Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Emlékezz rá vissza, amikor a Bólyain magyaráztam az antennán a kisugárzási karakterisztika kialakítását. Ahhoz, hogy azt a 1o x 10o -os késnyalábot kialakítsák, ahhoz ennél a technikánál bizonyos méretek kellenek. Az antenna meghatározott kialakítása azt is eredményezi, hogy minimálisak lesznek a másodlagos felharmónikusok (hátrasugárzás). Ha a meghatározott karakterisztikát akarják kialakítani, akkor a meghatározott technikai paramétereket teljesíteni kell, vagy pedig valamit az az antenna nem képes produkálni. Hasonlítsd össze a két antenna arányait. Más persze a helyzet, ha fázisvezérelt antennát használunk, mint a PAR-8 lokátornál és az SZ-300-asnál, de ez a képen nem FÁR antenna.
Ami a kínai lokátor képét illeti, az ütött szöget a fejembe hogy nem-e tükrözték a képet.
Nekem egyébként van még egy problémám ezzel a képpel. Ugyebár a mikrohullám egy érdekes huncutság. Itt a hullámhossz annyira pontosan meghatároz mindent, hogy egy tápvonal méret alapján következtetni lehet a hullámhosszra. Arról nem is beszélve, hogy a lokátor által kialakítandó kisugárzási karakterisztika is erősen behatárolt. Ha valamit el akarok érni, akkor a közelező méreteket és formákat be kell tartani. Én ezen a képen azt látom, hogy az a két széles nyalábú antenna valamit nem tud. Vagy az irányélesség más, vagy a hátrasugárzás nagyobb, mint kellene. De hogy ezzel a lokátorral valami nem stimmel, abban biztos vagyok.
Jaja, ez egy lekoppintott Dvina, csak egy kissé más frekin üzemel és 110km a hatótávja. Ez igen gonosz dolog, mivel a sivatagi vihar alatt az amcsi besugárzásjelzők nem jelezték. (nem tudták hogy irak kapott kínától pár üteget)
Mivel a Volhovot már nem tudták megszerezni, ezért fotók alapján, saját kútfőből próbálták lemásolni. (még a kamera is ott figyel :)
Én valahogy kicsinek találom azt a lukat. Emlékszel, mekkora volt a luk a Pilisen? Na az azért volt akkora, mert abban nemcsak kidugni kellett a tápvonalat, hanem szerelni is. Annak pedig hely kell.
A sztori kissé kapcsolható a 1578-ban látható képhez. Odafent a Pilisen néha meglehetősen hülye időjárás tudott lenni. Előfördult, hogy lent Budapesten verőfényes tavaszi idő (lásd 1981. március, Farkas Beci látogatása), fent a hegyen meg -20 fok, meg olyan irdatlan szél, hogy csak kővel a zsebünkben mertünk járkálni. De olyan is előfordult, hogy Pesten szakadt az eső, a hegyünkön meg megakadt az, amiből esett, és a hegy tetején tiszta idő volt. Idén Húsvét vasárnap - itteni barátaimmal éppen kirándulni voltunk a Pilisen, és lent szakadt az eső, ahhoz képest jó látási viszonyok, odafent meg eső nem volt, viszont olyan sűrű tejföl, mint amit a képen látsz. Abban a felhőben voltunk benne, amiből rendes helyen esett, de miránk már nem tudott esni. Képzeld el az ilyen helyzetet egy kis jó november hajnali sötéttel kombinálva.
Reggelente úgy jártunk szolgálatba, hogy a lakótelepről az ügyeletes parancsnok és az ügyeletes tiszt elindultak a laktanyába a parancsnoki UAZ-zal. Ügyeletes parancsnok az akkori politikai helyettes, ügyeletes tiszt meg én. A laktanyában egy gyors körülnézés után kocsit váltottunk, az ügyeletes parancsnok egy GAZ-66-tal (és az új őrséggel) ment tovább, én meg egy KrAZ-zal, amin volt egy 8 köbméteres víztartály. A Dobogókői út jó volt, frissen festett csíkok voltak, és a sűrűsödő felhő ellenére jól lehetett látni. Viszont amint rákanyarodtunk a hadiútra, mintha csak elvágták volna az utat. Annyira sűrű lett a felhő, hogy szó szerint csak az orrunkig láttunk. A KrAZ-nak ugyan volt ködlámpája, de rendes emberi fejmagasságban volt, vagyis nem ért semmit. A reflektor vakított bennünket, a tompított sem ért semmit, csak úgy nem vakultunk, ha helyzetjelző lámpát kapcsoltunk. Haladni nem mertünk, mert akkor még annyira sötét volt, hogy nem láttuk az árkokat sem, a lámpa meg többet ártott, mint használt. Aztán csak kitaláltam a csőben a lukat. Füles téli sapka volt rajtam, aminek a füle alá hátrafelé betűztem a táskámban lévő rúdlámpát, és gyalog elindultam az út közepén. A KrAZ meg leoltott lámpával terep egyesben ballagott a lámpám fénye után. Gondolhatod, hogy azt a bő 6 - 7 kilométert majdnem másfél óra alatt tettük meg. A kocsiból még akkor sem lehetett az út szélét látni, amikor nagyjából kivilágosodott. Akkor már annyival rosszabb volt a dolog, hogy a lámpám fénye sem ért sokat. Azért nagy nehezen csak felértünk, miközben az ügyeletes parancsnok meg már tűkön ült, hiszen nekem is fent kellett volna lennem hétre és bejelentkeznem a dandár harcálláspontra. Szembe velünk nem mertek küldeni senkit, hiszen nem tudhatták, mi van az úton. Abban az időben mobil telefon meg még nem volt, hogy valami értesítést küldtem volna.
Minden jelentés (naponta sokszor kellett) alkalmával jelentettük a technika és a személyi állomány helyetét, hadrafoghatóságát, na meg az optikai láthatóságot. Na akkor volt az optika nulla.
Pedig az a kábel alagút nem ment tovább, a fedezék mellett volt egy mélyedés, elegyengetve, a fala körben pedig fából egy keret..egyébként ez pont a Lom-hegyen készült fotó..
A 1578-ban azt a csatornát láthatod, amiről beszéltem. Igaz, hogy intenzív optikai passzív zavarás volt, de azért a lényeget ki lehet venni. A 1576-ban az egy kisebb kábelcsatorna., az nem a Cikloida tápvonalainak készült.
Igen már megvan, emlékszek, hogy más TÁS okban is láttam, csak azt hittem, hogy vmi vészkijárat! Vmi miatt az volt bennem, hogy a Cikloida árbóca közvetlen a technikai pótkocsin van
Ki kell ábrándítsalak- Az összes rakéta úgynevezett közbenső tárolási helyzetben van, vagyis részben szétszerelve vannak konténerekben, de a patronok, a kicsikben a hajtóanyag mind benne van. Még nem kezdték el szétszedni, pedig állítólag valami 200 tonna robbanóanyagra vevő van. Sajnálhatod a múlt hetet. Láthattad volna a dolgokat.
Egyébként meg hiába mész oda, hogy neked kellene egy rakéta, csak csomagban árulnak mindent. Én próbáltam venni vagy két teherautó páncélszekrényt, de azt mondták, hogy csak íróasztallal, szekrénnyel és más egyebekkel együtt adják. Úgy meg nem kellett.
Minden bizonnyal egy kétállásos fedezéket láttál. Az egyikben a kabin, a másikban egy ESZD-200 aggregátor, és a Cikloida antennás kocsija. Annak a fedezéknek az oldalán, amelyikben a kabin volt, kellett látnod egy bazi nagy lukat (Kb. 2 m átmérőjű) ott dugták ki a Cikloida merev tápvonalait. Az antenna 40 méterig tetszőleges magasságba volt emelhető, természetesen csak a szükséglet szerint.
Az antennának volt egy acél kaloda talpa, amit le kellett betonozni. Ezt állandó települési helyen használtuk. Ám ha valahová mentünk, vagy extrém talajra kellett telepíteni, akkor a tábori talp is megtette, aminek nem kellett akkora feneket keríteni. Ha nem találod meg a négyszer négy csavar tövét, akkor ott a tábori talpat használták. Egy biztos. A merev csőtápvonalak miatt csak egyenes úton lehetett a kabin és az antenna talpa között kapcsolatot teremteni.
A minap voltunk fennt a Lom hegyen a TÁS ba. És az egyik fedezék falára fel volt írva, hogy CIKLO! Namármost onnan nézve Én legalábbis nem láttam rá közvetlen a környező TÁS okra. Tehát a kérdésem, hogy mennyire lehetett a CIKLO árbócát kitolni? Vmint, hogy mivel ez 1 zárt fedezék és belül "ült" a technika min állt az árbóc?
..a keyhole-al kapcsolatban: aktív bázisok Líbiában, Tripolitól délre VEGA( fenn az összes indítóállványon a rakéta, 2 osztály, Tripolitól keletre a tengerparton NYEVA-osztály, szintén fenn a rakéták), Sínai-félsziget: VOLHOV-osztály, fenn a rakéták...
Nekem egyébként van még egy problémám ezzel a képpel. Ugyebár a mikrohullám egy érdekes huncutság. Itt a hullámhossz annyira pontosan meghatároz mindent, hogy egy tápvonal méret alapján következtetni lehet a hullámhosszra. Arról nem is beszélve, hogy a lokátor által kialakítandó kisugárzási karakterisztika is erősen behatárolt. Ha valamit el akarok érni, akkor a közelező méreteket és formákat be kell tartani. Én ezen a képen azt látom, hogy az a két széles nyalábú antenna valamit nem tud. Vagy az irányélesség más, vagy a hátrasugárzás nagyobb, mint kellene. De hogy ezzel a lokátorral valami nem stimmel, abban biztos vagyok.
Nem tudom, mi ez. Leginkább a valamikori 5 kabinos Dvina PA kabinjára hasonlít(ana), ha nem lenne rajta minden fordítva, és a széles antennák nem valami egyéb kialakításúak lennének. Egyedül az RPK antenna ismerős számomra, valamint a lövegtalp és a kabin. Jó lenne közelebbről megnézni, főképpen belülről.
Szóval a NATO kódjelekkel az a gond, hogy nem az általuk akkor még ismeretlen típusokat, hanem a fenyegetettséget osztályozták, illetve a ruszki a cuccot folyamatosan fejlesztette.
Az első azonosított títus az SA-2A Guideline Mod-0 volt, Fan-Song-A radarral, ami jelentette a:
SA-75 Dvina (5 kabinos): 1D V750, 11D V750V
és a
SA-75M Dvina (3 kabinos): 11D V750V
rendszert alap kiépítettségben.
Az SA-75M Dvina (3 kabinos) -ra jöttek rövidesen az átalakító csomagok.
Az SA-75M Dvina (3 kabinos) a 4E-6E átalakítás után már használhatta a 11DM V750VM rakétát is, ezt nevezték SA-2F Guideline Mod-5 volt, Fan-Song-F-nek.
A későbbi 8E-20E átalakítás lehetővé tette a 11DU V750VU, 11DMU V750VMU rakéták használatát is.
A következő (arab tábornak szánt) rendszer az SA-2B uideline Mod-2 volt, Fan-Song-B lokátorral, a S-75 Desna: 13D V750VN
A Volhovot eleinte csak a VSZ kapta meg, emiatt a NATO típus azonosítás is meglehetősen kavarcos.
Az alap rendszert hívták SA-2C Guideline Mod-3 volt, Fan-Song-C lokátorral, ez a
Dvinájuk még teljesen jogosan lehetett a kínaiaknak, mert azt megkapták az orosztól. DE NEM GYÁRTÁSRA, CSAK HASZNÁLATRA. Mire megkezdődött a vietnami háború, addigra már fasírtban voltak, így Vietnam nem is kapta meg az addigra már meglévő Volhovokat és Nyevákat. Az orosz joggal tartott tőle, hogy az új dolgokat is lekopintja a kínai.
2. kép: Ez egy szerb eredetű kép, és első pillantásra Dvina PAA kabinnak látszik, de minden fordítva van rajta. Ráadásul az antennák is jóval karcsúbbak.
3. kép: SZ-75 módosított Dvina PAA kabinja a kutyaóllal.
4. kép: SZ-75 M1 és M2 Volhov PV kabinja. Kívülről tök egyformán nézett ki.
5. kép: SZ-75 M4 Volhov PV kabinja
Most látom, ez a szemét kihagyta az egyik képemet. Ezen az SZ-75 M2-ről M3-asra átalakított Volhov PV kabinja van.
Na jó hosszú voltam ugye? Aki idáig eljutott, gondolatban kap tőlem egy szép almát.
És akkor most a képek: Sajnos olyan képem itt nincs, amin az eredetileg is M3-asnak gyártott PV kabin van.
Lövegtalp. Valamennyi PAA és PV kabin a 100-as légvédelmi ágyú lövegtalpán volt. Eleinte az eredeti lövegtalpat használták, ami leültethető volt, habosított szimpla kerekekkel. Később (az M2-es Volhovok már ilyenek voltak) már nem lehetett leültetni, és a kerekek egymás mellett duplán voltak, viszont levegős kerekek voltak.Az eredetieket csak 25 km/h sebességgel lehetett vontatni, a levegős kerekűeket már 40 km/h-val