Ha továbbképzésről lenne szó, akkor még talán érthető is lehetne (Mint régen a közlekedési ankét.) De itt jogilag erősen +kérdőjelezhető az intézkedés, hiszen teljesen legális volt a képzés és az ott vizsgát tett emberek jogosítványai is. Természetesen nem a kis cégeken belüli házi vizsgákra és"kamu papírokra" gondolok, hanem a Debreceni képzési központ által kiadott, esetleg a Munkaügyi központok támogatását élvező, több hónapos képzésekre.
Akkor, legalább nem vitatták el a megszerzett képesítések értékét !
Most meg azt akarják, hogy a régen megkapott jogosítványok értéküket veszítsék és drága pénzen ismét levizsgázzunk.
------------------
Nem akarják.
Már csinálják.
Évek óta.
Drágán.
Általában 80.000-100.000 forintért, tized- vagy huszad annyi tudásért adnak új gépkezelői (OKJ-s) bizonyítványt mint amit a régiek tudtak, miközben a régi igazolványok, bizonyítványuk érvényüket vesztik.
Akkor, legalább nem vitatták el a megszerzett képesítések értékét !
Most meg azt akarják, hogy a régen megkapott jogosítványok értéküket veszítsék és drága pénzen ismét levizsgázzunk. Az ügyvéd és orvos urak miért nem kezdik elölről a tanulást ???
De mivel hogy gyakorlati tudást szerzett a hadseregben lehet többet ért mint a polgári vizsga ! És a mai értelemben vett nehézgép kezelői is értelmetlen sokszor !PL én a tszben a sz130 dózert vezethetem ,de a Bükkábrányi dózert a bányában nem ,az ott nehézgépkezelői kategória ! Ugyan mi különbség van a két traktor között !? Semmi ! Meg azt se mondja nekem senki, hogy nehezebb egy rakodógéppel vagy dózerrel közlekedni, mint egy RÁBA Steiger traktor és az utánna kötött XT tárcsa vagy kombinátor gépkapcsolattal átkelni a falun, városon !
A hadseregben ( Magyar Néphadsereg) kb. 1985-ig biztosan, de lehet, hogy 1991-ig (??) megvolt ugyanez a szabály.
Hasonló, kb. 9x6 cm-es kartonlap.
Talán "Igazolás" vagy "Engedély" volt a neve ?
A lényeg az, hogy az alakulat parancsnok technikai helyettese (civilül=főmérnök) írhatta alá és az szerepelt rajta, hogy az illető a házi vizsgák eredményeképpen, E, D, F-III, F-IV, F-V, vagy lánctalpas eszközt vezethet, holott ilyen polgári vizsgát nem tett.
Szerették a sorkatonák, mert ugyan valahol létezett egy KPM-HM közös rendelet erről, de a 19 megyei Autófelügyelet alá rendelt ATI, 19 féleképpen értelmezte azt.
Tehát ha elég távoli megyében laktál, akkor leszereléskor beballagtál a helyi Autófelügyelethez és ott minden külön vizsga nélkül, némi okmánybélyeg leszurkolása ellenében bepecsételték az igazi, polgári jogosítványodba azokat a kategóriákat amikről vitted magaddal a Néphadsereg kiskártyáját.
Ez persze törvénytelen volt, mert ez a kis kártya csak arra jogosított, hogy a Néphadsereg járműveit vezesd de pár megyei hivatal ezt kreatívan értelmezte.
Anno-anno nem hittem el, hogy jogosítvány nélkül lehet vezetni.
Kötöttem az ebet a karóhoz, hogy már pedig ez nem lehet.
Én lepődtem meg a legjobban amikor kiderült (1960-ban ??), hogy tényleg nem kell hozzá állami jogosítvány, hanem elég volt ha Állami Gépállomás vezetője kiadott egy igazolást** melyben igazolta, hogy az illető vezetheti ezt a járművet.
** = Ez az igazolás nyomtatott papírból akkora volt mint ma egy bankkártya.
Első oldalon a vezető adatai voltak, a hátoldalon meg annak a területnek a megnevezése, ahol ez érvényes volt.
Azután az 1963-as (vagy 64-es ??) miniszteri rendelet ezt eltörölte és onnantól arra is olyan vezetői engedély kellett mint a többi traktorra.
Vezető fűlke előtt lyukacsos zártszelvény?Akkor ez valami eszközhordozó masina?Mivel sok volt belőle,valószinűleg nem tőkés import gép lehetett.Ha középen volt az emlitett furatos rész,akkor talán RS-09?NDK gép,még ma is fellelhető belőle jó pár működő példány.Hátul a motor,előtte a váltó,fölötte a kormány meg az ülés,aztán onnét a gép elejéig jön az a furatos gerenda,ahová aggatták a szerszámokat.Meg hátul is volt vontatásra alkalmas szerkezete.Volt kettő,meg négy hengeres változata is,léghütéses V motorokkal.
Agrobíró tud neked küldeni, irj neki emailt, és holnap visszahív, ha megadod a telefonodat, magyarul beszél és a magyar postával küldi ,sokszor hamarább itt van tőle az alkatrész mint a hazai cégektől ! De vigyázz van eredeti is meg utángyártott is az árakat is kérdezd meg és azután dönts !
Azért kérdeztem mert egy ismerős már vagy 10 éve dolgozik Antwerpenben a Kikötő Igazgatóságon.
Minap mesélte, hogy egy szolgálatában, unalmában, a traktor****"belső engedélyüknél rákeresett a magyar szóra és 37 olyan személyt talált aki megadta, hogy magyar nemzetiségű (nem kötelező megadni) és rendelkezik 2016-ra, érvényes kikötői engedéllyel ilyen jármű vezetésére a kikötő területén.
---------------------
*** = ez traktor az a traktor amit engedelmeddel ezentúl én is terminál traktornak fogok hívni.