen kopott feje. A kisebb volt a vetőgépé.
Hidd el gondolkodtam is egy 2-3 hengeres Zetorban mert az alkatrészek olcsóbbak hozzá mint az IH-hoz de túl öreget és lepusztultat pláne még ha hiányos is nem akartam venni a "kicsit" fiatalabb szériák meg agyament áron vannak mióta a cseh meg szlovák kereskedők vásárolják fel a javát.Az IH meg már bizonyított nálam gyorsabb is,ebben meg van már irányváltó és szervó is szóval csupa luxus.
Ha majd a Zetorhoz keresel alkatrészt keresd Dunaszerdahelyen az Agro-Birot.Van saját honlapluk és magyarul beszélnek (apja-fia válalkozás) postáznak is.
Az a kardán sérülés a daráló üresjáratánál keletkezett,szörnyű ropogás kiséretében a hajtás próbájánál. A daráló nem szorul a gép is jól működött, a hajtás szöge kb 25-35fok lehetett. A hibát én követtem el, későn fogtam hozzá érdeklődni, hogyan kell a kardánt illeszteni. Felhasználtam egy mókolt rosszul illesztett MÉHtelepről beszerzett szir szart.