A technológián lehet vitatkozni, hogy melyik a jobb, melyik az informatívabb. De nem érdemes. Itt nem.
Legyen elég ehhez csak egy adalék. Lehet mondani, hogy egy vagy több többéves trekk idejétmúlt, korábbi állapotot tükröz, ugyanakkor nincs aggály a 10 éves vagy még régebbi fotók jelenlegi valóságtartalma kapcsán. De, mondom ez, csak a technológia választás kérdése. Én nem preferálom az utóbbit.
Amikor a kákán csomót keresünk, találunk, ha van rajta, ha nincs. Eleve feltételezni a félrevezetés szándékát tényleg a paranoia tárgykörébe tartozó dolog.
A regisztráció vázolt módon való megítélése egyrészt igaz, másrészt viszont semmi köze nincs ahhoz, hogy a szerkesztés mikéntje, hozzáférhetősége milyen.
Végül, jó a link, csak egyoldalú, a megszokott módon. Nagyon hiányoznak azok a hozzászólások, a személyemre vonatkozó jelzőikkel együtt, amelyekre a válogatás posztjai a néhány hozzászólónak szóltak. Ezek ugyanis mind egyszerű válaszok. Ja, és mi is volt a téma? Egyrészt az egységes turistaút-nyilvántartás, másrészt egy a kerékpárosok által igénybe nem vehető körforgalom és egy kerékpárút térképi keresztezési módjának kialakítása. Az előbbinél jó pár hét után kiderült, hogy a három leghangosabb ellenző egy teljesen vad feltételezéssel élt, az utóbbinál meg az, hogy az ún. győri kapcsolat rosszul adott tájékoztatást a nyegle kritikához.
"Nem csak erdei, mezei utakról, de még közutakról sincs mindenütt trekk." - Térképet nem csak (sőt nem elsősorban) track-ről, hanem georeferált légi fotókról is szikás rajzolni - jóval hamarabb volt fotók alapján térkép, mint GPS, és bizony egy jól illezstett fotó alapján rajzolva semlesz pontatlanabb a térkép, mint egy akármilyen gps-trackből felrajzolt. Tudom, tuhun több track alapján szemre, saccográfiai módszerrel átlagoltan megy a track-alapú rajzolás :-P
"Ha valaki regisztráció nélkül juttatna el felmérési nyomvonalat, akkor azt minden bizonnyal e-mail mellékletként tenné. Ez pedig automatikusan biztosítaná a kapcsolatfelvétel lehetőségét." - Mert miért is? Miért kéne e-mail mellékletként? És a "feladó" e-mail címe,mint olyan vagy fogad levelet/létezik, vagy sem... Tudod az,a mit a feladónál látsz az gyakorlatilag bármi lehet, akár Hófehérke feladóval is kaphatsz e-mailt...
"És ugyan mire biztosíték maga a regisztráció?" - A tuhunál arra, hogy egy tájegységet egyszerre csak egy ember matat, mert ugyebár ott ilyen a workflow, az OSM esetében meg a kapcsolattartás okán (emlékeim szerint ott az e-mail címes reg. esetében van validálás, hogy élő cím-e, azaz kap a megadott címre egy aktiváló linket a delikvens).
"Melyek voltak a korábbi nem építőjellegű témafelvetéseim?" Nagyjából ezek:
Nem csak erdei, mezei utakról, de még közutakról sincs mindenütt trekk. Aztán semmi biztosítéka nincs annak, hogy például egy beküldött trekk nem az úton tartás funkció bekapcsolása mellett jött létre.
POI-k. Korábban sem, most se értek egyet azzal, hogy web-es felületen lehet POI-t bejelenteni. Pont amiatt, amit Te is említesz. Ha van hozzá tartozó felmérés, akkor a szerkesztés során a POI is a helyére kerülhet.
Ha valaki regisztráció nélkül juttatna el felmérési nyomvonalat, akkor azt minden bizonnyal e-mail mellékletként tenné. Ez pedig automatikusan biztosítaná a kapcsolatfelvétel lehetőségét.
A "bárki szerkesztheti, kiegészítheti" megfogalmazásnak nem kis mértékben mond ellent a regisztrációs kötöttség.
(És ugyan mire biztosíték maga a regisztráció? Netán a pontos munkára vagy azért arra mégsem?)
Logika - paranoia.
"... már megint nem építőjellegű témafelvetés ..." Csak egy kérdés, mert végül is ez a hozzászólásod indítéka.
Melyek voltak a korábbi nem építőjellegű témafelvetéseim?
A precíz, a részletekre is kiterjedő munkavégzés, mint elvárás, a töltések és bevágások térképi megjelenítése, a POI-k aktuális állapotának jelzése vagy az egységes turistaút-nyilvántartás létrehozása? Nos?
Közútból már szerintem nem nagyon van olyan, ami alatt ne lenne track, nem lenne annyira hasznos, ha a ki tudja milyen beállításokkal (pl. lock on road) készült track-ek tömkelege jelenne meg. (Az OSM-ről tudok nyilatkozni elsősorban.) A POI-knál ez azért probléma, mert a Maps.Me-ben sokszor rögzítenek maguknak az átlag felhasználók pontokat, ami rákerül a térképre, de rossz helyre, hiányosan, vagy téves megjelenéssel.
A Tuhu-nál a térkép letöltés is azonosítóhoz kötött, de ott minidig is így volt.
(OSM) szerkesztőként néha hasznos az, ha a feltöltőt el tudom érni, tudok tőle kérdezni.
Ha nem a Tuhu/Osm térképszerkesztést veszem csak figyelembe, akkor persze minden track jó jöhet majd valakinek, valamilyen célból, forgalom, sebesség, stb. elemzésére, ahogyan most a google is elemzi az egyes helyek (parkok) látogatottságát a telefonon adatai alapján.
Szóval nem paranoia, hanem logika, de -megjegyzem- ez már megint nem egy építő jellegű témafelvetés részedről...
"... már-már nevetségesen paranoiás jelenség az, hogy mindkét hazai digitális turistatérkép készítő társaságnál még egy egyszerű trekk-feltöltés is csak előzetes regisztráció után végezhető."
A kék+ valóban összeköti a két ágat? Mert a Gyár utcában úgy láttam elfogynak a jelzések, bár az is igaz hogy nem néztem át minden fát/oszlopot tüzetesen ez ügyben.
A fejre állított kék3 szög valóban elég szerencsétlen választás, gondolkoztam is, hogy hova vezethet, milyen csúcsra, de nem jöttem rá.
Ez a tanösvény viszont nem lenne rossz, nem tudom mikori ötlet lehet:
"Az OKT két, (a vasút állomás felé és a vasútállomástól Somsály felé menő) ága közötti összekötést (az állomást kikerülő jelzett utat) a K+ jelzés egymagában tökéletesen betölti."
Az OKT jó messze van ide, de azért értem mit akartál mondani. :-)
A kék háromszög valójában egy csúcsára állított háromszög, ami ugye a turistajelzések között nem létezik. Ez egy rosszul kigondolt átkötés (az ózdiak szerint tanösvény) lett volna amit megszüntettünk. Ez a Gyár u- Munkás u - Lomb u - Nagyamerika u- Vajda János u - Gyár u - Hétes telep - Csontalma u között korábban törölve lett. Ezek szerint egy jel sajnos ott maradt.
Az OKT két, (a vasút állomás felé és a vasútállomástól Somsály felé menő) ága közötti összekötést (az állomást kikerülő jelzett utat) a K+ jelzés egymagában tökéletesen betölti.
Indok az ózdiak felé: Ha kell mégis a tanösvény, akkor az egységes KT jelzéssel kellene ábrázolni és nem a turistajelzésre hasonlító fejre állított háromszöggel, mert ez így mint alább is látható, sokakat megtéveszthet. A tanösvényt pedig valahol nyilvánosan is leadminisztrálni.
Totó, Ózdon van olyan jelzés amely nincs fent az OSM-en, a tuhun igen, de ott sem teljes hosszában.
Sőt az OSM-en maga az kis utca is hiányzik. (lásd 2. fotó, jól járható, kövezett.
A régi Kohász kék jelzés a Csontalma utcán érte el a Gyár utcát, ma ez kék + jelzés, amely az Acélgyár régi kapujáig követhető. A Gyár utca felénél még van kék+ jel.
A piros nyílnál a betonlépcsőn látható friss jelzések közül a kék 3szög nem tudom honnan hova vezet. A nyíl a régi kék sáv.
1. a piros nyíllal jelzett hely fotója
2. a térképen a kék kurflinál lévő jelzések egyike
Az új bélyegzőhelyek/oszlopok QR kódjainak kuszasága, egy jó applikációval még orvosolható lenne, ha a GPS-ből kiolvasott koordinátákkal összepárosítanák, de nem hinném, hogy túl gyorsan sor kerülne ilyesmire.
Igen, így van. Persze amikor kikerültek az új dobozok, lehetett volna erre is gondolni, és egyedi QR-kóddal ellátni mindet, mert ha jól tudom, most mindegyiken ugyanaz szerepel. Sebaj, majd a következő telejs doboz- és bélyegzőcserénél... :-D
A kéktúra az más, ott azért a hagyományok sokat számítanak, bár LASSAN ott is el lehet kezdeni gondolkodni, hogy ha legközelebb új füzet kerül kiadásra, akkor már egy alternatív megoldásként szóba jöhet a dolog.
Azért hangsúlyozom, hogy lassan, mert bár nincs a tarsolyomban konkrét statisztika, de úgy érzésre már az erdőjáró emberek 90%-a már rendelkezik olyan okostelefonnal, amiben van GPS.
Tehát az a 10% akinek nincs, az joggal tiltakozik a kizárólagos megoldás ellen.
(meg nyilván van az a réteg is, akinek ugyan van ilyen készüléke, de nem tudja/akarja használni)
Az embereknek kell hagyni időt, hogy megérjen bennük a technológiában rejlő lehetőségek felismerése.
Érdekes volna visszaolvasni az itteni fórumban is, hogy hányan idegenkedtek mondjuk kb 15 éve, és azok közül most hány használ GPS-t :)
"egy QR kód és a telefon által adott GPS koordinátákkal, időbélyeggel tárolt adatokat gyűjteni." - Hogy ezért az ötletért valamelyik talán kéktúrás topicban hogy le lettem anno ööö... teremtve... Azóta meg gyakorlatilag az instant túrák -egy része legalábbis- erre az ötletre épít :-P
Persze emlékszem, hogy bőven a hetvenes évek első felében már rajzolgattam olyan autót, illetve műszerfalat, ahol a sebességváltáshoz nem volt kuplung, és egy karral lehetett fel meg le irányba váltani... De a fene megeszi, azt az ötletet sem szabadalmaztattam :-D
A kód képekről való leolvasásának megakadályozására 2 fő megoldást látok.
1. Olyan kódtáblát alkalmazni, ami messziről látható, de a kód csak nagyon kis karakterekkel van írva, hogy egy normál fényképről ne legyen leolvasható. (esetleg olyan helyre tenni, ami az útról nem is látszik)
Vagy lassan áttérni valamilyen okostelefonos megoldásra, ahol a füzet helyett pl. egy applikációval kellene beregisztráltan egy QR kód és a telefon által adott GPS koordinátákkal, időbélyeggel tárolt adatokat gyűjteni.
Köszi, tök jó lett. Átnézem majd a mapillary-ket a hiányzó oszlopfotóknál, hátha van ahol tudom használni. Ha valaha átlépünk a teszt-kereteken, simán meg lehet tenni majd az oda-vissza hivatkozást (részemről osm id-t igyekszem most is tárolni poikról/node-okról, később relation-ökről).
Koordináta pontosságát nem tartom jelenleg kiemelt célnak, pont azért van a fénykép, hogy meglevő oszlop/tábla esetén az irány akár gép előtt ülve is gyorsan ellenőrizhető legyen. Ennek megfelelően jelenleg nincs külön koordinátám poi-ra és oszlopra, nem is tervezem.
Karbantartó szervezetnél kérdőjeles elemekkel mi az elképzelés?
Egyelőre semmi, igaziból azért kezdtem el ezeket felvenni mert a poi-k részben saját turistautak végpontjai, részben ha már van fotó-információ ne vesszen el, illetve hosszabb távon (jó esetben jövőre) örülnék ha teljes Börzsönyre meglenne majd a "nyilvántartás".
Elvileg ismerek olyat aki 99%-ban meg tudná mondani hogy ki állított mely oszlopot ezek közül:), de ennek tisztázása is a "ráér még" feladat most nekem.
Írok majd ha sikerül a saját "pont"-jainkat/oszlopainkat közel teljessé tenni, reményeim szerint tavaszra. Addig is, ma is csinosítottam-pontosítottam a listanézeten mind formátum, mind adat szempontból, pár napja a térképen is, mostmár minden elérhető "központi helyről" is (http://bthe.bernece.hu)