Szerintem egyértelműen a nappali vonat a jobb, mivel az éjszakai vonaton kibírhatatlan lehet a fülkés ülőkocsi (13 órás az út!).
Ráadásul a Keletiben én mindig úgy láttam, hogy a berlini ülőkocsi tele is szokott lenni (azt persze nem tudom, hogy végig Berlinig vagy sem), így nem sok esélyed van arra, hogy elnyújtozz a fülkében.
Ami a biztonságot illeti: nekem csak hálókocsis tapasztalatom van, de az ugye a hálókocsikísérő, a sokszor lezárt át- és feljáróajtók, valamint a normálisan zárható fülkeajtó miatt egy más világ.
Az ülőkocsi esetében itt a fórumban is írták már sokan, hogy bizony a cseh szakaszon felszállnak bizonyos egyének, és végiglopják (rosszabb esetben rabolják) az utasokat. Lehet, persze, hogy ez évente egyszer fordul elő vagy tíz éve történt meg utoljára, de azért nyilván benne van a pakliban, főleg, ha el is alszol. Egy időben a vonat nem állt meg Brno és Prága között, ami talán csökkentette az ilyen célú felszállások esélyeit, de most már ismét van megálló (ha jól emlékszem Pardubicében).
Szóval - hogy ismételjem magam - ha ülőkocsi: akkor nappali vonat.
Az anyagi megfontolásoknál azt se vedd számításba, hogy az éjszakaival egy-két napi szállásköltséget spórolhatnál, mivel ez abszolút nem igaz. 13 óra éjszakai zötyögés és "pénztárca-testhezszorítás" után garantáltan úgy fogsz megerkezni Berlinbe, hogy egy percét sem fogod tudni élvezni az aznapi városnézésnek. Ezt tapasztalatból tudom, ugyanis én is mentem már úgy hálókocsival, hogy valami miatt nem tudtam aludni az éjjel, és alig vártam, hogy bejelentkezhessek a szállodába (pedig azért levetkőzve és fekvő helyzetben ébren is kényelmesebb volt).
Az ár az meghatározó, a csak egyedüli fülkés megoldás az irreális , ki kellene fizetnem a hálókocsi jegyen túl az összes szabadon maradt helyet úgy tudom.
Ülőhelyesnél mennyire biztonságos az utazás?
Nappali vonattal vagy éjszakaival érdemes mennem ha nem a hálókocsis megoldást választom?
12 órás az út, el el bóbiskol az ember azalatt, ha éjszakai a vonat akkor meg pláne.
Az elsődleges kérdés, hogy mennyire határozzák meg a piszkos anyagiak a választásodat. Nem arra gondolok, hogy tökmindegy, hogy valami 50 vagy 500 EUR, de ha 20-30 EUR ide vagy oda nem érdekes, akkor azért sok választási lehetőséged van.
A hálókocsi - ha egyedül utazol - szerintem nem a legjobb választás, és még kevésbbé az a fekvőhelyes. Persze, ez attól függ, hogy személy szerint Neked mennyire jelent gondot, ha egy pár négyzetméteres "lyukban" vadidegenekkel vagy összezárva éjszaka (főleg úgy, hogy az utastársak egy része várhatóan nem is Budapesten, hanem Pozsonyban fog beszállni, amikor már "elhelyezkedtél"). Ha ez nem gond, akkor teljesen biztonságos az utazás, főleg hálókocsiban. Az egyágyas hálófülkét még akkor is pénzkidobás kifizetni, ha milliárdos vagy, az egyszerűen "rablás" (129 EUR a legolcsóbb ár).
Néhány tipp, ha mégis hálókocsival mennél, hogy egyedül utazóként is hogyan van kb. 99 % esélyed arra, hogy egyedül tudj utazni egy hálófülkében:
- nem csütörtök vagy péntek este utazol továbbá
- kétágyas és nem háromágyas fülkében kéred az elhelyezést (ez csak +10 EUR) valamint
- alsó ágyat kérsz.
A hétvégi napokon ugyanis nagyon zsúfolt lehet a vonat, akkor kb. esélytelen, hogy egyedül legyél egy fülkében. A kétszemélyes elhelyezés azért fontos, mert ha háromágyasba kérsz, akkor simán betesznek melléd egy másik egydül utazót vagy akár egy férfi-férfi vagy nő-nő párt (a hálókocsi nem koedukált, csak akkor utazhat egy fülkében férfi és nő is, ha az egész fülkét együtt foglalják, mert pl. egy párról van szó).
Viszont egyedül utazó utas egyrészt kevés van (egy pár pedig már nem fér be melléd, ha kétágyasba kéred a helyet), valamint az esetleges további egyedül utazó(k) jó eséllyel simán a háromágyasba kéri(k) a jegyüket (tehát szintén nem kerülhetnek melléd). Az alsó ágy kérése pedig azért fontos, mert aki célzott helyet akar, általában alsó ágyat kér, tehát ez szintén csökkenti az esélyét, hogy más legyen melletted (magyarul a felső ágyat nehezebben tudják kiadni, mint az alsót, így nagyobb az esély, hogy a felső szabadon marad).
A fekvőhelyes kocsit szerintem felejtsd el, de persze nyilván van, akinek erről más a véleménye (és az anyagiaktól is függ, de pl. a négyágyas fekvő 49 EUR-től indul, a 3 ágyas háló meg csak 59 EUR).
Ami a nappali vonatot illeti (ha nem számít minden egyes eurócent): csak és kizárólag első osztály. Nyilván eleve kényelmesebb, mint a másodosztály, másrészt a két nappali vonat másodosztályának telítettsége Berlin és Drezda között is elég nagy, a cseh és szlovák szakaszon (Pozsonyig) pedig sokszor 100 százalék körül van másodosztályon. Ezzel szemben első osztályon általában mindig sikerült úgy utaznom, hogy a fülkében senki nem volt rajtam kívül Berlin és Budapest között, vagy max. 1 ember egy rövidebb szakaszon.
Az első osztályú jegy a MÁV-Startnál, neten foglalva 65 EUR, és a háromnapos kötelező jegyelővétel figyelembevételével általában még az utolsó pillanatban is van ezen az áron jegy. A másodosztály egyébként 39 EUR, és kicsivel kevesebb esély van rá, hogy ezen az áron még pár nappal indulás előtt is van hely. A nappali vonatút első osztályon egy jó vastag könyvvel és/vagy laptoppal nemhogy kibírható, hanem élvezhető is.
Ha a vasút nem monopólium lenne, hanem verseny, akkor megkérdeznék az utast, hogy mit szeretne (piackutatás), mivel volt elégedett és mivel nem.
Jelenleg annyit értenek az egészből, hogy legyen óccó, mert a népek biztos azt szereik.
(Nota bene: tényleg az, de hát veszteséges is a MÁV vastagon.)
A fapados repülő versenyez a fapados vonattal meg a fapados busszal, hogy melyikük tudja a minél alacsonyabb szintű szolgáltatást még olcsóbban adni.
Fel sem merül a MÁV-nál, hogy aki vonattal megy egy ekkora távolságra (2-10 órás menetidő), az nem csak azért menne vonattal (az autó vagy a repülő helyett), mert pár ezressel olcsóbb, hanem mert a vonat az egyetlen, ahol mindenféle basztatás nélkül az elején leül az ember, aztán azt csinál amit akar. Például egy szál notebookkal dolgozik.
És ha ennek megteremtik a normális feltételeit (konnektor, asztalka, horribile dictu: wifi), akkor azért többet is hajlandó fizetni nagyon sok ember (és itt most nem top managerekről beszélünk), mert nem csak a szállítást kapja ezért a pénzért, hanem időt is vett magának.
(A buszban nem fér el, az autóban vezet, a repülőút meg macerás, állandóan megszakítja valami: ki kell menni a reptérre, becsekkolni, biztonsági viszgálat, gate-checkin, felszállás, leszállás ...)
Ha néhány ember megfelelő vezetői posztokon annak alapján kapná a fizetését, hogy felmérik-e az utasok igényeit és teljesítik-e azokat, minden sokkal jobban működne a vasútnál is.
Közben voltam jegypénztárban, mert Elvirával nem lehetett zöldágra vergődni, csak fülkés kocsiba volt hajlandó jegyet felajánlani.
A jegypénztáros sem tudott a kért helyekre jegyet adni, de ott legalább maga a kocsi valahogy stimmel, aztán ha szabad lesz átülhetek, egyébként meg majd az ölemben lesz a gép.
Ha jo a Jesenius (Bp.kb 5:25) ott az első kocsi bicoszallito DB és van asztalka azthiszem mindenhol., en most telefonrol nem tudok tovabb nyomozni,de nezz ra erdemes:)
Bizony, röhej. Engem nagyon meglepett, hogy egy új, vagy felújított CD kocsiban nincs. Szerintem a termes, soros üléselrendezésnél még elővárosi forgalomban is már régesrég alapfelszeretségnek kellene lennie a háttámláról lehajtható asztalnak. Mint ahogy a repülőn. Utazási kényelmet növelő hatása nagy, többletköltsége kicsi. Meg annak is rég triviálisnak kellene lennie, hogy minden távolsági vonatban legyen fülkés, termes páholyos és termes buszs rész is. Mindenki találjon izlésének megfelelőt.
Egyébként belföldi IC-ben már többször tapasztaltam, hogy kérésre pénztáros tud asztalos helyet adni, mert ott van neki a kocsialaprajz. Persze nem minden pénztáros hajlandó erre. Nemzetköziben viszont tényleg inkább lutri még a dolog, mert nincs minden külföldi kocsi alaprajza ott neki.
Köszi, közben én is észrevettem, hogy fordítva írtam.
A képeken én úgy láttam, hogy nincs lehajtható asztal ezeknél a kocsiknál.
Mondjuk szerintem vicc, hogy egy nemzetközi vonaton nem magától értetődő, hogy legyenek ilyen lehetőségek, meg hogy így kelljen nyomozni, hogy azok melyik kocsiban és hol vannak és hogy akinek ez kell, az tudjon ilyen helyet foglalni, akár némi felárért is.
Ott nincsen asztalka - csak a szék műanyag háta. A fülkésekben, ha Bee lehet, hogy van konnektor, de ott ugye nem túl széles az asztal. A Slovanban viszont Bmz-k vannak most, amiben csak a pici hagyományos asztalka van. Szóval még a termes Bpee a legjobb választás. Vagy elsőosztályon ugyanígy asztalos részt keresni.
Vigyázz, kevered! 9.25-kor megy az EC170 Hungária, 11.25-kor az EC 276 Slovan!
Egyébként biztos asztalos négyes kell? Ha a termesben a "buszos" elrendezésű üléseknél van az előtted lévő ülés támlájáról lehajtható asztalka (nem tudom, hogy a Slovanban van-e, de inkább arra tippelek, hogy igen), az is jó lehet, nem? Legalábbis nem kell osztozkodni az asztalon a szemben ülővel. A konnektort viszont nem tudom.
Lehet. Regisztrálni kell elvira néninél és akkor a Spar jegyeket lehet pakolni a kosárba, ami mutatja a lefoglalt helyeket. 19 Eurosból maximum 6-ot lehet (de az is lehet csak 4-et enged egyszerre) de általában az asztalhoz adja. Persze a kocsiszámot is nézni kell. Ha nem sikerül akkor talán a pénztáros tud konkrét helyre adni, de ha nem csúcsidőben (péntek-vasárnap, egyéb ünnep) van az utazás bőven helyjegy nélkül is oda lehet férni.
Mellette konnektor is biztosan. A Mávos Spar jegyeket is ebbe szokták eladni emlékezetem szerint. Elvileg 21,22, 25, 26, 41,42, 45,46, 61,62,65,66, 91,92, 95,96 asztal mellett van.
Bp --> Prága: 09:25 (276 Slovan EC) vagy 11:25 (170 Hungária EC)
Prága --> Bp: 09:39 (277 Slovan EC)
Bár ha jól láttam azon a bizonyos zelpage.cz oldalon, akkor a Hungária meg MÁV-os kocsikkal, és az egyetlen termes kocsiban nincsenek asztalok rajzolva.
A konnektor mitől függ? Az sincs a MÁV-os kocsiban?
Alapvetően ablakot vagy folyosót ad ki a gépecske úgy hiszem. Ha tudod hogy nagyjából melyik vonattal utaznál, akkor a zelpage, vonatösszeállítás alapján ki lehet találni, hol van asztal. Nem mindegy, hogy cseh (német 1db) vagy Máv-os vagon (konnektor van vagy nincs). Kicsit bővebb információval könnyebb lenne segíteni.
Azt szeretném megtudni, hogy lehet-e egy adott EC-re olyan helyre jegyet venni, ahol asztal is van?
Prágába jönnék-mennék, dolgoznom kellene az úton (notebook), de az Elvirán nem látom, hogy egy adott vonaton van-e egyáltalán termes kocsi és helykiválasztási lehetőséget sem látok (mint pl. egy online mozijegy vásárlásnál).
Ha személyesen ballagok el egy nemzetközi jegypéntárba, ott tudnak kifejezetten ilyen helyre jegyet adni?
Nem akarok okoskodni, de szerintem érdemes a máv-tól is ajánlatot kérni. A Hafas nem adja meg azokat a kedvezményeket amit a máv. Pl: Budapest-München a Hafas szerint 49 euro, a mávnál ugyanarra a járatra ugyanazon a napon 29 euro. Érdemes szerintem ezekre figyelni. :-)
Lenne egy másik kérdésem is. Ha jól tudom van vonat Szalonikiból Tiranába is. Erről valami infó? Amit találtam Szaloniki Istanbult találtam igaz az busz. 80EUR oda-vissza. De érdekelne a vonat is.