Keresés

Részletes keresés

drdoktor Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30555
a múzeum kérte, a minisztérium engedélyezte és mégsem került oda?
vagy valahol elvesztettem a fonalat, mert nem értem.
Előzmény: 7578 (30553)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30554
Urak!

Egy kicsit elkanyarodok a háborús témától. Azt hiszem ezen a topikon folyt a múltkoriban polemizálás a "műtanrendőri" szó eredetéről. Ez továbbra is titok számomra, de ma a Kossuth Rádió Arcképcsarnok c. műsorában Szilágyi Györggyel beszélgettek, aki 1952-ig valamelyik kabarészínház igazgatója is volt. Megemlítette, abban az időben (gondolom ma is) minden évben jöttek ellenőrizni a színpadgépeket, világítást, stb, és ezt műtanrendőri vizsgálatnak hívták! Meglepett a dolog, mert eddig ezt a szót csak vasúti járművekkel kapcsolatban hallottam említeni, de ezek szerint máshol is alkalmazták.
7578 Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30553

Igaz hogy nem erről szólt mondandóm lényege, de pontatlan fogalmazásom miatt jogos az észrevétel. Legközelebb jobban figyelek írásomra, vagy csak egyszerűen beszúrom az érintett iratrészletet.

 

Előzmény: OKU30 (30549)
wrn30601 Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30552

Igen, de "mentségül szóljon", hogy 1913-ban, amikor a MÁV-ot a Közlekedési Múzeum megkereste (sajnos ezt a levelet nem láttam, csak a hivatkozást rá) saját gyárának első mozdonyát tekintette értelem szerűen első magyar mozdonynak. Hogy előtte máshol az országban más célra (nem MÁV) is épült gőzmozdony, azt -szerintem - az akkori kollégák (talán hasonlóan sok mai emberhez) nem tudták.

Eygébként már csak ezért is lenne érdekes a korabeli múzeumi levél, hogy ők akkoriban mit tudhattak erről.

Előzmény: OKU30 (30549)
wrn30601 Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30551
Urak, meg tudja valaki mondani, hogy az Óbudai Gázgyár II sz. mozdonya (Henschel) mikor lett a nagykanizsai sportpálya mellett kiállítva? (Év, hónap, nap?)
OKU30 Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30550

Igen ugyanerről a mozdonyról van szó.

Biztos, hogy 1919-ben nem került csehszlovák fennhatóság alá. A legmagasabb pályaszám, - ami 1919-ig északi szomszédunkhoz került - az 1925-ben kiadott CSD 344,444 volt. 344,445-től 447-ig jönnek a Szlovákok által a MÁV-tól a '20-as évek elején bérbevett, majd vissza nem adott 324-esek. 344.448-457 a 2.vh alatti szlovák megrendelésre gyártott gépek és az ennél nagyobb CSD számok már 1945-ös odakerülést jelentenek.

  A két vh között több fővizsgát is kapott a gép MÁV 324,597 pályaszámmal, valamint az 1925-ös pályaszámtömörítő átszámozási tervezet során ő lett volna a MÁV 324,813.

Előzmény: Remete mh. (30548)
OKU30 Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30549

Magát az alaptémát ugyan nem érinti, de érdekes, hogy milyen rég óta be van ívódva a köztudatba, hogy a Bp 1/1873 azaz a későbbi MÁV 335,043 volt az első Magyarországon gyártott mozdony, holott a dobogóra sem fér fel, mert Resiczán addigra már hármat legyártottak.

  A megörzéshez meg annyit, hogy a ténylegesen MAgyarországon gyártott első gőzmozdony viszont a mai napig meg van őrizve, igaz Romániában...

Előzmény: wrn30601 (30537)
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30548
Más információ meg azt sugalmazza, hogy a masina már 1919-ben CSD-hez került! Nem tudom, segítek -e, vagy mégjobban összekuszálom a szálakat, erről a mozdonyról lenne szó:

1916. Bdp. 3896 gysz. 114/1 jelleg - 1916.V.3. forg. áll. (Műtanr. pr.?)
1919. CSD ???

Mindenképp köszönöm a fáradozást!
Előzmény: OKU30 (30547)
OKU30 Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30547

Két változat ismert.

Mindkettő szerint 1945-ben Csehszlovák területen maradt a mozdony és az arra járó Vöröshadsereg letrófeázta. Ezután:

1.verzió:

1950-ben Trófea törölve és beszámozva CSD 344.474-nek. Selejt: 1953.03.

2.verzió:

1953 márciusában be akarták számozni 344.474-nek, de nem tették, hanem inkább selejtezték.

 

Beszámozási adatok:

344.471: nem lett átszámozva, mert menetközben visszaadták a MÁV-nak 1950-ben

1953.03.06: 344.472

???: 473 és 474 azonos módon kérdéses

1952.12: 344.475-479

Előzmény: Remete mh. (30544)
rezgaras Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30546
Utánanéztem. A magyar teherkocsikon a csapágyvilla belsô távolsága 1840mm volt, így tkp. belefér egy széles nyomtávú kerékpár. Persze a féket át kell szerelni...
Előzmény: rezgaras (30545)
rezgaras Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30545
etwg írta:

> Ilyen legendáknak nem kell sok hitelt adni mert, ehhez ki kell venni többnyire a talpfát - az meg marha munka.

Márpedig én konkrétan olvastam, hogy az átszegezés után levágtak a talpfa végébôl. Nem vették ki a talpfát, hanem kiásták a töltést a vége körül és egy erre a célra rendszeresített fûrészgéppel levágták.

Nekem a Lokfabrik képei közül a harmadik tetszik legjobban! Az ott szereplô, a szövegben külön megemlített kéttengelyes kocsi ugyanis egy valamikori MÁV Jkn.
Vajon hogy kerülhetett oda? És hogy lehetett széles nyomtávú? (a régi teherkocsikon a csapágyvilla a hossztartóra volt szegecselve, tehát a szélesítéshez a hossztartót is át kellett volna rakni - nem valószínû. Esetleg meghajlították a csapágyvillát - de ez sem nagyon érte volna meg. Vagy egy normál nyomtávú kocsi, csak véletlen keveredett a többi közé...)
Előzmény: etwg (30533)
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30544
Elnézést (látszik, éjjel van), MÁV 324,597 psz.
Előzmény: Remete mh. (30543)
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30543
Meg tudnátok mondani, hogy a CSD 344,474" psz. ex. MÁV 324,579 psz. gőzmozdony mikor lett selejtezve?
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.08 0 0 30542
Egy észrevétel:

- Talpfa végét nem kell levágni, a debreceni kisvasút '62-es átszegezésénél is bennmaradt rengeteg 950 mm nyomtávról 760 mm átszegelt talpfa (csak egy sínszálat húztak beljebb), melyekből sok mind a mai napig vonalban mindennemű süppedés nélkül.

Egy kérdés:

- A napok óta tárgyalt II. Vh. idején még a CCCP sarokütközőt használt és csavarkapcsot?

Egy könnycsepp:

- 1945.II.18.-án Nagylapos állomáson a 913 számú vonatot továbbító DRG 50.708 psz. gőzmozdony vezetője, Nikandró Malimó ittas állapotban agyönlőtte Gábor István órabéres fékezőt.

Fejet hajtva suttogom, Isten nyugosztalja!

Képek a Don kanyar honlapjáról: Hazafelé, 1943.V.8.
pancserzoli Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30541
Nekem az itteni 1. kép, és Károly 30517 hsz. alatti képe gyanúsan egy helyen, egy időben készült.

Rendben, hogy a jobb oldali szerelvény nem ugyanaz, de gyanúsan ugyanazok a katonák, a bal oldali vágány feltört jege, a peron feltört jege, a mozdony és a gomolygó füst, sőt még a pályaudvar felett keresztben (?!?) áthúzott vezeték is.

A dátumokból előbb hiszem el, hogy 1942 vége - ahogy Károly írja -, mint hogy 1943. április 15-e lenne - ahogy a cikk írja. Elhiszem, hogy arrafelé nagyon hideg van, de áprilisban azért mégiscsak illene tavaszodnia.
Előzmény: mávag_lokfabrik (30532)
k.novotny Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30540

utána meg minden féle más baja volt a nemzetnek, ha jól tudom.)

 

 

Meg kellett a mozdony ócska vasnak:-))

 

 

Én is voltam tegnap a Fortuna kisasszonynál, megnézte a tenyeremet, és máris mondta a tézisét..

 

Kedves Novotny Károly az őn szerencseszámai alapján hatalmas összeget fog nyerni a lotton 3013-ban

 

A gondom csak az, hogy addig valahogy kikéne húzni:-))))

Előzmény: wrn30601 (30539)
wrn30601 Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30539
Szia, köszönöm, tudom, mikor selejtezték a mocit.
A hozzászólással csupán azt kívántam jelezni, hogy kis hazánkban is próbálkoztak értékmentéssel (erről ment a csörte a hozzászólásokban), még ha nem is jött össze a dolog. (Kitört közben ugye a fránya I. világháború, utána meg minden féle más baja volt a nemzetnek, ha jól tudom.)
Előzmény: k.novotny (30538)
k.novotny Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30538

A Keresk. miniszt. 1914.04.18.-án kelt 15.908 sz leirata értelmében megengedte, hogy "selejtezés esetén a mozdony a Közlekedési Múzeumnak értékelszámolás nélkül átengedhető."

 

Szia Sanyi!

 

Jó, jó, és mikor selejtezték a mozdonyt? 1937.04.10

 

Ha jól emlékszem a beirásomra a Borsig 24-es gyári számú mozdony 1864-ben került megörzésre ez akárhogy is számolom 73-év különbség a kettő közt, hát az pedig egy eberöltő különbség


Előzmény: wrn30601 (30537)
wrn30601 Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30537
30443, 30439 és 30437 hozzászólásokhoz:

"A magyar kir. közlekedési múzeum 1913.11.7.-én kelt 170.K.M. átiratában kéri, hogy a Magyarországon 1873 évben (elsőnek) épült, - birtokunkban levő 335,043 pályaszámú mozdonyt, - selejtezés esetén a Közlekedési Múzeumnak ajándékképpen engedjük át." - írja a MÁV a 324.393/913 sz. ü.i.-ban. Az ügyiratban megjegyzi továbbá: "A mozdony selejtértéke 6.960,- Koronában van megállapítva és átengedése esetén a teljes tőkeértéke: 74.000,- + 259,80 (gőzfűtöberendezés) = 74.259,80 K a selejtérték figyelembe vétele nélkül lenne a rendelkezésünkre álló selejtezési hitel terhére elszámolandó."

A Közlek. Múzeumnak történő átadás engedélyezése érdekében 324.393/913 szám alatt a Kereskedelmi Miniszterhez felterjesztést nyújtott be a MÁV.
A Keresk. miniszt. 1914.04.18.-án kelt 15.908 sz leirata értelmében megengedte, hogy "selejtezés esetén a mozdony a Közlekedési Múzeumnak értékelszámolás nélkül átengedhető."

Előzmény: k.novotny (30443)
mávag_lokfabrik Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30536
Kösz!
Előzmény: Talicskás tengernagy (30530)
wrn30601 Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30535
"Az átszegezést az erre kijelölt Wehrmacht-szervezet végezte..."

Ez elsősorban nem a Wehrmacht, hanem a "Feldeisenbahner-Abteilung"-ok (tábori vasutas alakulatok) feladata volt. Értelem szerűen szükség esetén úgy a hadsereg (Wehrmacht), mint az egyéb szervezetek (pl. Todt-féle) és tevékenyen részt vett benne a tábori vasutasok irányítása és felügyelete mellett.
(Csak mint kuriózum jegyzem meg, eredetileg Todt-szervezet tulajdonát képező vasúti kocsiemelő szép nagy horogkereszttel rajta még a 80-as években is használatban volt a soproni műhelyben. Valahol vannak fotóim is róla.)
Előzmény: rezgaras (30512)
k.novotny Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30534

Nagyon jó képek, le a kalappal,csak az a bajom, pontosabban a tengernagy Úr képeit még valahogy olvastam, de a szöveges részben, sehol sem találtam dátumot, meg helység megnevezést, mert biz ez azért közelebb vinne valamilyen téren a beazonositáshoz. Igy lehetséges egy bizonyos szaksz 1. 5. 10. vagy éppen 100 km-nél ez a fektetés.

 

Rézgaras olvtársnak üzenem, hogy a tengernagy Úr betett képeinél ha rákantint, a 4 képre, annak a felső képénél baloldalt állnak a tehervagonok, ott lehet az egyik kocsinál látni a DRG által zsákmányolt egyik orosz teherkocsi feliratozását, általában a személykocsikét szebben csinálták meg

Előzmény: mávag_lokfabrik (30532)
etwg Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30533

gaz lehet-e az az anekdota, hogy a németek a szűkítő átszegezés után levágták a talpfák végeit, hogy az ellen ne tudja azt ismét visszabővíteni.

 

Ilyen legendáknak nem kell sok hitelt adni mert, ehhez ki kell venni többnyire a talpfát - az meg marha munka. Ehhez idö is kell - az meg nem volt.

Előzmény: pancserzoli (30531)
mávag_lokfabrik Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30532
Hát én levágtam volna az egyenletes nyomás miatt,mert szerintem különben a pálya egyik része jobban megsüllyed.De nem biztos csak sejtem.

Az utolsó kép Lokomotiven ziehen in den Krieg 3.(Slezak),a többi Reichsbahn hinter der Ostfront 1941-44 (Transpress) Ebben nagy és szép képek vannak.Van amit be se tudtam tenni a szkennerbe mert mindkét oldalt beteríti.Még vasúti térkép is van benne a frontvonalak megjelölésével időrendi sorrendben.Nagyon állat!






Előzmény: pancserzoli (30531)
pancserzoli Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30531
Köszönjük a képeket, különösen a 2. kép fogott meg.

Ez itt most maga az "átszegezés"? Mit csinál az a mozdony olyan kis bicebócán?

Van egy olyan érzésem, hogy az "átszegezés" egy váltócsoportnál azért nem lehetett olyan egyszerű (csúcssínek, táv-működtetés, az a sok lyuk a talpfákon...)

Van egy olyan érzésem is, hogy ezen a képen pl. a pályaudvar le is lett bombázva rendesen, így azután a helyreállítás során éppenséggel nem a nyomtávváltás lehetett a legnagyobb probléma.

Igaz lehet-e az az anekdota, hogy a németek a szűkítő átszegezés után levágták a talpfák végeit, hogy az ellen ne tudja azt ismét visszabővíteni. (Teljes vágányrombolásról, a talpfák felhasításáról láttam filmet, de ilyen rövidítősre nem emlékszem.) Nehéz elhinni, statikailag is és fűrészileg is, de hátha volt ilyen.

Előzmény: mávag_lokfabrik (30528)
Talicskás tengernagy Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30530
http://img.index.hu/imgfrm/3/3/7/7/IMG_0005333377.jpg

 

http://img.index.hu/imgfrm/3/3/7/8/IMG_0005333378.jpg

 

http://img.index.hu/imgfrm/3/3/8/4/IMG_0005333384.jpg

 

http://img.index.hu/imgfrm/3/3/8/8/IMG_0005333388.jpg

 

http://img.index.hu/imgfrm/3/3/9/1/IMG_0005333391.jpg

1

 

 

2

 

 

3

 

 

4

 

 

5
Előzmény: mávag_lokfabrik (30529)
mávag_lokfabrik Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30529
Hát alig olvashatóak mert nagyobban meg nem megy,de próbálkozom...
Előzmény: mávag_lokfabrik (30528)
mávag_lokfabrik Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30528
Na nézzük:




Előzmény: mávag_lokfabrik (30527)
mávag_lokfabrik Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30527
Mennyi képem meg cikkem van ezekről! Csak nem tudom elolvasni.Holnap pont beiratkozom egy német nyelvtanfolyamra és egy év múlva hozzászólok.:)
Na,majd meglátom mik vannak nálam csak valaki fordítsa le.Köszi.
Előzmény: rezgaras (30512)
pancserzoli Creative Commons License 2009.01.07 0 0 30526
"Ha esetleg elküldenéd onnan a feliratott takaró katonát, egyből kiderülne minden::-))"

Szerintem ha kicsit várunk, akkor a kép előterében csákányozó dolgozók feltörik a jeges havat, és látni fogjuk, hogy átszegezett, vagy nem átszegezett. Sőt, megkérhetnénk őket, hogy mérjék le a nyomtávot.:)

Tudom, biztos sarlatánságnak gondoljátok, de szemmértékre én azt a vágányt szélesnek látom. (Néha az az érzésem, hogy az arányokból kb. látni lehet még ezt a 8 cm-t is, egy 1676 mm-es spanyol vagy argentin sínpár biztosan felismerhető.)

Amúgy az ott milyen mozdony? Német? Br38 talán? Orosz? Még a háttérben is van egy, de ebben a felbontásban én még az orrunk előtt lévő számokat sem tudom elolvasni.
Előzmény: k.novotny (30522)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!