Keresés

Részletes keresés

Volt tüzér Creative Commons License 2006.03.07 0 0 2867

Na mit gondolsz, miért került a zsaruk bőrdzsekije 72 ezer forintba? Egyik kollégám lényegesen jobb minőségűt vett 25 ezer forintért, kicsit átalakíttatta és azóta azt hordja.

Végülis alighanem nem eurokompatibilis a véleményem, de az átláthatósága és a tisztessége mellett a közbeszerzés elég gázos dolog a véleményem szerint. Beszállító jelölt indul a tenderen, a legszebb arcát és a legolcsóbb árait mutatja, majd amikor nyer, mindez el van felejtve, mert olyan árakat szab, amilyeneket akar. Lásd lokátor szék. Én meg annak idején egy összecsukható stokin ültem, vagy a frekvenciamérőm ládáján.

Előzmény: Neva_07 (2865)
Volt tüzér Creative Commons License 2006.03.07 0 0 2866
Semennyi. A mobil budi ugye műanyag, azon némi kis infra sugár átszűrődik. Tökéletesen nem lehet látni, dez az kiderülhetett, hogy érdemes-e elindulnom, vagy esetleg foglalt. A normális fal pedig ugye téglából van, azon nem megy át az infra.
Előzmény: belic (2864)
Neva_07 Creative Commons License 2006.03.07 0 0 2865

Ha már ennyire belejöttem az írásba, én is hozzáfűzök néhány gondolatot az árakhoz, illetményekhez északi szomszédaink szemszögéből nézve. Az árakat a honvédséget fejős tehénnek néző beszállítók és a szintén annak néző ott dolgozó döntéshozók határozzák meg.

 

Akkor én is egy példát: A Nyeva komplexum sok máson kívül egyik legfontosabb eleme az UV-20-as blokkban a poszton elhelyezett speciális teljesítménydióda az MI-512 típusjelű magnetron volt. Nincs, vagy rossz a magnetron = nincs, vagy rossz a kisugárzás (nagyon leegyszerűsítve). Na most a 90-es évek közepén a magnetron szlovákiai árfolyama kb. 80-90ezer Sk-ra rúgott (ami az akkori árfolyam szerint. kb. 450-500ezer Ft.). Na de most tessenek figyelni! A 2000 környékén rendszerbe állított P-37 MSK lokátor (a klasszikus 37-es nagyon felújított modifikációja, az 5 csatorna mellé beépítettek egy hatodikat is ami a magasságot méri). Tehát az MSK kabinjában lévő bőrfotel 105.000,- Sk-ra lett árazva (600-700ezer Ft)!! Ugyanaz a bőrfotel egy sarki áruházban kb. 40-50ezer Ft. körül megvehető (és még sokat írtam). Alig medöbbentő, nem?!  

Előzmény: Desertdog (2812)
belic Creative Commons License 2006.03.07 0 0 2864
Hello!

Sőt, a mobil WC-t használó kolléga is remekül látszott. :)


Esetleg probaltatok mas foldi cellal is? Engem foleg az erdekelne, hogy egy atlagos fal mogotti emberbol mennyi latszik vele.

Bel
Előzmény: Desertdog (2817)
belic Creative Commons License 2006.03.07 0 0 2863
Sziasztok!

Bocs, hogy az otletemmel a mas ...-val verem a csalant, de szerintem annyira jok a hozzaszolasaitok, hogy kar lenne azert, hogy egy forum sokadik oldalara sulyedjenek. Van egy nagyon jo enciklopedia az interneten: http://wikipedia.hu.
Ez attol nagyon jo, hogy "az emberek" irjak, egyszeruen ugy, hogy beirnak egy szot a kereseshez (pl: nyeva), majd rakatintva a "Készíthetsz egy új szócikket ezen a néven"-re egyszeruen be lehet irni. A formazasi szabalyok egyszeruek benne, es termeszetesen az egyes szocikkekbol lehet masikra hivatkozni.

Bel


Neva_07 Creative Commons License 2006.03.07 0 0 2862

Talán a második kísérletre menni fog.

 

Nyeva kabinok

 

 

 

UNV
Neva_07 Creative Commons License 2006.03.07 0 0 2861

Hát valahogy nem sikerült csatolnom a rajzokat, de majd próbálkozom. (esetleg jöhet egy jó tanács, hogy ne maradjanak le a rajzok).

 

Volt tüzér kollégával egyetértek, az időszakos munkáknál általában a helyi bekapcsolást alkalmaztuk. Az egyes szekrényeket, blokkokat is ki lehetett külön kapcsolni a tápblokkon lévő kapcsolóval, míg a távolságinál ez nem volt legetséges. Kapcsolgathattad, de semmi sem történt. Meg ugye harci helyzetben mit is akarsz kapcsolgatni jelszó alatt találta így ki az orosz.

 

Érdekesség: Mint említettem a helyi üzemmódban tőrténő bekapcsolásból a főkapcsoló DÁLN. helyzetbe történő átkapcsolásával lehetett átlépni, viszont ezt nem nagyon szerette a technika. Azért ugyanis mert az átkapcsolás a VYKL. (kikapcs) pozíción keresztül történt. Előfordult egyszer, hogy az ilyen átkapcsolások eredményeként megadta magát a főkapcsoló. Annak cseréjével szereztünk magunknak néhány ősz hajszálat és egy nagyon hosszú éjszakába nyúló napot. A kapcsolóhoz ugyanis rengeteg vezeték volt forrasztva, és bizony megküzdöttünk vele, amikor végre sikerült az összeset (hideg forrasztás nélkül) a helyére rakni. Ilyen meghibásodás szerencsére nem volt gyakori, azt is mondhatom, hogy egy kivételes eset volt a masszív kapcsoló meghibásodása.

 

Előzmény: Volt tüzér (2859)
Neva_07 Creative Commons License 2006.03.07 0 0 2860
Néhány rajz.
Volt tüzér Creative Commons License 2006.03.07 0 0 2859
Amit eddig a bekapcsolásról leírtál, az ugyanígy volt a Volhovnál is. A távolsági és helyi bekapcsolás között egy nagyon lényeges különbség volt. Ha harci munkát kellett kapcsolni, mert komoly volt a helyzet, akkor az csak távolsági üzemmódban volt lehetséges. A helyi bekapcsolás meg elsősorban arra volt jó, hogy a berendezés részegységeit (a Volhovnál persze ez jobban elkülönült, mert külön kabinban ivoltak a részegységek) külön is lehetett működtetni, például ellenőrzés vagy javítás céljából.
Előzmény: Neva_07 (2858)
Neva_07 Creative Commons License 2006.03.07 0 0 2858

És most a Nyeva bekapcsolásának második üzemmódja, az ún. TÁVOLSÁGI (dálnoje) következik. Annyit még talán hozzá kell tennem a bekapcsolási üzemmódokhoz, hogy a bekapcsolást az UK-31 szekrény (a DN mellett lévő szevő az APS indikátor szekrény) táp blokkján (minden szekrény legalsó blokkja) lévő fő kapcsoló helyzete

határozta meg. A kapcsolót 3 helyzetbe lehetett állítani: HELYI-KIKAPCS-TÁV (MECT.-BЫKЛ.-ДAЛH.).

A távolsági bekapcsolás annyit jelentett, hogy az UNK-ból egyetlen gombnyomással DIVIZION VKL. - bekapcsolás, illetve VYKL. - kikapcsolás történt a felélesztés. A távolsági bekapcsolási üzemmód volt egyébként az alap, tehát a harci tevékenység megkezdése előtt mindig ezt a bekapcsolási üzemmódot kellett alkalmazni.

Kiinduló helyzet: 50-es az UNK-ban:

     - "RKU távolsági bekapcsoláshoz felkészülni" - az RKU kezelő felpörgette a 400-as

        váltót és jelentette:

     - "RKU felkészült" (megj.: a fent említett főkapcsoló DALN. pozíciójában az RKU-s

        nyomogathatott bármit, a komplexum nem reagált, csak az UNK-ból lehetett

        kapcsolni.

     - mi még hozzátettük "Vigyázz kapcsolom." és a DIVIZION VKL. gomnyomással

       feléledt a komplexum (220/400 az UNK-ba, 220/50 és 400 a posztra)

A "vigyázz kapcsolomot" azért raktuk hozzá mert ebben a bekapcsolási üzemmódban a posztot (azért még hozzáteszem UNV-t) mozgató amplidinek (valószínű, hogy az egyik i-ipszilon) azonnal felpörögtek, ellentétben a helyi kapcsolásnál amikor az elekromotorokat (amplidineket) külön kapcsolóval kapcsoltuk. A DN szekrény legfelső blokkján. Az RKU-ból még jelentették az izoláció megfelelőségét.

Röviden ennyi, lehetne még részletezni, de azt hiszem a laikusok számára is talán ilyen formában érthető.

 

Neva_07 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2857

Szia Charlie!

Hát lesújtóak a képek. Az eddig képen látott objektumokból egy alapkövetkeztetésre jutotta.

A szlovákiában kiépített 4db nyeva objektum a bunkerek egyike sem volt ilyen ajtókkal ellátva. Egyik "nagy" bunkeren sem voltak kifelé nyitható, "vékonyka" ajtók, vagy inkább kapuk. A kapuk kb. 0,5m széles, síneken és görgőkön két oldalirányba gördülő monstrumok voltak.

 

A nyitást egy "kurbli" és némi kis fogaskerék áttétel biztosította, egész könnyedén.

A zárásnál viszont nagyon kellett vigyázni (volt is néhány baleset ajaj..). A kapuk egyszerűen úgy záródtak, hogy 1-2 fő meglökte kifelé a kaput, ami (ha sikerült) megmozdult és utána egy lassú ellenirányú mozgásba kezdett. Végül némi kis hanghatást követően (BUMMMMMM) a két szárny bezárult.

Előzmény: charlie21 (2855)
Neva_07 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2856

Akkor tehát a Nyeva komplexum felélesztése, bekapcsolása:

 

A kiépített objektumokban a komplexum a tápot hálózatból, vagy önnálóan a dízel aggregáton keresztül kapta. Harci tevékenysék közben csak és kizárólag (a dokumentációban külön ki volt emelve) az aggregátor szolgáltatta a tápot.

1. Hálózat, vagy aggregát 220/50 az RKU-ba, ahonnan az 50-et azonnal

    továbbították az UNK-ba (enélkül a kabinok közötti kommunikáció - nálunk

    INTERKO sem működött).

2. Az élesztésnek, bekapcsolásnak 2 alap módja volt: az ún. HELYI (mestnoje) -

    amikor az RKU adta folyamatosan az egyes feszültségeket (220/50, 220/400) a

    kabinokba és külön a kilövőállásokra a következőképp (a használatos,

    megszokott parancsszavakkal).

    Alaphelyzet: 220/50 az UNK-ban, és nem ébresztjük a kilövőállásokat.

    -  "RKU helyi bekapcsoláshoz felkészülni". Ekkor az RKU-ban felpörgették az

       50/400 váltót (a hangja mint egy sugárhajtómű!). Amikor ez megtörtént az RKU

       kezelője jelentette:

   -  "RKU a helyi bekapcsoláshoz kész."

   -  az UNK-ból: "450-et a posztra és 400-at a K-ba", ami a megszokott

      zsargonban azt jelentette, hogy az UNV-re küldje a 220V/50Hz  és a 220/400Hz

      feszültséget, és az UNK-ba pedig a 220V/400Hz-et. És láss csodát a komplexum

      felébredt.

   -  A helyi bekapcsolás után minden esetben rákérdeztünk az RKU-ra: "Izoláció"

      amire a válasz többnyire a "Rendben" volt. Hogy itt miről is van szó. Az orosz a

      technikát nem a nálunk megszokott TN-C, TN-S stb. hálózati felépítésben, hanem

      a nálunk alig ismert (talán a vándorló körhintásoknál használatos) TT (terra-

      terra-föld-föld) hálózatban építette meg, ahol az egész elektromos rendszer

      (kabinok, stb.) és a föld közötti ellenálás (MΩ) meghatározó volt.

 

Ezután a DN (rávezetőtiszt) megkezdte a komplexum funkcionális ellenőrzését. Foly. köv. a következő bekapcsolási mód.

   

charlie21 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2855
Sziasztok! Mult héten voltam a Bólyain ,vannak új képek a képtáramban,köztük jó pár Nyeva is.örülök hogy már nemzetközi a topik :-)) Neva 07! A képtáramban találsz Lom hegy névvel volt magyar Nyeva tüzelőállást,illetve ami megmaradt belőle :-(((
Desertdog Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2854
Valóban lézeres közelségi gyújtója van, amit ki lehet kapcsolni indítás előtt. Egyébként nem tudom, még nem lőttünk vele ködben :)
Előzmény: Kuruc71 (2824)
Neva_07 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2853

Szia Lex!

Nagyon profi vagy a műholdas keresésben. A kobylai Nyeva megvan. Sajnos a térkép felbontása nem enged közelebb (szinte a kapunál ér véget a részletesebb felbontás), de amint ebből a felbontásból is látod a környező zöld már dzsungelszerűen benőtte.

Az általad Stupava környéki Volhov valójában a volt Lozornói Volhov. Stupava mellett Nyeva volt.

Ahogy végigolvastam ezt a topikot, Te mindig jó kis műholdképeket találtál, esetleg meg tudnál adni olyan oldalakat, ahol jobb felbontásban is kivehetőek az objektumok.

Köszi!

 

A Nyeva maradványok látványa számomra nagyon szomorú. Én a szlovákiai Nyevákat szerencsére már ilyen állapotban nem láttam, de valószínű, hogy hasonlóan néznek ki.

 

Egy érdekesség, poén: A sorállomány kiképzésekor gyakori megviccelés volt, hogy a Posztra (UNV) beosztott sorállományú katonát (kezelőt akinek a poszttal kapcsolatban sok feladata nem volt) elzavarták a posztra azzal az indokkal, hogy nagyon kemények a gumik, eressze le a megfelelő nyomásra. Mikor kis idő elteltével a srác visszakullogott lógó orral, hogy nem találja a szelepeket, nagy nevetés tört ki. A poszt kerekein ugyanis tömött (levegő nélküli) gumik voltak.

Előzmény: LeX (2849)
st_patrick Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2852

Na látom, hogy Cifu megelőzött. Azért az ígért link:

http://aeronautics.ru/archive/vvs/

Ezen minden Mi-8/Mi-17 változatot megtalálsz. A Mi-17(Mi-8MT) pont valami 30féle ehc változatról ír.

stp

Előzmény: st_patrick (2850)
st_patrick Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2851

Egyébként én is drágállom, de nem is csak a rakéta drága, hanem a szállítőjármüvek (MB UNIMOG) tartozékai is irreálisan magas értéket kaptak (földelőnyárs: 130000 ft, 1,5 kg-os kalapács 1,5m nyéllel: 115000 ft, de még a lokátor fülkéjének ajtaján lévő lakatért is 47000 ft-ot akartak fizettetni velem, amikor elhagytuk, még szerencse, hogy meglett).

 

Na neeeeeee...!!! Ez már tényleg az 50.000 dolláros vécédeszka! Kíváncsi vagyok hogy a tartozékok szállítói kik voltak! Pofátlan egy nyerészkedés mehetett a beszerzésnél....   

st_patrick Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2850

Szia Kuruc!

Bocsánat a közbeszólásért, de a Mi-9 jelzés repülő háp-ot takar. ebből egyetlen darab volt a MN/MH-ben. Jelenleg talán Szolnokon repül. Szerintem kérdezd Fefét:)

Amire Te gondolsz, az nálunk Mi-17PP export-típusjellel repült 705 és 706 fed.számmal, most szállítóvá vannak alakítva. Ennek az eredeti szovjet jelzése Mi-8PPA volt. Egy rahedli típusváltozata volt ezeknek a zavaróhelikoptereknek, mindjárt keresek hozzá egy linket.

Ui.: A BRM-1 nincs elfelejtve, de amióta fizetős a jedsite, nem találok épkézláb anyagot.

stp 

Előzmény: Kuruc71 (2800)
LeX Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2849
Hadd kotorászok én is pár műholdképet:
Gondolom ez lenne a Devínska Kobylai Nyeva, az 510m magas hegyen.
Ez meg egy Volhov Stupava környékén.
Előzmény: Neva_07 (2837)
mezenguz Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2848
... s ezek a mi Nyeva-maradványaink..:(((
Előzmény: Neva_07 (2844)
Neva_07 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2847

Gratulálok az első válasz a helyes!

Tehát ráengedtünk egy kis sürített levegőt és már röffent is a dolog.

Előzmény: Kuruc71 (2845)
Neva_07 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2846

Hoppá!

Persze kihagytam az NRZ-et, a saját-ellenfél felismerőt (ezt kiírom oroszul is mert nagyon tetszik: Nazemnij Radiolokacionnij Zapróscsik-a név elárulja a rendeltetését). Nálunk a PAROL volt rendszeresítve. (ezt megelőzve a korábbi Volhov osztályoknál a KREMNIJ is megtalálható volt. Az én időmben ezek működtetése egyenlő volt a nullával és várták sorsuk jobbra fordulását. Egyébként egy nagyon jól kidolgozott és felépített, a működését és paramétereit tekintve kiváló rendszer volt. Az oroszok szerintem a mai napig használják a néhány ráncfelvarráson átesett unokáit.

Ezek megszűntetése, kivonása szerintem külön történet!

Előzmény: Neva_07 (2844)
Kuruc71 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2845

Én csak a motoindításhoz szeretnék tppelni kérem szépen.

 

 

Esetleg sűrített levegő ?

Vagy lendkerekes ?

Előzmény: Neva_07 (2844)
Neva_07 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2844

Akkor tehát lassan adagolva, egyelőre nem túl részletesen elindítom a Nyeva technika, az egyes kabinok bemutatását. A jövőben mindegyiket, hosszabb és részletesebb leírásban fogom bemutatni.

 

Az osztálynál az alábbi technika és azok kabinjai voltak renszeresítve (a közepén kezdve):

1.kabin  UNV- (Aнтeнний Пocт), technika és azok mi egyszerűen csak Posztnak 

           hívtuk. (UV-10, UV-11 és UV-12 antennák, az adó, vevő és a majdani

           részletezésben leírt néhány kütyü. Az érdekessége az antenna

           rendszernek az volt, hogy az UV-10 csak adó (kisugárzó, illetve egy   

           speciális esetben - ANTIFEDING, vevő)  az UV-11 csak és kizárólag a

              vételt biztosította, az UV-12 pedig a rakéták parancsait továbbította, a

              visszaérkező jelek vétele itt is az UV-11-en keresztül történt. (UV-

              10 cm tartomány, UV-12 dm! tartomány)

2.kabin   UNK- a vezérlő kabin (később részletezem)

3.kabin   RKU-N - a villamos energia elosztását hajtotta végre az egyes kabinok

              felé és a 50Hz-ről 400Hz-re történő váltást végezte + volt benne egy saját

              kis 30kW (?) aggregátor (nagyon szép hagja volt! persze a nagy

              aggregátorhoz  viszonyítva)

4.kabin  PRM- ZIP kabin a tartalék alkatrészekkel (Hpasp kolléga a 252

              hozzászólásában kicsit összekeverte a kabinokat)

5.kabin  EDSZ-100- 2db 100kW-ot előállítani hivatott dízel motorral (érdekesség és

             kérdés: Ki találja ki, hogy amennyiben az akksik használhatatlanok

             voltak, mivel indítottuk a motorokat /hogyan oldotta meg az orosz/?,

             biztosan kitaláljátok, de ha nem majd válaszolok.. gépészek és józan

             paraszt ész előny!!!) 

6.kabin  5F24- az illesztő kabin

7.kabin  5Ja62- a parancsnoksággal és az ASZV (VEKTOR stb...) adatátvitelt és

             kommunikációt biztosító rádiórelé állomás (vagy 5Ja63 - a különbség a 62  

             két irányos, két parabola antennával, a 63 pedig 3 irányos volt 3 parabola

             antennával). Összesen 3 kabinból állt az egész állomás.

indítóállvány: 5P73 - 4db x 4 rakétának

8db -    PR-14AM (ZIL-131) rátöltő kocsi és amiről még a fórumban nem beszélt

            senki osztályonként összesen 24db (5V27..) éles rakétával + 2db kiképzésre

            használt rakétával éles töltet nélkül.

            P-15 (vagy más típusú, nálink mindenhol P-15) felderítő lokátor.

+ több Nyevás osztályhoz rendszeresítettek 1db AKKORD kiképzű kebint.

 

Azt hiszem nem hagytam ki semmit, ha igen a jegyzeteim előkeresése után pontosítok!

Előzmény: Hpasp (2843)
Hpasp Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2843

A terveim közt szerepel a technika bekapcsolás utáni funkcionális ellenőrzésének leírása is, amit a mai napig, ha beülnék a kerekek mögé meg tudnék csinálni (a kibővített ellenőrzéshez már persze kellene egy kis segítség) és ha nem fogom untatni a tisztelt olvasókat maga a bekapcsolás, felélesztés folyamatát és üzemmódjait is részletezném.

 

Örömmel várjuk!!!

:)

Előzmény: Neva_07 (2836)
Kuruc71 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2842

Szia Cifu

 

 

Tudtommal a Mi17 PP ink a nagyjavítás előtt sem repültek, hanem álltak a betonon. Így nem lehetek ezek a zavarók !

 

 

szerintem

Előzmény: Cifu (2840)
Cifu Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2841
Most gyakorlatilag hogy van a Mistral-rendszer beosztva? Alapvetően a harcoló alakulatokkal együtt mozogva adnátok a közellégvédelmet?
Előzmény: Desertdog (2812)
Cifu Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2840
A Mi-9-es a légi harcálláspont változat volt, nem a zavaró. Az elektronikai zavaróváltozat a Mi-8PPA (ebből nekünk nem volt) és a Mi-17PP (ebből két darabunk volt, nemrég alakították át őket hagyományos szállítóváltozattá, így a korábban említett gyakorlatkor még elvileg "dolgozhattak").

Forrás
Előzmény: Kuruc71 (2800)
Kuruc71 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2839
Örök harag ! :-))))))
Előzmény: Neva_07 (2838)
Neva_07 Creative Commons License 2006.03.06 0 0 2838
Így utólag visszaolvasva, bocs az esetleges helyesírási hibákért, de a begépelt szöveg mindig egy kicsit késleltetve jelenik meg és a betűméret is néha saját életre kel!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!