Az akku tényleg OK. 1 hónapja vettem egyet, mert ugye lemerült, gondoltam ezt én még nem cseréltem kit tudja mióta van a kocsiban, az a legkevesebb, hogy télre veszek egy újat. Csakhogy az újonnan vásárolt is lemerült, akkor kezdtem villanyoshoz járni. Mivel ő nem talált semmit, ajánlott egy SAAB-ot futtató diagnosztika szervizt, ahol mértek akkut is(az újat), és azt mondták ez sz@r, cseréltessem ki. Visszavittem, ott is bemérték, terhelték villával is, de szerintük meg jó volt. Ettől függetlenül kicserélték egy másik újra(mert ismerem őket csak ezért), csakhogy ez az aksi is lemerült, itt kezdte elönteni az agyamat a .... szóval az.
Igen, írtál egy nagyon érdekes dolgot. Mégpedig azt, hogy én a villanyosnál pénteki napon letettem, ő pedig hétvégén hozzá sem nyúlt, és azt mondta hétfőn pöccre indult. Na most ezt azóta sem tudom hova tenni, mert nálam utána is mindennap lemerül.
Sajnos nekem erre nincsenek megfelelő műszereim meg közterületen áll az autó napi szinten, így kénytelen leszek egy megfelelő szakit találni. Majd januárban, mert senki nem dolgozik. Most naponta kétszer megjáratom, hogy ne kelljen bikázni.
A Te eseted -hibabehatárolás szempontjából- még szerencsésebb, mintha 10 nap alatt merülne le az akku. Itt jelentős áram folyik/szivárog.
Első lépés: tényleg OK az akkud? Az, hogy éppen 10 hónapos, még nem jelenti azt, hogy feltétlenül jó is. Egy terhelővilla minden autóvillamosságisnál van, közelítő infot ad. Létezik egészen precíz, sok adatos, diagramos elemzés is pl. a jobb PicoScope típusoknál, de 20 éve pl. szinte mindenki terhelővillát használt. Ez is megteszi.
Ha jó az akku, akkor jön a neheze.
Autóvillamossági meg azt mondja ő nem talál semmit, ami leszívná.
Pedig leszívja. Vsz a vizsgálat időpontjában tényleg nem folyt el semerre kóbor áram (hacsak nem tévedett a szaki) Ez azt jelenti, hogy a hiba nem állandó, hanem időszakos.
Ha vki ilyen esetben gyorsan megtalálja a hibát, az csupán a vak véletlennek (vagy a vastagbetűs nagy mázlinak) köszönhető. Egy átlagos mai autóban több száz fogyasztó van, egy öregebb autónál nehezítésként bejöhet még a kábelhálózat gyalázatos állapota.
Mit lehet tenni?
Az egyik hsz. javaslata volt a biztosítékok egyenkénti kivétele. Működik. De -mivel vsz. időszakos hibáról van szó- tároló nélküli egyszerű Ampermérő nem biztos, hogy ér valamit, hacsak nem figyeled állandóan. Megoldás lehet, hogy egyszerre egy biztosítékot veszel ki, csak semmi műszer, másnap ránézel az akksira egy egyszerű kézi műszerrel. Lemerült? Akkor nem ebben az ágban van a hiba. Biztosíték vissza, a következőt veszed ki, a procedúra ugyanez, lehet hogy két hétig. Ha végülis megvan a biztosíték, amelyik ágában szökik el az áram, jön a következő lépés: a rákötött fogyasztók közül melyik a hunyó. Itt bejöhet a leválasztható fogyasztók egyenkénti eltávolítása.
Egy "lakatfogós" műszer nagy segítségedre lehet, nem kell pl. biztosítékokat eltávolítani, a kábelre /kábelekre egyszerűen ráfűzve kapsz eredményt.
A profi elektronikával foglalkozó műhely sem nagyon kapkod az ilyen feladat után. Ha van egy többcsatornás tárolós szkópja, akkor annyival könnyebb a feladat, hogy egyszerre több áramkört tud figyelni, pl. négyet.
A nagy mázli akkor van, ha épp akkor vizsgálja a szaki a beteget, amikor tényleg rendellenes áramfogyasztás van, akkor esetleg gyorsan be tudja határolni, hogy melyik ágban csurdogálnak illegálisan Amperek, ezt követően meg pontosan azonosítani is tudja a fogyasztót is, vagy a kábelköteg érintett részét.
De mégegyszer: első feladat az akku tényleges állapotának a vizsgálata.
Némi sértődöttséget vélek kihallani a hozzászólásodból. Nincs miért megsértődnöd.
gondolom HASZNÁLHATÓ ötleted is van amivel segíteni tudsz bajban lévő fórumtársunknak, nem csak azt megmondani, hogy miért nem jó amit a másik mond!
Nem a jószándékon múlik, hidd el. A szakszerű hibabehatárolás, nincs mese (sajnos drága és gyakran bonyolult) eszközöket feltételez (pl. éppen az említett tárolós szkóp), de ha éppen lenne az egyik szoba sarkában, akkor sem tudná egy kiváló jogász, egy angoltanár vagy akár autókereskedő sem némi rutin nélkül hasznát venni.
Marad az amatőr módszer. Mit is írtam a tippedre?
Logikus, csak hosszadalmas. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy egy-egy biztosíték jó néhány fogyasztót kiszolgál, mire ezeket az ágakat teszteled, lemegy a nap, esetleg többször is.
Ez nem kritika, sőt. Azt azért légyszi engedd már meg nekem, hogy hogy egy ajánlott módszer buktatóira utaljak. Ha ez neked sértő, akkor bocsika, nem fog többet előfordulni.
Viszont itt a fórumon megpróbál mindenki az éppen aktuális problémájára tanácsot kérni esetleg tapasztaltabb márkatársaktól, remélve, hogy saját maga is megtalálja a megoldást!
Ez korrekt is. Ha ránéznél a hsz-em második részére (egy-két hetente lemerülő akku témája), magad is látnád, én is így gondolom.
Bocsánat hogy ötletelni próbáltam! Mivel Te igen nagy tapasztalattal bíró szakember vagy és minden tiszteletem ezért, gondolom HASZNÁLHATÓ ötleted is van amivel segíteni tudsz bajban lévő fórumtársunknak, nem csak azt megmondani, hogy miért nem jó amit a másik mond!
Említette, hogy az akksi vadi új és egy éjszaka alatt lemerül, ezért valószínű áram folyni fog, és ha esetleg mégse, a sok bosszúság végett nem nagy ár ránézni többször arra a műszerre.
Ha elcsípi a problémás áramkört a biztikiszedéses módszerrel akkor pont leszűkítette egy áramkörre a hiba forrását, még ha több fogyasztó is van azon a körön. Ezzel már azért lehet valamit kezdeni úgy gondolom!
Nyilván komoly szakműhelyekben, mint például nálatok vannak komoly műszerek, felszerelések, szakemberek akik "némi" ellenszolgáltatásért megoldják a problémáinkat. Viszont itt a fórumon megpróbál mindenki az éppen aktuális problémájára tanácsot kérni esetleg tapasztaltabb márkatársaktól, remélve, hogy saját maga is megtalálja a megoldást!
Ha az ötletem használhatatlan akkor ne vegyétek figyelembe!
Én megpróbálnék egy a apermérőt ráakasztani az akksira. Ennek mutatnia kell a fogyasztást.
Na ja. Ha éppen "folyik az áram"
És ha éppen nem? Éjjel nappal nem figyelheted a műszert. Egy tárolós szkóp a megoldás, ahol több nap "eseményét" tudod nyomon követni.
Ezután egyenként kivenném a biztiket. Ahol megszűnik az áram mérése, azon a körön kell tovább keresni. Ezzel szűkítheted a kört.
Logikus, csak hosszadalmas. Tovább bonyolítja a dolgot, hogy egy-egy biztosíték jó néhány fogyasztót kiszolgál, mire ezeket az ágakat teszteled, lemegy a nap, esetleg többször is.
Az 1-2 hetente lemerülő akku témájához:
Nem biztos, hogy bármi "leszívja" az akksit.
Télen, alacsony hőmérsékleten az akkuk kapacitása lecsökken. Az akkuk átlagos életkora 3 év, ekkorra már egyébként is lecsökken a tárolókapacitásuk. Ehhez a gyenge állapothoz hozzájön a hideg okozta kapacitás csökkenés. És még valami: 1% / nap körüli önkisülés.
Számolj: adott egy 70 Ah-s akku, 3 évesen már csak (mondjuk) 70%-ot tud, ez annyimintannyi kb. 50 Ah. A hideg miatt ebből is 10% csökkenés, már csak 45 Ah. 2hét alatt durván 15% önkisülés, már úgy 38 Ah körül járunk a 70 helyett. Vannak ki nem kapcsolható, kis áramfelvételű fogyasztók, (óra, stb...) ezek is terhelik valamelyest az akksit, a vége az, hogy a gyári kapacitás fele áll rendelkezésedre, ami karcsú.
Hidegben a motorodat jóval nehezebb körbeforgatni, a rozzant állapotú akksi megadja magát. Megoldás: új akksi. Ha végignyűglődöd a kapacitás vesztett akkuval a telet, árpilistól jobb a helyzet.
Nekem 1-2 hét alatt szívja le valami nullára. Próbálták kimérni, de gyors ellenőrzéssel csak azt állapították meg, hogy kb. 1 perc után lekapcsol az autó minden fogyasztót, nincs mérhető fogyasztás, hosszabb vizsgálatra meg még nem vittem el.
Amúgy én hosszabb időre leválasztom az akkumulátort (van beépítve egy "battery isolator": http://www.homasita.hu/product/10172047 ), és nekem nem kapcsol be a riasztó (2003 1.8t).
Én megpróbálnék egy a apermérőt ráakasztani az akksira. Ennek mutatnia kell a fogyasztást. Ezután egyenként kivenném a biztiket. Ahol megszűnik az áram mérése, azon a körön kell tovább keresni. Ezzel szűkítheted a kört.
Típushiba, hogy lemerül? Hát eddig nem csinálta, és biztos, hogy valami okozza, csak azt lenne jó tudni mi, mert ez így baromi idegesítő, még a sarut sem tudom leszedni éjszakára, mert egyből riaszt.
A ventilátor valóban nem okozhatja ezt, de azért ha már gond volt, az is ki lett cserélve, természetesen az alapprobléma ettől nem oldódott meg.
A diagnosztika néhány hibát kimutatott, de többen egyöntetűen kijelentették, hogy ezek sem okozhatják.
Központi zár(bal hátsó ajtó nem mindig nyit-zár (húszból egyszer), kormányzár(ez nem működik), illetve az anyósülés biztonsági öve, ami ha jól tudom egy rendszer a légzsákéval diagnosztika téren.
Nos ezek a hibái, de egyik sem indokolja a 20 óra alatti lemerülést.
Fehérváron nem találok senkit, aki megtudná mondani mitől merül le a vadi új aksim egy nap alatt.
10 hónapja vettem, eddig ezt nem csinálta. Autóvillamossági meg azt mondja ő nem talál semmit, ami leszívná. Mondom könyörgöm, de attól még leszívja, 24 óra sem kell.
Hát most baromira "örülök", ez kész horror! Nem semmi vagy kolléga! Én egyedül biztosan nem állnék neki egy ilyen projektnek! Most már csak reménykedhetek,hogy ne kelljen kivenni a műszerfalat,hátha megy a dolog úgy is,de így sem valami bíztató! :( Elvileg,akkor először a szélvédő koszorúnál kell szétnézni ezek szerint,az expanziós szelepnél? Köszönöm a segítségedet! Hogy mi vár még rám...........
Én most jöttem be az autótól. Akku tálca csere művelet volt. Vettem akkumulátort... Az EPC szerint 85Ah 800A hidegindítás paraméterekkel bíró akku kellene bele. Hát elmentem, megvettem. Cserénél feltűnt hogy mintha egy kicsit nagyobb lenne a 74Ah-s akkutól és éreztem hogy nem lesz jó vége. Hát nem fért be a tálcába, kicsit a beugró részen igazítottam flexxel, hogy átmenetileg is valahogy benne legyen. Ezután beszéltem É. Ákossal és kiderítette hogy a 85Ah-s akkuk a Skandináv országokba szánt 1.9-es autókba voltak szánva ahol volt/van állófűtés. Mivel ismét nem akartam akku-t venni, így elkezdtem kerseni az ottani akku tálcát, de Ákos jelezte hogy nekik van. Jelentős engedményt kaptam Tőle a tálcára, így most az új tálcával a 85Ah-s akkuval faljuk tovább a kilométereket. A csere szép km állásnál történt, 215555 km. : )
Az ilyen, nagylélegzetű melók komoly kockázatot hordoznak. Főleg korosabb autókon gyakran bejön előre nem látható hiba, hiába ad árajánlatot a műhely a várható 15 órára (ami nagyobb szervizekben 150+ ezer Ft), nagyon könnyen rárakódhat plusz 5-6 óra, vagy akár több. A már eleve húzós költség így már fájdalmas lesz, és nincs boldog szereplője a történetnek. A szerviz nem tehet róla, mégis kellemetlen az ügy, néhány órát esetleg elenged a valós munkaidőből, már veszteséget termelt, jobban jártak volna, ha ehelyett inkább udvart takarítanak. Az ügyfélnek sem tetszik az ügy, van úgy, hogy átkozza a pillanatot, amikor betette a lábát a "lehúzós, béna tökfejekhez".
Ha vkinek van ideje, helye, szerszámai, rátermettsége, akkor a legjobb megoldás a saját, ha saját maga nekiáll, szvsz.
Én egy 9.5-ből szereltem ki a műszerfalat fűtésblokk csere miatt.
Csak egy utalást találtam a műveletre egy amerikai oldalon, ott 15 munkaórát írtak rá, (műszerfal, keresztmerevítő,váltóbox, majd a teljes fűtőegység) nekem 16 órámba telt, de azóta is tökéletesen működik.
Ebben az esetben inkább kérj másik szakvéleményt, mielőtt kiszerelnéd a műszerfalat. Ettől óva intek minden amatőr szerelőt (én is az vagyok!)
Idén nyáron ugyanígy jártam. Nálam is a klímás megállapította hogy a szélvédő alatt de valószínű belülről engedi el a gázt. A műszerfal kivételét nem vállalta ezért én nekiálltam és kivettem az egész műszerfalat Nem semmi mutatvány volt. Visszamentem nyomás próbára, mert nekem gyanús volt. A nyomáspróba megmutatta hogy nem az utastérben engedi a gázt, - tehát fölöslegesen szedtem ki - hanem a szélvédő alatt a csövek ahol csatlakoznak a táguló (expanziós) szelephez. Imbusz csavarok rögzítik a csöveket. Nekiállt a klímás de ki forgatta az imbuszkulcsot a csavarból, ezután széttette a kezeit hogy nem tudja szétszedni. Hazamentem és le fúrtam az imbuszcsavar fejét de akkor sem jött le mert össze volt oxidálódva az acél csavar az alumínium szeleppel, ezért le kellett fúrnom az egész szelepet amit ezután ki kellett cserélnem Kb 15 - 20000 Ft a szelep. A 4 darab gumis alátét 11000 Ft volt. Összeraktam nyomáspróba de még mindig eresztett kicsit. Ezután vettem klíma tömítő pasztát azzal újra összeraktam és így lett jó. Nagyon nagy szívás volt nem férni hozzá sehogy se A lefúráshoz is egy derékszögű fúró adaptert kellett használnom hogy hozzáférjek. Mindenképpen a táguló szelepnél keresd a hibát, ott van négy darab alátét 2 az elején 2 a hátulján nagy valószínűség szerint ott van a baj. A műszerfal kiszerelése...... hát arról inkább nem mesélek vannak fényképeim róla. Pffff. Az enyém 2008 as 9-3 de szerintem a tied is ugyan ez.
Először is Kellemes Karácsonyi ünnepeket szeretnék kívánni mindenkinek.
A másik csupán annyi lenne röviden:
Na,szóval a nyár elején feltöltettem a klímát,mert már szinte csak "pihegett" 18.000 Ft-ért. Nagyon jó volt,tolta a hideget rendesen!
Majd,bő két hónapra rá,augusztus végén egyik nap már semmi nem jött,vissza a klímáshoz,aki megállapította,a motortérben UV lámpa segítségével az elfolyás útját,ami a szélvédő alatti részhez vezetett,vagyis a koszorú alatti részhez! Azt mondta két lehetőség van: Vagy ott lesz a koszorú alatt egy kb. 1000 Ft-os gumialkatrész,és csak azt kell kicserélni,vagy pedig műszerfalbontás!!!!!!!! Sok pénzért,mert más baj lesz! Nem mentem már vissza,elhalasztottam,de nyílván azért zavar a dolog,mert jövőre úgysem úszom meg a javítást,de bárcsak az előbbi dolog lenne! Valakinek ismerős a dolog? Járt már hasonlóképpen? Ja,az autó 9-3 2004-évjárat
Sziasztok! Nincs Saabom, bár régebben szemezgettem a márkával, de az én fizetésemhez kicsit drága a fenntartása. Valójában csak egy kíváncsiskodó kérdésem lenne, mert szoktam olvasgatni a fórumot, és feltűnt, hogy többen is azt írtátok, hogy macerás a vezérlés csere a 9-5-ösöknél a 2.3t motoroknál (motor kiszerelés stb.). Megnéztem az autodataban (ill. youtoubon is láttam videót) nem ír semmi extrát, nem írja a motor kiszerelését sem, ha jól láttam. Pontosan miért kell kivenni a motort és miért lehet még macerás a vezérműlánc cseréje? A kiegyenlítő tengelyek lánchajtása miatt? Köszönöm előre is az infókat, bocs a kíváncsiskodásért :)