szia!már régóta szemezgetek a chiptuningal főleg a tietekkel MMC.vel.Szeretném Audi A4 1.6 benzines 101Le 1997-es évjáratú kocsinak egy kis életet adni,mert kevésnek tartom az erőt,de néztem chipel is 110Le lesz belőle,ami szerintem korántsem biztos,mert függ a motor kopotságától is,erre van lehetőség,hogy felmérjék előzetesen,hogy mennyit is tudnak belőle kihozni?kevesebbet eszik a tuningal vagy sem?mikor törlödik a chiptuning pl. elektronikai probléma fellépésekor.
Ha valaki kellően tájékozódik, akkor az hogy rosszul van-e megírva a program nem feltétlenül később derül ki.
Pontosabban az, hogy esetleg rosszul lesz-e megírva.
Már a program megírása előtt el van vetve a kocka, amikor az ügyfél eldönti hogy kire bízza az autóját.
Csábító lehet az olyan ajánlat aholmár féláron is vállalnak chiptuningot (turbodiesel motorok már 40eFt-tól) de a kellő tapasztalat hiányában módosított program csak később nyújtja be a számlát.
Az ilyen áron tevékenykedő kóklereknek köszönhető, hogy negatív vélemények is megjelennek a témával kapcsolatban.
Ez is csak egy szakma, amit lehet jól és lehet rosszul is csinálni.
Egy jól megírt program normál használat mellett nem csökkenti a motor élettartamát.
Ez egyébként az említett Totalcar-os cikkben is olvasható. Legalábbis Göbölyös Zsolt cikkében http://totalcar.hu/magazin/technika/2010/12/03/a_takarekos_utcai_harcosok/ Erre a cikkre hivatkozik "becsületesnepper" felhasználó, miközben negatív tapasztalataira hivatkozva mindenkit próbál lebeszélni a chiptuningról,
Idézet a cikkből: " Hamarabb ki fog készülni a motor? Erre már nem egyértelmű a válasz. Ha a többlet teljesítményt mindig használjuk, akkor biztosan, de ha csak néha-néha, akkor nem lesz kimutatható az élettartam csökkenés."
Jól megírt chiptuning programmal az autó megbízhatóság szempontjából egyenértékű a gyári programmal.
A computer a módosított programot ugyanúgy nem tudja elfelejteni mint az eredetit, amit jobb helyeken minden esetben elmentenek.
Újabb idézet a cikkből: "A célunk az, hogy több levegőt jutassunk az égéstérbe, ehhez pedig több tüzelőanyagot adagolva nagyobb teljesítményű lesz a motor. A többlet levegő bejuttatása a turbónyomás emelésével lehetséges, a többlet tüzelőanyag pedig a befecskendezési mennyiség módosításával. Ezt mindet elektronika felügyeli, csak a szoftvert kell módosítani. De mennyire és hogyan? Nos, itt válik el az ocsú a búzától, illetve a rossz tuningos a jótól."
A cikkben szó esik még chiptuning és tuningbox közötti különbségről is.
Még egy idézet:
"Láthatjuk, hogy fontos a szoftver ésszel történő megváltoztatása. Általában a jó tuningos ad egy kicsit nagyobb turbónyomást is, így egy picit növelni tudja a légfelesleget, több tüzelőanyagot tud úgy adni, hogy erősebb lesz a motor, de még nem füstöl láthatóan. Esetleg korrigál az előbefecskendezésen is, de ez már a profik territóriuma. Az előre megírt szoftverek így elég komplexek és fejlesztésük több fékpadi tesztet is magába foglal.
Ehhez a rendszerhez is vannak soros tuningboxok. Ezeket általában az adagoló és a vezérlőegység közé kell iktatni és az adagolóba jutó jeleket (négyszögjel kitöltési tényezőjét) másítják meg, így sarkallva az adagolót a többlet anyag befecskendezésére. Itt másra nincs lehetőség, sem kis töltőnyomás növelés, sem eltérő módon beavatkozás a fordulatszám tartományban, ez csak egyszerűen az 50%-ot 55-re változtatja, a 70%-ot pedig 77-re, képletesen felfelé tolva egy görbét mondjuk 10%-kal, a teljes fordulatszám tartományban. Erősebb lesz a motor, működik a doboz? Igen, tehát nem csalás, azonban a jól megváltoztatott szoftverhez képest silány lesz az eredmény. Viszont be és kiszerelni 10 perc, nem kell hozzá semmilyen szerszám. A kisebb teljesítmény növekmény ellenére azonban a motor terhelése kicsit nagyobb lesz, nem is a mechanikai, hanem a termikus és a koromkibocsátása is nagyobb lesz."
Részletes leírás a chiptunig és tuningbox működésének különbségeiről:
Ha meg rosszul az nem azonnal derül ki, így majd ha leesik a félmillás turbó a kocsiról, és viszi a fél blokkot nem lesz sok esélyed kártérítést kapni......én is a totalcaros cikket elolvasva és végiggondolva hagytam. Nekem a megbízható autó számít, ha valahol otthagy az országban az nekem több százezres kiesés......
sziasztok. Régóta morfondírozok egy kis optimalizáción (nem baj ha teljesítmény növekedés is társul mellé :)). Csak nagyátlagban kérdezem jár e valami plusz kockázattal ez a dolog. pl: motor élettartam? váltó? turbo? stb... Tudom lehet bagatel a kérdés és minden autó más és más nehéz megmondani de adott egy BMK-s 3.0tdi A6 (224LE), mi az a biztonságos tartomány ahol még nincs károsodás? Köszönöm
Az említett boldog-boldogtalan kategória a crackelt cuccokkal, aki zokszó nélkül rátölt az ECU-ra egy másik autóhoz készült tuningprogramot miközben elképzelése sincs arról hogy milyen értékek lettek beállítva.
Ilyenkor csak a remény marad, de az nem mindig segít :-)
Találkoztam olyan esettel is amikor Siemens computerre töltöttek rá egy Bosh-hoz készült programot, és az elkövető csodálkozott hogy az autó ezek után nem indult be és megszűnt a kommunikáció is.
Azt talán mondanom sem kell hogy epromégetőt még életében nem látott, viszont a tuningot nagyon kedvező áron vállalta el :-)
Igen, bár ismerek olyan "tapasztalt öreg mestert", aki szintén régóta csinálja és régóta ugyanazt a berögződött rossz irányt használja (mérések híján), mint régen, amit akkor úgy gondolt, hogy jó, mert azóta sem volt képes fejlődni.
Az új autóknál/rendszereknél pedig csak annyi tapasztalat van, ahány éves az "új" technolgia. Jó példa erre pl. a japán autók(Mazda, Nissan, Mitsubishi) Denso rendszerei, amihez a műszer ugyebár csak néhány éve létezik a piacon. Ezeket még most is csak kevesen tudják jól megírni.
Nem úgy, mint egy EDC15-öt, amivel már boldog-boldogtalan próbálkozik, mindenféle crackelt cuccokkal, az olajcsere és a kárpit tisztítás mellett kiegészítő tevékenységként. Végülis ez is olyan egyszerű, mint az olajcsere :-) Leengedem, feltöltöm és kész :-)
Egy chiptuning program megírásánál mindig felmerül a kérdés (jó esetben legalábbis) hogy mi az elérni kívánt cél.
A hangsúly az értékek beállításán van, ez ami meghatározza egy chiptuning - motoroptimalizálás minőségét, és itt jön képbe az hogy a kiszemelt chiptuning műhely mennyi tapasztalattal rendelkezik.
Egy normál utcai tuning esetében elsődleges szempont a tartósság, tehát a motorfunkcióhoz tartozó paraméterek módosítása a gyári határértékeken belül történik, ami nem csökkenti a motor élettartamát ha az erőtöbbletet nem használjuk ki folyamatosan.
Ugyanakkor gyári programmal is szét lehet gyilkolni a motort ha valaki nagyon "elszánt" :-)
Negatív tapasztalatokról azok számolnak be, akiknek rosszul módosított program került autójuk vezérlőegységébe, érdemes tehát mindig rákérdezni hogy a kválasztott tuningműhely hány éve foglalkozik chiptuninggal.
Csao érdekelne, hogy 2005ös vw polohoz motorkod: BBY van-e valakinek megirt chipje? 1.4 75le igazából a gázpedálreakció lenne fontos meg hát az a 8le se ártana válaszotokat előre köszi:)
Bocs hogy nem irtam le egyből :) Audi Allroad 2.5 tdi 2002 es 180 lovas gyárilag .
Engem az érdekelne milyen is ami benne van mert nem én rakattam bele , igy vettem és annyit olvastam márt itt a félre írt vezérlőkről , hogy kezdek beilyedni .
Árat a vélemény nyilvánitásról kértem volna ! Tisztában vagyok vele hogy az irás más tészta !
Természetesen van rá lehetőség, hogy véleményt mondjak a motorvezérlőd jelenlegi programjáról.
Az is megoldható hogy a kéréseidenek megfelelően módosítsak rajta, és erősítsek azokon a fordulatszámtartományokon ahol a motor jelenleg nyomatékszegény vagy nem egyenletesen gyorsul.
Ugyananakkor meg kell jegyeznem hogy mrmekkmester felvetése is jogos: árat csak akkor lehet mondani ha tudjuk a művelet mennyi munkával jár. Ehhez pedig tudnom kéne: milyen autóról van szó?
Ezeknek az adatoknak a birtokában az esetek döntő többségében fejből meg tudom mondani hogy az adott típust milyen motorvezérlővel/ motorvezérlőkkel (adott évjáraton belül- típustól függően- többféle computer is létezhet) szerelték, programozható-e OBD csatlakozón keresztül, vagy asztalon kell bekötni egy áramkörbe, kell-e forrasztani, chip-et cserélni vagy újraprogramozható-e a chip.
Az érdekelne hogí mibe kerülne az ,hogy megnézné valaki milyen chip van a kocsimban és ,hogy jo e ahogy meg van irva ! Van rá lehetőség ? Szakmai vélemény vagy esetleg tanács hogy kellene e változtatni és ha igen miért
Sziasztok ! Árajánlatot szeretnék kérni egy 99-es Lancia Kappa 2.0 20V 5 hengeres turbó . Ki és mennyiért chipelné ? Ez email-em nyilvános vagy 06209959459 Siófok . Köszi