Somogy, Tolna és Baranya megye közlekedése, beleértve Pécs, Kaposvár, Szekszárd és a többi város helyi közlekedését és a helyközi járatokat is, legyen szó buszról, vagy vasútról.
"A második képhez: hogyhogy ott áll még az Intelligencs Tábla?"
Az ablakból kinéző politikust minden nap figyelmezteti arra, hogy itt valamikor busz járt. Feladatért kiált. Próbálja az illetékesek lelkiismeretét felébreszteni, hogy "én is itt vagyok", "rólam nem feladkezzetek el", "én itt szeretnék tovább állni, de nem munka nélkül". Nyilván nem csuklós, retkes, lepukkant buszokat kellene majd szolgálnia, hanem modern, csendes, nulla emissziójú járműveket. Ha pedig nem lesz az egészből semmi, akkor mementóként fog állni tovább, így szolgálva tanulságul mindenkinek.
A második képhez: hogyhogy ott áll még az Intelligencs Tábla? A feszültség alig várja már a Konzumnál, hogy áramkörrel zárják kapcsait. A másik tábla is még mindig ugyanott van, ahol két éve. Más kérdés, hogy azt jóval kevesebben láthatják :)
Neeem, a PK Zrt. üzemeltetése tényleg kis híján erején felül teljesít. Legalábbis ilyen körülmények között nagyon nehéz a hivatást tovább vinni. Nekik 10 pont (9 és fél a Veress Endre utcai tájékoztatási mulasztás miatt :p) jár a 10-ből.
Az előző felsorolásból kimaradt a Vízmű ügye. E hónapban mindenki két szolgáltatótól kapott sárga csekket... Kíváncsi vagyok, ez is beáll-e a 'sikersztorik' sorába...
A képekkel kapcsolatban: a Mária utca felé építettek egy ívet a Hunyadiról lefelé, azt láttad? Azt nem értem, mert az eredeti ívek is már beépítésre kerültek (Janus felé kis ívben lentről, Janus felé kis ívben Hunyadiról, Mária felé lentről), de pluszban ott van az 'út közepén' ez a nagy ív is, Hunyadiról Máriába...
A különbség az lehet, hogy én a rajtam kivül álló dolgok miatt bekövetkezett eseményeket nem veszem figyelembe az értékeléskor. Az alapanyagból indulok ki. Na abból ki van hozva a "félmaximum". A többi politika.
"Ami Pécsen helyiközlekedés címszóval folyik az se nem rosszabb, de se nem jobb, mint máshol magyarhonban."
Khm. Egy Pécsnél épp nagyobb és egy Pécsnél kicsit nagyobb város jut azonnal eszembe, ahol akár olcsóbban, vagy nem sokkal drágábban lehet helyi közlekedni. Kötöttpályán. Modernebb járműparkkal. Elsőajtózás nélkül, ha a forgalom úgy kívánja.
"Na most, Pécs miért katasztrófa???" Mert ebben a városban minden, ami történik, az szarul végződik, vergődés lesz a vége, hatalmas veszteséget hoz. Expo Center. Repülőtér. Kertvárosi Autóbusz Decentrum (ebbe legalább adott pénzt az EU). Sorolhatnám. Jelenlegi "projecteink": jó pár milliárdból közterek frissítése, lehetőleg oly módon, hogy amitől város a város, azt megszüntetjük, vagy korlátozzuk, mindenek előtt az élhetőséget hirdetjük, miközben alapvető állampolgári elvárások csorbulnak. A anyagfelhasználás, vagy maga a kivitel a nyilvánosságtól alaposan elszigetelten kerül kiválasztásra, tájékoztatás nulla, a fenntarthatósággal kapcsolatban senki nem gondolkozott el. De hogy picit ON irányba mozduljak végre: nem maradt egy huncut vasa sem a városnak a közösségi közlekedésre, eladta hát kis híján a felét, csak úgy. Akárhogy szépítjük, csak úgy eladták. Ami kis feltételt is szabtak, mind el van felejtve, ignorálva van. Kérem, itt a farok csóválja a kutyát, a szolgáltató mondja meg a városnak, mik lehetnek az elvárások. Ez sehol sem így működik, még az országban sem.
Az, hogy ebben a formában a cég működik, tényleg figyelemre méltó! Az, hogy a menetek 100%-a megvalósulna, hát... Az egy dolog, hogy minden busz kinn van, ami mozdítható, de azért a zsúfoltság csökkenésének reggel nem sok nyoma van. A késéseknek annál inkább. A nagyvárosaink közül tán csak Debrecenben kiszámíthatatlanabb a közlekedés...
Az alkalmazottak. Korábban a gépkocsi vezetőkről általánosságban volt borzalmas a véleményem. Azóta annyi változott, hogy megismertem pár olyan vezért, aki korrekt és a tőle elvárható minőségben, vagy annál jobban végzi munkáját. Azonban továbbra is kirívóan sok a "szarok rá" sofőr, a KRESZ alapszabályokat felrúgó sofőr, az utaskommunikációra teljesen alkalmatlan sofőr. Nem vitatom, az új, anno referenciának csúfolt pécsi rendszer nagy vesztesei a sofőrök, talán ők többet vesztettek, mint az utasok. Őket tehát nem igazán tartom felelősnek a kialakult helyzetért, de azt magyarázni, hogy Pécsett nincs káosz, azért úgy gondolom, nem korrekt. Az lehet, hogy most minden jobb, mint 15 évvel ezelőtt, de az is biztos, hogy sok minden rosszabb, mint négy évvel ezelőtt.
"... de ami nálunk megy, az azért nem piskóta (lásd Debrecen, ami sikertörténetként van beállítva. Jó-jó, Pécs az egy katasztrófa, szó se róla :p)"
Na most, Pécs miért katasztrófa??? Vannak problémák, a hálózat is felújításra szorul, de a jelenlegi megfelelően üzemel (persze helyiértéken kezelve a dolgot). A meglévő buszállományból ki van hozva a legtöbb, értsd úgy minden busz "futásra van itélve". A meghírdetett járatok el vannak végezve majdnem 100 %-osan (ha kimarad 30 járat egy nap, az még így is 99 %). Ha összehasonlítod a mai menetrendet egy 20-22 évvel ezelöttivel, akkor azt látod, hogy jónéhány területen előrelépés történt, viszont az utaszámcsökkenés miatt megszűnz a zsúfoltság. Tehát jobb a mai helyzet, mint a 80-as évek végén volt.
Az igaz, hogy az emberek igényszintje nőtt, de a rendszerbe juttatott pénz összege meg csökkent reálértéken. Ha mezsolettező lányok táncolnának a forgalmasabb buszmegállókban, akkor meg az lenne a baj, hogy miért nem mindegyikben. Szóval sírunk, mert nem látjuk a fától az erdőt. Ami Pécsen helyiközlekedés címszóval folyik az se nem rosszabb, de se nem jobb, mint máshol magyarhonban. A géppark öreg, de ez adja az érzés sava-borsát. Sírunk mindig (ez természetes), de nem látjuk meg a jót soha. Azt, hogy üzemel valami, de jobban, mint a 90-es években, amikor iskolidőszakben nyüglődés volt napont munkába eljutni. Amikor 134 busszal próbálták az embereket célba juttatni. Ma pedig, a kevesebb utast több busz szállítja kívánt helyre.
Szóval nem sírni kell, hanem a körülmények ismeretében elismerni a helyzetet. Persze a jobbító szándék jöhet, de a "Pécs az egy katasztrófa" kicsit (nagyon) durva és valótlan állítás is - csak úgy mellékesen...
"Helyijáratba csak akkor vágnék bele, ha a politika tutira biztosítja a tuti bizniszt, egyébként ablakon kidobott pénz. Szerintem. De én nem értek hozzá."
Mert Te Magyarországban élsz. Jó-jó, nagyon sok helyen cseszték el a helyi dolgokat, még tőlünk nyugatra is, de ami nálunk megy, az azért nem piskóta (lásd Debrecen, ami sikertörténetként van beállítva. Jó-jó, Pécs az egy katasztrófa, szó se róla :p)
Akik igazán tudják, azok úgyis egyesületbe tömörülnek, hogy osszák az észt. Nekem kevesebb jutott, mert nem látom az akkora nagy bizniszt a városi tömegközlekedésbe:)
Helyijáratba csak akkor vágnék bele, ha a politika tutira biztosítja a tuti bizniszt, egyébként ablakon kidobott pénz. Szerintem. De én nem értek hozzá.
A Szécsi Zsoltra (pécsi főépítész) érdemes odafigyelni. Nem a levegőbe beszél. Már a beiktatása utáni első hónapban belenyúlt rendszerbe és intézkedett (pl. a közteres projektekbe is utólag beleszólt, "térkő felszed, fa elültet"). Nagyokat fog alkotni még Pécsen...
Az arányok nem felelnek meg az általad felhozott érveknek. Példának okáért egy trolibusz, vagy egy villamos üzemeltetése már egészen más tészta, s ugye mondanom sem kell, hogy más városokban ezekre a járművekre is drágább a jegy, pedig van olyan szolgáltató, akik buszt nem igazán üzemeltetnek, tehát nekik még csak nem is kell előteremteni az olcsóbban üzemeltethető ágazattal a pöfékelők veszteségét... Igaz, náluk a napijegy sokkal vonzóbb, mint bárhol az országban...
Ami pedig elméletedet illeti, nem nekem kell magyaráznod, hanem inkább a vezérnek és városvezetésnek. Nem én tehetek arról, hogy a megállóhelyi tartózkodás idejét átlagosan megötszörözték, s ez alatt az autóbusz alapjárati fogyasztása is időarányosan növekszik, továbbá nem én tehetek arról sem, hogy a töketlen, hírhedt évtizedes városvezetés a mai napig képtelen volt kijelölni annak menetét, hogy a város két fő tengelyét tehermentesítse, ezáltal ott a tömegközlekedést jelentős előnyben részesítse. Ekkor a többletfogyasztás a legoptimálisabb esetben csakis a megállóhelyi megállásokból és kigyorsításokból eredne, amit bőven ellensúlyozna az, hogy sokkal több felszállás valósul meg egy városi rendszerben, mint egy helyközin. Tehát értem amit mondasz, de itt sokkal inkább 'mesterséges' hatások szüleménye a városi buszozás nehezebb finanszírozása.
Hozzáírom a slusszpoént, hogy általában a volánoknak nem a helyközi közlekedést nehéz veszteségesnek mutatniuk, hanem a városi üzletágnál kell többet trükközni, hogy az tényleg veszteségesnek látsszon.
Elképesztően bonyolult a történet. A városban drágábban üzemelnek a buszok. Akinek van B kategóriás jogosítványa, ill. itt annyit hozzászól, mint te, illene tudni, hogy városban még az autó is többet fogyaszt, mint országúton...
<" ment fel egyenesen vissza a Janusra (utcanév nem ugrik be)." Ezt nem értem. Elvileg a vízlépcső meglétekor is a Pezsgőgyár előtt ment fel, nem?>
Két variáns volt (a többi húsz mellett). Az egyik: Esze Tamáson be, majd egyenesen a Janus Pannónius utca. A másik: Esze Tamáson be, Uttörőháznál le, majd a vízlépcső nyugati (nem keleti) oldalán fel a Janusra. Így ni: