Ez itt az ősrégi Volvo Topik, a néhai Volvo Baráti Társaság, az első hazai Volvo klub melegágya és kemény magja.
A topikot klubtopikká alakítottuk, arra a többitől kissé eltérő szabályok vonatkoznak:
¤ Itt nincs off-topik, alkalomadtán POLITIKÁRÓL is beszélgetünk, természetesen kulturált keretek között.
¤ Ha éppen parázs vitát látsz, az nem jelent mást, mint hogy az egymást személyesen is ismerő kollégák beszélgetnek.
¤ Szeretettel látunk, akkor is ha nincs Volvo a birtokodban. Kérdezz bátran, figyelünk :)
¤ Légy türelmes ha nem jön azonnal válasz, a legénység extra segítőkész.
¤ A trollokat, a kekeckedőket, a kéretlen reklámokat rövid úton eltávolítjuk.
Nem szeretném magamat ismételni ... ez az évekre bontott felsorolás , amit írtál , fiktív és nélkülözi a valóságalapot - már csak azért is , mert években és nem futott kilométerekben méri az autók elhasználódását , holott az időnek inkább csak a karosszéria szempontjából van jelentősége (azt pedig talán még te sem tagadod , hogy a mai kocsik a korrózióval szemben jóval rezisztensebbek) - amitől az autó elhasználódik , az a futásteljesítmény . Márpedig ha az összehasonlítást így készítetted volna , mindjárt sokkal érdekesebb lenne az ábra ...
Az autók élettartama (átlagban , tehát nem csak a gondos kezekben lévő példányoké) folyamatosan nő , mind a karosszéria , mind a motor esetében - és ez nem az én elméletem , hanem tény . Statisztikailag a két szervízelés között lefutott kilométerszám szintén folyamatosan növekszik , azaz egyre ritkábban kell szervízbe vinni a kocsikat . Növekszik a megbízhatóság , egyre több idő és km telik el két meghibásodás között , egyre ritkábbak a teljes , kapitális lerobbanások . Mindezt úgy valósították meg , hogy a kocsin egyre kevesebb karbantartás szükséges , és az is egyre ritkábban , köszönhetően az efféle szaroknak , mint az általatok már kellőképpen minősített modern olajok . A mai autóknak (itt tenném hozzá , hogy "mai autó" alatt úgy nagyjából a 80-as közepe óta eltelt időszakban megjelent típusokat tekintem) nem tétel egy olyan futásteljesítmény (200-300 ezer km) , ami korábban még kuriózumszámba ment , és csak gondos , odafigyelő vezetési stílussal és karbantartással volt megvalósítható .
Egyik ismerősömék elindultak tavaly Olaszországba új Pug206-tal. A határ előtt trélerezték haza, majd elindultak egy Octaviával. Persze azért az sem a régi Octavia volt.
Rmekül szemlélteti a dolgot, hogy pl. a 480-asom ajtókárpitjában összesen kb 20 műanyag patent található, ezek közül kb 16 kilazult, nem működik vagy eltörött. Ugyanezt a funkciót egy 40 éves Lancia esetében 4 acél klipsz és 4 horganyzott acélcsavar látja el. Ezek nem törnek el, nem lazulnak ki, a kárpit nem zörög, nem mozdul el.
Sok 30-40 évs kocsi, ha megfelelôen tartották karban, tized annyi zörgést sem produkál, mint egy S40-es 5 évesen...
Lehet, hogy hülyén hangzik, de pl. egy R4-esbe, de még egy 240-esbe se raktak annyi alkatrészt, ami nagyon érzékeny. Nincs agyonbaszva mindenféle elektromos kütyüvel, ami persze nem haszontalan, de nem is hiányzik. Az R4-est és a Bogarat pl. úgy tervezték, hogy tényleg minél kevesebb elromlandó cucc legyen benne. Akinek csak annyi kell, hogy menjen, annak még ez is elég. Sok embert ismerek, aki nagyon megelégszik ezzel. Ezeket a kocsikat bárhol meg lehet javíttatni vagy javítani olcsón.
tényleg nem vagy képben, én kapásból még 50-60 egyéb "tartós típust" fel tudnék sorolni.
Abban (nagy vonalakban) igazad van, hogy egy Puntonak meg sem kottyan az elsô 200k km. De 250k után egyszerűen inkább kidobod, mintsem hogy javíttasd...
Amúgy láttam én már karón varjút, Honda S2000-esen 10k km után motort cserélni, meg 80k km-nél Renaulton generátort cserélni, meg 300 km után Megane-ban váltót cserélni, majd az újabb váltócsere után kiharcolt csereautón ISMÉT váltót cserélni :-)))
A Moszkvicsomnál a rozsdával folyamatos harcot kellett vívni , annak ellenére , hogy marha vastag anyagból volt - a lényeg ugyanis nem ez , hanem a gyári korrózióvédelem , márpedig abból nem sok jutott bele ... mikor megvettem , jópár hegesztést kellett eszközölni rajta , utána pedig az ajtók , küszöbök és egyebek belsejét évente kifújtam üregvédővel , az alvázvédelmet pedig kétévente felújítottam .
Azt azért meg lehet nézni , hogy milyen típusok futkosnak Afrikában meg a közel-keleten . Az a néhány , amit itt mindketten említettünk .
idézek a cikkből:
"Egy olyan világban, ahol az átlagos autókat 9 évesen bezúzzák, és ahol a veterán autókat leginkább garázsban tartják, csak kiállításokra és parádékra tartogatva azokat, Irv Gordon P1800S Volvoja anomália. Ezt az autót az utóbbi 36 évben rendszeresen, keményen hajtva használták."
Hatalmas tévedésben vagy, csak az itthon általánosan elfogadott sztereotípiákat ismételgeted...
Ha egyforma gondossággal ápolsz egy mai és egy 30 évvel ezelôtti autót, akkor a köetkezôket fogod taasztalni:
1-3. év:
Az öreg kocsinak az elsô néhány évben apróbb macerái lesznek, több törôdést igényelne...
A fiatalabb kocsi az elsô 3 évben hibátlanul teljesít, igényelenül fenntartható.
4-6. év:
Az öregebb kocsi ugyanúgy "él" tovább, az apróbb hibák nem sokasodnak.
A fiatalabb kocsin viszont megjelennek az apróbb, bosszantó hibák.
7-9. év:
Az öregebb kocsi állapota stabilizálódik, ha nem gondozod rendesen, akkor megjelenik rajta a rozsda.
A fiatalabb kocsit fenntartani egyre költségesebb, sokasodnak a súlyosabb hibák.
10 év felett:
Az öregebb kocsi megérik, a néha elôbukkanó apró hibákon túl csak a kopó alkatrészeket kell cserélni / felújítani, viszonylag olcsón.
A fiatalabb kocs fenntartása az öreggel azonos szinten ez utóbbi fenntartásának töbszöröse, nem éri meg. A szervizszámlák horribilis összegre rúgnak, mert az alkatrészek drágák és a kocsi a szétesés határán van...
A fentiekre remek példa pl. a 400-as sorozat vs Amazon összehasonlítás...
Úgy nagyjából fel is soroltad a régiek közül a tartós típusokat ;) ... ma viszont ? Egy vacak kis Puntónak meg sem kottyan a 200 ezer km , minden extra simogatás-odafigyelés nélkül . Szerettem volna én látni azt a Fiat 127-est , amelyik sima , hétköznapi használatban gond nélkül lefut ennyit ... és ugyanerre föl lehetne még hozni számtalan egyéb példát .
Elkezdhetünk pingpongozni , hogy "de nem tévedés!-de igen!-de nem!..." stb , a tény viszont , ahogy már írtam , az , hogy a mai autók karosszériáját a korrózió sokkal később és fokozatosabban támadja meg , a motorjaikat pedig (holott ritkábban kapnak karbantartást és beállítgatni-ellenőrizgetni sem kell őket folyton) jóval nagyobb futásteljesítmény után kell csak felújítani .
Hangzatos mese ez a "ma már csak pár évre tervezik az autókat"-ról - a legviccesebb benne az , hogy ez mindig is így volt . Minden generáció azt az autó-korszakot tekinti az "igazi autók" végső határának , amit gyerekkorában látott új kocsiként maga körül - az utána következőkben már nem bízik , profitorientáltan összedobált , agyonbonyolított modern szarnak tekinti őket . Ennek a jelenségnek a valódi alapot nélkülöző mivoltát mi sem bizonyítja jobban , mint a folyamatos ismétlődése :) ...
Megfelelő karbantartással és gondoskodással nagyon sokáig bírták. Gondolom a Te Moszkvicsod is jó anyagból volt, nem?:-)
De ha megnézzük a csóró afrikai és arab országokat, ott mennyi 30-40 éves autó szaladgál a budapestinél ezerszer szarabb utakon és a mostaninál is rosszabb forróságban. Azoknak a kocsiknak valamit nagyon kell tudniuk. Jó nincs ott tél:-)
Ühüm ... és ezek az általad említett kocsik , ha nem kaptak extra gondos szeretetet , gondos ápolást és kínosan precíz karbantartást , akkor meddig bírták vajon ??? Hány év után esett szét a kasztnijuk a rozsdától , és hány km után kellett felújítani a motorjukat ???
Ugyan már , gyerekek ... szép dolog a nosztalgia , én is imádom a régi kocsikat , de néhány kiemelkedő típust leszámítva (240-es , W123-as Merci stb) a régebbi kocsik sokkal rövidebb ideig bírták a gyűrődést , mint a maiak , pedig gyakoribb és részletesebb karbantartást igényeltek .
Ma 6-9 évre terveznek egy autót, kb ennyit is bírnak ki egyben. Utána elkezdenek szétesni. Ez nem vicc, egy olyan ember mondta, aki autókat tervez, nem középiskolás fokon :-)
Csak néhány köznapi autó, amiből még ma is rengeteg szaladgál és soha nem esik szét:
Austin Mini, VW Bogár, Mercedes 115, 116, 123, Volvo 240 (!:-))) és persze összes típus, Toyota Corolla, Renault 4, Citroen 2CV. Későbbi kocsik közül meg talán a kettes Golf.
C40 lesz , csak nem így fogják híni , hanem C50-nek . Valószínű lesz belőle kabriollé is :) ...
A V30 létezik , dolgoznak rajta , de nem biztos , hogy gyártásba veszik végül ... meg az sem biztos , hogy ha igen , akkor így fogják hívni .
V90-es is lesz , méghozzá eléggé hamarosan , és kapni fog végre egy V8-as motort , amit a Yamahával (!!!) közösen fejlesztenek - az lesz aztán a precíziós rakéta :)))
Ami az XC90-est illeti : a VCC-nél áldják a nevét , az elmúlt néhány év toronymagasan legnagyobb dobásának tartják , úgy cirka a 850-es megjelenése óta ... a kocsi fogy , mint a cukor , nem győzik gyártani , olyannyira , hogy még a belső Volvo-gépparknak szánt példányokat is inkább "kifelé" értékesítik :))) - úgyhogy a Volvonak ez a kocsi rettentően jól jött . Mellesleg remek autó , nem sokszor fordult eddig elő , hogy egy Volvo tesztben legyőzzön egy BMW-t és egy Mercedest , ez viszont megtette (AutoBild) :)))
Ez bizony így igaz. A nyolcvanas évek végéig még uralkodott a szemlélet, hogy az autót hosszabb időre tervezik, pl. egy Volvót több, mint 20 évre. De megfelelő karbantartás mellett a japánok is bizonyítottak, hogy képesek túlélni. A mai autókat meg már úgy tervezik, mint egy tévét. Elromlik valami, akkor kidobod.
saját magam megcáfolva, paradoxonba kerülve a mai Aston Martin sem olyan túl rossz...
A DB7 kicsit jobban tecc, mint a Vintage, de hát mindegy lenne :)