Keresés

Részletes keresés

zöldkomcsi: Creative Commons License 2021.07.21 0 0 63702

(-: csak az egyéni közlekedési eszközre gondoltam. olyan is volt mindég is, de ma meg már ideológia lett, szimbóluma a személyes szabadságnak.

Előzmény: Maketheworldabetterplace (63701)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2021.07.21 0 0 63701

Minimal legellenallasu vasut.

Előzmény: zöldkomcsi: (63700)
zöldkomcsi: Creative Commons License 2021.07.21 0 0 63700

...vagy a SASOL, az parafines szénhidrogének, gázolaj a terméke. Nyomás, hőmérséklet (de nagyon nagy! 1000 barok akár, Pétfürdőn volt vagy van is a MOL nagynyomású kutatóintézete) ilyen olyan amolyan katalizátor, ezeket lehet variálni. Na de ezek monumentális létesítmények, főleg a biomassza kezelésével, logisztikájával együtt. Évek óta készül a mol-tissengrupp 200mrd huf költséggel egy műanyag hulladék feldolgozó is. Szóval lehet, de egy rémálmot vetítettél előre, ha csak pár % ot tenne is ki az összes jármű üzemanyagban.

Lehet, de nem így, amikor egy tucat ember a sivatagban 1-2 hét alatt lenyom egy olajkutatat, ami ott marad anyag pár teherautót tett ki aztán évtizedekik spriccel vagy 200barral a finom olaj, meg lehet gyújtani, kész létesítményekben finomítgatni benzinnek gázolajnak, azzal nem lehet versenyezni. Lehet, de egészen másként gondolkodva, 6 ló ereje bőven elég kell legyen valaminek amivel át lehet menni egyik faluból a másikba, vagy akár 1000km re is eljutni vele, tovább tart kicsit az utazás.

Előzmény: padisah (63699)
padisah Creative Commons License 2021.07.21 0 0 63699

a biomasszát pirolízissel CO + H2 ( + CO2, N2, CH4) eleggyé kellene gázosítani

majd ebből a Fischer-Trops eljárással szintetikus benzint csinálni, aminek a nettó CO2 egyenlege egy nagy kerek nulla*

 

(*feltéve persze, hogy a biomassza előállítása, és szállítása során sem használnak fel fosszilis eredetű energiát)

ha elektromos áram termelése helyett ez történne, akkor gyakorlatilag nem kell a járműparkon semmit változtatni, legfeljebb downsizing, de a karosszériára hogy kevesebbet fogyasszon, mert ez a cucc azért valószínűleg drágább lenne

 

elektromos áram előállítása, és elektromos járműflotta kialakítása + infra együtt sokkal kevésbé hatékony mint ez

különösen ha azokat az autókat nézzük, amelyek egyhuzamban órákat vannak országúti forgalomban, amit akkuval kiszolgálni drága és hatékonytalan, a hagyományos dízelmotor meg remek megoldás

Előzmény: Törölt nick (63696)
jee_c Creative Commons License 2021.07.21 0 0 63698

A SZET nem termel áramot, hanem tárol.

A mennyiség fontos, mert az határozza meg a tárolt energia mennyiségét. Pl a Visegrádra tervezett SZET max kapacitása a felső tározó térfogatától függ, ami biztosan nem végtelen.

 

Összességében a SZET egy jó megoldás, de Magyarországon kevés jó hely kínálkozik az építésére, és aránylag drága is megépíteni egyet, mert nagy térfogatú tározó (jó esetben csak a felsőt kell megépíteni) kell hozzá. A környezet megváltoztatása, drasztikus átalakítása is probléma, bár ezt a békát lehet, h le kell majd nyelni.

Előzmény: pert2 (63692)
Törölt nick Creative Commons License 2021.07.20 0 0 63697

(mellesleg azért nem indulnak el ilyen irányban, mert kb teljesen gazdaságtalan dolog)

Előzmény: padisah (63695)
Törölt nick Creative Commons License 2021.07.20 0 0 63696

Én azt pl nem értem, hogy a szélenergia ilyen hasznosítása zavar - de pl. tudod hogy mi történik és milyen módon a hazai biomassza jellegű erőművekben és milyen áron?

 

Na az brutál, és az tényleg a felháborító kategória szerintem. És mellette még önti a füstgázt és meleget CO2-t meg sokmindent magából hegyoldalnyi fák elhordásával.

Előzmény: padisah (63695)
padisah Creative Commons License 2021.07.20 0 0 63695

ez speciális adottságú helyhez kötött, a felszínen rombolni kell valamit ami vagy épített és azért értékes, vagy természetes, és akkor azért

 

nekem az szúrja a csőröm, hogy a szélenergiát a szélkerék egyből egy kb tárolhatatlan elektromos árammá alakítja

 

ehelyett abba az irányba kellene elindulni, hogy a szélerőgép egyből levegőt sűrít, vagy akár vizet emel, az eredetileg is mechanikai teljesítményt mechanikusan használja fel

 

elektromosságot meg majd a betárolt cuccból lehet csinálni, de azt már az igényekhez igazodva

Előzmény: pert2 (63690)
pert2 Creative Commons License 2021.07.20 0 0 63694

Es mennyi dizel vagy gazeromuben gyartott aramot fogyaszt az autod, vagy csak napelemmel toltod?

Előzmény: Àdàm010 (63693)
pert2 Creative Commons License 2021.07.20 0 0 63692

A szintkulonbseg lehet 50-400 meter, a mennyiseg meg akarmennyi. Ausztria legregibb szetje ket foldalatti tartaly kozott pumpalgatott es kevesebb mint tizegawattos es meg ma is mukodik, igaz feltehetoleg nem a termelt arambol hanem az uvegfal mogott nezelodo turistakbol  el. Visegradnal kb 300 meteres azintkulonbsegu szetet terveztek vegtelen sok dunavozzel, es a mashol tervezettek is 100-300 meteresek, megfeleloennyisegu potvizzel a parolgas potlasahoz.

Előzmény: jee_c (63691)
jee_c Creative Commons License 2021.07.20 0 0 63691

Itt a magas (nagy szintkülönbség) és az értelmes mennyiség limitálja a SZET-ek építését.

Előzmény: pert2 (63690)
pert2 Creative Commons License 2021.07.20 0 0 63690

En primitiv modon inkabb vizet pumpalnek a magasba, nincs felmelegedes, akaedfig elalldogal a tarozoban, es 80% feletti a hatasfok.

Előzmény: padisah (63686)
jee_c Creative Commons License 2021.07.20 0 1 63689

A kompresdzoros motorok általában a külső levegőt használják hőforrásnak, hogy a dekompresszió során melegítsék a munkát végző kitáguló gázt.

 

Egy vízi jármű esetén még jkbb a helyzet, a víznek nagyobb a fajhője, és jobban is vezeti azt, így ez a visszamelegítés is jobban működik

K.

Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2021.07.20 0 0 63688

Igen. Vmi vegyi levegoelnyelo, levegofelszabadito megoldas is lehet.

Vagy hidrogen, ammonia.

Előzmény: padisah (63686)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2021.07.20 0 0 63687

Huteni kene suriteskor, hot hasznositani.

Kis nyomasu jobb lenne. Nagy tartaly a jarmu. De minimal szennyezes!

Belsoegesu melle jo lenne, nem a kornyezetbe pazarolna a veszteseghőt.

Ha 0 szennyezessel tesz meg 20kmt az sokszor 0 szennyezes.

"Majd ha 1000kmt elmegy valtoztatunk"

Nem lesz mit valtoztatni akkor mar...

Előzmény: pert2 (63684)
padisah Creative Commons License 2021.07.19 0 0 63686

a fő probléma, hogy a sűrített levegőnek kicsi az energiasűrűsége, tömegre is meg térfogatra is

emiatt járműben csak nagyon kis hatótávokat lehet elérni vele

 

ha nagyobb mértékű a kompresszió, tehát nem egy háztartási kompresszor 8 bar nyomását célozzák meg, hanem jönnek a 200 bar-os kompozit tartályok (mint pl a győri alternatív hajtású járművek versenyén, a pmeumobilokban), annak meg borzasztó rossz lesz a hatásfoka, kompresszió során keletkező hő egyszerűen csak elvész

 

egy sűrített-levegő gazdaságot úgy lehetne ésszerűbben működtetni, hogy szerény kompresszió, max 8-10 bar, és évszakos tárolás:

 - télen működnek a kompresszorok, föld alatti tározókba nyomja be a levegőt

 - a kompresszió során keletkező hő mellékterméket lakások/irodák fűtésére lehet felhasználni

 - nyáron történik a dekompresszió, amit meg lehet támogatni napkollektorokban nyert alacsony hőmérsékletű hőforrással, a folyamat végén keletkező hideg levegővel pedig lehet lakóteret hűteni

 

Előzmény: pert2 (63684)
padisah Creative Commons License 2021.07.19 0 0 63685

a víznek megvan az az előnye is, hogy tudja hűteni alulról, bár ez egy hajótestre helyezve már nem érvényesülni

nem néztem bele a linkbe, nem tudom mit kezdenek amikor viharos a tenger és erősen hullámzik

Előzmény: pert2 (63653)
pert2 Creative Commons License 2021.07.19 0 0 63684

Csak szamolja ki a wiki meg a pedia hogy mennyi energia veszik el a kpmpresszalaeskor, es mennyit kene nyerni a dekpressziokor. Ezeknel meg a trabant is energiagazdasagosabb, bar ketsegtelenul picit fustolobb:-)

Előzmény: jee_c (63681)
Törölt nick Creative Commons License 2021.07.19 0 0 63683

Van több is

Előzmény: Törölt nick (63682)
Törölt nick Creative Commons License 2021.07.19 0 0 63682

Van többnél, és mindegyiknél sajnos ugyanaz a probléma.

Előzmény: jee_c (63681)
jee_c Creative Commons License 2021.07.19 0 0 63681

Ez a dolog lényegesen előrébb jár ennél: https://en.wikipedia.org/wiki/Compressed_air_car

zöldkomcsi: Creative Commons License 2021.07.18 0 0 63680

Ez nem lesz jó, tárolni kell a jeget. )-:

Törölt nick Creative Commons License 2021.07.18 0 0 63679

Meg 100 másikat sem.

Előzmény: Törölt nick (63677)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2021.07.18 0 0 63678

Lehet meg racsnis kereket hatra kitolo es jarmuvet eloremozdito, vagy bolygomuves/fokozatmentes nyomatekvaltos legmotor, a megindulashoz szukseges atteteli arany beallitasaval.

Törölt nick Creative Commons License 2021.07.18 0 0 63677

Dehát a videón egy gyári tömített munkahenger van.

 

És attól mert tömített nem oldja meg, azt amit írtam.

 

Előzmény: Maketheworldabetterplace (63676)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2021.07.18 0 0 63676

Igen.A gyari leghengerben tomitett. Es a hazi gyartasuban is tomiteni kell, hogy ne szokjon el a gaz munkavegezetlenul.

Vagy linearis generator rud nelkuli dugattyuval.

Előzmény: Törölt nick (63671)
Törölt nick Creative Commons License 2021.07.18 0 0 63675

Ez más szerkezet, és sok sok évtizede ismert.

Előzmény: Maketheworldabetterplace (63673)
Törölt nick Creative Commons License 2021.07.18 0 0 63674

Ez egy normál munkahenger, kb. ilyen van a videóban is.

 

Továbbra sem értem.

 

 

Előzmény: Maketheworldabetterplace (63672)
Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2021.07.18 0 0 63673

Maketheworldabetterplace Creative Commons License 2021.07.18 0 0 63672

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!