Keresés

Részletes keresés

etwg Creative Commons License 2012.05.14 0 0 10534

Amikor ott jártam (már jó régen volt)  nem láttam (igaz nem is kerestem) autosvonatot.

Előzmény: paca664 (10533)
paca664 Creative Commons License 2012.05.14 0 0 10533

Nem Tampába megy az autósvonat is? Nincs képed a rámpáról?

Előzmény: etwg (10529)
etwg Creative Commons License 2012.05.14 0 0 10532

A szöggel azt jelzik (angolszász agymenés), hogy az az adott szögben tér el egységnyit az egyenestöl  (R (175m)=tan 10o ).

Előzmény: RhB (10531)
RhB Creative Commons License 2012.05.14 0 0 10531

Már éppen rá akartam kérdezni, hogy az a "tompai hatalmas rendezö pályaudvar" me, tampai akar-e lenni, de az utolsó mondatod helyre tette.... :-)))

 

A kedvenc hídam egy böszme hosszú (kb. 3000 láb) fa trestle + különféle rácsos hidak kombinációja, ahol a trestle rész egy kb. 175 m sugarú ívben végződik (vagy kezdődik, attól függ honnan jövünk :-). A hídon 4 db SD40-essel húzott hosszú tehervonatok is közlekednek 10 mph speed limittel.

 

A telejes híd komplexum:

 

 

 

A trestle rész, lásd ív és az 50 m-t jelző bigyókát balra lent:

 

 

 

 

Amúgy szóba került mostanában az íveknél a szög meg a sugár. Konkrétan erre a hídra írták (először csak a műholdképről tippltem, de aztán rákérdeztem az amcsi... izé kanadai fórumban), ahol ezt a választ kaptam:

 

"I don't know the actual curvature but suspect it might be something likea 10 degree curve, which equates to a radius of 573 feet"  (átszámítva durván 175 m, én a képről kb. 200 m-t tippeltem)

 

Na ezt nem fogom soha megérteni... :-)))

 

Előzmény: etwg (10529)
RhB Creative Commons License 2012.05.14 0 0 10530

"Modellben a 86 lábas kocsi is elmegy R18"-on"

 

 

Kipróbáltad mindenre?

 

1) A személykocsik pl. bőven nem mennek el.

1a) Önmagágában alapvetően 22" kell, de pl. a heavyweight kocsiknak inkább 24", vagy ki kell reszelni a középen lelogó merevítő lemezből (manhattani, tudod, center sill ! :-))) Néhány kocsi azért tényleg elmegy...

1b) Másik kocsival Roco R5-ön még többnyire összefeszül a kocsik széle, tehát kell neki az R6

 

2) A teherkocsik valószínűleg elmennek önmagukban, de a kocsi végétől távollévő forgóváz miatt elég nagy a végén a kilengés, emiatt itt is gond lehet. Otthon Roco R3-on meg tudnám nézni, mit művelnek, csak időm nem biztos, hogy most lesz rá...

 

Előzmény: CanGuru (10528)
etwg Creative Commons License 2012.05.14 0 0 10529

Szerintem ez aligha volt kérdés az USA-ban.

 

Láttam 5 mozdonyos végtelen vonatot Floridában elrohadt hidakon, kis ívekben mintegy 5-10 km/h sebességgel vánszorogni.

Valamelyik filmemen meg hallani is a tompai hatalmas rendezö pályaudvaron, hogy hogyan nyekeregnek a könnyü (szerintem legalább 70 éves) sinek a modern DASH-9-es stb. mozdonyok alatt, és egyengetik a váltokat amerre mennek (még nyelvzár sincs rajtuk.)

Szerintem sokkal szabadabban fogják ott fel az ilyen kérdéseket mint mifelénk.....

 

A másik dolog, hogy helyü viszont többnyire van, igy ha nincs egyébb akadály akkor igen nagyvonalu a vonalvezetés - azaz nagy ivü váltok stb.

 

Hatalmasak az eltérések a keleti part meg az USA többi része között az utobbiak javára.

 

A keleti parton rengeteg városon megy át a vasut, ahol sok helyen majdnem villamosvonalnak van degradálva a transzkontinentális vasut.

(La Grande, Forth Wayne. Chicago részei, de Baltimore, Orlando stb. sem különbözik nagyon.

 

Két kép a nevezett tampai rendezöröl.

 

 

 

Előzmény: CanGuru (10528)
CanGuru Creative Commons License 2012.05.14 0 0 10528

Az igazi járművekre gondoltam, hogy azok szűkebb íveket bírnak-e (mint az európai járművek)? Számokban kifejezve természetesen. Illetve ehhez kapcsolódóan a vasútépítők "bevállalósabbak" voltak-e vonalon is? (Nekem úgy tűnik, hogy mindkettőre igen a válasz, de számokban még soha nem mentem utána.)

 

Modellben a 86 lábas kocsi is elmegy R18"-on, meg a DD40AX, meg DD35 modellek is tök szűk íveken elmennek, ami messze nem valós.

Előzmény: etwg (10526)
manhattani Creative Commons License 2012.05.14 0 0 10527

Egy kis input információ:

 

etwg Creative Commons License 2012.05.14 0 0 10526

A rövid (20 cm körüli) kocsik meg mozdonyok elviselik az ilyen kis iveket (meg a KADEE is kibirja).

RhB Creative Commons License 2012.05.14 0 0 10525

Az UP-nek volt az egy- és kétszintes

 

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=73228

 

kocsik mellett háromszintes kocsijuk is, szintén röfi és bari viszonylatban:

 

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=639892

 

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=2354174

 

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=741624

 

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=2354173

 

Az egyes szintekből kilógó csőszerű valami az 1976-os átépítéskor került oda (a 300 db kocsi 1964-ben épült, ebből 270-et építettek át), a kívűlről történő itatásra szolgál. A pályaszám után lévő D ill. T utal a double- ill. triplelevel-re.

 

 

@CanGuru: így, hogy nem lesz még csak megközelíőleg sem korrekt, nem fogom szétvágni...

 

Előzmény: RhB (10522)
CanGuru Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10524

Rhb kolléga megelőzött.... <grrr>

 

Szóval a BN elődök közül a fellelhető kevés kép alapján csak a Norhtern Pacific-nek volt kétszintes stock car-ja, Pig Palace márkanévvel ellátva. És volt 86 lábas kocsijuk is, az Big Pig Palace névre hallgatott. :-)))

 

Utóbbi gyári modellben N-ben létezik, H0-ban (Overland?) rézmodellt láttam belőle. De ez tök más, mint a korábban tárgyalt kocsi.

 

 

@Rhb

És tényleg összefűrészelsz kettőt? És a maradék végekből csinálsz majd egy 21'-es kocsit is? :-)))

Elvégre Oscar és Piker is megszületett...

Előzmény: RhB (10522)
CanGuru Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10523

Hát, elég elb...ott párosítás...

 

A váltók számozásáról van jó cikkem, ezekszerint még nem szkenneltem be. :-)

Nyilván modellben sokszorta egyszerűbb a dolog, mint a valóságban. Nem vagyok profi a nagyvasúti váltók terén, így nem tudom, hogy a lenti listában a switch point-hoz néha odaírt érték az pontosan mit akar jelenteni? A csúcssín hosszát? Vagy a csúcssín mozgó, tehát nem rögzített részének a hosszát?

 

A 11' az 3,35 méternek felel meg, az pedig egész pici váltó, akármit is jelez ez az érték... ránézésre inkább villamospályába való...

 

Maga a No. 5 az 12,5 fokos váltót jelent, modellben legalábbis biztosan, de ehhez ránézésre lehet reális a fenti érték.

 

 

 

Az a kérdés ezek után, hogy az amcsi forgóvázas teherkocsik - főleg a rövidek - tényleg ennyire fordulékonyak lennének?

Előzmény: manta66 (10518)
RhB Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10522

Tudtommal nem, csak röfit meg barit. Mivel ezek normál magsságúak - leszámítva pont az SP kocsikat, amiről szó volt -, valószínűleg a marháknak marha alacsony lenne.

 

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=68705

 

http://www.rrpicturearchives.net/showPicture.aspx?id=2354169

 

 

Előzmény: manhattani (10516)
manhattani Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10521

Azt jelenti, hogy a 100 láb hosszú íves pálya két végére rajzolt, a pályatengelyre merőleges  mekkora szöget zár be.

 

Ha kicsi a sugár, nagy a szög, ha nagy, akkor meg kicsi a szög.

Előzmény: manta66 (10517)
manta66 Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10520

Hőnfutásjelző?

Előzmény: manhattani (10512)
manta66 Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10519

Pedig nagyon látványos kocsi, kár hogy fantázia.

 

És az eredeti kocsi létezik modellben?

Előzmény: RhB (10514)
manta66 Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10518

Azért nem morgolódj sokat rajta, ez csak egy modellező saját párosítása.

:-)

 

A váltók szögértékét se tudom, hogy hogyan kell érteni...

Mitől van 9,5 fokra a kitérő irány?

 

Nekem akkor lenne érthető, ha a nagy szögértékek a rövid, tehát meredek szögben kitérő váltókhoz tartoznának, azaz minél hosszabb egy váltó, anné kisebb a szögértéke.

Tehát, ha az egyenes és kitérő irány közötti szögeltérést jelentené.

 

Ezzel szemben az AREMA táblázat szerint a nagyobb váltókhoz nagyobb szögértéket adnak meg.

(vagy az hasonlóan a körív-mértékhez, a valami ívességet jelent náluk? )

Előzmény: CanGuru (10513)
manta66 Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10517

Amúgy az ív 15⁰-os.

 

Ez mit jelent?

Egy csomó helyen fokban adják meg a körívet, hogy kell ezt értelmezni?

 

(geometriából akkora fúrót kaptam, hogy állítólag az asztalterítőn volt a csücske, és ma már becsületsértésnek minősűlő jelzőkkel illetett a tanárnő, mert szöget mértem egy köríven....:-)))

Előzmény: manhattani (10511)
manhattani Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10516

A magyar két szintes élőállat szállító vagon sertések hordozására volt. Lehet tudni, hogy az amerikai két szintesben vihettek-e marhákat is? :-)

Előzmény: RhB (10514)
róbertke Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10515

Akkor ez a modell nem csak hossztorzított, hanem magasságilag is? 

 

Előzmény: RhB (10514)
RhB Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10514

"Erősen gyanús, hogy ez ennek a rövidített modellje! A kocsi vége teljesen megegyezik, csak míg a két ajtó között a modellen 4 jobbos és 4 balos mező van, addíg az eredetin 7 jobbos és 7 balos. A feliratok tábláinak az elhelyezkedése és mérete is megegyezik (az egyik van egy mezővel arrébb). Szóval elvleg kettőből lehetne egyet csinálni... :-)))"

 

 

Mivel két ilyen kocsim van, gondoltam megnézem, hogyan lehetne belőlük az eredetit megcsinálni. Ugye elvileg az egyiket - majdnem - simán félbe kéne vágni, a másikból kivágni a középső hat elemet és berakni a másik két félkocsi közé. (A feliratok "táblái" azért egy kicsit bekavarnának.) Lemértem, a kocsiszekrény hossza 175 mm, a hat elem 88 mm, tehát a teljes kocsi 263 mm lenne. Huhhhh, itt valami nem stimmel... Az eredeti méretből átszámolva kb.30 centi lenne. Hol a csalás? Hát a magasságban...

 

Az eredeti kocsi a normál kocsinál magasabb, ún. excess height kocsi, a prospektuson a fehérrel jelzett résszel magasabb a normál kocsinál. Ez a modellen is így van, csakhogy...

 

Az első fotón egy normál fedett teherkocsi mellett látható, a másodikon egy excess heigth kocsi mellett (CanGuru, ismerős ? :-):

 

 

Na, ekkorának kéne lenni ennek is! És mivel az egyes elemekben az arányok, a merevítők dőlészöge stimmel, a kisebb magasság miatt az elemek is keskenyebbek, emiatt lenne rövidebb a kocsi vagy 4 centivel... Na meg a megjelölt rész is hiányzik a modellről, ennyivel is rövidebb.

 

 

 

Majd veszek egy nagy levegőt, mert ezt angolul is le kell majd írnom... De nem most, majd valamikor ma délután/este...

 

Előzmény: RhB (10507)
CanGuru Creative Commons License 2012.05.13 0 0 10513

 

Ez a párosítás nálam kiverte a biztosítékot...

 

Igényes modellezők közepes/nagy/modul terepasztalba nem tesznek 4-es, de 5-ös váltókat sem nagyon, 6-tól kezdik (mert nincsenek rászorulva a kis váltókra). Kis terepasztalba (4x8) meg 8-as, 10-es váltó nem fér, tehát sehogy sem lehet végigmenni ezen a listán.

 

Amit én láttam listát régebben, az #5-től indult és #12-ig tartott, egyébként e felosztás mentén, az sokkal hihetőbb képet adott, mert a #6-os váltónak kb. 9,5°-os szöge, amit már a valóságban is használnak - tudtommal.

Előzmény: manta66 (10505)
manhattani Creative Commons License 2012.05.12 0 0 10512

De ez mind semmi. Nem tudom, mi lehet az a biztber komplexum. Van tippetek?

 

 

Lehet hogy kocsiazonosító?

manhattani Creative Commons License 2012.05.12 0 0 10511

Onnan a csalókaság, hogy nincs A3-as szkennerem. Ha lenne, látszana, hogy ez nem is U forduló, hanem Ω! (a be és a kilépő pontja közelebb van, mint a hasa átmérője). Jobb szélen meg a vonat ellenívvel indul az Ω hasa felé. Amúgy az ív 15⁰-os.

 

Szerintem nagy gáz lenne, ha egy vonali szakaszon (Portlandben (Ore.) az Albina Yard és a Lake Yard között) a gépek sarkai közel lennének egymáshoz :-)

Előzmény: manta66 (10510)
manta66 Creative Commons License 2012.05.11 0 0 10510

Hát....

Az első és hátsó gép 300-as, vagy 500-as, mindegy, mert mindkét szám a GP38-2 eseké, a középső, az 1200--as az GP39-2.

 

A GP 38-2 ívsugara a mérvadó, 50' kocsikkal kapcsolva 359', arra kiszámolva 16,36 mph.

 

Egyébként szerintem, csak a kép csalóka, nem olyan szűk az az ív, nincsenek közel egymáshoz a gépek szélei.

Előzmény: manhattani (10508)
manta66 Creative Commons License 2012.05.11 0 0 10509

:-))))

Kocsi még csak lenne elegendő, asztalt adjatok kölcsön inkáb.

(Nem volt több helyem a padon satutól az esztergáig a festékesdobozoktól, egy javításos Barbie-autótól, és egy dömpertől)

:-)

 

Előzmény: RhB (10506)
manhattani Creative Commons License 2012.05.11 0 0 10508

Ide mekkora sebességet saccoltok? :-) (Mintha egy terepasztalt látnék...)

Scott Lothens képe a májusi TRAINS-ből.

 

RhB Creative Commons License 2012.05.11 0 0 10507

Na, röpke két hét után hozzájutottam, hogy eleresszem a kérdést az amcsi fórumon... (A "technikai" mindig emiatt van, az a fórum ugyanis tkp. egy levlista fórum-szerű felülettel is, és mivel nem lehet képeket mellékelni, kénytelen vagyok ide felrakni és innen linkelni. Néha a DSO-ra is teszek fel képeket ily módon, de azt többnyire nem ebben a topikban.)

 

Szóval ami piszkálta a csőrömet már hosszú évek óta az az, hogy mi ennek a kocsinak az eredetije? Soha nem láttam még hasonlót sem, pedig jó pár újságot, könyvet és honlapot átbogarásztam. Ezért feltettem ott a kérdést, hogy mi a modell eredetije ill. hogy a GN-nek volt-e ilyen kocsija?

 

Hát a GN-nek nem volt, sőt ilyen kocsi sem létezett! Lehet, hogy ezért nem találtam? :-) Volt egy pár tipp jobbra-balra, de ők is érezték, hogy még csak nem is hasonlít, de aztán jött a megoldás - a Southern Pacific-nek volt két 86 és fél láb hosszú prototípus kocsija:

 

http://espee.railfan.net/sp_fcss-18.html

 

 

Erősen gyanús, hogy ez ennek a rövidített modellje! A kocsi vége teljesen megegyezik, csak míg a két ajtó között a modellen 4 jobbos és 4 balos mező van, addíg az eredetin 7 jobbos és 7 balos. A feliratok tábláinak az elhelyezkedése és mérete is megegyezik (az egyik van egy mezővel arrébb). Szóval elvleg kettőből lehetne egyet csinálni... :-)))

 

Előzmény: RhB (10429)
RhB Creative Commons License 2012.05.11 0 0 10506

"Hosszú tehervonatot még nem tudtam kipróbálni"

 

Mi van, nincs elég teherkocsid? :-))) Adjunk kölcsön? :-)

 

Előzmény: manta66 (10505)
manta66 Creative Commons License 2012.05.10 0 0 10505

Igen, a váltó más kérdés.

Van készen pár #6-os váltóm.

Egy esetén a 86' kocsik sem lógnak, és meg sem törik túlságosan a vonat.

De egymás után raktam hármat, (mint ha egy 3 alfás líra lenne), akkor már azért nem olyan szép. Elmennek rajta, de lelóg  a közepük és a szélük.

Hosszú tehervonatot még nem tudtam kipróbálni, De  majd alkotok egy pár #8-as (szerintem íves) váltót és megnézem, azon hogy futnak.

 

Vannak a váltókra is sebesség értékek az AREMA-nak:

 

És már próbálták párosítani HO-s méretekkel is:

Előzmény: CanGuru (10501)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!