(persze ők nem azért építik, hogy egy jó kedvezőtlen helyen elkerüljenek vele egy tanyát, hanem mert itt a legkedvezőbb a nyomvonal: a városon keresztül...)
Nem kell 4-es út folytatás Üllőtől, hisz az elkészült szakaszon is csökken a forgalom.
Hírek 2009 nyaráról.
De mi is vezet ide:
Üllőnál az elkerülő lápás gyömrői csp-jabn egy jó ideje elállították a lámpákat, azóta egy zöldnél csak 6-7 autó juthat át egyenesen. Ma hazafelé 18:18-kor csak a 3. lámpaváltásra juthattunk át, miközbnen egy lámpaváltásnál keresztbe 1 autó haladt, Cegléd felől Üllőre balra egy sem, Budapest felől Gyömrőre balra 3 autó kanyarodott a maga zöldjén.
Ennek oka, hogy hétközben már a vasúti felüljáróig áll a kocsisor, amire eddig még soha nem volt példa.
Eddig úgy működött a 4-es egyenes irányban, hogy váltott zöldre a Cegléd felől Budapestre vezető ág, és mellé a balra Üllőre vezető. Ha itt viszont nem volt autó balra, akkor rögtön váltott a Budapest felől Cegléd felé menő egyenes ág is. Utána a Ceglédről jövő váltott pirosra, miközben a Budapest felől egyenes zöld mellé beváltott a gyömrői balra is zöldre. Majd utána váltottak a keresztirány zöld lámpái.
Mi van most.
Vált a két irány egyenesben 6-7 autót átengedve, majd gyorsan piros, és vált a két balra kanyarodó azaz Budapest felől Gyömrőre, és a Cegléd felől Üllőre vezető. Utóbbinál nagyon ritka az autó, de nem baj Budapest felől torlódik a sor. Ezek után meg bevált a keresztforgalom zöldre.
Így nem elég, hogy se nem felüljáró, se nem körforgalom nincs ezen a vacak elkerülőn, de most már a lámpával is szívni lehet. Így aki siet az mennyen a régi úton, ami 2 km-el rövidebb is, de most már időben tuti, hogy rövidebb. Vagy max 22-5 óra között mennyen az elkerülőre, akkor sárga villogó a lámpa.
" A közeljövőben megépítendő elkerülő út legutóbbi egyeztetésén a tervező és a minisztérium részéről az hangzott el, hogy a felüljáró műtárgy 2 milliárd forintnyi költsége észszerű megtakarításnak tűnik, tekintve, hogy a vasútvonal használaton kívül van. [...] Egy kormányzati ígéret szerint szükség esetén - utólag megépülő műtárgyon - a vasút átvezetést nyerne a gyorsforgalmi út felett."
Melyik lehet az olcsóbb? A gyorsforgalmira egy viszonylag rövid, széles vagy a vasútra egy - a szigorúbb előírások miatt - hosszabb, de keskenyebb felüljáró?
Ez nem a lejárathoz tartozó felüljáró. Az tény, hogy az útépítés után is minden megmaradó ingatlannak közterületről megközelíthetőnek kell lennie. Az persze más kérdés, hogy nálunk mennyire elaprózódott a birtokszerkezet, és mennyire nem működnének más megoldások (pl. évi 6-8 traktornak miért kell közpénzből új földutakat varázsolni, miért nem lehet sima szolgalmi jogot bejegyeztetni, némi pénzért cserébe - szerintem még így is nagyságrendileg lenne olcsóbb a mese)
Erről volt a tévében is szó. A polgemester (vagy jegyző?) nő is nyilatkozott. És valóban közölték, hogy lezárják a picsába az utat, mert nem tudják fentartatni.
A szépsége az a dolognak, hogy annakidején viszont ragaszkodtak a lejárathoz.
Hm? Én nem tudok semmit, csak járok arra, és érzékeltem, hogy valóban szűkebbek (vagy szűkebbnek hatnak) a sávok.
Egyébként rohadt sok a híd és a felüljáró, ennyit a költségtakarékosságról.
A helyi újságban cikkeztek róla, hogy az egyik felüljárót valamelyik falu kezelésébe adták, de nekik nincs pénzük arra, hogy télen gondoskodjanak a síkosságmentesítésről. A vízügynek viszont szüksége lenne az útra. Erre mondta a falu, hogy jó, akkor kezelje a vízügy az utat. Hát nekik erre nincs pénzük. Oké, akkor az önkormányzat lezárja, a falu lakossága úgyis egy másik útvonalat használ. :-) Nem tudom, hogy azóta jutottak-e valamire, de a dolog sejteti, hogy nem mindig tökéletesen ésszerű tervek születnek.
ezt nagyon hosszú lenne részletezni :) de megpróbálok kiragadni egyet: feladat, hogy tervezz meg egy folyópályás buszmegállót 2 db útcsatlakozás közé, melyek egymástól (burkolatszélek között mérve) 50-60 m-re vannak. Eddig egyszerű lenne, mert egy normál buszperon azt csá. (itt figyelembe kell venni a közúti közlekedés szabályait más nagyon nem konkretizálja az elhelyezést.) A helyzetet bonyolítja a folyópályával szemközt elhelyezendő öböl... A kettő közt biztosítani kell egy gyalogátkelőhelyet járdakapcsolattal. Na itt már bejön a KTSZ, amibe ábrával illusztráltan megjelenik az öböl kialakítása sok helyünk nincs, mégis valahogy el kell helyezni a gyalogátkelőhelyet. És itt jönnek az eltérések, nem egyértelmű leírások. Ktsz nem adja meg ezt a helyzetet konkrétan. Burkolati jelek tervezése folyópályás öböllel csak úgy foglalkozik, ha párhuzamos parkolók közé van ékelődve (az már nálam öböl...) És figyelembe veendő a közúti közlekedés szabályairól szóló jogszabály. És e 3 nincsen szinkronban. Mindháromban van utalás, de egyikben sem egyértelmű. Ami gondot jelent: beáll egy csuklós busz a megállóba, a busz elejétől mennyi hely kell az útcsatlakozásig, a busz mögött hova lehet tenni a gyalogátkelőt. A tervbe a műszaki előírások alapján került megtervezésre (mégis csak szakmaibb), majd áttervezésre került a jogszabály szerint, ami egy icipicit irreális.
Amúgy meg itt nem tanulsz meg semmit. Ha valóban kezdő vagy, akkor az aktuális szituációk fognak tanítani (feltéve, ha nem nagy cégnél dolgozol), amihez csak kitartást, mert 5 év alatt el fogsz kezdeni őszülni! A szakmának 20 %-a műszaki, a többi az nem! Jogászok, közgazdászok, politikusok, építészek fognak majd "korszerű deltás kereszteződést", meg 2,24 m széles, 4,46 m mély merőleges parkoló állásokat akarni tervezni helyetted és a legfőbb gondjuk az lesz, hogy a műszaki leírás 6. oldalán az "áru" szót hosszú "u"-val írtad...
kérlek részletezd ezektet az általad felvázolt anomáliákat, hogy mi is tanulhassunk belőle...
mi az ami nem jó szerinted?
tudomásom szerint belterületen (nem állami úton) nem kötelezőek csak ajánlottak az ÚME-k! teháát miért kell eltérési kérelem?
mire gondolsz mikor azt írod, hogy bíztam benne, hogy ez a rész meg fog oldódni, de továbbra is nagy rakás fos az egész.????
mostmár nagyon kíváncsivá tettél, hogy mik ezek az ellentétek a jogszabályok a KTSZ és a többi ÚME között. komolyan kérdezem, mert csak most kezdem a szakmát és szeretnék tanulni a nálam tapasztaltabb kollégáktól.