Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Az alap működési ellenőrzés normaidőre végzését az alakulatnál mindenkinek, aki a technikán bármiféle beosztásban is volt kutya kötelessége volt elvégezni. Még az RKU technikusnak is! És tudták is! Ez a normaidő a Nyevánál 3 perc volt, a Volhovnál pedig valahol 4 perc környékén (az EV ellenőrzésnél ott 3 rakétára kellett várni).
Kérdésedre válaszolva az alap működési ellenőrzést még ma is, ha beülnék a kerekek mőgé minden segítség nélkül elvégezném, azt fejből tudom, tudni kellett!! A kibővített ellenőrzés kicsit más falat. Annak bemutatásához nagy segítséget nyújtottak az azokban az időkben készített saját feljegyzéseim, ahol még ha nem ennyire részletesen is, de lényegretörően, amolyan saját felhasználásra átírtam az ellenőrzési pontokat. Amikor búcsúztattak az alakulattól jó kis ajánlatokat kaptam ezekért a feljegyzésekért! De valamiért nálam maradtak és örülök, hogy a technika iránt érdeklődőknek most ezt ilyen formában be tudom mutatni. A bemutatással csak annyi a gondom, hogy nem érzem a határt, hogy mennyire mehetek bele a részletekbe, mennyire tudom úgy leírni, hogy azok számára is aránylag érthető legyen, akik sosem voltak bekapcsolt UNK-ban. Az ilyen formájú bemutatásban Volt tüzér kolléga a Nagy Szaki. Ja és persze a feljegyzéseim amolyan keverék orosz-szlovák nyelven vannak!! Amit még nagy részletességgel be tudnék mutatni azok a napi, heti, havi, féléves és éves előírt munkák az indikátor, imitátor és SZOPA rendszereken. Mi ezeket a rendszerek csaptuk mindig a rávti-hez, az ő feladata volt ezeknek az elvégzése. Én persze az eredeti dokumentációból itt is saját feljegyzéseket készítettem. De ezeknek a bemutatása nemcsak nekem, de nektek is fárasztó lenne. Az egész ugye abból állna, hogy mit ellenőrzök, milyen mérőműszerrel, melyik blokkon mit és hova dugok, milyen kapcsolót milyen pozícióba állítok, az ellenőrzésnek milyen eredményének kell lennie és ha nem annyi, akkor mivel korrigálok.
Az előbb az eszembe jutott, hogy rákérdezzek, mi a helyzet a szlovákiai nyeva tankomplexummal. Már magamban tervezgettem egy kis kiruccanást néhány érdeklődővel közületek a tantechnika látogatására. Felhívtam a Liptószentmiklósi sulit és a valamikori tanárommal váltottam néhány szót. A helyzet nem túl rózsás. Amikor a Nyevákat kivonták (2003), a tantermeket szétbarmolták :-((. A volt tanárom elmondta, hogy volt egy kis harc értük, hogy legalább, mint muzeális darab maradjanak a teremben a technikák, de nem sikerült. Kár!! Az alakulatoktól kivont technika - elmondása szerint - viszont nagyon jó állapotban vár a sorsa jobbra fordulására. Hát ez van! Pedig biztosan akadt volna valaki közületek, aki egy hétvégét eltöltött volna egy kis technika látogatással a magas tátra alatt.
Mi annak idején nem úgy voltunk, mint a pilóták, hogy a CHECK LIST akkor is a kezében van és olvassa, ha kívülről tudja az egészet. Nekünk egy bizonyos idő után az ilyesmit fejből kellett nyomni, mert olvasva nem fért volna bele a normaidőbe. Gondolom, Neva 07 kolléga egyetért.
16. pont: Az ún. paralax szögek kialakításának ellenőrzési helyszögben (ε) és oldalszögben (β).
Őszintén megmondom, ha most el kellene magyaráznom, hogy a paralax szögek honnan is eredtek, és pontosan milyen szögeket takarnak bizony nagy bajban lennék. A lényeg az antennarendszer és a kilövőállványok szögeire vezethető vissza. Egy jó adag elmélet után ami abból állna, hogy amikor az antennák erre néznek, akkor az állványoknak merre kell nézniük és miért, talán ki tudnánk elemezni. Ennek az ellenőrzési pontnak a megfelelő eredménye a kilövőállványok és az UNV távolságának függvényében azok megfelelő orientálásában rejlett. Ha az orientálás megfelelő volt, a paralax szögek (csak valahogy úgy maguktól :-)))biztosan jók voltak. Itt gyakorlatilag a SZOPA rendszer egyes elemeit kellett ellenőrizni. A megadott számértékek a 70±5méter UNV-kilövőállvány távolságban voltak érvényesek. Ha a távolság ettől különbözött (az állványok közelebb voltak), akkor a SZOPA előírt munkák dokumentációban megadott értékeket kellett figyelembe venni. Ezek jó kis több oldalas táblázatok voltak! A SZOPA rendszer és a kilövőállványokkal kapcsolatos volt még az ún. 00P és 01P üzemmód is. Az alap a 00P volt.
Az ellenőrzés - kapcsolók alaphelyzete: RK bekapcs, az UK-66 blokkon a 01P bekapcs, az antennák helyszögét +40° állítani, majd a rávti pulton a középső (távolság) és jobb oldali (oldalszög) között lévő kis tekerhető kapcsolóval (4 pozíciós. kikapcs-körkörös keresés-nagy szektoros keresés-kis szektoros keresés) körkörös keresést kapcsolni.
A paralax értékeknek az allábiaknak kellett lenniük:
- Oldalszög:±2° 16'
- Helyszög: ±4° 23'
Utána 01P kikapcs, és az antennák helyszögét +55° állítani. Körkörös keresés, és a paralaxokat kijelző skálának (ja, ezek olyan kis fekete dobozok voltak az UK-61M pult alatt az UK-65 blokkon, az UNK belső képein jól láthatóak) az alábbi értékeket kellett mutatnia:
- Oldalszög:±2° 01'
- Helyszög: ±4° 27'
A megengedett hibaérték ±15' volt.
17. pont: A kilövőállványok szumáris (összesített) koordinátáinak, azok kialakításának ellenőrzése.
Ez is egy nagyon szép megnevezésű ellenőrzési pont (vagy csak általam nagyon erőltetetten fordított). Lényegében szintén a kilövőállványok és az UNV szinkronizáció utáni koordinált mozgását elősegítő beállítások ellenőrzéséről van szó (Hú de szépen fogalmaztam :-))).
Az antennák helyszögét 0°-ra állítani, az oldalszög kereket (jobb oldali a rávti pulton) addig tekergetni, amíg a helyszög paralax kijelzőn nullás értéket be nem állítunk.
Ekkor az UK-61M pult függőleges paneljén a helyszög (epszilon) szelzin kijelzőjének a rátöltési szöget +9° 30'±20' értékel kellett mutatnia.
Ezután az oldalszög kerékkel az oldalszög paralax kijelzőjén kellett nullás értéket beállítani. Az értéknek oldalszögben meg kellett egyeznie az oldalszög (beta) szelzin kijelzőjével. A megengedett hibaérték ±20' volt.
Hát nem tudom mennyire érthetőek a leírások, de szerintem sokadik olvasatra egy kis képzelőerőt beiktatva el lehet képzelni, hogy mit is írok. Hangsúlyozom ez a feladatsor, mármint a kibővített működési ellenőrzés elvégzése és persze a visszajelzések, eredmények megfelelő értelmezése jó adag rutint és hozzáértést igényelt.
18. pont: A TV működésének ellenőrzése.
Ezt az ellenőrzési pontot a "klasszikus" működési ellenőrzés során a kézikövetők végezték. Lényegében a TV bekapcsolása, a monoszkópon az erősség és megfelelő fényesség beállítása, utána RABÓTA kiapcsolása, majd a helyszög olyan szintű csökkentése, hogy a képernyőn megjelenjen a "környező világ". Esetleg, ha éppen úgy jött ki egy repülőgép befogása és az egyes fókusztávok (150, 500) kapcsolása, és a megfelelő megjelenítés ellenőrzése volt. Ja, nem tudom, hogy említve volt-é a dolog a TV fekete-fehér volt :-))
19. pont: Az AVR (Vektor, Szenyezs) adatátvitelének ellenőrzése.
Az ellenőrzés az AVR-rel történő kommunikáció, megfelelő adatátvitel (célkoordináták) ellenőrzésére terjedt ki.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47 főkapcsoló TRENAZSER pozícióban, az illesztőkabin (5F24) kezelője a saját imitátorából átküldött egy ellenőrzési pontot az UNK-ba. A CU (celoukazányije) kapcsoló bekapcsolása után az antennáknak automatikusan az átküldött imitált célpozíció irányára kellett fordulniuk. Ellenőrizni kellett az antennák általi koordináták és az átküldött imitált ellenőrzési pont közti különbséget, aminek szögekben ±10' kellett lennie, és távolságban pedig ±600 méternek.
A már általam a 3402 hozzászólásban említett -∆Д - OTKЛ - +∆Д kapcsoló segítségével ellenőrizni kellett a távolsági korrekció lehetőségét ±1600m (∆Д).
Majdnem FINIS! Gyakorlatilag már csak egy pont maradt hátra. Az eddig is figyelmesen olvasók biztosan rájönnek, hogy az utolsó ellenőrzési pont mit is takar, még mit nem ellenőriztünk a koplexumban. Itt várom a tippeket. és ha megjön a helyes válasz a 20. ponttal lezárom a Nyeva kibővített működési ellenőrzést.
15. pont: Az APP (automata indító berendezés) működésének ellenőrzése.
Ebben az ellenőrzési pontban az UK-31 indikátoron (a Volhovnál a rávti indikátoron) kijelző automata indító berendezés munkáját, megjelenítését, az egyes határok (megsemmisítési zóna külső, belső határa, stb..) távolságait ellenőriztük.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló VIDEO, a 37-80 távolsági kapcsolót a rávti pulton 37 pozícióba, az RSZ-ASZ kapcsolót ASZ-be, az UK-87 blokkon (az UK-30 Ф1 kézikövető szekrényében) a -P ellenőrzési pontot le kellett földelni, magyarul a kis ellenőrzési lyukat egy föld kivezetéssel összekötni. Az antennák helyszögét úgy beállítani, hogy a rávti pulton a három mérőműszer (célsebesség - vc, paraméter - P, magasság - Hc) közül a Hc 4km magasságot mutasson.
RSZ-be (kézikövetésbe) lépni minden koordinátában és utána az UK-31 indikátoron ellenőrizni a határokat (rajzok lásd 3108 kozzászólásom):
- a hatékony megsemmisítési zóna külső határa - 17km.
- a hatékony megsemmisítési zóna belső határa - 3,5km.
- a találkozási pont határának az imitált céljelen kellett lennie.
Utána SZDC II. bekapcs, ekkor:
- a hatékony megsemmisítési zóna külső határának 13km-re kellett ugrania, majd SZDC II. kikapcs.
Az antennák helyszögének (epszilon) csökkentésével elérni, hogy a Hc műszer 2km-t mutasson, ekkor:
- a hatékony megsemmisítési zóna külső határának 11km-re kellett ugrania. Utána az RK (razressenyije konrtol) kapcsolót bekapcsolni, ekkor:
- a hatékony megsemmisítési zóna külső határának nem szabadott változnia (maradt a 11km),
- a hatékony megsemmisítési zóna belső határának 6km-re kellett ugrania.
Ezután az antennák helyszögének lassú emelésével, a Hc mászer kb. 3km elérésénél a megsemmisítési zóna külső határának 14km-re kellett ugrania.
Utána SZDC II. bekapcs, a kölső határnak 10km-re kellett ugrania.
És most egy érdekes része az ellenőrzésnek: a rávti pulton a távolság kapcsolót 80km pozícióba kapcsolni (az UK-32 indikátorokon a 80km megjelenítés jelent meg, valamint láthatóvá vállt úgy kb. 45km távon az ún. határjel). A horizontális jelet kb. 50km távba állítani, és a közeledési sebességét 300m/s fölé állítani (magyarán addig tekerni, amíg e feletti érték nem jelenik meg a vc műszeren). Ekkor a 37-80 kapcsolót 37-be (az indikátorok a kapcsoló átkapcsolása után nem váltottak át!). Amint a horizontális jel elérte és érintette a határjelet, az UK-32 indikátorok automatikusan átváltottak a kisebb távolsági üzemmódba.
14 pont: A ferkvencia automata (mert a Nyeván ilyen is volt) munkájának ellenőrzése.
Először az ellenőrzés, majd még néhány gondolat, amihez a rendszereket valamikor is üzemeltetők lehet hogy hozzáfűznek még valamit.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló TRENAZSER, a horizontális jelet az imitált céljelre állítani, az UK-41 blokkon (imitátor szekrény) a VKL. SUMOV. (zavar bekapcs), és AKT. POMECHA (aktív zavarás) kapcsolókat bekapcsolni. A λ1-λ2-AVT. kapcsolót AVT. (automata) pozícióba kapcsolni.
Ellenőrizni kellett a rávti pulton a λ1-λ2 frekvenciák visszajelző kis izzók váltakozását és az UK-57 blokkon a SZKACSOK izzó pulzálását.
Talán még nem került említésre, de ezeken a komplexumokon alapból kettő (λ1-λ2)frekvenciát lehetett beállítani. Ennek az ellenőrzésnek a lényege az aktív zavarás során a frekvenciák közti ugrásszerű váltakozás volt.
A topikban már többször elhangzottak a zavarásokkal (aktív, passzív) kapcsolatos információk, hozzászólások. Talán még azt nem említettük, hogy az aktív zavarvédelem területén volt az ezred szintjén egy nagyon fontos részleg, mégpedig a frekvencia szolgálat (lehet, hogy a megnevezés nem pontos). Ők voltak azok, akik a hétpecsétes borítékokat, amelyek a "harci frekvenciákat" (pontosabban a beállításukra vonatkozó egységeket) tartalmazták adták át, és bizonyos időszakonként cserélgették az egyes osztályoknál.
Igazából nekem az olyan kijelentések a médiában, hogy a lokátorok frekvenciáit ismerték a bevetés előtt nagyon furcsán hangzanak. Itt talán alapból abból indulnak ki, hogy a hallgatók nagy többsége úgysem ismeri a technikával kapcsolatos kütyüket, azok lehetőségeit. Aztán lehet, hogy én nem ismerem a lokátorgyilkos technika vívmányait :-((.
Ezt a frekvencia szolgálatot mindehol nagyon szigorúan vették. Amint valami akció megkezdődött volna, a lokátorokat, legyen az tűzvezető, vagy felderítő, azonnal át kellett hangolni a parancsnokság által megadott frekire. Ja ugyanez vonatkozott a rakéták kódjaira is. A frekvencia áthangolását egy kicsit tapasztaltabb technikus rövid idő alatt megoldotta. A borítékok egyébként nem a konkrét számokat tartalmazták (ki volt ez találva), hanem csak annyit, hogy hány egységel állítsák át a magnetront. Emlékeztek még ezekre a dolgokra?
12 ellenőrzés: A vevő berendezés (cél és antifeding csatorna) érzékenységének ellenőrzése.
Az ellenőrzés teljes mértékben megegyezett a "klasszikus" működési ellenőrzés 5 és 6 pontjával (lásd 3416. hozzászólásom). Na ez gyorsan ment, ezt elintéztem egy mondattal :-))
13 ellenőrzés: Az SZDC berendezés ellenőrzése.
Ebben a pontban kicsit átszellőztettük az álló célokat, passzív zavarjeleket kiszűrő rendszert, az SZDC-t.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló TRENAZSER, mags feszültséget kapcsolni az adóra, és az ekvivalensből (ahogy Volt tüzér kolléga írta műantennából) az entennára kapcsolni. Ezeket a rrávti pult melletti pulton (UK-61M) lehetett végezni. Harci tevékenység közben ez az RT parancsnok feladata volt. A következő lépés az antennák helyszögének beállítása volt, olyan pozícióba, hogy láthatóvá válljanak az indikátorokon a földfelszíntől visszaverődő zavarjelek. SZDC II. bekapcs és a rávti pulton lévő KOMPENS. VETRA potmétert a bal szélső pozícióból a jobb szélsőbe tekern. Ekkor a 40km távolságban lévő indikátorokon az SZDC rendszernek három minimumának kellett lennie. Magyarul bal szélső pozíció és tekerem - látszanak a zavarjelek - elkezdi az SZDC kiradírozni - teljesen kiradírozza - elkezdenek megjelenni - megjelennek - és ennek még kétszer meg kellett történnie, amíg a potméterrel a jobb szélső pozícióba nem értünk. Ezt az ellenőrzést az MSZC (máloje szkórosztyi céla - kis cél sebességek) és BSZC (bísztroje szkórosztyi céla - nagy célsebességek) üzemmódokban is el kellett végezni az MSZC-BSZC kapcsoló segítségével.
Utána SZDC I. bekapcs és elvégezni ugyanezt a feladatsort. Az eredménynek ugyanolyannak kellett élennie, tehát 40km táv üzemmódban három minimum.
Utána a rávti pulton a KONTROL POMECHY (zavar ellenőrzés) kapcsoló bekapcs, és ellenőrizni kellett, hohy a rávti indikátorokon (UK-32) a földről visszaverődő zavarjelek az SZDC nélküli üzemmódban jelennek meg, míg a kézikkövetők indikátorain (UK-33) marad az SZDC bekapcs üzemmódban való megjelenítés. Utána KONTROL POMECHY kikapcs!
Ezután jött egy olyan feladatsor, amelyhez topo előkészületekre is szükség volt. A komplexum telepítésekor mindig meg lett jelölve néhány fix orientációs pont (pl. kémény, templom stb. lehetőleg ne egy kamion :-)))) ami alapján a szerkezetet orientáltuk. A pontos orientáció után mindig meg lett jelölve legalább 2db olyan földről visszaverődő zavarjel, ami az évszakok változásából eredően nem változott. Egy hosszú, elnyúló zavarjel kb. 10-15km távon, amit ellenőrzési pontnak hívtunk, és "etalonként" szolgált ehhez az ellenőrzéshez. Ennek a pontnak ismertük a pontos koordinátáit (távolság, oldalszög).
A következőkben ezt a zavarjelet (ellenőrzési pontot) ASZ-be kelle befogni. Ellenőrizni kellett a befogás stabilitását SZDC bekapcs és kikapcs állapotban (a jelek nem csúszkálnak az indikátorokon stb..) Ellenőrizni kellett a szelzinek által indikált adatokat a topo előkészületek során összeállított adatokkal.
A 13-as pont lezárásaként ellenőrzésre került az SZDC működésének alapfeltétele a fázis impulzus. Ezt az alábbiak szerint ellenőriztük. Azu UK-52 blokkon a KONTROL kapcsoló bekapcs. A λ1-λ2-AVT kapcsolót (λ1-frekvencia-λ2 frekvencia-vagy automata) λ2-be kapcsolni és az RRU λ2 potmétert a bal szélső pozícióba. Az SZDC technikus az SZDC szekrényen beállítgatta a kapcsolókat a dokumentáció alapján, aminek eredményekéntaz idikátorokon kb 30km távon vízszintes vonalként megjelent a fázis impulzus. Ezt kellett az SZDC minden üzemmódjában ellenőrizni.
11 ellenőrzés: A vevőberendezés (UV-40) célcsatornájában a zavarok kezdetleges szintjének ellenőrzése.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló TRENAZSER, a rávti pultun az RRU λ1 potméterrel az UK-47 blokkon lévő TOK DETEKTORA mérőműszeren (a jobb szélső műszer) 40 μA értéket állítani.
A dolog az indikátorokon úgy nézett ki, hogy aminor a potméterrel játszadoztunk a zavarás, háttérsúgás az indikátorokon növekedett, illetve csökkent. Ez a 40-es érték volt kb. munkaérték, amikor az indikátorokon a kijelzés mindenféle zavarás nélkül jelent meg.
Amint az alaphelyzetet beállítottuk a rávti pulton be kellett kapcsolni az SZDC II. kapcsolót. Ekkor a zavaroknak 20-25μA értékre kellett csökkeniük (beállítását az UK-58 blokkon lévő RRU SZDC PR/K potméterrel lehetett elvégezni, amennyiben nem felelt meg a megaott értéknek). Ez volt a vevőcsatorna cél része, és most jöhetett az antifeding:
A rávti pulton az RSZ-ASZ kapcsolót RSZ-be, a NAVEDENIE PRIVÓDA kapcsolót bekapcs, és a távolság kereket benyomni. A zavarás intenzitásánakegyformának kellett lennie a cél és antifeding csatornában. Ez az indikátorokon úgy mutatkozott, hogy a horizontális jelen lévő zavarsáv és a vertikális jel körül lévő vékony sáv zavarjeleinek nagyjából meg kellett egyeznie (beállítás az RRU SZDC AF/K az UK-58 blokkon). Na de inkább majd rajzolom!
Utána SZDC II. kikapcs, horizontális jel a minimális távra és a min távolságon ellenőrizni kellett a zavarjelek "elnyomását", eltűnését úgy 2km környékén.
Az igazság odaát van! :-)) Vagy van? Vagy mi az? Vagy lényeges? Az éremnek mindig két oldala van, de általában csak az egyik oldal kitálalására alapozunk, vagy legalábbis azt szeretnék hogy így legyen.
De hogy ne filozofáljak annyit, vissza a Nyeva témához! Előkutattam a TOP GUN 1995-ös számait, ahol a Duna lérak dandár 95-ös utolsó utolsó lövészetéről hoztak le beszámolót, néhány képpel kiegészítve. Van itt köztetek valaki, aki ott volt? Majd esetleg beszkennelem az oldalakat és hátha ismerőst találtok a képeken. Közülük is csatlakozhatna valaki a topikhoz!
Ugyen nem egy authentikus forras, de az Aranysas magazinban volt egy osszeallitas arrol, hogy milyen gyozelmet jelentettek a szerbek, es milyen veszteseget az USA/NATO.
Mar eleg reg volt, pontatlanul emlekszek, de kb. a szerb reszrol azt irtak, hogy 300 gepet lelottek (egy reszet a foldon, Avianoban, es nahany olyan regit is, amik a NATO szerinte a kozelben sem voltak).
USA reszrol azt irtak, hogy 2 gepet elveszitettek.
Ezek kozul kb 298 esetben csak a hirt tovabbithattak az ujsagirok, 2 esetben odamehettek megnezni a roncsokat. Azota megnyilt egy ezzel kapcsolatos muzeum(reszleg), amiben 2 ember vezette gep roncsai vannak.
Ezutan mindenki elhiheti, hogy kinek mekkora mertekben hisz.
UF! És a kibővített ellenőrzés felén túlvagyunk. Néha a betűk saját életre kelnek. Ezt akkor csinálják, ha pl. szimbólumot másolok be, de mint a topikot olvasgatva látom ez nem csak velem fordul elő. De talán a tartalom az fontosabb. vagy érdekesebb, mint a néha elszaladó betűk.
Az F-117-es történethez nem szeretnék sok mindent hozzáfűzni, csak talán annyit, hogy a világban demokráciát osztogató USA legnagyobb fegyverét nem a bombákban látom, bár ne értsetek félre sajnos azok is hihetetlenül nagy károkat okoznak, hanem a médiában, amivel lassan már az egész világot megfertőzik "nyomni a butítást felsőfokon" címmel. Én már sajnos kezdem úgy érezni, hogy a médiában a hangulatkeltők többségének még akkor sem lehet hinni, ha kérdeznek!Tehát a lokális konfliktusok körül is megy a folyamatos ködösítés.
Ha mondjuk akkortájt a szerbek uralták volna a világmédiát, akkor most arról lehetne írni (persze ha akkor az ilyen konfliktus lezajlott-e volna egyáltalán), hogy miért csak egy radart tudtak megsemmisíteni a precíziós fegyverek, és azt is csak úgy hogy a 20-adik lelőtt F-117-es pont egy lokátorra esett.
Na jó ezt most kisarkasítottam, de talán érzitek, hogy mire célzom.
10. pont: A vevőberendezés CÉL és ANTIFEDING csatornák erősítésének ellenőrzése.
Ez egy aránylag egyszerű ellenőrzés volt és megjegyzem, ha az UV-40 vevőberendezés a poszton jól volt beszabályozva nagyon stabilan tudta adni az elvárt paramétereket. Ez egyébként minden rendszerrel így volt.
Kapcsolók alaphelyzete: az UK-62 rávti pulton a DIST RRU potmétert jobb szélső helyzetbe tekerni, az UK-47 ellenőrzés főkapcsoló először ЧУСТ. Ц (CSUSZT C - célcsatorna érzékenység) pozícióba kapcsolni.
Az UK-47 blokkon a jobb szélső műszernek (TOK DETEKTORA mérőműszer - lásd kép a 3417 hozzászólásom) 80-100 mikroA értéket kellett mutatnia.
Utána az UK-47 blokk főkapcsolóját a ЧУСТ. А/Ф (CSUSZT A/F - antifeding érzékenység) pozícióba kapcsolni, ahol a műszernek 60-80 mikroA értéket kellett mutatnia.
9/3 ellenőrzés: Az MV2 (kis magasságok 2) üzemmód automatikus KIkapcsolása a rakéta start parancs KIADÁSÁIG.
Az ellenőrzésnél elvégzett feladatsort ugyanúgy kellett végrehajtani, mint a 9/2 ellenőrzési pontban, azzal a különbséggel, hogy az antennák helyszögét 0° alá kellett állítani.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló VIDEO pozícióban, az antennák helyszögét (epszilon) -40'-ra állítani, UK-61M pult függőleges paneljén az MV1-MV2 kapcsoló MV2 pozícióba, RSZ-ASZ kapcsolót ASZ-be, majd PUSZK C és célbefogás ASZ-be minden szögben.
A célbefogás után a következő tablóknak kellett világítani: SZIGN MV tabló, NYIZSE 0 tabló (UK-32), MV1 és MV2 izzó (UK-92), MV tabló (UK-62), SZB (szelekciós blokk) tabló (UK-63).
A továbbiakban ugyanazokat a lépéseket és ellenőrzéseket kellett végrehajtani, mint a 9/2 ellenőrzésnél.
9/4 ellenőrzés: Az MV1 (kis magasságok 1) üzemmód automatikus KIkapcsolása a rakéta start parancs KIADÁSA UTÁN.
Ugyanaz a feladatsor és kapcsolók alaphelyzete, szignalizációk ugyanúgy, mint a 9/2 ellenőrzési pontban a következő különbségekkel: A rávti pulton az AVT.-RUCSNOJE kapcsolót RUCSNOJE pozícióba kellett kapcsolni, tehát a rakétaindítás nem az APP alapján automatikusan, hanem kézi indítással valósulhatott meg!
A cél közeledtével az antennák helyszögének +1°±10' pozícióban kellett fixen állniuk, majd a cél közeledésével ugrás nélkül folyamatos mozgással kellett követniük a cél mozgását.
A kilövőállványoknak helyszögben nem szabadott rátartásokat (paralaxokat) kidolgozniuk.
Az UK-92 blokkon az MV1, valamint az SZB (szelekciós blokk) izzók világítottak a továbbiakban is.
9/5 ellenőrzés: Az MV2 (kis magasságok 2) üzemmód automatikus KIkapcsolása a rakéta start parancs KIADÁSA UTÁN.
Ugyanaz a feladatsor és kapcsolók alaphelyzete, szignalizációk ugyanúgy, mint a 9/4 ellenőrzési pontban a következő különbségekkel: az MV1-MV2 kapcsolót MV2 pozícióba, valamint az antennák helyszögét -40'-re állítani.
A cél közeledésével az antennák helyszögének ugrás nélküli folyamatos mozgással kellett változnia.
A kilövőállványoknak helyszögben nem szabadott rátartásokat (paralaxokat) kidolgozniuk.
Az UK-92 blokkon az MV1, MV2 valamint az SZB (szelekciós blokk) izzók világítottak a továbbiakban is.
9/6 ellenőrzés: Az SZDC automata (mert a Nyeván bizony ilyen is volt) munkájának ellenőrzése.
Az SZDC automata egy nagyon ügyesen kitalált szerkezet volt, ami megkönnyítette a kezelőszemélyzet munkáját, és bizonyos feltételek mellett automatikusan kapcsolta az álló célokat kiszűrő rendszert. Az ellenőrzés lényege abban rejlett, hogy a repülő eszközök SZDC szekrényén beszabályozott min. repsebessége felett és a zavarási körülmények függvényében ellenőrini kellett az SZDC rendszer kapcsolását.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló VIDEO pozícióban, az antennák helyszögét (epszilon) +7°-+10°-közéállítani, mint a klasszikus EV-nél. az ún NAVEDENIE PRIVÓDA kapcsolót bekapcs helyzetbe és az SZDC II-t a rávti pulton bekapcsolni, valamint az UK-88 blokkon az AVTOMAT SZPC kapcsolót bekapcsolni.
Minden szögben kézi követésbe lépni: 5 sec. után az SZDC automatának ki kellett kapcsolnia.
A távolsági kerékkel a horizontális jel sebességét (lefelé mozgását!) növelve (balra tekergetni) a rávti pulton a cél sebességét mutató műszer (az APP alapján, a bal oldali a három kijelző közül) kb. 60-70m/s elérésekor az SZDC automatnak be kellett kapcsolnia.
Fordítva ugyanúgy a sebesség csökkentésével 60-70m/s alá az automatnak ki kellett kapcsolnia.
Ugyanígy a horizontális jel ellenkező irányba való beindításakor és sebességének növelése és csökkentésekor (távolodó cél) az ellenőrzést el kellett végezni.
Ezzel a 9 pont lezárult. Itt egyébként volt egy kis apróság amin nagyon sok múlott. Pontosan a poszt technikusának munkáján. Fontos volt a poszton az MV1, MV2 mikrokapcsolók megfelelő, előírások szerinti beállítása. Ők adták ugyanis a jelet, ha az antennarendszer az említett szögeket elérte. Ha ezek beállítása nem volt megfelelő a technikust már lehetett is zavarni a posztra. tehát ha a 9/1 pont nem jött ki, akkor a többi pontokat (a 9/6 ponton kívül) nem volt érdemes elkezdeni sem.
A legenda nem szólt arról, hogy melyik szárazföldi alakulat látta el volna a bogárdi HÁP védelmét. A páncélosokat túlzásnak tartom, gépesített lövészek elegendőek lettek volna. A városban volt egyébként tankista alakulat, csak a parancsnokot Szerjózsának hívták, aligha a védelmünk lett volna a feladatuk.
Visszatérve a Lopakodó lelövésének ügyére, a neten bogarásztam, és több jel utal arra, hogy valóban lelőtték, és tényleg Nyevával. (1999. márc. 27. Belgrádtól 40 km-re, ÉNY-ra.) Minden elismerésem az osztályé. A Pentagon közleménye szerint is igen nagy szerencse szükségeltetett a dologhoz, a rendkívüli rafinéria, szakértelem, küzdőképesség mellé. Nem a szerb légvédelem sikere volt, hiszen az lényegében semmit sem tudott tenni a preciziós bombázások ellen, hanem azoké, akik kivitelezték a lelövést. Egyedi eset.
A robbanó fej 60 kg-os harcifeje 7 m-en robbant, nemcsak az osztálynak volt nagy szerencséje, hanem a pilótának is. Túléte, és a katapultálás után 7 órával a kutató--mentő csoport kimentette a szerb területről.
Az éjszakai sűrű felhőzetről visszaverődő földi fények hátterül szolgáltak, a fekete gép kivehető volt az égbolton, a vizuális figyelőhálózat jól kamatoztatta ezt a jelenséget. (Ki tudja mekkora volt a felhőalap?) Meg, az avianoi felszállásról is voltak információk, ki lehetett kalkulálni merre lehet a gép. Jó lenne azt is tudni milyen távolságon észlelték az osztálynál a repülőt, és milyen távon lőtték le.
9/2 ellenőrzés: Az MV1 (kis magasságok 1) üzemmód automatikus KIkapcsolása a rakéta start parancs KIADÁSÁIG.
Az ellenőrzésnél elvégzett feladatsort ugyanúgy kellett kezdeni mint a klasszikus EV-nél, azzal a különbséggel, hogy az antennák helyszögét 1° alá kellett állítani.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló VIDEO pozícióban, az antennák helyszögét (epszilon) +50'-ra állítani, UK-61M pult függőleges paneljén az MV1-MV2 kapcsoló MV1 pozícióba, RSZ-ASZ kapcsolót ASZ-be, majd PUSZK C és célbefogás ASZ-be minden szögben.
A célbefogás után a következő tablóknak kellett világítani: SZIGN MV tabló (UK-32), MV1 izzó (UK-92), MV tabló (UK-62), SZB (szelekciós blokk) tabló (UK-63). A célbefogás pillanatában az antennák helyszögének +1°±10' pozícióban kellett fixen állniuk, majd a cél közeledésével ugrással +1° 20' -re, és a továbbiakban folyamatos mozgással követni a célt. Itt még nagyon fontos volt ellenőrizni, hogy a kilövőállványoknak helyszögben rátartásokat (paralaxokat - akik üzemeltették a rendszert biztosan ismerős ez a kifejezés, főleg a kannibáloknak) kellett kidolgozniuk, magyarán azok helyszögét meg kellett emelniük.
Az antennák ugrásával egyidőben az MV1 izzó, MV tabló, SZIGN. MV, és SZB tablók világítása megszűnt, és az UK-63 blokkon az RV (rádiógyujtó) tablónak kellett világítania. Tehát, amíg kis magasságokban voltak az antennák, automatikusan kapcsolt a már általam is említett szelekciós blokk a rakétában, ami megakadályozta a rádiógyujtó idő előőti beindulását a közeli földfelszíntől visszaverődő jelektől. Amint az antennák helyszögben kiléptek a kis magasságokból a rakéta harci részének indítása automatikusan rádiógyujtóra ugrott a szelekciós blokk nélkül.
8. ellenőrzés: A célcsatorna ellenőrzése RSZ és ASZ célkövetési üzemmódokban.
Ebben a pontban ellenőriztük a célkövetési módokat (RSZ, ASZ - lásd 3127 hozzászólásom), azok stabil átmeneteit RSZ-ből ASZ-be és vissza, valamint az ARU és RRU rendszerek munkáját (lásd 3173 hozzászólásom). Ja a 3127-esben egy helyen rávezetési módot írtam, ami nem helyes, ott egy kis fogalomzavarba kerültem. A helyes kifejezés a célkövetési mód!
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló VIDEO pozícióban. A horizontális jelet a céljel alá állítani (25-27km), A rávti pulton az RSZ-ASZ kapcsolót RSZ pozícióba kapcsolni, az UK-68 blokkon az ARU kapcsolót kikapcsolni, valamint a rávti pulton az RRU-ARU kapcsolót RRU pozícióba kapcsolni (így az RRU működött),az antennák helyszögét (epszilon) 7 és 8 fok közé állítani, mint a klasszikus EV-nél. PUSZK C az UK-47-en, és a célt a beta és távolsági kerekek betolásábal kézi követésbe adni (itt ugye szükség volt a kézikövetők munkájára is). A kézi követésbe való átadás után a megfelelő tablók világítását, visszajelzését ellenőriztük, amik a stabil kézikövetés jelei voltak. Az RRU potméterek segítségével (a rávti pulton a DIST. RRU potméter), amik a kézikövetőknél is megvoltak, ellenőriztük a céljel intenzitásának változását a potméterek tekergetésének függvényében. A rávti a saját és a kézikövetők a saját kis indikátorukon. Az indikátorokon az RRU tekergetése a céljel és az antifedig zavarsáv növekedésével és csökkenésével jelentkezett.
Utána ARU bekapcs az UK-68-on, és a rávti pulton az ARU-RRU-t ARU pozícióba. Ellenőrizni kellett az ARU egységek munkáját a Cél és Antifeding csatornában.
Utána a célt ASZ (automatikus) követésbe adni. Ellenőrizni a stabil ASZ-t. Az RRU-t és az ARU-t ASZ-ben is ugyanúgy ellenőrizni. Az RSZ-ASZ kapcsolót ASZ-be, ellenőrizni a stabil ASZ-AD-t.
Vissza RSZ-be, ellenőrizni a célkövetési módok közti változtatás lehetőségét. Remélem nem lett túl zagyva. Ha figyelmesen olvassátok és megpróbáljátok elképzelni, talán még érthető is :-))
9. ellenőrzés: A kis magasságú rendszerek és az SZDC automatikus bekapcsolásának ellenőrzése.
Ennek a főpontnak is volt 6db alpontja:
9/1 ellenőrzés: Kis magasságú rendszerek automatikus kapcsolása
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló VIDEO pozícióban, az antennák helyszögét (epszilon) 7 és 8° közé állítani, UK-61M pult függőleges paneljén az MV1-MV2 kapcsoló MV1 pozícióba, RSZ-ASZ kapcsolót RSZ-be, majd minden szögben RSZ-be lépni. A Ф2 kézkövető kerekének balra tekerésével beállítani kb 1°/s antenna mozgatási sebességet lefelé (ezt már írtam, hogy ilyenkor az antennarenszer nem függőlegesen mozgott, hanem 45° ferde irányban fel, ill. le). Az antennáknak +1°±10' -en meg kellet megállniuk (a kis magasságú rendszer automatikusan kapcsol, és MV1-ben helyesen működik).
Ellenőrizni kellett a megfelelő tablók világítását: UK-32 az indikátorok közötti narancssárga SZIGN MV és az UK-92-őn az MV1 lámpácskát.
Az MV1-MV2 kapcsolót MV2-be és elvégezni ugyanezt a feladatsort. Az antennáknak -0,5°±10' -en meg kellet állniuk (a kis magasságú rendszer automatikusan kapcsol, és MV2-ben helyesen működik).
Ellenőrizni kellett a megfelelő tablók világítását: UK-32 az indikátorok közötti narancssárga SZIGN MV, NYIZSE 0 (nulla alatt) és az UK-92-őn az MV1 és MV2 lámpácskák világítását.
A K6 parancsot a rakéta parancskidolgozó rendszere (UK-20N és 21I) a távolódó célok lövészetekor dolgozta ki.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló VIDEO pozícióban. A horizontális jelet 5km távba kellett állítani, és az antennák helyszögét (epszilon) 3 és 5 fok közé.
A PUSZK R I. nyomógomb megnyomásával egyidőben a horizontális jel mozgató kereket (a rávti pulton a középső) be kellett tolni, majd annak 6-7 fordulatos jobbra tekerésével a hirizontális jel távolodó sebességét valamennyivel 200m/s felettire kellett állítani. Így az a helyzet állt elő, hogy a rakéta kergette, és lassan közelítette a távolodó horizontális jelet.
Amint azt kb. 4-5cm-re megközelítette, az UK-21 blokkon egy kis zöld lámpácska segítségével ellenőrizni kellett a K6 parancs kiadását. A rakétának a célkereszt átszelése után meg kellett kapnia a K3 parancsot is. A K3 kiadásának pillanatában a K6 parancs visszajelzésnek ki kellett aludnia.
Ugyanezt a feladatsort a második rakétacsatornában is el kellett végezni (PUSZK R II.)!
Nem Te voltál az egyetlen! Én csíptem azt a megfogalmazást, hogy teljes harckészűltség esetén senki nem ott lesz, ahol az alakulat addíg volt. Hehe, azzal vígasztaltak, hogy Udine-ből kapjuk az áldást.Az M zárolt készlet kiosztása után. Én már foglaltam el Munchent két atomcsapás után! :)
De a kerdes milyen kapcsolattal voltak összekötve ezek az egysegek es mennyire gyors volt a kommunikacio közöttük, mert az igazat megvallva nem keves volt köztük a tavolsag, pl. Lillafüred Szikla- Cserepfalu.
Ebben a pontban a rakéta földi célra történő rávezetését ellenőriztük. A rakétának ballisztikus reppályán kellett repülnie! A neten kóborol a Nyeva földi célra történő lövészetéről egy videó, ott nagyon jól látni a reppályát.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló VIDEO pozícióban. A horizontális jelet 15km távba kellett állítani, és az antennák helyszögét (epszilon) 0 és 1 fok közé, majd a helyszög (bal oldali) kereket a rávti pulton kihúzni. Ekkor működésbe léptek a kis magasság blokkok (UK-90-es szekrény), és a helyszök 1 fokra ugrott. Be kellett kapcsolni a ZEM (FÖLD) kapcsolót és ellenőrizni kellett a megfelelő visszajelzéseket: az UK-62-őn a ZEM tabló világítását, az UK-32-őn (a két indikátor közt) a narancssárga MV (kis magasságok) tablót, valamint az antennák beállását az 1 fokon.
PUSZK R I. nyomógomb megnyomásával kilőtük az imitált rakétát az egyes csatornában. A rakétának ballisztikus reppályán kellet repülnie!
Ugyanezt a feladatsort a második rakétacsatornában is el kellett végezni! Kb. a rajzon jelzett pozíciókban a rakéta parancskidolgozó rendszernek sorrendben a K5 és K3 parancsokat kellet kidolgoznia. A K4-nek nem szabadott átmenni! Minek is a földi lövészetnél a max. fel parancs nem igaz? Ennél az ellenőrzésnél megengedett hibák nem voltak megadva.
7/4 ellenőrzés: Ellenőrzés T/T-MV (három pont kis magasságok) rávezetési módban. Gyakorlatilag mint a 7/3 ellenőrzés csak TT rávezetési módban és a feladatsorban néhány apró különbséggel.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló VIDEO pozícióban, a PP-T/T (Pribór Púszku - Tri Tócski) kapcsolót TT-be kapcsolni a rávti pulton, az UK-61-es pulton (RT parancsnok pult) bekapcsolni az RK (rezsim kontrol) kapcsolót, és az UK-66-oson a 01P kapcsolót. A horizontális jelet 10km távba kellett állítani, és az antennák helyszögét (epszilon) 2 fokra állítani.
Ellenőrizni kellett az ilyenkor esedékes szignalizációk megfelelőségét: TT/MV tabló az UK-63-ason. Utána az UK-47-en a PUSZK R I. nyomógomb megnyomásával kilőtük az imitált rakétát az egyes csatornában. A rávezetés első fázisában exponenciélis pálya, a további pályán a rakéta a vertikélis jelen kellett, hogy repüljön. A rakéta parancskidolgozó rendszere a rakétaindítás után 10 másodperccel kiadta a K3 parancsot , majd a horizontális jel átrepülése után a K4 (max. fel - VVERCH) parancsot. A K4 visszajelzését ugyanúgy az UK-89-en lehetett ellenőrizni.
A megengedett hibák (az UK-47 h1 és h2 műszerein kijelezve):
Ф1 és Ф2: ±30 vonás (±15 méter).
A második csatornában egy kis cselet kellett bevetni, hogy további rendszerek teljeskörű megfelelőségéről meggyőződjünk. Az antennák helyszögét (epszilon) 0-1 fok közé állítani. RK kikapcs, PUSZK R II. az UK-47-en. A K3-as parancsnak 6 másodperc után át kellett mennie!
A megengedett hibák: Ф1 és Ф2: ±30 vonás (±15 méter).
7/3 ellenőrzés: Ellenőrzés 1/2ET-MV (kis magasságok) rávezetési módban. Az ellenőrzéssel lényegében a Nyeva rendszer tényleges rendeltetését, vagyis a kis magasságokon történő rakétaindítás és rávezetés folyamatát ellenőriztük mindkét rakétacsatornában.
Kapcsolók alaphelyzete: UK-47-en a főkapcsoló VIDEO pozícióban, a PP-T/T (Pribór Púszku - Tri Tócski) kapcsolót PP-be kapcsolni a rávti pulton. A horizontális jelet 10km távba kellett állítani, és az antennák helyszögét (epszilon) 3-5 fok közé állítani. Amint ez megvolt az UK-47-en a PUSZK R I. nyomógomb megnyomásával kilőtük az imitált rakétát az egyes csatornában. Az első fázisban a klasszikus dolgokat ellenőriztük az indikátoron: imitált rakétajel elindul, elhagyja az IZSSZ jeleket, majd kb. 2-3km repülés után az IZSSZ jel a rakétajelhez ugrik és együtt repülnek tovább (rakéta rávezetés rendben). Figyelni kellett a rakéta rávezetését exponenciális pályán, előretartással. A "célkereszt" érintése előtt röviddel a rakéta parancskidolgozó szekrényből megjött a K3 parancs (rádiógyujtó elindult és szorgalmasan gyűjtötte az impulzusokat), majd a horizontális jel átrepülése után a K4 (max. fel - VVERCH) parancs. A K4 visszajelzését az UK-89-es blokkon jelezte ki a rendszer (kis zöld lámpácska :-).
A megengedett hibák (az UK-47 h1 és h2 műszerein kijelezve):
Ф1: -15 - +45 vonás (tehát -7,5m - +22,5m),
Ф2: +15 - -45 vonás (tehát +7,5m - -22,5m).
Ugyanígy a második rakétacsatornát is ellenőrizni kellett, folyamat ugyanez csak PUSZK R II. az UK-47-en.
Sok ilyen volt az országban. Annak idején Börgöndön is létezett egy, mégpedig a 106.? létü. ezred. Volt egy parancsnoka, aki felállás esetén a törzsfőnök lett volna, meg egy vén törzszászlós, aki akkor a törzsfőnökösdit játszotta, egyébként meg a raktári készletekért volt felelős. Nálunk volt az A területen az egyik raktárjuk, amiben ruházati és egyéb M anyagok voltak. Rengeteg dolguk volt vele, mert évente egyszer penész ellen át kellett szellőztetni és pakolni mindent. Ez az ezred egyébként nem lett volna önálló alakulat, mert a gúnyán kívül semmijük nem volt, csupán a létező légvédelmi alakulatoknál a fogyás feltöltésére lettek volna alkalmasak.
Sárbogárdon is volt egy ilyen M ezred, azok híradók voltak, azoknak technikájuk is volt. Az egészet ott tárolták a laktanyában, a telephely háta mögött. Én még annyi öreg Csepelt és Garantot nem láttam, mint ott.