Már majdnem elfelejtettem megírni Nektek, pedig nem semmi: ismerösöm panaszkönyvi bejegyzésére érkezett ajánlott, pecsétes, aláírással stb. ellátott, teljesen hivatalos levélben valami ilyesmi áll:
A pénztáros az üzletszabályzatba való betekintést azért tagadta meg, mert az üzletszabályzat nem fér ki a péztárablakon.
Félreértések elkerülése végett: április elseje még nagyon messze volt, amikor mindez történt :-)
A múltkor írtam, hogy a 079-es 20-67 eszeveszetten ráz - informátoraim jelentése szerint a helyzet azóta sem változott...
És még egy kis panasz; normális dolog az, ha az egyik pesti IC-re már csak dohányzó hely van, az utas ebbe beletörődik, majd úgy dönt, hogy inkább mégis a rapidra vesz jegyet, de a pénztáros már nem hajlandó megnézni, hogy van-e rá az eredeti dohányzó helyett? Az egy dolog, hogy azt beütötte, de nem hiszem, hogy nagy művészet lenne utána cserélni. Nos? Mit érdemel az ilyen?
Szolnokon a mosás nem géppel történik, ezért nem érik el a tetejét.
Én már gondoltam arra, hogy a mosást át kellene tenni Hatvanba, mert ott van gépi mosó.
(Ezek szerint a kapacitásába ez is beleférne.)
Mindenesetre szerintem a GF-en nagyon nem örülnének az ilyen javaslatoknak.
Egyébként minden délelőtt van egy gépmenet Hatvanba, azzal is mehetne...
MÁS
Ma délutáni távírat szerint:
2003. 04. 04.-től visszaáll a vonatközlekedés a 86-os vonalon. (Jelenleg naponta 6 busz van a vonatok helyett.)
A darálókat gyűjtő személy tényleg létezik és hölgy az illető.
Az IFA fülke egész újszerü állapotú. Nem arról van szó, hogy a kordén viszik valahova és a gyerekek csak hülyéskednek? Vagy egyszerüen csak nem érek fel értelmileg a fejlett közlekedési kultúrához?
Azért nem rossz élmény az első kocsiban ülni, hallgatni a szolmizálást, és Budafok-Belváros után belesüppedni a műbőrbe a gyorsulástól! :-)) Jobb, mint Gigant 2 kocsival?
"Ennek van egyébként egy 12 hengeres "U" hengerelrendezésű változata is..."
Na igen, így végülis lehet duplázni a teljesítményt - meg a tömeget is. :)))
Azt valahogy látatlanban sejtettem, hogy Sulzer, és nem más eredetű. Most már csak arra lennék kiváncsi, hogy az alapkonstrukció hol jelentkezett először. A D50 útjai a tengerentúlra és a II. Világháború előttre vezetnek vissza. A 6 LDA 28-B meg Svájcba. A CKD motorja is vagy az egyikből, vagy a másikból meríthetett. Tehát marad Svájc és USA. Vajon ki hatott kire?
A 6 LDA 28-B is viszonylag magas fogyasztású, de kis karbantartási igényű motor. Köszönhető ez többek közt az alacsony fordulatának. Ennek van egyébként egy 12 hengeres "U" hengerelrendezésű változata is (12 LDA 28). Ez volt előbb, a svájci Sulzer Winterthur licence alapján, a 060-DA (CFR 60, 62, 63, 67 II., 68) mozdonyok számára gyártotta a karánsebesi Caromet gyár. (Egyébként az első hat 060-DA mozdony és még további négy motor eredeti svájci gyártású.)
Köszi, az adatok alapján, ha nem is ugyanaz, mint a D50 vagy a 310DR, de "stílusában" hasonló.
E motorok jellemzői:
- meglehetősen konzervatív építési mód,
- nagy fajlagos tömeg,
- típussor nem képezhető belőle (a 6 hengeres konstrukció fix, feltöltőnyomással lehet variálni, de így sem fed le nagy teljesítménytartományt),
- fogyasztás a mai motorokhoz képest aránylag magas, de bizonyos mértékig, a konstrukció keretein belül ez faragható,
- meglehetősen magas javításközi élettartam, viszonylag alacsony üzemeltetési igény.
Tehát közepes ill. nagyobb kategóriájú tolatómozdonyokba való az ilyen motor, de a könnyebb konstrukciók mára erről a területről is nagyrészt kiszorították. (Mert a tolatógépbe ballaszt úgyis kell, de nem mindig mindegy, hogy az miből készül - manapság többnyire olcsóbb, ha nem a motor adja a ballaszt egy részét... :))) )
A D50 az Alco RSD1-essel került Oroszországba, utódai az orosz TEM1, TEM2 és hasonlókba vannak beépítve. A 310DR változatai pedig a CKD tolatómozdonyaiba (pl. ex T435, T669).
OFF
Elképzeltem, hogy tesz az illető ajánlatot fiatal hölgyeknek: "-Ha feljössz velem a lakásomra, megmutatom a ... darálóimat. Mit szólsz egy kis közös daráláshoz?"
ON
6 : hathengeres
L : soros
D : dízel
A : feltöltéses
28 : furatátmérő cm-ben
-B : nemtom
Hathengeres, álló, soros, négyütemű, közvetlen befecskendezésű, feltöltéses (kétlépcsős), három részű forgattyúházzal, nedvesperselyes, oldalt vezérelt, felül szelepelt, hengerenként egy szívó- és egy kipufogószeleppel, dugattyúnként három kompresszió és egy olajlehúzó gyűrűvel. A tüzelőanyag ellátás hengerenként külön befecskendezőszivattyúval történik (a bütyköstengely végig megy a motor oldalán), hasonlóan, mint a MÁV My mozdonyaiban, de itt nincs egybeépítve a porlasztóval, ami egyébként zárt rendszerű, tűszelepes.
Teljesítmény: 919 kW (1250 LE)
Furat: 280 mm
Löket: 360 mm
Effektív középnyomás: 10,4 bar
Befecskendezési sorrend: 1-5-3-6-2-4
Üresjárati fordulatszám: 350 1/min
Névleges fordulatszám: 750 1/min
Dugattyú közepes sebessége: 9 m/s
Turbófeltöltő névleges nyomása: 1,75 bar
Ha már a vasúti relikviák szóba jöttek: Régen a veszprémi resti-kocsma falát sok vonattábla díszítette: Bakony-Őrség expressz, Savaria expressz, Mezőhídvég stb...
Egy festés-felújítás után már nem kerültek vissza a falra. :( Nem tudom mi lett velük.
De édemes ellátogatni a 424-es étterembe is. A MÁV szálló-laktanya földszintjén található. Ott is eléggé vasútbarát a falak dekorációja.
"Hajdú-expressz volt annakidején 20 kocsival," Tekintve, hogy annó 2 utasítással, meg 20 évvel ezelőtt a személyszállító vonat max. hossza 80 tengely, azaz 20 db 4 tengelyes kocsi volt.
Azért a Tisza expressz volt néha 21-22 kocsi (kisebb osztozkodásokat követően) is, pedig abból a fajtából kikerekedett az 1200 tonna, és néhány "kis vas" (V 43 1262, 1283) azért ment vele menetrend szerint 100 km/h-t is.
Szerencsére találtam régi, 1970-es évektől származó mindenfajta kéregjegyet. Óvatosan megdaráltam őket kávédarálóval, és csodás fakéreg utánzat lettek!
Szerencsére komoly, mert viccnek kicsit durva lenne... :)))
"Szerencsére találtam régi, 1970-es évektől származó mindenfajta kéregjegyet. Óvatosan megdaráltam őket kávédarálóval, és csodás fakéreg utánzat lettek!"
Amikor 2000 tavaszán árvíz volt a Tiszán, és le volt zárva az egyik vágány Szolnoknál a hídon, egyik pénteken Szolnokon IC 606 felvette a késett 616 szerelvényét, az egész a két mozdonyon kívül vagy 18 kocsi körül lehetett.
Debrecentől a szegedi napfogyatkozás-különvonat is 18 kocsi volt, egy szem Szili küzdött vele, össze is szedett majd' 1 óra késést, pedig nem sokat állt.