Melőtt belémkötnél: nem azt mondom, hogy 200 kg kenyeret a szomszéd faluba szállítsunk vasúton vagy hajón, de amikor már napi szinten repkednek az 1000 tonnák vagy lehetőség van egyszerre sokat elszállítani egy helyre (pl cement, gabona), akkor már ott a vasútra vagy hajóra lenne szükség - ha megoldható. Pláne hosszú távra. Az áraknak valahol az energetikai hatékonyságot kéne tükröznie.
"a közút agyon van sarcolva, a hajózás és vasút agyon van dotálva és még így is a közút a nyerő.."
Szerintem tévúton jársz. - Vasút, hajózás is fizet a gázolajért, tüzelőolajért jövedéki adót - Vasút fizet Ft/km alapú PHD-t, míg a közúton nevetségesen olcsó az éves matrica, nincs a megtett úttal arányos díjfizetési kötelezettség - A pályafentartás rosszabb kondíciókkal bír, mint a közútkezelés
Amivel te kevered a személyszállítás, ami egy rosszul működő pénznyelő automata
A gabona, és egyéb leginkább dél felé megy, Contsantába. Tehát irányba. Nem feltétlenül kell átrakodás, a 4-500tás uszályokat egy tolóhajó elviszi, a Tiszán legfeljebb ugyan 4-et, de a Dunán ez már akár 10db is lehet. De ha Szegeden rakodsz, ott eleve 1000tás bárkákba rakod a motyót. MIre gondolok? Elviszed Békésből a gabonát Bajára, ott berakják, majd a karaván délnek fordulva visszafelé eléri a Tisza torkolatát, ami ugye 160 fkm-re van Szegedtől. Azaz körbementél.
A mozdonyt nem tudom (mér van minden vasutasnak dízelautója?), de a repülőbenzin drágább mint az autóbenzin (a dugattyús motorral hajtott, 100-as benzint fogyasztó repülőkre gondolok), bár nemzetközi reptereken, ahol van vámhivatal, külföldre indulván talán az áfát visszaigényelhetik.
Nézd meg a Tiszát, aztán nézd meg, hol rakod be a gabonát. Rá fogsz jönni, hogy tkp elviszed, meg visszaviszed.
nem barkóbázok, írd le, hogy konkrétan mire gondolsz...
a tisza nyilván csak a dél felé szállításnál jöhet szóba (értelmetlen lemenni belgrádig, hogy onnan visszaforduljanak északnak)...
de ha dél felé viszik a cuccost, akkor is belgádnál egy átrakodást kell megejteni, mert gondololom, nem éri meg az 500T-s tiszai bárkákkal a fekete tengerig bohóczkodni...
ezt figyelembe véve már simán előnyösebb egy dunai berakodás...
Na, ettől én is kész vagyok. "Nem a Dunát kell a hajókhoz szabni, hanem a hajókat a Dunához"
Aham, építsünk kisebb merülésű, de ugyanannyi áru szállítására alkalmas járműveket. Ok, legyen szélesebb, de ha annyival megnöveljük a szélességet, amennyi ugyanannyi áru továbbításához kell, a fizika szerint a jármű nehezebb lesz, ergo mélyebbre merül, és ezzel adtunk a sz@rnak egy pofont. De a ződek ezt nem értik.
ez olyan stabilizálás lehet, hogy zúzottkő alap, 10 centi beton,viacolor 4 méter szélességben, egyik oldalt süllyesztett betonszegély, másik oldalt -- kitéréskor járható -- rézsűs csapadékvíz csatorna.
Őőő.. Szerintem Bős-Nagymarost nem a zöldek torpedózták meg. A többire meg egyszerűen nincs pénz (pláne hogy áramot se lehet igazán termelni velük).
Az viszont kétlem, hogy olcsóbb lenne elvinni kamionnal 5-600 tonnát (kb 25-30 kanyar), mint berakodni hajóba. Pláne ha azért szállítjuk, hogy hajóba pakoljuk. Ha ez így van, akkor valami nagyon félre van szabályozva itten (vasúttal hasonló a helyzet).
Nem lebaszás, mindössze remény, hogy látok arról képet, amiről most nem tudok fényképet készíteni. Az áruszállításról eltérő a véleményünk, de nem fogsz tudni meggyőzni arról, hogy a kamionokkal olcsóbb a szállítás. A dugók és útjavítások korában még csak nem is gyorsabb.
a földiqtya híd természetesen egy ordenáré fasság, a földiqtyák egy átereszen is át tudnának qtyagolni...
de ha valamék tanács környékbeli földutak/utak rendberakását/újak építését kéri, az elfogadható kérés, még akkor is, ha kicsit zsarolás szaga van a dolognak...
olyanok nem férnek bele a "kéréslistába", mint a 40+milliárdos kőröshegyi órmótlanság, meg a szigetmonostori 6mrdos priváthíd...
de az M0 11-10 közti szakaszán a műszakilag szükséges 2km helyett 5km alagút, mint zajvédelmi célzatú beruházás is igen durva pézpocsékolás...
amúgy mi a fenéért kerül 50millába 1km földút stabilizálás?
ez olyan stabilizálás lehet, hogy zúzottkő alap, 10 centi beton,viacolor 4 méter szélességben, egyik oldalt süllyesztett betonszegély, másik oldalt -- kitéréskor járható -- rézsűs csapadékvíz csatorna.
Hosszú választ kellene gépelnem.. Kezdjük a végéről: Tisza szinte semennyire. Annak ellenére nem, hogy a magyarországi szakasz nagy része hajózható -igaz, nem nagy, 4-500T-ás hajókkal. Lehetőségek? Kikötők az egy szegedi medencés kikötő kivételével szinte nincsenek, amik megvoltak még a MHRT korszakból, mára tönkrementek. Szállítási igény lenne, hiszen megy Békésből termény Bajára, ahol hajóra rakva dél felé távozik, elég ránézni a térképre, és látni, hogy a Tisza mennyivel rövidebb utat kínál. Sajnos, a víziút nem nemzetközi, így csak magyar, illetve szerb lobogó alatt hajózó járművek szállíthatnak, a többiektől a szerbek alapos vámot szednek. A Duna egy másik történet- elég jelentős teherforgalom halad rajta, azonban a vízjárási jellemzők miatt eléggé bizonytalan a hajók útja. Jelenleg leginkább tranzit megy át az országon, de egyre jelentősebb kikötőfejlesztések vannak: Baja, Fajsz,Dunaföldvár gabonakikötői, Adony intermodális raktárbázis, feljebb Gönyü. A folyón leginkább az ukrán, román, bolgár hajók jellemzőek, kisebb részben német, osztrák lobogót is látni. Önjáró, Rotterdam-Baja között közlekedő hajók változatosabbak: hollnad, belga, német, francia(!) svájci(!!!) hajókat lehet látni. Magyar hajókat nagyon ritkán, és ezekre is elmondható, hogy bár magyar lobogó alatt futnak, a tulajdonos bizony szerb. Lehetőség? Rengeteg van, még több lenne, ha a folyó be lenne lépcsőzve, de ez perpill csak hagymázas álom. A hajók egyszerre több száz kamionnyi (van róla képem, -igaz, Al-Dunán - de 12000 tonnás karavánt is láttunk, és ez ugye 600 kamion) árut is elvisznek, töredék környezetszennyezéssel, sokkal kevesebb üzemanyag elégetésével.
Érdekes. Azt hittem, hogy Te leszel a leghangosabb, hogy 'mijafaxért' kell a földikutyákat meg a védett növényeket kikerülni az ap-val, ki kell vágni az össz. fát, oszt egyenesen előre, erre most azt mondod, hogy a nagy része a követeléseknek jogos? Biztos, hogy te vagy H1234Laci? :))
Mit nem adnék érte, ha megfordultál volna a gáton, és lefényképezted volna azt, ami a legnagyobb út arrafelé, mégha nem is használják: Tiszát. Az már csak remény, hogy ott olyat is fotózol, ami egyáltalán nem mindennapi arrafelé: hajókat a folyón.....
nekem a kérések többsége indokoltnak tűnik, én éppen azt hiányolom, hogy némelyik település iszonyú mulya, és még azt sem kéri, ami kérés nélkül is elvárható lenne:
pl. az M0K felett 1etlen felüljárón SINCS járda/kerékpárút, pedig ha valahol, akkor itt télleg indokolt, olyan közel vannak a települések...
vagy pl. maglód, mi a faxé nem paszírozta ki a zilletékesekből a 31es elkerülőjét???
meg miért hagyták, hogy ilyen térdmagasságú "zajvédőt" építsenek, miért nem kértek ők is földsáncot, mint csömör?
föld volt hozzá bőven...
amúgy mi a fenéért kerül 50millába 1km földút stabilizálás?
(ez gondolom zúzottkő szórást/hengerezést jelent...)