Az a jó, ha a gerenda felett, vagy attól egy kicsit bentebb van a húrláb bokája. Ha kintebbre esik , akkor is legalább félig legyen a boka rajta a gerendán! Ehhez kell megválasztani a húrláb talpszélességét.
Ti milyen elv alapján vágjátok a húrlábat a hegedűre? Tegnap gondolkodtam el, hogy talán nem a megfelelő szélességű húrlábakat illesztem a hegedűimre. Értem ez alatt pl., hogy a gerenda felett ott van a talp, de nem közvetlenül a húrláb "tuskócskája"...
Sziasztok, egy régi hegedűt milyen vegyszerrel szabad megtisztítani, áttörölni? A rezonátortestet, fogólapot, csigát stb. megpucolni. Azért félek, mert a langyos víz az enyvezést oldhatja meg, benzinnel vagy etanollal meg a lakkozásban tehetek kárt. Én most nem a lakkot akarom lemosni :o) Csak tisztítani. Semmit nem tudok a hegedüröl, milyen lakkal van lakkozva, ezért inkább óvatos lennék. Van erre vmi recept?
Egy húrcsoporton belül 2-3 mm, attól függően, mekkora citera, és hány húr van a kórusban? A csoportok egymástóli távolsága 10-12mm, de van aki a szélesebbet szereti.
Sziasztok olyasmibe szeretnék segítséget kérni hogy nem-e tudja valaki megmondani milyen távolságba kell lenni a húroknak egymás mellet citerán gondolok itt leginkább az érintő sorra.Választ előre is köszönöm!
Én telefonáltam nekik és azt mondták, hogy ANTSZ engedély kell hozzá, mert veszélyes vegyszernek van minősítve. Ugyanakkor egyesek állítják, hogy kiadják engedély nélkül is. Majd teszek egy próbát, ha Pesten járok, de addig is kaptam egy engedéllyel rendelkező embertől egy keveset....
Sajnos nem volt elég. Nagyon nehéz lett volna nitróval lemosni, de sikerült diklór-metánt szereznem, némi metil alkohollal keverve sikerült lepucolni 1,5 óra alatt.... De azért kemény munka volt. (és büdös)..
Sajnos puha lesz az... Be kell látnom. Lemosom, de most próbálok régi kromofág receptet szerezni, azzal könnyen le lehet mosni. Diklór-metán és metanol keverékét javasolják ( lényegében ebből állt a régi, igazi szuperkromofág ), csak erősen mérgező és rákkeltő, ezért betiltották... Remélem tudok szerezni és nem lesz gond. :)
Erre lehet citera lehet tudna mondani valami okosat. Egyik híres magyarországi hegedűkészítő barátommal beszéltem erről a lemosási dologról régebben. Ugyan ebben a cipőben jártam, mint most te. Ő azt javasolta, hogy úgy lakkozzak, hogy azt már utána ne mosogassam, mert nem használ a hangnak. Akkor én kromofággal mostam le az olajlakkot, de hogy a hangon mennyit rontott azt ki tudja, mert nem tudom milyen lett volna a hang, ha nem kell mosni. Aztán rákentem a másik olajlakkot, ami jól száradt. Ez a hegedűm, amin mosogattam a lakkokat, vagy 5-ször mostam le, kentem újra szeszlakkal, olajlakkal. A szeszlakkot denszesszel mostam le. Most szeszlakk lett a legvégére rákenve. Ez volt a 3. hegedűm. Még a 4.-et is szeszlakkal lakkoztam. Az 5.6.7. hegedűimet meg egy németből hozatott cremonai recept alapján készített, úgynevezett itáliai balzsamos olajlakkal lakkoztam. A hangon érezhető a hatása. Na ezt kerestem alapon, ezt találom a legjobb lakknak. Olyan hatása van, mintha kitinpáncél lenne a hegedűn. Nem fogja le a rezgést. Elég drága volt. 30 000 Ft 2.5 dl. De nagyon fontos a jó lakk a hangszeren, hogy ne fogja le a rezgést. Sokmindenen spóroltam/szerszámaim házilag készítése, pl. mikrométert ami amúgy 70 000 Ft lett volna, 3500 Ft-ért vettem a mérő részt, a vázat én készítettem, vagy a kisgyalúkat/ 15-20 000 Ft lett volna gyári, vgy még drágább/, citlingeket. A kisgyalúk kését törött gépi fűrészlapokból kélstzítettem. Ezek a fűrészlapok nagyon kemények, éltartóak. Oldalról ráütve széttörnek darabokra. Szóval sok szerszámon spóroltam, de a lakkra nem sajnáltam a pénzt, mivel már sokat kísérleteztem vele, és nem volt megfelelő eredmény. Ez az itáliai balzsamos olajlakk kiváló lakk. A budapesti Accordgalérián keresztül rendeltem.
Szia! Lehet, hogy rosszul fogalmaztam. Végeredményben nem ragad vészesen, de ha 5-6 mp-ig ott hagyom az ujjam, akkor bizony benne marad az ujjlenyomat és az már ott is marad örökre. Ha tokban tartom több órán át, akkor benyomódik helyenként a lakk, de a tapintása tulajdonképpen nem ragadós, nem vészes. Most szoláriumoztam 2 napon keresztül napi 2-3 órát, 30 centi távolságból, nos.. közvetlenül a szolárium után nagyon száraz volt, de összességében nem javult meg. Cserébe legalább jó büdös lett az egész hegedű.. :))
Hello! Én is jártam így az egyik hegedűm lakkozásánál. Tiszta olaj borostyánkőlakkal lakkoztam. Egy év múlva is ragadt, le is mostam. Szerintem keverni kellett volna egyéb adalékokkal és ahogy citera mondja, szikkatív is kellett volna hozzá. A jó lakk nem ragadhat, ha kellőképpen kiszáradt, max. az ujjlenyomat látszik meg, ha az ember hosszabb ideig egy helyen nyomja az ujjával. Stradiváriknál előfordul ilyesmi.
Valóban nagyon furcsa ez az egész, mert rengeteget volt napon és nem hozott eredményt. Szinte viasz szerűen puha (Az ujjlenyomatom is benne maradt). :) Ha nem hoz eredményt semmi se, akkor marad a lakk eltávolítása és egy másik felhordása.... Egyébként igen sokat tudsz a dolgokról, jókora tapasztalatod lehet már. :)
Hááát, azt furcsállom ,hogy napfényen nem szárad meg. Mondanám, hogy használj valami szikkatívot, manapság a kobatosat tartják a legjobbnak, de az ólomoxid a legjobb, csak mérgező (mintha a kobalt nem lenne az :) ) A másik megoldás az UVC lámpás megvilágítás, vagy a szikrával működő ózon box, én arcszolit használok és működik, UV ledekkel is hallottam már sikerről. Nekem a dammáros olajlakkom volt olyan, hogy ragadós maradt, ellenben minden egyéb tulajdonsága kiválónak mutatkozott: kopásállóság, karcállóság, hang. Még dolgozom a hiba kiküszöbölésén.
Azt mondanám, hogy deszkadarabokon próbálgass módszereket, illetve próbáld nagyobb hígításban vékonyabb és több rétegben felhordani. A napon akkor is meg kellene neki száradni, esetleg egy gyűszűnyit próbálj, lenolajjal, vagy dióolajjal, vagy mákolajjal, vagy tung olajjal elegyíteni. Itt olyan probléma léphet fel, hogy az összekeverést 150fok fölött érdemes csinálni, tehát mindkét összetevőt elő kell melegíteni a keveréshez, nem árt ha egy fél órát együtt főzöd őket de még így is keverés után csapadék keletkezhet, mely zavarosság teszi a lakkot, de ezek kiülepíthetők. A leghatásosabb keményítő olaj a tungolaj, amit faolajnak is neveznek, csak nem lehet beszerezni, de ha mégis kapsz, a standolaj változatát vedd. Próbálgatsd végig a megadott sorrendben mondjuk először egyharmad arányban, majd fele arányban elegyíteni a fent sorolt olajakkal.
Ha ezek nem jönnek be, akkor nézz másik lakk után, vagy kezdd el a saját lakkodat kikísérletezni!
Volt itt a fórumban egy Inasbb nevezetű tag, aki gambát épített, meg kellene keresni a fiókját, és valahogy elérni. A mesterek közül Romanek Tihamérről tudok, aki foglalkozik gambával.
Szia! Sajnos én egyelőre nem érzem úgy, hogy készen állnék ilyesmire, főleg mert még a "hobbimra", a hegedűkészítésre se jut jelenleg elegendő időm.. Profi hangszerészeknél kérdezősködtél már? Nem biztos, hogy mindenki olyan horror áron rakná össze..
Köszönöm szépen a hasznos tanácsokat, információkat. Ha elérek valami lényeges javulást, feltétlen megírom, hogy mi volt a gond a bullerekkel kapcsolatban. Egyébként hanglábakkal rendkívül sokat kísérleteztem, valószínűleg nem az az oka.
Viszont kicsit a lakkokról: van ötleted arra, hogy mivel "keményíthetném meg" az olajlakkot? Még anno egy szlovák mestertől kaptam régi cseh olajlakkokat, viszont hihetetlenül érdekes, hogy nem akarnak megdermedni. Már van, amit nagyjából 7 hónapja felhordtam (5-6 rétegben), de még mindig ragad, fog. Volt kint a szabadban napon, próbáltam szárítani, de eléggé lehetetlen vállalkozásnak tűnik sajnos és így a hegedűk se használhatóak rendesen..
azt sem árt tudni, hogy a lélek, a húrláb gondos pászítása és a lélke pontos helyének megkeresése illetve a megfelelő húrkészlet kiválasztása meglepő javulást tud hozni, de még az is ha csak sziplán járatod a hangszert. Új hangszernek legalább egy év rendszeres játék kell, hogy minden hangja kinyíljon. Meg kell tanulnod a lélek helyét jól megkeresni, mert azzal jó hangszert is el lehet rontani (helyrehozható). A bullerezést bizony okozhatja a rossz lélekelhelyezés, a rossz pászítás, a nem megfelelő lélekvastagság, variálni kell, ne nyugodj meg, míg meg nem taléltad a hiba okát. Én egy új hangszert akár egy hónapig is állítgatok, mire azt mondom, hogy készen áll a bejátszásra.