Keresés

Részletes keresés

Volt tüzér Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1581

Legyen Papa1970 kívánsága szerint.

A sztori kissé kapcsolható a 1578-ban látható képhez. Odafent a Pilisen néha meglehetősen hülye időjárás tudott lenni. Előfördult, hogy lent Budapesten verőfényes tavaszi idő (lásd 1981. március, Farkas Beci látogatása), fent a hegyen meg -20 fok, meg olyan irdatlan szél, hogy csak kővel a zsebünkben mertünk járkálni. De olyan is előfordult, hogy Pesten szakadt az eső, a hegyünkön meg megakadt az, amiből esett, és a hegy tetején tiszta idő volt. Idén Húsvét vasárnap - itteni barátaimmal éppen kirándulni voltunk a Pilisen, és lent szakadt az eső, ahhoz képest jó látási viszonyok, odafent meg eső nem volt, viszont olyan sűrű tejföl, mint amit a képen látsz. Abban a felhőben voltunk benne, amiből rendes helyen esett, de miránk már nem tudott esni. Képzeld el az ilyen helyzetet egy kis jó november hajnali sötéttel kombinálva.

Reggelente úgy jártunk szolgálatba, hogy a lakótelepről az ügyeletes parancsnok és az ügyeletes tiszt elindultak a laktanyába a parancsnoki UAZ-zal. Ügyeletes parancsnok az akkori politikai helyettes, ügyeletes tiszt meg én. A laktanyában egy gyors körülnézés után kocsit váltottunk, az ügyeletes parancsnok egy GAZ-66-tal (és az új őrséggel) ment tovább, én meg egy KrAZ-zal, amin volt egy 8 köbméteres víztartály. A Dobogókői út jó volt, frissen festett csíkok voltak, és a sűrűsödő felhő ellenére jól lehetett látni. Viszont amint rákanyarodtunk a hadiútra, mintha csak elvágták volna az utat. Annyira sűrű lett a felhő, hogy szó szerint csak az orrunkig láttunk. A KrAZ-nak ugyan volt ködlámpája, de rendes emberi fejmagasságban volt, vagyis nem ért semmit. A reflektor vakított bennünket, a tompított sem ért semmit, csak úgy nem vakultunk, ha helyzetjelző lámpát kapcsoltunk. Haladni nem mertünk, mert akkor még annyira sötét volt, hogy nem láttuk az árkokat sem, a lámpa meg többet ártott, mint használt. Aztán csak kitaláltam a csőben a lukat. Füles téli sapka volt rajtam, aminek a füle alá hátrafelé betűztem a táskámban lévő rúdlámpát, és gyalog elindultam az út közepén. A KrAZ meg leoltott lámpával terep egyesben ballagott a lámpám fénye után. Gondolhatod, hogy azt a bő 6 - 7 kilométert majdnem másfél óra alatt tettük meg. A kocsiból még akkor sem lehetett az út szélét látni, amikor nagyjából kivilágosodott. Akkor már annyival rosszabb volt a dolog, hogy a lámpám fénye sem ért sokat. Azért nagy nehezen csak felértünk, miközben az ügyeletes parancsnok meg már tűkön ült, hiszen nekem is fent kellett volna lennem hétre és bejelentkeznem a dandár harcálláspontra. Szembe velünk nem mertek küldeni senkit, hiszen nem tudhatták, mi van az úton. Abban az időben mobil telefon meg még nem volt, hogy valami értesítést küldtem volna.

Minden jelentés (naponta sokszor kellett) alkalmával jelentettük a technika és a személyi állomány helyetét, hadrafoghatóságát, na meg az optikai láthatóságot. Na akkor volt az optika nulla.

mezenguz Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1580
Volt tüzér!

Pedig az a kábel alagút nem ment tovább, a fedezék mellett volt egy mélyedés, elegyengetve, a fala körben pedig fából egy keret..egyébként ez pont a Lom-hegyen készült fotó..
Előzmény: Volt tüzér (1579)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1579
A 1578-ban azt a csatornát láthatod, amiről beszéltem. Igaz, hogy intenzív optikai passzív zavarás volt, de azért a lényeget ki lehet venni. A 1576-ban az egy kisebb kábelcsatorna., az nem a Cikloida tápvonalainak készült.
Előzmény: PAPA1970 (1572)
mezenguz Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1578
..ja, és itt a Pilis tetőről egy..:
Előzmény: mezenguz (1576)
PAPA1970 Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1577

Köszi!

 Igen már megvan, emlékszek, hogy más TÁS okban is láttam, csak azt hittem, hogy vmi vészkijárat! Vmi miatt az volt bennem, hogy a Cikloida árbóca közvetlen a technikai pótkocsin van

Előzmény: mezenguz (1576)
mezenguz Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1576
...azt hiszem, ez lenne a kábel alagút..
Előzmény: PAPA1970 (1572)
st_patrick Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1575

Köszönöm az infókat Hpasp és Volt tüzér! Ezen most egy ideig még el fogok rágódni:-)

A kínai KS-1A-hoz mit szóltok?

Volt tüzér Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1574

Ki kell ábrándítsalak- Az összes rakéta úgynevezett közbenső tárolási helyzetben van, vagyis részben szétszerelve vannak konténerekben, de a patronok, a kicsikben a hajtóanyag mind benne van. Még nem kezdték el szétszedni, pedig állítólag valami 200 tonna robbanóanyagra vevő van. Sajnálhatod a múlt hetet. Láthattad volna a dolgokat.

Egyébként meg hiába mész oda, hogy neked kellene egy rakéta, csak csomagban árulnak mindent. Én próbáltam venni vagy két teherautó páncélszekrényt, de azt mondták, hogy csak íróasztallal, szekrénnyel és más egyebekkel együtt adják. Úgy meg nem kellett.

Előzmény: mezenguz (1568)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1573

Minden bizonnyal egy kétállásos fedezéket láttál. Az egyikben a kabin, a másikban egy ESZD-200 aggregátor, és a Cikloida antennás kocsija. Annak a fedezéknek az oldalán, amelyikben a kabin volt, kellett látnod egy bazi nagy lukat (Kb. 2 m átmérőjű) ott dugták ki a Cikloida merev tápvonalait. Az antenna 40 méterig tetszőleges magasságba volt emelhető, természetesen csak a szükséglet szerint.

Az antennának volt egy acél kaloda talpa, amit le kellett betonozni. Ezt állandó települési helyen használtuk. Ám ha valahová mentünk, vagy extrém talajra kellett telepíteni, akkor a tábori talp is megtette, aminek nem kellett akkora feneket keríteni. Ha nem találod meg a négyszer négy csavar tövét, akkor ott a tábori talpat használták. Egy biztos. A merev csőtápvonalak miatt csak egyenes úton lehetett a kabin és az antenna talpa között kapcsolatot teremteni.

Előzmény: PAPA1970 (1572)
PAPA1970 Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1572

 Hello!

 

Volt Tűzér!

 

A minap voltunk fennt a  Lom hegyen a TÁS ba. És az egyik fedezék falára fel volt írva, hogy CIKLO! Namármost onnan nézve Én legalábbis nem láttam rá közvetlen a környező TÁS okra. Tehát a kérdésem, hogy mennyire lehetett a CIKLO árbócát kitolni? Vmint, hogy mivel ez 1 zárt fedezék és belül "ült" a technika min állt az árbóc?

 

Üdv PAPA

Ui: a sztorikat nem folytatod?

Előzmény: Volt tüzér (1564)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1571
Kárpát Ukrajna, Csap és Ungvár között félúton.
Előzmény: mezenguz (1570)
mezenguz Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1570
Egy elhagyott DVINA-VOLHOV osztály tüzelőállása még magyarlakta területen, de már nem Mo.-n, hol lehet?:
mezenguz Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1569
..a keyhole-al kapcsolatban: aktív bázisok Líbiában, Tripolitól délre VEGA( fenn az összes indítóállványon a rakéta, 2 osztály, Tripolitól keletre a tengerparton NYEVA-osztály, szintén fenn a rakéták), Sínai-félsziget: VOLHOV-osztály, fenn a rakéták...
mezenguz Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1568
Helló!

..veszünk egyet közösen?....:))
Előzmény: M62 265 (1567)
M62 265 Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1567

Sziasztok!

 

Cikk a mólt heti HVG-ből:

Kiárusítás a Honvédelmi Minisztériumnál

Légvédelmi rakéták jutányos áron 

 

http://hvg.hu/gazdasag/20050523honvedelmi.aspx

mezenguz Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1566
Helló!

Jó ez a keyhole, most számláltam MiG-eket Sliac-on, s Pöstyénben, s találtam szigorúan figyelő Nyevakat a lengyel-belorusz határ mellett...:))
mezenguz Creative Commons License 2005.06.01 0 0 1565
OFF!

Volt tüzér!

Mail ment....
Előzmény: Volt tüzér (1564)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1564
Nekem egyébként van még egy problémám ezzel a képpel. Ugyebár a mikrohullám egy érdekes huncutság. Itt a hullámhossz annyira pontosan meghatároz mindent, hogy egy tápvonal méret alapján következtetni lehet a hullámhosszra. Arról nem is beszélve, hogy a lokátor által kialakítandó kisugárzási karakterisztika is erősen behatárolt. Ha valamit el akarok érni, akkor a közelező méreteket és formákat be kell tartani. Én ezen a képen azt látom, hogy az a két széles nyalábú antenna valamit nem tud. Vagy az irányélesség más, vagy a hátrasugárzás nagyobb, mint kellene. De hogy ezzel a lokátorral valami nem stimmel, abban biztos vagyok.
Előzmény: st_patrick (1553)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1563
Nem tudom, mi ez. Leginkább a valamikori 5 kabinos Dvina PA kabinjára hasonlít(ana), ha nem lenne rajta minden fordítva, és a széles antennák nem valami egyéb kialakításúak lennének. Egyedül az RPK antenna ismerős számomra, valamint a lövegtalp és a kabin. Jó lenne közelebbről megnézni, főképpen belülről.
Előzmény: st_patrick (1553)
Hpasp Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1562

Szóval a NATO kódjelekkel az a gond, hogy nem az általuk akkor még ismeretlen típusokat, hanem a fenyegetettséget osztályozták, illetve a ruszki a cuccot folyamatosan fejlesztette.

 

Az első azonosított títus az SA-2A Guideline Mod-0 volt, Fan-Song-A radarral, ami jelentette a:

SA-75 Dvina (5 kabinos): 1D V750, 11D V750V

és a

SA-75M Dvina (3 kabinos): 11D V750V

rendszert alap kiépítettségben.

Az SA-75M Dvina (3 kabinos) -ra jöttek rövidesen az átalakító csomagok.

 

Az SA-75M Dvina (3 kabinos) a 4E-6E átalakítás után már használhatta a 11DM V750VM rakétát is, ezt nevezték SA-2F Guideline Mod-5 volt, Fan-Song-F-nek.

A későbbi 8E-20E átalakítás lehetővé tette a 11DU V750VU, 11DMU V750VMU rakéták használatát is.

 

A következő (arab tábornak szánt) rendszer az SA-2B uideline Mod-2 volt, Fan-Song-B lokátorral, a S-75 Desna: 13D V750VN

 

A Volhovot eleinte csak a VSZ kapta meg, emiatt a NATO típus azonosítás is meglehetősen kavarcos.

Az alap rendszert hívták SA-2C Guideline Mod-3 volt, Fan-Song-C lokátorral, ez a

S-75M1,M2,M3 Volhov: 20D V755, 20DU V755U rakétával.

 

Az SA-2D Guideline Mod-4 volt, Fan-Song-E lokátorral az a

S-75M1,M2,M3 Volhov, amihez 20D V755, 20DU V755U, 20DS V755S, 20DSU V755SU rakéták is jártak. (M2-M3 esetén a 5Я23 V759 is.)

 

Az SA-2E Guideline Mod-5 volt, Fan-Song-E lokátorral az a

S-75M1, illetve M3 Volhov, amihez a fentieken kívül a 15D V760, illetve M3 esetén a 5V29 V760V rakéták is jártak.

 

 

Előzmény: Hpasp (1561)
Hpasp Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1561

Kicsit pontosítanom kell:

20 DSZU rakétája a M2-es volhovnak volt.

5JA23 típusút hoztak az M3-as típushoz.

 

Nekünk igen, de általánosságban a következő rakéták voltak használhatók, a komplexumokhoz:

 

SA-75 Dvina (5 kabinos): 1D V750, 11D V750V

SA-75M Dvina (3 kabinos): 11D V750V, 11DU V750VU, 11DM V750VM, 11DMU V750VMU

S-75 Desna: 13D V750VN

S-75M1 Volhov: 20D V755, 20DU V755U, 20DS V755S, 20DSU V755SU, 15D V760

S-75M2 Volhov: 20D V755, 20DU V755U, 20DS V755S, 20DSU V755SU, 5Я23 V759

S-75M3 (M4) Volhov: 20D V755, 20DU V755U, 20DS V755S, 20DSU V755SU, 5Я23 V759, 5V29 V760V

 

 

 

 

 

 

Előzmény: Volt tüzér (1560)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1560

Kicsit pontosítanom kell:

20 DSZU rakétája a M2-es volhovnak volt.

5JA23 típusút hoztak az M3-as típushoz.

Előzmény: Hpasp (1559)
Hpasp Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1559

Jó lenne összehozni a NATo és az orosz típusjelzéseket is:-) Előre is köszönöm

 

No ezeket nem eccerű összehozni mivel több átfedés is van bennük, de imhol:

 

SA-2A Fan-Song-A

SA-75 Dvina 5 kabinos V-750 (1D) rakéta, SA-75M Dvina 3 kabinos V-750V (11D) rakéta

 

SA-2B Fan-Song-B

S-75 Desna V-750VN (13D) rakéta

 

SA-2C Fan-Song-C

S-75M1 Volhov V-755 (20D) rakéta

 

SA-2D Fan-Song-E

S-75M1 Volhov V-755 (20DSU) rakéta

 

SA-2E Fan-Song-E

S-75M1 Volhov V-760 (15D) rakéta

 

SA-2F Fan-Song-F

SA-75M Dvina 3 kabinos V-750VMU (11DMU) rakéta

Előzmény: st_patrick (1548)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1558
Dvinájuk még teljesen jogosan lehetett a kínaiaknak, mert azt megkapták az orosztól. DE NEM GYÁRTÁSRA, CSAK HASZNÁLATRA. Mire megkezdődött a vietnami háború, addigra már fasírtban voltak, így Vietnam nem is kapta meg az addigra már meglévő Volhovokat és Nyevákat. Az orosz joggal tartott tőle, hogy az új dolgokat is lekopintja a kínai.
Előzmény: st_patrick (1552)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1557

Kimaradtak a képaláírások.

1. kép: Sz-75 Dvina PAA kabinja

2. kép: Ez egy szerb eredetű kép, és első pillantásra Dvina PAA kabinnak látszik, de minden fordítva van rajta. Ráadásul az antennák is jóval karcsúbbak.

3. kép: SZ-75 módosított Dvina PAA kabinja a kutyaóllal.

4. kép: SZ-75 M1 és M2 Volhov PV kabinja. Kívülről tök egyformán nézett ki.

5. kép: SZ-75 M4 Volhov PV kabinja

Most látom, ez a szemét kihagyta az egyik képemet. Ezen az SZ-75 M2-ről M3-asra átalakított Volhov PV kabinja van.

Na jó hosszú voltam ugye? Aki idáig eljutott, gondolatban kap tőlem egy szép almát.

Előzmény: Volt tüzér (1556)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1556

És akkor most a képek: Sajnos olyan képem itt nincs, amin az eredetileg is M3-asnak gyártott PV kabin van.

Lövegtalp. Valamennyi PAA és PV kabin a 100-as légvédelmi ágyú lövegtalpán volt. Eleinte az eredeti lövegtalpat használták, ami leültethető volt, habosított szimpla kerekekkel. Később (az M2-es Volhovok már ilyenek voltak) már nem lehetett leültetni, és a kerekek egymás mellett duplán voltak, viszont levegős kerekek voltak.Az eredetieket csak 25 km/h sebességgel lehetett vontatni, a levegős kerekűeket már 40 km/h-valPAA kabin rajzaEzt a szerb eredetű vackot nem tudom minek azonosítani, de minden fordítva van rajta, és az antennák formája is más.Módosított PAA kabin a kutyaóllalSZ-75 M1 PV kabinSZ-75 M4 PV kabin

Előzmény: st_patrick (1552)
Volt tüzér Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1555

Én sajnos nem tudok angolul, néhány dolgot esetleg kikövetkeztetetk, de ekkora adathalmaz nekem sok. Különösen, hogy olyan dolgokat tárgyal, és olyan csoportosításban - amikből csak egy kis rész ismerős. Ezért inkább leírom olyan összetételben, ahogy én tudom. Tehát:

SZ-75: Dvina

két teljesen önálló sík a helyszög és az oldalszög követéséhez, síkonként az adó teljesítménye impulzus üzemmódban megközelítőleg 750 KW.

Két teljesen önálló kitérítés (felderítési lépték) a célkövetésre: 60 és 120 km. Ennek megfelelően az adóimpulzus szélessége a két léptékben 0,5 és 1 μs.

Letapogatási frekvenzia megközelítőleg 16 Hz.

Letapogatási karakterisztika kialakítása: Az antennarendszer előállított egy 10o x 1o-os késnyalábot, amelyet 20o-ban legyezett. Mindkét síkban azonos volt, csak 90o-kkal elforgatva. RPK adóteljesítménye 65 KW. A PAA kabinról egyértelmű képet nem tudok adni, de azt képzeld el, hogy csak a két hosszú - koporsó formájú -antenna van, az RPK antenna konzolja egyenesen csatlakozik a széles antenna végéhez. Csak egy rajzom van róla, illetve egy jugoszláv eredetű fotó, amit nagyon torznak tartok, mert az antennák sokkal keskenyebbek, mint a valóságban.

SZA-75: Dvina

Sokban nem különbözött az alapváltozattól, de belül volt benne egy csomó modifikáció, amik a paramétereit és a tűzlehetőségeit javították. Kívülről a PAA kabin különbözött leginkább, ugyanis a fekvő széles antennára felrakták az optikai követők bodegáját (kutyaól). Na erről van kép.

SZ-75 M1 Volhov:

Az előzőkhöz hasonlóan két önálló sík a cél követéséhez, síkonként az adó teljesítménye 1 MW. A két széles sugárnyalábú antenna mérete azonos a korábbihoz, ám a kialakított letapogatási karakterisztika 0,7 x 10o, amit 20o-ban legyeztek. (Pirossal kiemelve a különbség.) Kialakították a keskeny sugárnyalábot, ami kitérítéstől függően 0,7, illetve 1,5o-os tűnyaláb volt, és ezt legyezték 20o-ban.

Letapogatási frekvencia mindkét üzemmódban 16 Hz.

Az adóberendezésen kialakították az átkapcsolható vivőfrekvenciát.

RPK adó nem változott.

Kitérítés: 75 és 150 km, ennek megfelelően az adóimpulzus 0,4 és 0,8 μs

Legszembetűnőbb külső ismertetőjegy a PV kabinon van. A fekvő széles antennára felraktak két darab teljesen egyforma forgásparaboloid antennát egymáshoz képest 90o-ban elforgatva. Az RPK antennáját különféle kiegyensúlyozási gondok miatt kissé lejjebb helyezték, vagyis a konzolja lefelé görbűl. A KESKENY ANTENNÁK REFLEKTORA LUKACSOS.

SZ-75 M2 Volhov:

Lényeges változások csak belül voltak, például a PV nagyfeszültségű tápegységét újra cserélték, javítottak a zavaridentifikációs lehetőségeken. Mindennek szemmel látható jelei nem voltak.

A széles és keskeny sugárnyalábú üzemmód mellé még kialakítják az alávilágítás üzemmódot is, aminél a keskeny sugárnyalábú üzemmód tűnyalábjait szektorközépen megállították és azzal követtek. Bazi nagy volt a teljesítmény koncentráció.

Nekünk 1978-ban ezeket hozták be, de 1982-83-ban átalakították M3-asra.

SZ-75 M3 Volhov:

Telepítésre került a TV üzemmód, a TV Karat típusú kameráját a két széles antenna csatlakozásánál helyezték el. A KESKENY ANTENNÁK REFLEKTORA NEM LUKACSOS. Egyéb szemmel látható külső jel nincs. Nálunk a M2-es Volhovokat is átalakították M3-asra, ezeknek lukacsos maradt a kesdkeny antennája. Fő különbség csak a kamera volt. Erről sajnos nincs képem, legalábbis itt nincs. Az 1982-83-ban átfegyverzett osztályokat szerelték fel ezzel a technikával, és ezek a 15. és a 104. ezred felszámolása után átkerültek a 11. dandárhoz. Az átalakított M2-es Volhovok mos Nyírtelken rohadnak a Dvinákkal együtt.

SZ-75 M4 Volhov:

Erről csak képem van, a paramétereiről semmit nem tudok.

A képeket csak a következő hozzászólásomban rakom fel, mert már így is rohadt hosszú voltam.

 

Előzmény: st_patrick (1552)
st_patrick Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1554

ja és ha megnézed a lafettát, akkor a korábbi képen mintha tényleg a 100mm lv. á. lövegtalpán lenne. Ez a fenti meg már kevésbé masszív úgyhogy szerintem valószínű hogy a két típus különbözik.

Előzmény: st_patrick (1553)
st_patrick Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1553

Hm... Öszvér PV-kabin? És akkor ehhez a gyönyörű SJ-202 típusú lokátorhoz mit szólsz? Nekem mintha hiányozna róla valami:-)

 

Előzmény: Volt tüzér (1550)
st_patrick Creative Commons License 2005.05.31 0 0 1552
Hozzáteszem a kínaiakhoz (nem azért hogy védjem őket) de a www.fas.org/nuke/guide/russia/airdef/v-75.htm cím azt írja hogy a Dvina kínai licencváltozata a HQ-1 jelzést viselte. hát... a Dvinát 1956-ban (vagy előtte?) rendszeresítették a szovjetnél, Kínáűval meg csak valamikor 1960-61 környékétől voltak fasírtban. Lehet hogy az elején még önként adták át nekik?
Előzmény: Volt tüzér (1551)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!