Még Flirten szállítva sem, ahol papíron 6 db. rakható fel a wc előtti folyosóra, gyakorlatban nem egy Z30-ason annyi bringa van, ami egy közepes kerékpárbolt árukészlete és ott sem. logisztikázik a bringás utas, igyekeznek az tegye belülre, aki legtovább megy elvet követni, aki először feltette ha jönnek még megkérdezi meddig akar menni ha tovább mint ő akkor megcserélik.
Van mikor az utastérben az ülések között ahol nem lehet rögzíteni férnek csak el ha pl. a Tisza tóra egy kellemes nyári napon 3 részes bz megy de ott sem.
De igen én is érzem ,hogy a vasút felismerte ezt ,hogy ebben verhetetlenek, és próbál nyújtani valamit, persze hiányosságok vannak, de a fejlődés látható. Busznál ha lesz is valaha bicikli szállítás, sosem lesz az, hogy egy távolsági buszra akár 30 biciklit fel lehet tenni, max. 2-3 darabot a felszerelt tárolóra.
1998 óta szállitok rendszeresen bringát vonaton (akkor még a vasút ugy állt ehhez a kérdéshez hogy mi a francért nem tekerek, a legtöbb vonaton első-utolsó peronon lehetett vinni, egyes jegyvizsgálók onnan is fenyegettek vele hogy lebasszák a picsába - elég más világ volt mint most. Most tényleg a seggünk ki van nyalva fényesre a balatoni vonatokon e téren.
Soha nem sérült meg a bringám, egyetlen egyszer sem.
A kampóra az utas felelőssége rendesen feltenni (tudod mennyit láttam most nyáron úgy, hogy csak az első kerekén lógott, alul himbálózott szabadon a levegőben? na az olyannak tényleg lehet megsérül a bringája.
Utaztam most nyáron olyan vonattal is ahol a nagypakliban nem felakasztva voltak a bringák hanem szó szerint rogyásig volt bringával, amennyi csak felfért -ott sem lett baja...
Nekem sosem sérült meg a bicóm még akkor sem ha csöris ingában vittem vagy Bz-n ill. Desiorn, amin alig fér el. Balatoni bicikliszállítósokon vannak diákmunkások leszállsz, segít leadni és kész. Felszállásnál is feladom a bicót felmászok utána aztán kampóra fel.
"Leselejtezett Bhv kocsikból pill simán lehetne bicikliszállítót csinálni ha az ülések helyett kampókat raknak bele, amivel rögzíteni lehet. A forgóvázat elég rendbhozni, hogy gurul ni tudjon és kész a bicikli nem fog panaszkodni a húgyszagra sem."
Azért óvatosan ezekkel a kocsikkal. Tudom, hogy a semminél jobb, na de azért....
Nyáron volt szerencsém utazni az Aranyhíd expresszen, Bdh kocsiban volt a bringám.
Kohószökevény, alkalmatlan a kerékpárszállításra a 21. században.
Ami ott volt az egy katasztrófa volt!!!
A kampókat alig lehetett állítani, össze vissza himbálóztak menet közben a bringák.
A felakasztott bringák miatt, nem lehetett az egyik oldalon se fel, se lepakolni a bringákat normálisan a vonatról.
Ha az ajtók melletti szélső kampókra is felakasztották a bringát (mert miért ne akasztották volna fel, arra való, meg telt ház is volt), annyira belógott, hogy nem lehetett elférni mellette.
A kerékpár logisztikázásában segítő 2 diákmunkást se irigyeltem. Jó néhány alkalommal leizzadtak, nem volt könnyű dolguk.
Volt időm beszélgetni is velük, mivel végig ott voltam a bringa szállító részben, kénytelen voltam (panaszkodtak rendesen).
Nélkülük egyedül is nehezen megy, még egy férfi embernek is (ilyen kocsikban, ilyen körülmények között), de ha gyerekek vagy hölgyek is vannak, tuti nem tudják a bringákat le-fel pakolni segítség nélkül.
A vonat így is sokkal tovább tartózkodott az állomásokon jó néhány esetben, mert annyira nehézkesen ment a bringák fel-le pakolása.
A kerékpárok tuti nem úszták meg sérülés nélkül!
A MÁV amúgy sem vállal felelősséget, ha bringának valami baja történik az utazás során. Már pedig ehhez hasonló kocsikban, nagyon könnyen előfordulhat.
Aki nem szeretné, hogy baja legyen a bringájának vagy komolyabb összegű drága bicóval megy, javaslom, hogy maradjon az autónál (pl. ha van valamilyen kerékpárszállító rajta) vagy olyan vonattal menjen, ahol nem ilyen, vagy ehhez hasonló kocsik vannak besorozva.
Volt szerencsém IC+ kocsin is utazni a bringával, ez lenne a minimum szint a 21. században.
A bringákhoz azon is "meredek" egy kicsit a lépcső, de nem vészes.
Az alacsony padlós motorvonatokkal az IC+ sem veszi fel a versenyt.
De ugye azon meg kapacitásbeli problémák vannak, nem tömeges kerékpár szállításra lettek kitalálva.
Nagyrészt ingázok használják Veszprémbe. Nem általános, hogy csomaggal, két heti cuccal utazzanak. A kirándulók nincsenek annyian ebből az irányból, hogy arra vasutat kelljen építeni.
Nálunk végre eltűntek a szégyenteljesen szar dízeles roncsok, Flirt van egész évben, óránkénti ütemes menetrend Füred és Nagyfalu irányába is. Folytatni kéne a villamosítást. Legyen drót a 29 egészén, és a 26-n is. Égő, hogy főszezonban Bz-k járnak Hévíz kapujáig, Keszthelyig, ezekkel a szarokkal nem lehet kiszolgálni a Keszthely-Diás-Vonyarc-Györök összenövést. A 29-n úgyszintén. Ez a két vonal turisztikailag kiemelt fontosságú, itt nem lehet balkáni szolgáltatást nyújtani. Lassújelek nélküli vonal kell, modern vonatokkal, akadálymentes megállási pontokkal. Szerettem a Nohabokat, de kell az egészséges fejlődés.
Fűzfői vagyok, mentem Füredre a borfesztiválra. Néztem, Bz. Mondom ez főszezonban mit keres itt? Forgalmista mondta, ez a személyvonat Tapolcáig. Szégyen.
Errol nem a Bz tehet. De pont, hogy nem tunnek el, Bz+1 mellek voltak foszezonban (!) a Balaton-parton (!) a szemelyvonatok (ket vonatpar kivetelevel). Az off 26-on meg szolo Bz.
2013-ban, egy június eleji kánikulában pesti barátaimat kísértem Almádiba. A fehérvári gépcseréhez kellő Csörgő meghalt, mindenkit áttereltek a Bz+pót személyre. A klotyóban utaztam két másik emberrel együtt, én konkrétan a lámpába kapaszkodtam. Na, ennyit a Bz-ről. Nekem azóta a Kuhár által istenített balkáni hulladék utálat tárgyát képezi. Örülök, hogy végre eltűnnek a vonalról ezek a roncsok.
Csak a személyes tapasztalatomat tudom hozzátenni, de augusztus első felében 5-ből négyszer (féllábon) álló utasokkal, vagy utaslemaradással közlekedő Füred-Tapolca Bz-hez volt szerencsém. A kivétel az 5:48-kor induló járat volt, azon azért csak félház volt a motorkocsiban.
Az tuti, hogy ha lenne, akkor lenne rá utas is, mert Almádi és Veszprém között nem kevés busz rohangál (bár ezek sincsenek ma már annyira tömve, mint mondjuk 20 éve).
De egyszerűen nincs optimális megoldás. Ha Almádiba akarunk menni, akkor Alsóörs még oké lehet, de Füred már biztosan hosszabb lesz menetidőben, mint most busszal. Kb. kétszeres táv lenne, annyival a vonat sem tud gyorsabb lenni, tram-train pláne. Így viszont nehezen tudom elképzelni, hogy ez bármikor megtérülne.
Viszont a villamosok szintemelkedés-leküzdő képességeit nem kell alábecsülni, elég Prágát megnézni... elég tisztességes emelkedőkön mennek fel-le.
Dani, ez az ötlet, már mint a Veszprém-Balaton TT, bennem is felmerült már. Nálam a buszfordulónál indulna a villamos, a Jutasi úton menne a városközpontig, ott át a körforgin, és a régi nyomvonalon, az Almádi úton egészen az egykori honvédlaktanya állomásig, majd ki a Mester utcán át, ahogy régen is. 8-as utat külön szintben keresztezni, hogy ne tartsa fel a forgalmat. Indulhatna egy szárnyvonal is, Jutasi-Haszkovó-Cholnoky Jenő-Cserepes útvonalon, mely a Mester utca-Cserepes csaroknál csatlakozna a fővonalhoz, kiszolgálva a sűrűn lakott, lakótelepi részt is. Szentkirályt el kellene érni értelmes vonalvezetéssel, majd irány Almádi. Ott kezdődnek a gondok, ugyanis a szintkülönbséget nehéz legyőzni. Két lehetséges utat látok én magam. Az egyik a régi nyomvonal, vagyis Töltés-Vécsey Károly és némi módosítással, hisz ott a benzinkút, bekötni valahol Káp környékén a 29-be. Ez egyszer már működött, de Almádi központját elkerüli. A másik Töltés-Blaha (itt mókolni kell az átkötéssel, de földút most is van)-Kompolthy-Martinovics, a piacnál rá a Veszprémire, majd Petőfi, keresztezni a 71-t a Penny és az állomás között, majd rá Almádi állomás első vágányára. Igazából ez a második útvonal nem meredekebb, mint az első, csak a Blaha Lujza sétány vagyis a Töltés-Kompolthy átkötés a necces, viszont feltárja a központot. Nem látok más útvonalat ezen a kettőn kívül, amit egy motorvonat le tudna küzdeni a szintemelkedés miatt. A pályát egyvágányosra építeném, értelmesen elhelyezett kitérőkkel és megállókkal pl. almádi piac, Kisberény, Remetevölgy, Szentkirály, Ipari park-Európa utca, Mester-Cserepes sarok, volt honvédlaktanya-Almádi út, városközpont-buszpályaudvar, Petőfi utca, Jutasi lakótelep, Jutasi-Haszkovó, Aulich, Veszprém állomás. Természetesen a TT Almádi állomástól egészen Füredig járhatna, illetve irányváltással Keneséig is.
Tudom, hogy ez egy soha meg nem valósuló képzelgés, de abban biztos vagyok, hogy bőven lenne utas, pláne ha kényelmes, alacsony padlós, klimatizált járművek közlekednének a vonalon. Szolgálná a környezetvédelmet és a hivatásforgalmat is, sok ezer embernek gyorsabb és kényelmesebb eljutást biztosítva a megyeszékhelyre.
Na mindegy, álmodik a nyomor. Már az is csoda lesz, ha 10-15 éven belül elér a drót Ukkig és Keszthelyig.
Tisza tónál bezzeg járkálnak a bicikliszállításra átalakított Börtön bz-k.
Balaton Partján valóban rá lehetne jobban feküdni a bicikliszállításra, ebben a busszal szemben a vonatnak behozhatatlan előnye van. Tisza tónál már rájöttek erre és próbálkoznak is, és az idei szezonban be is vált pl. a közvetlen vonat Tiszafüredig, a plusz vonatpárok a másik két mellékvonalon stb.
Leselejtezett Bhv kocsikból pill simán lehetne bicikliszállítót csinálni ha az ülések helyett kampókat raknak bele, amivel rögzíteni lehet. A forgóvázat elég rendbhozni, hogy gurul ni tudjon és kész a bicikli nem fog panaszkodni a húgyszagra sem.
Ha kevés utas jön de biciklivel arra tökéletes ha van pótkocsi a Bzmoton a bicikliket lehet oda tenni az utasok meg mennek a motorba.
Tavaly a Tisza tónál is volt Füzesen a Csörgős inga helyett motor+pót+motor Bz szerelvény meg vagy 30 kerékpáros utas. Kalauz oldotta meg úgy a dolgot ,hogy utasok át lettek szállítva a két motorba biciklik mentek a pótkocsiba középre az utastérbe az ülések közé és hátra panoráma részbe. Poroszlón sokan szálltak le így nem volt gond, a maradék utas pedig Tiszafüreden.
De 2 hete mikor Balatont kerültem is szerencsém volt, hogy Tapolcától Balatöngyörökig az egy szál motorba fel tudtam tenni. Két biciklinek van hely a Bzmoton és rajtam kívül egy volt még. Péntek délután indultam kerülni, és Balatonaligától Aszófőig jutottam mert a szállást el kellett foglalni estig így nem maradt más mint Aszófőtól kék Hullám Tapolcára majd Bzmot Györökig.
Ez volt valoszinu a kivetel. Mivel a strand a sin mellett van, kivaloan latszottak a majdnem tok utes vonatok, kulonosen juliusban. Es igen, volt persze par olyan is, ami tomotten ment. Tehat az egy mellek igazabol nem szerencses. (Aug-ban volt olyan mar, ami ket mellekkel ment.) Mivel a borton-bzket is kidobaltak, a kerekparszallitas ezeken remenytelen.
A Balaton környékén rengeteg, kerékpárosturisztikai szempontból látványos, sőt unikális célpont van, bőven van kiaknázható potenciál benne, és nem csak a nyári időszakban, hanem gyakorlatilag tavasztól őszig egyfolytában.
Ha a Start venne egy nagy levegőt, és kicsit tovább merne gondolkodni az űrszelvényen, hatalmas üzlet lehetne számára a balatoni bringakölcsönzésbe való belépés, persze, csak olyan módon, hogy ha a szolgáltatással lefednék az egész tópartot.
Kevés, de hatékony rákészülés igen komoly eredményeket hozhatna: Komplex szolgáltatásként lehetne eladni az utazást, a bringabérlést, hozzá kapcsolódóan a szerviz- és büfészolgáltatást, nem csak főszezonban, hanem elő és utószezonban is. Ezzel természetesen további utazásokat tudnának generálni, de egy jól működő kiegészítő szolgáltatásrendszer eleve nagyságrendekkel nagyobb bevételt és hasznot képes nyújtani, mint az utazásból származó bevételek. Járulékos haszonkánt pedig a jó szolgáltatással gyakorlatilag ingyen megkapott PR haszon is igen jelentős lenne.
És mindez itt relatíve kevés beruházással megvalósítható lenne: hiszen már adott a vasúthálózat, a sűrű megállókiosztással, sőt legtöbb helyen, a táblás megállóhelyek kivételével, már az alkalmas épületek is megvannak egy ilyen bulihoz.