Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Az EMD első négyütemű motorja, a 16 hengeres H-motor nem sikerült jól, ez is okozta a típus gyors halálát. Már több éve olvastam a hírt, hogy elkezdték szétvágni az SD90MAC mozdonyokat, sokat pedig átalakítottak.
A másik, amit a North Platte-i Bailey yard dízel főnöke mondott, amikor kérdeztem az SD90-esekről: troublemakers. Ez azért is gond, mert egy nehéz tehervonatra, amit pl. 3 SD70 visz, elvinné két SD90. De ha a kettőből az egyik fekve marad, a másik nehezebben húzza be a vonatot az állomásra, mint a 3 SD70-ből kettő.
Bocsánat, hogy csak így 'betörök' ide, de roppantul érdekelne egy kérdés, és hát máshol nem igazán tudom, hogy hol tudnám feltenni: mégpedig az, hogy az SD90-es (most attól tekintsünk el, hogy SD 90MAC vagy 9043, mindegyik típusra vonatkozna kérdésem, amelyik SD 90-es) mozdony-sorozatnak akkor mára már hivatalosan véget ért a közforgalmú pályafutása? Mind a CP-nál, mind pedig a UP-nál?
Tudom, hogy a nagy részük már évekkel ezelőtt leállításra kerültek. Azt is tudom, hogy sok gépből SD70ACU-t csináltak/csinálnak azóta (a NS-nél és a CP-nál). Tehát amiket nem alakítottak/alakítanak át, akkor azok mennek selejtbe, vagy mi lesz velük?
Van még egyáltalán állományban valamennyi gép közülük valamelyik cégnél, még ha csak pár, vagy 1-2 darab is; vagy használják őket?
A GE AC6000CW típusú mozdonyok még mennek a CSX-nél igaz? :)
Hát igen, a legegyszerűbb maradt ki, a mozdonyra szerelhető hókotró. :D Ez csak kis hó esetén jó, ilyenkor használhatnak flanger-t is, ami egy kocsi alá szerelt hótoló lapokból áll, általában mindkét irányba.
Itt van egy csomó havas cucc, kb. a harmadánál kezdődnek, de később is van egy kupac. Itt pl. van snow melter, a működésén nem tököltem.
Ezek a hókotrók csak bizonyos hó magasságig használhatóak, nagy hóban ezek is elakadnak, ahogy összetömörödik a hó. Ilyenkor használják a hómarót (rotary snow plow), ami tetszőlegesen magas hóban is használható. A lapátok fölött lévő kiömlő iránya állítható, mindkét irányba ki tudja köpni a havat. Emiatt használható kétvágányú pályán is.
A kevésbé elterjedt ill. ritkább változatok a minkét irányban használható
valamint a kétvágányú vonalon használt verziók. A havat mindkét irányban kitoló verzió ugyebár beterítenené a másik vágányt, ezért ezek csak az egyik oldalra tolják a havat. Emiatt kell külön jobbos (első kép) és balos (többi kép). Szerintem róbertke képén egy ilyen jobbos van leghátul.
A legelterjedtebb hóeke (magyarul snowplow) az egy irányba tolt, a havat mindkét oldalra kitoló változat. Egy kép oldalról és szemből:
Sokszor van mögötte egy spreader (ahogy róbertke által betett fotón is), ami a maradék havat is eltakarítja és szélesíti az űrszelvényt, de ezt önmagában is használják hókotrásra. A másik fő feladata a töltés ágyazat kialakítása, formázása.
A másik végén is van egy spreader meg egy hókotró, ami jó eséllyel egy "jobbos" izé (kétvágányú pálya jobb vágányára). A CP-nek tudtommal nincs/nem volt kétirányú hókotrója. Feltéve hogy a fogalmak alatt ugyanazt értjük. Sajnos a letöltött fotóim jó része a még be nem üzemelt gép diszkjén vannak, nem tudom megnézni őket. (Az első egy "normál", egyvágányos hókotró.)
Legközelebb a subway (és transit) múzeum van, https://www.nytransitmuseum.org/ . A többi más városokban, pl. benn Long Islanden a L.I.R.R. múzeum, és északra a Delaware and Hudson múzeuma. Ezek kisebb múzeumok, főleg régi járművek.